Hop til indhold

hvilken hund passer os


Gæst netmann
 Share

Recommended Posts

Gæst netmann

hej vi er en familie på 4 (2 voksen og 2 børn )og en kat som ønsker os en lille hund. hunden skal være en god familie hund som ikke har tildens til at have nogle former for sygdom. skal være nem og pleje og træne (opdrage) og til at have med på camping.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst netmann

vi arbejder begge to på fuldtid og børnene skal hjælpe med at passe den om eftermiddagen med at gå en tur. men vi vil gå til træning med den så den lærer lidt af det nødvendige. pleje skal ikke værer flere timer om dagen men lidt børsten af pelsen er ok :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Alt efter alder og ansvarlighed jeres børn har, så vælg en mindre hund, som de kan holde fysisk, hvis der skulle ske noget uventet på en gå tur.

 

I må da selv have nogle ideer om, hvilke racer der er interessante for jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej ;) jeg tænker lidt at jeg mangler at vide hvad det er i vil med hunden:) de fleste racer er lavet til noget og det er jo ret vigtigt ikke at få en race der er lavet til at være på i time vis hvis i er til sofa hygge, eller en hund som er udpræget rolig hvis i er til lange løbeture i skoven;)

dvs hvad interesserer jer, hvad forestiller i jer i vil lave sammen med hunden og hvor tit, hvordan ser jeres dag og aften ud, fritidsinteresser m.m. Både for jer og børn og hvor gamle er børnene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst netmann

vores børn er 8(Pige) og 11(Dreng) vi vil også have en lille hund

 

vi har kigget på en Cavalier King Charles spaniel men har læst at den har hjerte problemer så vi ved ikke rigtig

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :vinken:

 

I forhold til sygdom tænker jeg at dansk/svensk gårdhund generelt er en sund race. Det er en hund med massere af krudt og skal selvfølgelig aktiveres mentalt i rigelige doser. Dog skal man ved denne race, hvis man ikke vælger en tavlehund, være meget obs på at en del gul-og-gratis-hvalpe faktisk er født og opvokset i en stald...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I synes de svar I får ikke er særligt brugbare, så er det måske fordi jeres egne indlæg ikke virker særlig seriøse.

Der er f.eks. ingen hunde der er "nemme at opdrage" hvis man gør det forkert, og vi kan jo ikke vide hvordan I har tænkt jer at gøre.

 

Desuden vil I vælte noget af ansvaret over på børnene, og det ender som regel galt. Når nyhedens interesse er overstået, bliver det de voksne der hænger på pligterne alligevel. Børnene er heller ikke gamle nok til at gå tur med en hund alene. Det kommer selvfølgelig an på hvordan I bor, men tror de fleste her på forum vil synes at det er lidt risikabelt.

 

En anden ting, der er værd at tænke over, vil være om hund og kat kan enes. En hel del hvalpe har mistet et øje ved første møde med en kat, og i andre tilfælde er det katten, der flygter op på en reol, og nægter at komme ned igen så længe hunden er til stede. Det kan gå godt - men hvad hvis det ikke gør?

Link til indlæg
Del på andre sites

Børn på 8 og 11 er ikke gamle nok til at have ansvaret for en hund;) det vil sige at de efter min mening ikke bør gå med hunden alene;) og for at kunne anbefale noget mangler der stadig mange oplysninger, hunden er der jo ikke bare i ferien hvor i tager på camping, det meste af tiden er det jo hverdag, i arbejder dvs hunden skal være alene i den tid, men hvad så? Hvordan er jeres dagligdag, hvad laver i om eftermiddagen og om aftenen og hvordan har i forestillet jer hundens rolle der? Det er vigtigt at man får den race der passer til familien, en lille hund er ikke bare en lille hund, der er enorm forskel på racernes aktiveringsbehov samt hvor meget motion de har brug for.

derfor er det vigtigt at vide mere om jeres ønsker og muligheder;) det handler ikke om nysgerrighed men om oplysninger som er nødvendige for at kunne anbefale den rigtige race;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen kan garantere en sund og rask hund, men hvis man som hvalpekøber gør et stort arbejde, kan man få de bedste forudsætninger.

 

Det første er at vælge en race. CKC som i har kig på, kan være et godt bud, men de er disponerede for hjerte- og øjensygdomme, ligesom HD/AD forekommer. Med at gøre sit forarbejde godt mener jeg, at sætte sig ind i avl og en smule genetik, og finde en god opdrætter. DSG er også en godt bud, omend det er en aktiv lille skiderik:-)

 

En ting er at små børn måske nok kan holde en lille hund fysisk, men ved de hvordan de skal reagerer hvis der kommer eb fremmed hun imod dem? Hvad hvis den fremmede hund virker aggressiv? Kan børnene så regne ud at de skal gå over på den anden side, eller i det mindste tage hunden ind i kort snor? Og hvad med løbske tæver og intakte hanhunde? Hvis børnene kan overskue de ting, fint, men ellers er det nok bedst at børnene ikke går med hunden alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg ville overveje med cavalieren, hvordan jeres hverdag er opbygget.. Er der tit mange børn i huset? Kender jeres børn til hundes grænser?... For cavalieren kan godt være en sensitiv hund, og de jeg har mødt.. Er bestemt ikke gode til at sige fra, når deres grænser bliver overtrådt

Link til indlæg
Del på andre sites

Min datter er snart 9, og lufter selv vores hund. Dog kun i snor, og hun er trænet hvad man gør i de forskellige situationer. Det var først efter utallige gåture, at hun blev sluppet løs alene, og hun får ikke lov under løbetiden. Vi vil ikke risikere at sætte hende i en situation hun ikke kan håndtere.

Hun går en fast rute, og vi kender hundeejerne her i området, og de kender vores hund. Derfor får hun altid lov at gå i fred, og bliver ikke trukket i situationer hun ikke kan magte.

 

CKC er et godt bud. Dog skal man gøre sit forarbejde godt, og vente på en hvalp af raske forældre. Det er dog ikke nogen garanti for at den aldrig bliver syg.

Dsg er en sundere race, men igen vil jeg anbefale at købe en med tavle. Der er bare noget sikkerhed med det der åndssvage stykke papir.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg ville overveje med cavalieren, hvordan jeres hverdag er opbygget.. Er der tit mange børn i huset? Kender jeres børn til hundes grænser?... For cavalieren kan godt være en sensitiv hund, og de jeg har mødt.. Er bestemt ikke gode til at sige fra, når deres grænser bliver overtrådt

 

Hov her er jeg også ret enig. De kan være usikre og reserverede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Overvej en volpino italiano, MEN vær forberedt på at der virkelig skal arbejdes for at få den til at tie stille. Den er slemme til at gø og jeg kunne aldrig selv bo sammen med sådan en. Min veninde har en, udover at den er helt forfærdelig til at gø, så er det den nemmeste hund jeg kender. Har set flere og mødt flere volpioner da de udstiller hende og har set de hvalpe deres hund har fået, ligesom opdrætteren af den.

 

Det er en evig glad hund, den er meget sund, den er minimal avlet på og en " ren" og sund hund, den pels er nem, skal blot børstet af og til, er god vand og skidt afvisende. Den vejer omkring 4 kg, men den er solid og " en stor hund" i en lille krop. Den kan holde til lange gåture og agillity, men elsker også bare at slappe af og trives fint med mindre aktive dage og gåture. Jeg har endnu til gode at opleve en volpino der IKKE ELSKER børn og andre hunde.

 

Racen bliver gammel. Jeg har passet min venindes volpino mange gange og udover at jeg kan blive sindsyg fordi hun gør ( lider også af kronisk hovedpine ) så er der aldrig problemer med hende. Hun er den der er mest hårdfør og vild i hundeskoven feks, den der er mest kåd og " hård" altså der er feks spaniel, meget mere følsomme. Den der er glad og altid frisk på at lege, sove længe, gå ture, ja det er bare generelt en nem hund. Den er 5 år gammel nu, har kendt den siden hun var 8 uger og modsat mine cocker spaniel har den aldrig fejlet noget overhovedet.

 

 

Det her er en kennel jeg kun kan anbefale Kennel Hedehuset

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalier

Svar: det er rigtig en Cavalier har problemer ,men det har alle andre raser også

mops, buldog osv har for korte snuder

store hunde har tildens til hoftedysplassig osv

Tror det er vigtigst i finder en ansvarlig opdrætter der ikke har indavl og er i dansk kennel klup

De må nemlig kun avle på Cavalier der er godkendt og hjerte Skannet

Link til indlæg
Del på andre sites

Dsg er en sundere race, men igen vil jeg anbefale at købe en med tavle. Der er bare noget sikkerhed med det der åndssvage stykke papir.:blink:

 

Det kan der så være delte meninger om. Hunde med tavle er ikke sundere end andre hunde, så "sikkerheden" handler kun om at man kan få sin defekte hund byttet til en ny, som en anden vaskemaskine, hvis der skulle være noget i vejen med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Svar: det er rigtig en Cavalier har problemer ,men det har alle andre raser også

mops, buldog osv har for korte snuder

store hunde har tildens til hoftedysplassig osv

Tror det er vigtigst i finder en ansvarlig opdrætter der ikke har indavl og er i dansk kennel klup

De må nemlig kun avle på Cavalier der er godkendt og hjerte Skannet

 

Beklager at være uening igen, men "alle" racer har ikke helbredsproblemer. Malamute og Siberian Husky f.eks. har meget få arvelige skavanker og generelt lang levetid. Dansk/svensk Gårdhund, som allerede er nævnt i tråden, er også så godt som fri for arvelige sygdomme - endnu... Er sikker på at der kunne nævnes mange andre.

 

Og så er Cavalierens sygdomme i øvrigt nogle af de værste. Spekulerer på hvorfor ingen har nævnt syringomyeli? nåh nej, det findes jo - officielt - ikke i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalier

Der er jeg så ikke enig ,en stamtavle giver en sikkerhed

du kan kan kun være sikker på at en hund med tavle er 100 procent race ren

jeg er sikker på de fleste opdrætter hvis man finder en godt sted kun vil sine hunde det bedste

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg så ikke enig ,en stamtavle giver en sikkerhed

du kan kan kun være sikker på at en hund med tavle er 100 procent race ren

jeg er sikker på de fleste opdrætter hvis man finder en godt sted kun vil sine hunde det bedste

 

Jeg er enig. Hvis det er meget vigtigt for én at hunden er raceren, bør man købe med tavle. Andre grunde kan jeg ikke komme i tanker om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...