Gæst malenemn Skrevet Juni 7, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2013 *Der skulle stå HUND i emnefeltet* Min søde schæferblanding på lige knap et år, har altid været utrolig glad for at snakke med andre hunde og ivrig efter at komme hen til dem, og det er hun stadig. Vi tager tit i hundeskoven og får lov til at snakke med alle hundene, hun er stadig ret hvalpet at se på, når hun leger. Der er aldrig noget problem, når hun løber løs i hundeskoven. Men når vi er ude på gåture og vi møder en anden hund på turen, så bryder helvede løs.. Hun skaber sig så hele nabolaget kan høre det.. Hun gør ikke ligefrem, men nærmest piver og stønner, hun lyder som om hun er ved at dø og folk bliver jo bange for hende og det lyder som om vi mishandler hende. Nogle gange får hun lov til at hilse på hundene alligevel eller når hen til hunden inden hun begynder at skabe sig, og hun gør ikke hunden noget, hun logre med halen og vil gerne lege. Vi har prøvet tusinde metoder for at stoppe hendes skaberi, selv hendes yndlingsgodbidder og alt muligt spændende til at distrahere hende med, når der er en hund i syne, men hun er ligeglad med det når vi går udenfor, også selvom hun er god til kontaktøvelser, så hjælper det ikke, hvis hun har set hunden.. Er der nogle idéer til, hvad jeg kan gøre her? Hvorfor skaber hun sig på den måde? Mvh. Malene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2013 Jeg tror hun gør det, fordi hun har fået en forventing om at hun skal hilse på alle hunde - derfor bliver hun ivrig og piber. Hvis jeg var dig, ville jeg derfor skære lidt ned på hundemøderne... Lære hende at det er helt okay at passere en hund uden at skulle hilse. Find nogle faste hundekammerater at mødes med og lad hende lege med dem, men lad være med at lade hende hilse på andre. Bare sig "kom" og gå videre - og men det! Det har hjulpet rigtig meget på min hund, som havde nogenlunde samme problem, at han kunne mærke, at jeg mente det og at han egentligt ikke havde et valg. Jeg oplevede, at det gav mere ro, fordi han ikke skulle forholde sig til om han nu skulle hilse eller ej, for den beslutning tog jeg for ham. Hvis hun stresser sig selv så meget op, at hun ikke er til at få med, kan du bede hende om at udføre en øvelse eller et trick, som kræver at hun koncentrere sig om noget andet. Jeg tror i hvert fald det er vigtigt at få fjernet den ide om at alle hunde er nogle man skal hilse på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst malenemn Besvaret Juni 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2013 Hun hilser skam heller ikke på alle hunde, vi er ca i hundeskoven 1 gang om ugen, hvor hun rigtig får tilfredsstillet sine lyster, vi har familie med hund og dem leger også regelmæssigt med men hun er blevet en stor og stærk hun og jeg har faktisk svært ved at rive hende med når hun først har set en anden og vi har også en anden lille hund, så det bliver bare kaos Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2013 Problemet løser sig ikke af sig selv;) jeg ville gå med hunden alene, dvs lade den anden hund blive hjemme, aftale med en anden person med hund at i kan træne sammen, jeg ville gå frem mod den neden person med hund, i samme sek. Din hund begynder at skabe sig ville jeg vende om og uden et ord gå modsatte vej og bare trække hunden med, så snart den giver efter og følger ville jeg vende igen og gå mod den anden, du vil formodentlig komme tættere på for hver gang, du kan nu begynde at rose og give godbidder medens hunden er rolig, fortsæt til du kan komme forbi den anden hund, træn med flere orskellige hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2013 Hvor går I til træning ? og hvad siger træneren om hendes opførsel ? hvis I træner et sted er der jo netop andre hunde som hun ikke " må " hilse på under træning , så det var måske en mulighed - hvis I altså ikke allerede træner et sted. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2013 Haha, det lyder lidt som min:lol: Som i øvrigt er en schæferblanding på 2 år. Vi har simpelthen været temmelig konsekvente det sidste år. Når hun ser en anden hund, tager jeg hende ind i kort snor, og siger "kom, så går vi" bestemt og venligt. I starten satte jeg snoren i halsbåndet, så jeg fysisk kunne bestemme hvilken retning hun skulle se. Hun hilser stadig på mange hunde, og som regel lægger hun sig ned (i stedet for at hyle og skrige), og så bakser jeg hende på benene og går fremad:-) Og altså, uanset hvor irriterende det er at have en overdrevet hilseglad hund, så synes jeg det er positivt at så mange schæfere er det, for de har bare ikke verdens bedste ry. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Juni 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2013 Jeg har samme opgave med min den lille lab, han overglad for alle hunde, men får ikke lov hver gang - faktisk slet ikke så tit lige nu da vi træner det. Han piver og hyler når vi møder møder andre hunde. Jeg har så gjort det, at jeg siger bestemt nej kom så går vi og trækker ham med (altså ikke sådan at han kurer hen af vejen venlig men bestemt) Det begynder at virke nu:slem: Jeg har endda trænet med en af hans hundevenner frem og tilbage skulle de passere hinanden uden at hyle, det tog nogle gange og sidder stadigvæk ikke i skabet men der er fremgang og med hensyn til det med at gå med to hunde, så lufter jeg mine to en af gangen, jo man får gået nogle ture, men det gir også kvalitetstid med dem enkelt vis Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst malenemn Besvaret Juni 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2013 Tak for jeres gode råd, det skal helt sikkert prøves, og heldigt det snart er sommerferie så der er massere tid til det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Juni 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2013 Jeg tror din hund ville have glæde af nogle gennemskuelige signaler fra dig, f.eks. "Vi går bare forbi", når hun ikke skal hilse og "hilse" når det er det I skal. På den måde behøver hun ikke at prøve til hver eneste gang:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst malenemn Besvaret Juni 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2013 Prøver ellers altid at være kontant overfor hende, og trækker hende videre uden at give hende opmærksomhed og vil helst ikke have at hun får lov at hilse på andre hunde, når hun skaber sig, for så opnår hun jo noget af skaberiet. Men vi går tur på en meget smal sti, og nogle gange er det desværre svært at undgå Men vi kan bestemt mærke at det er blevet bedre efter vi er blevet mere strikse omkring det, men nogle dage er hun ikke til at styre, tror hun er blevet en rigtig teenager Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts