Gæst Per Kristiansen Skrevet Juni 11, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2013 Hej Jeg er efterhånden blevet oplyst om at man skal bruge enten sikkerhedsseler eller bur til sin hunde når man transporterer dem i bilen, men jeg har ikke været i stand til at finde noget omkring loven? Er det korrekt at man kan få en bøde for ikke at have spændt sin hund fast? Mvh Per Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 11, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2013 Hunde betragtes som gods, og skal derfor opbevares på en måde, så de ikke er til gene for fører under kørslen eller til fare for fører eller passagerer ved kollision. Så de bør være fastspændt eller i et bur ja. Hvis du er interesseret i, at hunden også overlever, så er en sikkerhedssele dog ikke nok, så skal det være et crashtestet bur... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 11, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2013 njej.... er svaret. Ja du kan få en bøde, hvis hunden generer din kørsel, eller kan være til fare ifm. uheld eller kraftige opbremsninger. Men der står ingen steder at hunden skal være spændt fast på nogen som helst måde. I lovens forstand er hunde at betragte som gods i den her forbindelse, derfor er det regler ifm. transpor af, og fastgørelse af gods man skal kigge på, og til privat kørsel, er der faktisk ikke så mange regler på området, ikke andet end at man ikke må tabe gods, at gods ikke må flyve rundt ved hårde opbremsninger og derved være til fare for nogen, samt at godset ikke må genere udsynet eller selve kørslen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 11, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2013 Men sikkerhedsmæssigt bør hunde være fastspændt ved kørsel, ellers vil de flyve gennem luften ved kraftig opbremsning eller påkørsel;( men nej det er ikke et egentligt lovkrav;) selv om det i mine øjne burde være:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 11, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2013 Men sikkerhedsmæssigt bør hunde være fastspændt ved kørsel, ellers vil de flyve gennem luften ved kraftig opbremsning eller påkørsel;( men nej det er ikke et egentligt lovkrav;) selv om det i mine øjne burde være:) Tror ikke at det er sælig rart - hverken for hunden eller passagerer at få selv en lille hund " i nakken " - så ja bur eller sele ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Juni 11, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2013 Tror ikke at det er sælig rart - hverken for hunden eller passagerer at få selv en lille hund " i nakken " - så ja bur eller sele ! Jeg læste engang en undersøgelse, hvor de havde målt, at ved en kollision ved 80 kilometer /t, kom en chihuahua op at veje 150 kilo. 150 lige i fjæset? Nej tak. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts