Hop til indhold

Borrelia vaccine :)


Hope
 Share

Recommended Posts

Der er kommet en Borrelia vaccine til Danmark og den kan snart skaffes. Jeg har endnu ikke fået læst på den, men er lidt nysgerrig. Ville i bruge den?

Den kræver basisvaccine (2 x vac) og derefter en gang årligt. Ifølge anvisningerne bør den ikke gives samtidig men anden vaccine (så man skal til dyrlæge ekstra gange).

Overvejer den fordi mine hunde ikke kan tåle de mest effektive flåtmidler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt det:

 

"Borrelia er såmænd slemt nok - men de værste syndere er erlichia og TBE - og dem kan der ikke vaccineres imod. Ofte smittes hunde med flere af disse sygdomme samtidig -"

 

"Symptomerne kan variere meget fra hund til hund,ligesom de kan ramme i forskellige grader. Jo hurtigere man kommer i gang med en behandling, desto bedre. Desværre er mange dyrlæger i DK ikke opdateret med disse sygdomme. Endnu et problem er, at blodprøverne meget ofte først påviser titer EFTER hunden har været syg 3-5 uger.Dvs er falsk negative.

 

Der er stadig dyrlæger der påstår anasplasmose ( erlichia ) og TBE ikke findes på Sjælland - TBE er kun på Bornholm.Det er IKKE korrekt - det ER her. Alle vegne!!

 

Det er seriøs lo......sygdomme at få indenfor dørene. Jeg har nu en kronisk syg hund, som har lange,gode perioder - men kan få ( og har fået ) voldsomme tilbagefald, som er virkelig farlige. Det kan koste hende livet, hvis hun ikke hurtigt får rette antibiotika. Hun kommer aldrig til at få hvalpe - hvad jo var drømmen.

 

Lige i dette øjeblik render Cocky rundt i Dianalund, og er også frygteligt syg - det er så TBE og Anasplasmose han har. Det tog alt,alt for lang tid inden han fik rette medicin - og da han fik den, tog dyrlægen den fra ham igen,fordi blodprøven var ( falsk ) negativ. Heldigvis tog ejer direkte til en anden og krævede det udleveret."

 

Velkommen til vores colliebase - Cocky / Anaplasmose

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været til Erfa møde angående flåtbårne sygdomme. TBE er ikke diagnosticeret hos hund i DK af den simple årsag at diagnosticering er besværlig (kræver en test række) og i sidste ende kræver undersøgelse af cerebrospinalvæske. Det betyder ikke at de hunde man siger har haft det, ikke har det, men at man ikke har endelig påvist det.

Derudover har du ret. Borrelia er ikke den eneste flåtbårne sygdom og man er ikke"home safe" ved brug af vaccinen. Det er også derfor jeg er ret nysgerrig hvad i tænker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været til Erfa møde angående flåtbårne sygdomme. TBE er ikke diagnosticeret hos hund i DK af den simple årsag at diagnosticering er besværlig (kræver en test række) og i sidste ende kræver undersøgelse af cerebrospinalvæske. Det betyder ikke at de hunde man siger har haft det, ikke har det, men at man ikke har endelig påvist det.

Derudover har du ret. Borrelia er ikke den eneste flåtbårne sygdom og man er ikke"home safe" ved brug af vaccinen. Det er også derfor jeg er ret nysgerrig hvad i tænker :)

Man kan læse følgende på Cockys hjemmeside: 29. maj - Så kom det næste svar fra Tyskland. Cocky er positiv for TBE.

 

Flåtbårne sygdomme er rædselsfulde, og mange hunde har fået uoprettelige skader, fordi nogle dyrlæger insisterer på at tage evindelige lorteprøver, som alligevel ikke altid viser det sande billede, før det er for sent. Jeg vil i hvert fald se grundigt på det, hvis der kommer en vaccine til hunde. I forvejen får både jeg og min mand TBE-vaccinationer, fordi der er så helvedes mange flåter her i Nordsjælland - og i Skåne, hvor vi med mellemrum opholder os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været til Erfa møde angående flåtbårne sygdomme. TBE er ikke diagnosticeret hos hund i DK af den simple årsag at diagnosticering er besværlig (kræver en test række) og i sidste ende kræver undersøgelse af cerebrospinalvæske. Det betyder ikke at de hunde man siger har haft det, ikke har det, men at man ikke har endelig påvist det.

Derudover har du ret. Borrelia er ikke den eneste flåtbårne sygdom og man er ikke"home safe" ved brug af vaccinen. Det er også derfor jeg er ret nysgerrig hvad i tænker :)

Har desværre trænet sammen med to hunde som er positivt diagnosticeret med TBE jf. udtalelser fra dyrlægen. Begge er aflivet og vi mistænker området omkring Ry for at være smittestedet. Jeg har hørt om en tredje med TBE fra samme sted.

Det er godt nok samme dyrlæge som har udtalt sig om alle tre hunde, så det kan jo også være ham som ikke har fået de korrekte resultater oplyst på de prøver han har sendt ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

De siger den indeholder antigener fra 3 af de relevante borreliastammer i danmark.

 

Ja... Vaccinen beskytter mod tre forskellige borrelia-stammer.....

 

Men den beskytter ikke mod ehrlicia, der er en helt anden bakterie. Det er en mangel ved vaccinen, at man ikke har taget ehrlicia med ved udviklingen.

Nu er man jo alligevel nødt til at beskytte hunden med et flåtmiddel som f.eks. bayvantic. Og den beskytter så (delvist) mod alle flåtsygdommene. Også TBE. Hvad skal man så med en ekstra vaccine mod borreliose?

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop pointen, vaccinen er beskytter kun mod Borrelia og hvis man kan, bør man beskytte mod flåter og andre flårbårne sygdomme generelt.

TBE testning virkede så kompliceret på mig at man nok bør tjekke med laboratoriet hver gang (men det er off topic)...

I sidste ende er vaccinen for mennesker der går med livrem og sele (hunde der går med sele og halsbånd ;)) eller for dem der ikke kan beskytte mod flåter ordentligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men ikke alle reagerer ens. Vi tjekker ikke for antistoffer normalt efter vaccination, men er sikker på at der er stor forskel i respons og hvor lang tid tid antistoffer bibeholdes. Kan se at TBE vaccinen skulle holde i tre år (efter tre vacciner), at risikoen regnes for lille og at man normalt vaccinerer blandt andet jægere. Kender ikke til TBE vaccinen så måtte tjekke det på nettet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har man egentlig fundet en behandling for TBE? Udover vaccinen? Jeg synes, de sagde, at den eneste redning var, hvis man var vaccineret dengang for nogle år siden, da man opdagede et par tilfælde på Sjælland? Og at det kun kunne gøres for mennesker.

 

Anyways, så er det helt klart en vaccine jeg ville overveje. Borrelia - så er der da mindsket lidt risiko for, at Møffe bliver syg! Nu får han sjældent flåter - i sidste uge fandt jeg for første gang i 2 år flåter på ham - fandt så tilgengæld også tre :-/ Enten var de fra den campingplads, vi havde opholdt os på i en uges tid eller også var 1 eller 2 af dem ude fra træningspladsen - men sidstnævnte har han været på mange gange, uden at flåter havde bidt på af den grund.

 

Så jeg har ikke tænkt mig at putte gift i nakken på ham, når det er så sjældent, jeg finder de udyr på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Vaccinen beskytter mod tre forskellige borrelia-stammer.....

 

Men den beskytter ikke mod ehrlicia, der er en helt anden bakterie. Det er en mangel ved vaccinen, at man ikke har taget ehrlicia med ved udviklingen.

Nu er man jo alligevel nødt til at beskytte hunden med et flåtmiddel som f.eks. bayvantic. Og den beskytter så (delvist) mod alle flåtsygdommene. Også TBE. Hvad skal man så med en ekstra vaccine mod borreliose?

 

Til det markerede, mener du at bayvantic beskytter mod flåtoverførte sygdomme?

 

 

Jeg overvejer bestemt at lade Bella vaccinere. Vi har rigtig, rigtig mange flåter her i området, og hun har rigeligt at slås med i forvejen.

 

Er der nogen der ved hvad sådan en fætter koster?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men ikke alle reagerer ens. Vi tjekker ikke for antistoffer normalt efter vaccination, men er sikker på at der er stor forskel i respons og hvor lang tid tid antistoffer bibeholdes. Kan se at TBE vaccinen skulle holde i tre år (efter tre vacciner), at risikoen regnes for lille og at man normalt vaccinerer blandt andet jægere. Kender ikke til TBE vaccinen så måtte tjekke det på nettet :)

 

Jeg var over 60 år da jeg startede på vaccinationen. Det tilrådes, at man chekker folk over 60 for at sikre sig at der udvikles antistoffer.

Der kan åbenbart være et problem med ældre mennesker.

 

Så blev jeg vaccineret en gang til.

Med samme resultat.

 

Nu er det 3 år siden.

Jeg aner ikke om jeg er beskyttet eller ej..

Men jeg har kun haft 2 flåter i år, for Silke er blevet mere stille med alderen. Så vi færdes mest på stierne nu.

 

Men en evt. ny hund vil give øgede problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det markerede, mener du at bayvantic beskytter mod flåtoverførte sygdomme?

 

 

Jeg overvejer bestemt at lade Bella vaccinere. Vi har rigtig, rigtig mange flåter her i området, og hun har rigeligt at slås med i forvejen.

 

Er der nogen der ved hvad sådan en fætter koster?

 

Bayvantic beskytter jo mod flåter. Og dermed også mod alle flåtoverførte sygdomme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bayvantic beskytter jo mod flåter. Og dermed også mod alle flåtoverførte sygdomme...

 

Njaaa, sådan kan man måske godt se på det. Men faktum er desværre, at flere og flere oplever at flåter kan sætte sig fast og suge i flere døgn, trods bayvantic.

 

Kender i øvrigt en der kender en, der ville dryppe sine menneskebørn med bayvantic:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har man egentlig fundet en behandling for TBE? Udover vaccinen? Jeg synes, de sagde, at den eneste redning var, hvis man var vaccineret dengang for nogle år siden, da man opdagede et par tilfælde på Sjælland? Og at det kun kunne gøres for mennesker.

Nej, man har i dag intet middel imod TBE og den kan være særdeles grum. Der er kun vaccinen, som heldigvis ikke er overvældende dyr. Og jæs, den er kun for mennesker, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...