Hop til indhold

Bide i pinde


fubar
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Nu er det muligvis et dumt spørgsmål, men må hunde (hvalp) gerne tygge i pinde fra træer?? Morris er nemlig glad for at tygge i lidt forskellige ting, blandt andet grene fra vores hæk. Og jeg tænker jo at hey - hellere hækken end en iPhone. Måske ville han være vild med sådan en god tyk pind at bide i, det er der vel ikke noget farligt i??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan lærte i ham at spytte ud?

Sæt et lækkert stykke kyllingekød fx op til hvalpene næse, idet hvalpen spytter pinden ud for at snuppe kyllingen siger du slip, gentag nogle gange så kan hvalpen den kommando, lad være med at snyde for tit, dvs husk at give godbid efter slip næsten hver gang, det er kun hvis jeg en sjælden gang er kommet afsted uden noget i lommen at mine ikke får belønning for at slippe;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stopper altid Gracie, når hun begynder at gnave i pinde. Hun bider ellers aldrig i noget, og er så heller ikke hvalp længere, men det hænder at hun på en tur lægger sig for at splitte en pind ad. Eftersom pinde ike er spiselige, ser jeg det som destruktiv adfærd, og så er der jo det trælse med pinde at der kan sætte sig splinter og stumper fast i hundens mund og hals.

Hvis jeg havde en hvalp med tandkløe, ville jeg være endnu mere obs. på at stoppe den i at bide pinde i stykker. Den kan lige så godt lære fra start, hvad der er i orden og ikke i orden at bide i, også for at forebygge at den forveksler et bordben med en bøgehæk.

Køb I stedet nogle tyggeben, KONG'er eller andet massivt legetøj og lær den at det er det man bruger.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det troede jeg heller ikke de var, lige indtil en pind kostede Lexus livet

Jeg er helt enig - pinde er ikke godt. Oscar måtte akut til dyrlægen da han var unghund - lagt i bedøvelse og havde fisket et pindestykke om som havde sat sig fast - Uha jeg fik en lektie:skraek: - siden da har jeg vogtet over mine beagler som en høg.

Jeg kender en hvis hund fik perforeret halsen og måtte akut opereres fordi en pind havde sat sig fast - så det er ikke noget at spøge med.

 

Heldigvis gør ingen af mine hunde sådan noget mere, fordi vi får dem til at spytte ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er risiko ved ALT!

Jeg ville ikke skærme min hund fra at tygge pinde, medmindre hun decideret spiste dem eller de på andre måder var skadelige.

Det kommer an på situationen. Så længe det er overvåget, så synes jeg ikke risikoen er større end ved fx en bold (som min storebrors hund blev kvalt i). :vedikke:

Så størrelse og "situationsfornemmelse" er mit bud ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er risiko ved ALT!

Jeg ville ikke skærme min hund fra at tygge pinde, medmindre hun decideret spiste dem eller de på andre måder var skadelige.

Det kommer an på situationen. Så længe det er overvåget, så synes jeg ikke risikoen er større end ved fx en bold (som min storebrors hund blev kvalt i). :vedikke:

Så størrelse og "situationsfornemmelse" er mit bud ;-)

Det er jo et valg vi træffer ;)

Jeg havde styr på situationen da Lexus (63kg Dogue de Bordeaux i top form) tryggede i pinden.....: Vi havde været ud ef Fredag og træne lidt spor og lidt lydighed.Jeg giver så fri og han finder en pind han leger lidt med, han ligger sig og tygger lidt i pinden. Efter lidt til isger jeg slip og kalder ham ind han slipper og kommer...Vi går hjem...Lørdag bliver han utilpas, søndag bliver han rigtig dårlig, Søndag aften til dyrlæge hvor han så dør af skaderne.... Vævs udfald i spiserør, sive blødning i vene ved lunge og hjerte, sammen klappet lunge og pafereret tarm med tegn på blodforgiftning.

 

Jeg mener ikke min situationsfornemmelse fejler noget, det tror jeg et par stykker her inde som kender mig og min omgang med hunde kan skriveuder på. Så den med størrelse og situationsfornemmelse tjaaa.. what ever you say!! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo et valg vi træffer ;)

Jeg havde styr på situationen da Lexus (63kg Dogue de Bordeaux i top form) tryggede i pinden.....: Vi havde været ud ef Fredag og træne lidt spor og lidt lydighed.Jeg giver så fri og han finder en pind han leger lidt med, han ligger sig og tygger lidt i pinden. Efter lidt til isger jeg slip og kalder ham ind han slipper og kommer...Vi går hjem...Lørdag bliver han utilpas, søndag bliver han rigtig dårlig, Søndag aften til dyrlæge hvor han så dør af skaderne.... Vævs udfald i spiserør, sive blødning i vene ved lunge og hjerte, sammen klappet lunge og pafereret tarm med tegn på blodforgiftning.

 

Jeg mener ikke min situationsfornemmelse fejler noget, det tror jeg et par stykker her inde som kender mig og min omgang med hunde kan skriveuder på. Så den med størrelse og situationsfornemmelse tjaaa.. what ever you say!! :evil:

 

Jeg tror du har misforstået det jeg skrev, ellers har det været skrevet for usympatisk eller jeg har formuleret mig forkert. Det er selvfølgelig synd for dig og din hund..

Det jeg prøver at sige er, at der kan ske ulykker med alt! (Pinde, bolde, biler, flexliner der knækker, oksehudsben, rå knogler osv osv). YOU NAME IT.

Det er et valg man tager, ja. Men du kan ikke forudsige alt. Du kan heller ikke skærme dine hunde for alt!

Men det bedste værktøj du har er din fornuft! At du kender din hund og VED hvordan den reagere og hvor du skal skærme/tage hensyn.

I dit tilfælde er der jo tale om en decideret ulykke! Ligesom vi kan blive kvalt i at spise mad eller køre bil. Vi gør det jo alligevel..

Jeg håber du forstår min pointe. Jeg er selvfølgelig trist på dine vegne over at du har mistet din hund så uretfærdigvis. :ae:

Jeg håber du forstår min pointe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Eris siger, kan man ikke forsikre sig mod "freak accidents".

 

Hunde må ikke gå med snor/halsbånd, så sidder de fast og bliver kvalt. De må ikke gå uden (snor), for så bliver de kørt ned.

 

Man må ikke flåtbehandle, for det er gift, og hund dør/bliver allergisk. Hvis man ikke flåtbehandler, får hund borelia, TBS, anaplasma m.m.

 

Hund må ikke bade, for så drukner den. Hun må ikke lege med pinde, for så dør den. Hunde må ikke lege med bolde, for så bliver de kvalt. Hunde må ikke spise ben, for så får de splinter i halsen og dør. Hund må ikke spise græs, for så får den hjerte- og lungeorm og dør.

 

Come on, skal en hund bare sidde låst inde i et lille rum uden skarpe kanter? Lad dem få lidt glæde og livskvalitet, og alt med måde. Hvis hunden sluger stumper af pinde, skal den selvfølgelig ikke have dem. Men vi kan ikke sikre at der ikke sker vores hunde noget, og slet ikke når det er disse freak accidents.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Eris siger, kan man ikke forsikre sig mod "freak accidents".

 

Hunde må ikke gå med snor/halsbånd, så sidder de fast og bliver kvalt. De må ikke gå uden (snor), for så bliver de kørt ned.

 

Man må ikke flåtbehandle, for det er gift, og hund dør/bliver allergisk. Hvis man ikke flåtbehandler, får hund borelia, TBS, anaplasma m.m.

 

Hund må ikke bade, for så drukner den. Hun må ikke lege med pinde, for så dør den. Hunde må ikke lege med bolde, for så bliver de kvalt. Hunde må ikke spise ben, for så får de splinter i halsen og dør. Hund må ikke spise græs, for så får den hjerte- og lungeorm og dør.

 

Come on, skal en hund bare sidde låst inde i et lille rum uden skarpe kanter? Lad dem få lidt glæde og livskvalitet, og alt med måde. Hvis hunden sluger stumper af pinde, skal den selvfølgelig ikke have dem. Men vi kan ikke sikre at der ikke sker vores hunde noget, og slet ikke når det er disse freak accidents.

Øj hvor er jeg bare enig;) det bliver godt nok lige fjollet nok efterhånden, måske hunde bare skal blive hjemme, i bilen kan de jo også komme galt afsted;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Rosa eeeelsker pinde og pap. De pinde der sprøde og knækker ved et par bid er bare toppen, og papkasser, de skal bare døøø. ;-) Fordelen er at efter sådan engang pap er blevet Rosa behandlet fylder det INTET....

Det skal så lige siges at vi har holdt meget øje med om hun spiser det, men det bliver bare tygget og spyttet ud.

men, jord det æder hun :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...