Hop til indhold

aktivering


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Så alle sammen, nu skal i komme med jeres bedste fif.

Jeg har jo denne vidunderlige labber hvalp med krudt i røven, både dag og nat.

Nat så får hun hendes tyggeben og får at vide vi sover - det håber jeg snart hun fatter ;)

 

Men om dagen, hvad er god aktivering for sådan en lille rod?

Vi har også sassy på 9 år.

 

Altså en gulerod kan give lang tids hjernevridning og hun gnasker gevaldigt i den når lige hun får bidt hul

Et krus, shit det kan man lege meget med -. både med kiks og uden

Et tyggeben

søge efter lidt mad i haven

lære at sitte

Hendes kong - den skal afprøves for 2. gang i dag regner jeg med, første gang var ikke noget hit for damen spiser ikke banan!

 

Kom gerne med nogle små gode fif :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Spor, godbidder gravet ned i sandkasse, godbidder sat fast i trær, lange snuseture i snor hvor der har været andre hunde eller dyr, leg med andre hvalpe, klikkertræning se canis.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vigtigt at hvalpen møder andre hvalpe;) fodersøg skal hun da gerne kunne finde ud af;) spred maden ud på plænen og luk en sulten hvalp ud, lad den selv gå rundt, så skulle det da gerne komme af sig selv;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved at gå til hvalpemotivation/legestue lærer man også noget om hvad man kan lave med sin hvalp. Og det er jo egentlig det, du spørger om, er det ikke?

For det er vel ikke bare noget med hvad hvalpen kan bruge al sin energi på mens du laver andre ting?

 

Se det som en gave sendt fra himlen, at din hvalp ønsker at lave noget sammen med dig. Og udnyt det til at lære hvalpen en hel masse nyttige ting.

Det bliver aldrig nemmere end i den tid, hvor hvalpen endnu er ved at finde ud af, hvad den mon skal bruge sit nye liv til..

 

Retrievere vil tit rigtig gerne lære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork jo vi har mange ideer og har prøvet det før, tænkte bare at der måske var andre ideer end lige dem vi selv kunne komme i tanke om :)

Nej nej hvalpen hjælper jeg gerne med at bruge energien, hun kommer først. Ikke bare for at tørre hende af, det er der ikke brug for.

 

Jeg er altid blevet banket i hovedet med at man endelig ikke må træne med hvalpen når den er så lille og den del kan jeg godt mærke fylder. Men jeg kan høre at jeg skal springe ud og begynde træningen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Afskaf madskålen, foder gives som søg på plænen eller belønning ved træning, selvfølgelig skal træningen da starte nu, men det skal være med belønning ikke straf, i gamle dage da man trænede med masser af straf og ingen belønning da blev det anbefalet at vente med "dressuren" til hvalpen var 10-12 mdr, i dag går man bare igang og gør træningen til sjov leg for hund og fører ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork jo vi har mange ideer og har prøvet det før, tænkte bare at der måske var andre ideer end lige dem vi selv kunne komme i tanke om :)

Nej nej hvalpen hjælper jeg gerne med at bruge energien, hun kommer først. Ikke bare for at tørre hende af, det er der ikke brug for.

 

Jeg er altid blevet banket i hovedet med at man endelig ikke må træne med hvalpen når den er så lille og den del kan jeg godt mærke fylder. Men jeg kan høre at jeg skal springe ud og begynde træningen ;)

Ja kom endelig igang -jo før du starter jo bedre .
Link til indlæg
Del på andre sites

Madskålen skal nu blive, men så må det blive med mindre portioner så der også kan bruges noget mad til belønning.

Jeg går absolut ikke ind for straf, men har set hvad for megen koncentreret træning kan gøre ved en hund og sådan skal vi bare ikke ende med Luna.

 

Så skal der slides ;) I hvert fald i nogle sæsioner hver dag, det bliver rart for har været enormt tilbageholdende og ikke ville presse på med noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du behøver ikke slide. I skal bare lege. Men lege med lidt mening.

 

Gem dig. Lad hende finde dig.

 

Eller gem bolden. Lad hende finde den og byt den til en godbid..

 

 

Der er mulighede allevegne. Jo mere du finder på, jo mere vil hun beundre dig og spændt vente på, hvad du mere finder på.

 

Jamen jeg kan læse at jeg ER meget godt i gang. Jeg tror bare jeg glemmer at det jo også er en øvelse når hun finder mig eller kommer når jeg kalder :)

 

NEj slide var også ment med et glimt i øjet, men vi har lige "leget" ti min i haven og hun er faktisk kanon hurtig til at gå ved foden(med kiks foran næsen) og så slutter vi af med et sit og dæk og hun gør det hele så fint :)

 

Tror bare at jeg tænker at dagligdagstingene ikke går under aktivering, men det GØR de jo.... for det er jo alt sammen nye ting hun skal lære!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan anbefale den her bog: Leg med din hund af Christina Sondermann - køb bogen hos SAXO.com :-)

 

Der er masser af gode og sjove lege/øvelser i og i forskellig sværhedsgrad.

 

Ang. hvalpekursus/-legestue så gik vi til det på vores dyrehospital og det var super godt. Hvis jeg husker rigtigt så kører det hele året rundt og der er derfor løbende nye hvalpe der starter eller slutter der. Vores foregik sådan at hundene var udenfor i en indhegnet gård/have imens menneskerne havde undervisning indenfor (der var kun en væg med vinduer imellem, så vi kunne høre hvad der foregik udenfor). Og så var der selvfølgelig hver gang mindst en af dem der stod for det, ude ved hundene.

 

Det vil jeg lige ringe til vores dyrlæge og spørge om de ved om der er noget i nærheden af sådan en slags - det kunne være kanon godt for os alle herhjemme.

Jeg har meget hunde erfarring (men bliver lige usikker her i starten) og hr mand og barn har kun erfarring med den gamle.

 

Tak for fiffet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...