Gæst AnetteDamgaard Skrevet Juni 24, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2013 Vi fik for cirka 2½ måned siden en hvalp der på det tidspunkt vi fik ham var 3 måneder gammel, så nu er han 5½ måned gammel, men fordi vi fik ham så sent er han først begyndt til hundetræning i denne alder, hvilket jeg er klar over der er for sent. Vi er begyndt at få nogle problemer med ham da han har nået denne alder på 5½ måned. Når vi går tur med ham fare han frem og tilbage foran os, og tit er vi ved at snuble over ham for ikke at træde på hans små poter, han er en bomuldshund og er derfor ikke særlig stor. Han trækker helt vildt, og reagere ikke når vi giver ham ordre, at tække i snoren hjælper ikke, heller ikke at stoppe og vente til snoren er slap eller han kigger på os, han ignorere os og snuser til noget andet og er ligeglad. Han går i sele fordi at hvis snoren er i hans halsbånd hvæser han nærmest efter vejret, fordi han trækker i snoren. Derudover tør vi ikke slippe ham løs uden stor, hvis han ikke er i vores indhegnede have, hvis vi slipper ham løs uden for den indhegnede have, stikker han med det samme af og fare ind i de andre haver, fordi han er så nysgerrig, men han reagere ikke når vi kalder på ham. Derudover er han begyndt at gø meget uden grund, man kan sidde i sofaen og se tv eller sidde med en bog m.m. og pludselig begynder han at gø ustyrligt, vi beder ham stoppe og siger han skal være stille, men vi ved at han gør det fordi han vil lege med os, for når vi går hen til ham løber han væk og gøer videre og logre med halen. Han forstår ikke vi vil have ham til at tie stille, og jeg ved ikke hvordan vi får ham til at holde op. Han er også begyndt at gå efter toiletpapiret på toilettet, vi skælder ham ud når han gør det og han ved udmærket godt at den er gal når han gør det, kan man se på ham, men alligevel gør han det måske et par timer senere. Han springer også ustyrligt op af os og gæster hvis vi fx kommer hjem fra arbejde, vi plejer at skubbe ham ned på gjorden igen og sige "nej" og forsætter med dette, men han forstår det ikke rigtigt, vi har også forsøgt at vende ham ryggen, men dette hjælper heller ikke Han er en hund der godt ved når den er gal og han ved godt når han gør noget han ikke må, men han er alligevel sådan en ballademager at det er svært at vide hvordan man skal få ham til at forstå han skal stoppe, han er begyndt at komme i den alder man virkelig skal være efter ham, ser man bort fra disse ting er han en rigtig sød og dejlig hvalp, med krudt i røven, der altid er glad. Det skal lige siges at det ikke er mig der har ansvaret for hunden, da det er mine forældres, men jeg er den der tager mest ansvar for hans opdragelse, så det er ikke mig der ejer ham! De går til hundetræning med ham men jeg ser ingen fremskridt Håber i kan hjælpe... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2013 Alt det du beskriver er helt normalt for en hvalp i hans alder, og går over med tid og kærlig opdragelse. Dine forældre skal bare fortsætte med at gå til træning, så skal der nok ske positiv forandring. Og det er aldrig for sent at starte til træning! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2013 Lyder som helt normal hvalpeadfærd hvalpen skal lære hvordan den skal opføre sig;) den stopper ikke ved nej hvis ikke den ved hvad nej betyder og kommer ikke når man kalder fordi den ikke ved hvad dens navn betyder, det er ting man lærer til hvalpetræning, det ville være godt hvis i talte med jeres træner om de forskellige ting i syntes i har problemer med, så kan i lettere få hjælp;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2013 Noget andet er, at det kan jo være at han keder sig lidt derhjemme. Har I prøvet med noget aktivitetslegetøj, f.eks. fra Nina Ottosson, fodersøg el. lign? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Juni 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2013 Jeg vil også bare sige det er helt normal hvalpeadfærd min er nu 11 mdr, (labrador) og han har krudt bagi, han er lige sådan, render med toilet papir, toilet børster alt hvad han kan finde men efter en god gang aktivereing og noget fodersøg på græsset så er han meget mere rolig, men det kræver noget aktivering men det er rigtig godt givet ud! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2013 Velkommen til Vi fik for cirka 2½ måned siden en hvalp der på det tidspunkt vi fik ham var 3 måneder gammel, så nu er han 5½ måned gammel, men fordi vi fik ham så sent er han først begyndt til hundetræning i denne alder, hvilket jeg er klar over der er for sent. Det er absolut ikke for sent, men du skal skelne mellem træning og opdragelse. På træningspladsen er det som regel øvelser hvalpe lærer og det er opdragelsen der er problemer med. Derfor kan man opleve de dygtigste hunde hunde som kan en masse øvelser uden de har lært at opføre sig hensigtsmæssigt Vi er begyndt at få nogle problemer med ham da han har nået denne alder på 5½ måned. Er tandskiftet godt i gang og er han begyndt at lette ben? Når vi går tur med ham fare han frem og tilbage foran os, og tit er vi ved at snuble over ham for ikke at træde på hans små poter, han er en bomuldshund og er derfor ikke særlig stor. Han trækker helt vildt, og reagere ikke når vi giver ham ordre, at tække i snoren hjælper ikke, heller ikke at stoppe og vente til snoren er slap eller han kigger på os, han ignorere os og snuser til noget andet og er ligeglad. Han går i sele fordi at hvis snoren er i hans halsbånd hvæser han nærmest efter vejret, fordi han trækker i snoren. Han kan kun gøre disse ting, hvis han får mulighed til det Ture med hvalp/unghund bør styres sådan, at man dels selv føler man har kontrollen dels så hunden oplever, at det er rart at gå tur og derfor opdager værdien af at samarbejde med personen i den anden ende af linen. Hvis ikke turene har et formål for hunde, vil de hurtigt selv få en dagsorden, som sjældent stemmer overens med ejerens Derudover tør vi ikke slippe ham løs uden stor, hvis han ikke er i vores indhegnede have, hvis vi slipper ham løs uden for den indhegnede have, stikker han med det samme af og fare ind i de andre haver, fordi han er så nysgerrig, men han reagere ikke når vi kalder på ham. Giv ham 20 m tynd line i selen og lad ham buldre igennem på egnede områder. Når han er træt, så tilbyd ham sjove aktiviteter. Se f.eks. bogen "Sjov på turen med din hund" som kan lånes på bibliotekerne eller købes. Derudover er han begyndt at gø meget uden grund, man kan sidde i sofaen og se tv eller sidde med en bog m.m. og pludselig begynder han at gø ustyrligt, vi beder ham stoppe og siger han skal være stille, men vi ved at han gør det fordi han vil lege med os, for når vi går hen til ham løber han væk og gøer videre og logre med halen. Han forstår ikke vi vil have ham til at tie stille, og jeg ved ikke hvordan vi får ham til at holde op. Næh, der er en grund til at han gør Enten er han kommet i alderen hvor han "ser spøgelser" eller også har han lært, at han får opmærksomhed når han gør. Han er også begyndt at gå efter toiletpapiret på toilettet, vi skælder ham ud når han gør det og han ved udmærket godt at den er gal når han gør det, kan man se på ham, men alligevel gør han det måske et par timer senere. Han ved, at når han bliver opdaget bliver nogen sur og det er det han reagerer på. Han ved ikke, at han gør noget galt, men ved at situationen bliver ubehagelig for ham, når det opdages. Han springer også ustyrligt op af os og gæster hvis vi fx kommer hjem fra arbejde, vi plejer at skubbe ham ned på gjorden igen og sige "nej" og forsætter med dette, men han forstår det ikke rigtigt, vi har også forsøgt at vende ham ryggen, men dette hjælper heller ikke Forestil dig at du er 3 år, mor kommer hjem og du vil give hende et knus og bliver afvist... Du ville ikke kunne forstå det og en hund forstår heller ikke hvorfor dens udviste glæde får den konsekvens. Når en hvalp bliver ustyrlig i den situation er der (igen) en årsag til det. Enten har han erfaret som lille hvalp, at han fik positiv opmærksomhed, måske især fra gæster, når han hoppede op, eller også har han haft det skidt mens han var alene hjemme. Uanset er det tillært adfærd som er blevet til det du ser fordi ingen har lært ham andet Der er også den mulighed, at han er blevet afvist så mange gange, at han bruger ekstra energi på at hilse hjerteligt og det bliver som regel for voldsomt. Han er en hund der godt ved når den er gal og han ved godt når han gør noget han ikke må, men han er alligevel sådan en ballademager at det er svært at vide hvordan man skal få ham til at forstå han skal stoppe, han er begyndt at komme i den alder man virkelig skal være efter ham, ser man bort fra disse ting er han en rigtig sød og dejlig hvalp, med krudt i røven, der altid er glad. Som jeg læser din beskrivelse, kunne jeres energi investeres bedre. I stedet for at "være efter ham", bør I aktivere ham med gode aktiviteter, så han får brugt sit krudt. Styr hans vågne tid og undgå vild leg som kastelege med bold, pind o.lign. Overdrevet kasteleg kører hunde op i stedet for at trætte dem. Lad ham søge tre måltider dagligt i haven, godt spredt. Tag ham på ture på 1 - 1½ time hvor han får oplevet en masse og gerne så han møder andre hunde og leget med dem. Få evt. legekammerater hjem, en af gangen, et par gange om ugen så han bliver mættet med positivt samvær med andre hunde Det skal lige siges at det ikke er mig der har ansvaret for hunden, da det er mine forældres, men jeg er den der tager mest ansvar for hans opdragelse, så det er ikke mig der ejer ham! De går til hundetræning med ham men jeg ser ingen fremskridt Håber i kan hjælpe... Hvad træner dine forældre med ham og hvor meget træner de hver dag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst AnetteDamgaard Besvaret Juni 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2013 Mange tak for svarene! Er glad for at høre i beskriver ham som en normal hvalp i hans alder, gør mig mere rolig Tak for svarene Ninjamor! Jamen de træner med ham omkring en times tid om dagen, og lige pt. forsøger de at lære ham at dække og komme når vi kalder på ham, at sidde når vi beder ham kan han godt gøre, da jeg lærte ham dette med det samme vi fik ham Jamen vi aktivere ham enlig meget synes jeg, vi leger med ham mange gange om dagen, og går cirka 2-3 ture med ham om dagen, og har ham tit med ude i haven hvis vejret er til det, derudover har han masser af legetøj som han flittigt bruger Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2013 Jamen vi aktivere ham enlig meget synes jeg, vi leger med ham mange gange om dagen, og går cirka 2-3 ture med ham om dagen, og har ham tit med ude i haven hvis vejret er til det, derudover har han masser af legetøj som han flittigt bruger Dét er ikke aktivering. Aktivering er når i laver noget, hvor hunden bruger sit hovede.........i samarbejde med jer. F.eks. spor, søgefelter, problemløsning af forskellig art, og meget meget mere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2013 Velkommen til ! jeg kan ikke komme med så mange gode råd - men fortælle lidt om hvad jeg gør med Ollie som er 5 mdr.-om morgenen går vi en tisse/snuse/legetur ca ½ -3/4 time hvor Tot ( voksen ) og Ollie tit er på et fritløbsområde hvor de kan krudte af - om formiddagen går jeg en trænings/tissetur alene med Ollie - her skifter jeg mellem flg øvelser : apportering-dæk - lineføring - sid - stå - bliv - øjenkontakt , men kun ganske få gange , da han ikke kan koncentrere sig ret længe af gangen , om eftermiddagen gentager seancen sig , nogengange med andre øvelser , sen eftermiddag / aften går vi så alle tre hen på fritløbsområdet igen , dennegang 1½ - 2 timer og så slutter vi dagen af med en ganske kort nattissetur - 10- 15 min. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts