Hop til indhold

Avlsforbud på stamtavle hunde.


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Kan man se på en DKK stamtavle, hvis der er alvsforbud? Hvis man kan, kan man så også se hvorfor?

 

Hvis man vælger ikke at lave stamtavle på hvalpe, på trods af begge forældre har (DKK), kan det så være en økonomisk gevinst der gør det, eller?

 

Kan man efterfølgende fået lavet en stamtavle på hvalpene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man se på en DKK stamtavle, hvis der er alvsforbud? Hvis man kan, kan man så også se hvorfor?

 

Det kan muligvis ses på hundeweb, men det er der sikkert andre, der kan fortælle.

 

Hvis man vælger ikke at lave stamtavle på hvalpe, på trods af begge forældre har (DKK), kan det så være en økonomisk gevinst der gør det, eller?

 

Det vil som regel være fordi en eller begge forældredyr ikke er avlsgodkendte. Kender flere eksempler på ups-kuld, hvor ejer har haft både han og tæve, men den ene f.eks. var for ung til at blive avlsgodkendt. Jeg tror ikke der er nogen økonomisk gevinst ved det.

 

Kan man efterfølgende fået lavet en stamtavle på hvalpene?

 

Nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Kan man se på en DKK stamtavle, hvis der er alvsforbud? Hvis man kan, kan man så også se hvorfor?

 

Hvis man vælger ikke at lave stamtavle på hvalpe, på trods af begge forældre har (DKK), kan det så være en økonomisk gevinst der gør det, eller?

 

Kan man efterfølgende fået lavet en stamtavle på hvalpene?

Du kan godt se hvis der er avlsforbud på..Og der står også hvorfor. Du kan se det på hundeweb.

 

Det kan godt være en økonomisk gevinst, men lang de fleste (som laver mange hvalpe uden stamtavle) gør det fordi det så er sværere for køber at få hevet penge ud af sælger hvis der er noget galt med hvalpen.

Og nej du kan ikke bagefter komme og sige du vil have tavle på..Alle hvalpene i et kuld skal stambogsføres, ikke bare en enkel eller 2

 

Sender dig lige en PB

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Det vil som regel være fordi en eller begge forældredyr ikke er avlsgodkendte. Kender flere eksempler på ups-kuld, hvor ejer har haft både han og tæve, men den ene f.eks. var for ung til at blive avlsgodkendt. Jeg tror ikke der er nogen økonomisk gevinst ved det.

 

Så egentlig kan det også være fordi de slet ikke er blevet alvsgodkendt?

 

Tak for hurtig svar Umulia :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Det kan muligvis ses på hundeweb, men det er der sikkert andre, der kan fortælle.

 

 

 

Det vil som regel være fordi en eller begge forældredyr ikke er avlsgodkendte. Kender flere eksempler på ups-kuld, hvor ejer har haft både han og tæve, men den ene f.eks. var for ung til at blive avlsgodkendt. Jeg tror ikke der er nogen økonomisk gevinst ved det.

 

 

 

Nej.

NU skal langt de fleste hunde jo ikke længere avlsgodkendes. Og det har ALTID været sådan at man har kunne søge om dispensation formedelst 750 kr
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være en økonomisk gevinst, men lang de fleste (som laver mange hvalpe uden stamtavle) gør det fordi det så er sværere for køber at få hevet penge ud af sælger hvis der er noget galt med hvalpen.

 

 

OK, så lusket havde jeg ikke lige tænkt :lol:

 

NU skal langt de fleste hunde jo ikke længere avlsgodkendes. Og det har ALTID været sådan at man har kunne søge om dispensation formedelst 750 kr

 

Det sidste vidste jeg ikke. Tak :5up: Og rigtigt, med de nye regler er der ikke ret mange gode grunde til at lave et tavleløst kuld. Det kan godt være den luskede årsag er den mest rigtige :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
OK, så lusket havde jeg ikke lige tænkt :lol:

 

 

 

Det sidste vidste jeg ikke. Tak :5up: Og rigtigt, med de nye regler er der ikke ret mange gode grunde til at lave et tavleløst kuld. Det kan godt være den luskede årsag er den mest rigtige :shock:

Nogle folk er virkelig svinske når det kommer til at undgå at betale noget tilbage..SÅ siger de at man skal levere hvalpen tilbage, eller at når der ikke er tavle på, kan folk ikke klage nogen steder. Eller at grunden til sygdommen er deres egen skyld (foderet, for lang gåture osv osv).. Og folk undersøger ikke om om det passer :vedikke:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Kom lige i tanker om en ting til - det kunne være at indavlskoefficienten er for høj. Den har de vel ikke afskaffet!?

Hvis det er et ups-kuld, kunne det f.eks. være søster og bror eller noget lige så slemt.

Alt er afskaffet..Du må gerne lave høje indavlskoefficienter.. DKK har ingen krav, kun anbefalinger.. De anbefaler at vi max laver 6,25 % og at tæven (for de små racer) er fyldt 15 mdr ved fødslen. Ligesom de skriver at PL 1 eller derover kun må parres med 0... Men det er kun anbefalinger.
Link til indlæg
Del på andre sites

Alt er afskaffet..Du må gerne lave høje indavlskoefficienter.. DKK har ingen krav, kun anbefalinger.. De anbefaler at vi max laver 6,25 % og at tæven (for de små racer) er fyldt 15 mdr ved fødslen. Ligesom de skriver at PL 1 eller derover kun må parres med 0... Men det er kun anbefalinger.

 

 

næsten alt.... enkelte racer, herunder min egen har stadig restriktioner.

 

men enig, der er ingen grund til at lave dem uden stamtavle mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt er afskaffet..Du må gerne lave høje indavlskoefficienter.. DKK har ingen krav, kun anbefalinger.. De anbefaler at vi max laver 6,25 % og at tæven (for de små racer) er fyldt 15 mdr ved fødslen. Ligesom de skriver at PL 1 eller derover kun må parres med 0... Men det er kun anbefalinger.

 

Jeg skal vist lige have læst på lektien :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle folk er virkelig svinske når det kommer til at undgå at betale noget tilbage..SÅ siger de at man skal levere hvalpen tilbage, eller at når der ikke er tavle på, kan folk ikke klage nogen steder. Eller at grunden til sygdommen er deres egen skyld (foderet, for lang gåture osv osv).. Og folk undersøger ikke om om det passer :vedikke:

 

årh, det gør de nu også når hundene har stamtavler.... -og du er næsten lige så prisgivet når du er i DKK...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
næsten alt.... enkelte racer, herunder min egen har stadig restriktioner.

 

men enig, der er ingen grund til at lave dem uden stamtavle mere.

Jjeg startede også med at skrive at "Nu skal langt de fleste hunde jo ikke længere avlsgodkendes"..:mrgreen:

Men man har jo stadig den mulighed selv at vælge hvad/hvor meget man vil tjekke for..Og hvalpekøber kan også godt tillade sig at stille krav..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jjeg startede også med at skrive at "Nu skal langt de fleste hunde jo ikke længere avlsgodkendes"..:mrgreen:

Men man har jo stadig den mulighed selv at vælge hvad/hvor meget man vil tjekke for..Og hvalpekøber kan også godt tillade sig at stille krav..

 

Flueknepper :mrgreen:

 

Bestemt, og jeg synes også tendensen er at de fleste stadig avler efter de gamle avlskrav. Mange racer har fået differentierede a og b stambøger, og jeg synes umiddelbart vi ser at folk stadig primært laver a stambøger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Flueknepper :mrgreen:

 

Bestemt, og jeg synes også tendensen er at de fleste stadig avler efter de gamle avlskrav. Mange racer har fået differentierede a og b stambøger, og jeg synes umiddelbart vi ser at folk stadig primært laver a stambøger.

 

:engel:

 

 

Ved selsakbshundene håber jeg også på den tendens.. men jeg har da set der er givet dispensation for en pl 3/3 parret med en for ung hanhund. Og en tæve på over 8 år dr har fået et kuld, hvor hverken far eller mor var PL undersøgt... Men det er dem der hele tiden har haft problemer med at holde reglerne :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt er afskaffet..Du må gerne lave høje indavlskoefficienter.. DKK har ingen krav, kun anbefalinger.. De anbefaler at vi max laver 6,25 % og at tæven (for de små racer) er fyldt 15 mdr ved fødslen. Ligesom de skriver at PL 1 eller derover kun må parres med 0... Men det er kun anbefalinger.

 

Ja, og man må også lave hvalpe med en tæve med D-hofter, AD og PL! - som et "geni" lige har gjort igen med sin shibatæve :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan brokke sig i lange baner over at regler er blevet anbefalinger og andre ting.... men det jeg ser som den klareste fordel ved tavlerne er at de giver mulighed for at vide hvad fanden der er forgået. Jeg er ikke i tvivl om at det ganske ofte er for at slippe for at skulle stå ved sandheden, når folk laver tavleløse hvalpe på deres tavlehunde.

 

Uden registreringen kan du trække 6 kuld i træk på din tæve med D hofter, med den samme aggressive hanhund som far, og ingen ved det, for det kræver at du fortæller det - og det gør du jo ikke... Så ved et kuld vil der næppe være en økonomisk gevinst ved at droppe tavlerne, men efter 3 kuld på 1½ år begynder gevinsten (for andre end hunden) at være til at få øje på.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...

Jeg kender en yorkshire terrier ejer som har fået sine hunde avls godkendt bare ved at køre dem til en dame som bare avls godkender:stupid: en hund er avls godkendt hvis den går på udstilling og for div resultater hjem ikke før, man bør ikke avle på hunde som ikke er avls godkendt på udstillinger og testet for div helbred.Se dokomentation på hundene.Hun sølger hvalpe på den blå avis og gul og gratis PAS PÅ

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...