Gæst Vuf123 Skrevet Juli 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2013 Hej allesammen. Skriver her i håb om at der kunne være nogen derude der eventuelt har prøvet det samme som os eller har input, med hensyn til vores 3 år gamle cairn terrier. Vi fik vores hund da han var 1 år gammel da den tidligere ejer ikke kunne have ham længere pga at deres lille datter var blevet lidt for "kærlig" overfor hunden som efterfølgende havde knurret og snappet ud efter hende. Da vi fik ham var han meget underdanig og lidt forskræmt, men i løbet af et års tid blev han mere og mere tilpas og idag er han en glad og livlig hund der har intet problem med tæt kontakt med nogen af os, vi kan tjekke hans poter, undersøge tænder osv. uden at han siger noget til det overhovedt. Vores problem opstår når der kommer gæster som han aldrig eller meget kort har mødt. Træder der gæster ind af døren starter han med at give et gø eller to af sig når der bliver trukket i håndtaget(dette arbejder vi stadig på med godbider i stakkevis) men derefter siger han ikke mere, han logre med halen så hele kroppen nærmest vrikker med og når han så får lov til at hilse på (efter os andre) løber han gerne hen til vedkommende og puffer sig ind til dem eller hopper op en enkelt gang eller to hvis de står op. Men her opstår problemet, når de så rækker hænderne ned for at age og snakke med ham så vil han i 80% af tilfældeende meget pludseligt vise tænder, knurre, og snappe ud efter dem(skal tilføjes at han aldrig har bidt nogen, med andre ord så mærkere han kun). Alt dette sker i løbet af cirka 2-3 sek og som reaktion trækker folk sig selvfølgelig hurtigt væk, så snart disse 2-3 sek er overstået fortsætter han med at søge kontakt med vedkommende, han går hen til dem, kigger op på dem og logre osv og slikker deres finger hvis de forsøger at snakke med ham igen. Under hele denne process fortsætter han med at vise "glade" signaler (såsom logren og normalt positionerede øre) Dette forvirre os rigtig meget, specielt pågrund af de blandede og tvetydige signaler, og det er også rigtig svært at skulle håndtere, samt at det er en rigtig ubehagelig oplevelse for gæster da det kommer så pludseligt. Ethvert råd til hvordan vi kan hjælpe/forstå vores hund bedre i disse situationer ville være meget højt værdsat, MVh. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juli 12, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2013 Det første jeg tænker er at hunden bliver lidt stresset, når der kommer gæster. Det kan godt forveksles med glæde, og kan sikkert sagtens få ham til at reagere lidt voldsomt, fordi adrenalinen pumper rundt i kroppen. Så kan man jo godt komme til at overreagere lidt. Hvis han så føler sig lidt presset, når jeres gæster bøjer sig ned over ham, reagerer han måske sådan. Men det er meget svært at sige, når vi ikke har set hunden, så det er bare et bud herfra Under alle omstændigheder ville jeg bede gæsterne om at lade være med at hilse på ham og røre ved ham, selvom han virker glad. Bed dem om at kaste nogle pølsestykker eller skinketern til ham i stedet for uden at bøje sig ned over ham. Eller bed dem om at sætte sig på hug og give ham dem - stadig uden at røre ved ham. Det virker tit ret godt for hunde, at man er mere i øjenhøjde med dem end hvis man bøjer sig ind over dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret Juli 12, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2013 Det lyder ret meget som min cookie, der er halvt cairn. Bortset fra at hun ikke snapper efter folks fingre. Bed folk om at sætte sig på hug eller bare stå op og hilse, uden at bøje sig forover eller stikke hånden ned til ham. Cookie bliver også helt over ivrig når der kommer gæster og det bliver absolut ikke bedre hvis de ignorer hende. At sætte sig roligt ned på hug og klappe hende fungerer rigtig godt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trinek Besvaret Juli 12, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2013 Trille bliver også usikker når folk bukker sig ind over hende. Hun er mere rolig når de har sat sig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 12, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2013 kan han have nogle fysiske problemer - smerter fks ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vuf123 Besvaret Juli 13, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2013 tak for input, vi vil begynde med at gøre som foreslået og bede folk ignorere ham i starten og eventuelt give nogen godbider istedet etc. Med hensyn til smerter så ville jeg ikke umiddelbart tro det, men han har en meget sart hud som let kan bliver meget irriteret osv. Vores største bekymring går nok på om hvor meget det stresser/gør ondt eller hvad det nu er, da vi ret ofte for gæster flere gange om dagen så er det jo synd for den lille stakkel hvis han skal gennem dette hver gang, så tror vi må en tur forbi dyrelægen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Juli 13, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2013 Hopper med på de råd de andre er kommet med og så er der mange hunde der ikke bryder sig om, at blive klappet oven på hovedet, så er det bedst, at berøre hunden på siden af hovedet eller under hagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juli 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2013 Min gamle hund virkede også enormt glad for fremmede mennesker, hele kroppen gik på ham, og han nærmest forsøgte at kravle rundt på dem. Men så snart de forsøgte at røre ham, så stak han enten af eller forsøgte at humpe dem, og dette var en ren stressreaktion. Min gamle hund var enormt bange for fremmede mennesker, og når de så kom for tæt på ham, så gjorde han alt for at overbevise dem om at han ikke var farlig og de ikke behøvede at gøre ham noget. Så hans overdreven glade opførsel var bestemt ikke fordi han var glad, og dette kunne netop ses ved at den var meget overdreven, det var derimod tydeligt tegn på at han var bange. Så måske er din hunds signaler slet ikke så forvirrende alligevel, prøv at tænk på en hvalp der forsøger at overbevise en voksen hund om at den ikke må gøre den noget, den gør præcist det samme ved at være overdreven venlig og til tider ligefrem en pestilens. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2013 Enig med Lonny og jeg kender adfærden fra min egen ene hund. Hun fungerer hvis hun hjælpes til at være i ro til gæsterne er kommet ind og har sat sig ned. Så kan hun hilse på når de sidder ned, da det ganske effektivt styrer hvor meget mennesker kan bøje sig ned over hunden og lige i min hunds tilfælde, holde hendes hoved fast med begge hænder og kigge hende i øjnene = meget skræmmende for hende. I kan måske også skabe roen, hvis i giver ham en kong eller et marv ben med fyld, når gæsterne kommer. Hvis han er meget optaget af dette imens, vil noget af gassen være gået af ham, før han hilser. Og stress og opkørthed får ham til at reagerer heftigere end ellers. Hvis der ofte kommer gæster uanmeldt, så ville jeg nok lave en afspærring ud til yderdøren med feks en låge, som han så lærer at blive bag, mens i åbner døren og lukker folk ind. Bed dem ignorere ham udover at kaste godbidder til ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts