Hop til indhold

Problemer med Kato og nabos hvalp

Maria84
 Share

Recommended Posts

Kato og naboens tævehvalp (fra november 2012) kom i dag op at slås. Ikke noget alvorligt, ingen kom til skade og de lod hinanden være da jeg skældte ud.

Vi kom hjem efter at have været på stranden med hundene og da vi er på vej ind, kommer naboerne med deres tre hunde gående. Deres to tæver er uden snor og jeg står med begge vores i kort snor. Deres ældste tæve (som er mor til hvalpen) kommer løbende hen til os imens hun viser tænder. Hende får jeg stoppet men så kommer hvalpen løbende på samme måde og så bliver Kato sur. Det er der de så kommer op at slås. Anton blander sig heldigvis helt udenom og reager slet ikke på det.

Jeg kunne se det ville gå galt, da begge deres tæver reagere med at vise tænder og Kato er i kort snor. Jeg havde desværre bare ikke tid til at nå at reagere på det.

Jeg vil selvfølgelig gerne have at de to hunde har det godt sammen, vores Kato og deres hvalp, men hvordan kommer vi godt videre herfra?

Jeg har snakket med dem om at vi lukker de to hunde sammen, enten i deres have eller i vores, uden at nogle af vores andre hunde er i nærheden til at blande sig. Selvfølgelig under overvågning af mig og en af naboerne. Hvad mener i om det?

Det skal måske også lige nævnes, at vores have er hegnet ind og når deres hvalp er løs, kommer hun løbende hen til vores stakit imens hun knurrer og viser tænder, hvor Kato så svarer igen ved at gø af hende. Igen blander Anton sig udenom og ignorer hele situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunde ikke er perlevenner, er ideen om at lade dem være i den enes have da virkelig farlig. Det giver ingen mening, da haveejerhunden har det pzykiske overtag. Hvis jeg lukkede en progressiv hvalp/unghund ind til den af mine, der hurtig hidser sig op, så blev kampen måske hurtigt blodig.

Husk- nogle hunde er faktisk temmelig terratoriale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal de heller ikke hvis de virkelig ikke kan lide hinanden. Det er bare meget nemmere hvis de kan, når vi er naboer.

Helt enig. Der skal helst ikke være ballade mellem nabohunde.

Om nogle "neutrale" lufteture kan udvirke mirakler, aner jeg ikke, men det kan da prøves. Men under alle omstændigheder må du forklare din nabo, at hun ikke skal vandre rundt med løse hunde, hvor du og dine hunde kan møde dem. Løse hunde hører til i hundeskove og på vinterstrande, ikke på villaveje.

Men I må have "forsømt" at lade hundene pleje deres indbyrdes forhold, mens tid var (hvalpetid), i hvert fald ud fra din beskrivelse af nabohundenes opførsel ved dit hegn.

Jeg føler faktisk med dig. Vores første airedale og naboens hanhund kunne bare ikke udstå synet af hinanden og brølede op, hver gang de fik et glimt af hinanden. Da naboens gamle hund døde, blev vi enige om, at noget måtte gøres, og vores tilsammen 5 næste hunde har været sammen hver eneste dag året rundt - på skift i de to haver.

Nogle gange har et sådant besøg kun varet 10-15 minutter, andre gange har vi siddet/stået med en kop kaffe og hygget længere. Resultat: Sofus elsker sine nabobrødre og vice versa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke til så meget social omgang;) så jeg stopper bare mine hunde hvis de puster sig op, gider ikke høre på det;) om de kan lide naboen eller ej er jeg egentlig ligeglad med, jeg gider bare ikke høre på det;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres svar. Tror vi starter med nogle gåture og ser hvordan det går.

Deres hvalp har før været i vores have og det gik egentlig fint. Hun ændrede sig meget da først de andre i "flokken" ikke var der. Men det var Anton der legede med hende, Kato gøede bare en del og ellers ignorerede han hende. Derfor havde vi snakket om at det måske var bedre at de mødtes uden Anton. Men det dropper vi lige foreløbig.

De har gennem hele hvalpens levetid mødt hinanden ofte, både her på vejen og på gåture, men nej vi har desværre ikke været lige så gode til nabobesøg som vi var dengang Anton var hvalp.

Tak Dina, håber også at det bliver bedre, for det er ikke særlig rart at de bliver sure på hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

En 8 mdr. gammel hvalp, oven i købet af modsat køn, ville jeg overhovedet ikke være nervøs for. Hun har jo ikke noget at have det i og det kan Kato ret sikkert gennemskue (hvis han ellers ikke har problemer med andre hunde). Mon ikke hun bare ved at kopiere den adfærd de voksne hunde i familien udviser (ergo a lost cause), men ellers turde jeg godt bare slippe dem løs sammen hvis det havde et formål.

Hvad er det for hunde de har?.

Link til indlæg
Del på andre sites

En 8 mdr. gammel hvalp, oven i købet af modsat køn, ville jeg overhovedet ikke være nervøs for. Hun har jo ikke noget at have det i og det kan Kato ret sikkert gennemskue (hvis han ellers ikke har problemer med andre hunde). Mon ikke hun bare ved at kopiere den adfærd de voksne hunde i familien udviser (ergo a lost cause), men ellers turde jeg godt bare slippe dem løs sammen hvis det havde et formål.

Hvad er det for hunde de har?.

Kato har normalt ikke problemer med andre hunde og han var heller ikke hård overfor hende, det lød værre end det var. Masser af knurren og vise tænder, men ingen bid.

Jo hun ser jo nok desværre hvordan deres voksne tæve opfører sig overfor andre hunde, hvilket er en skam for deres hanhund (ikke far) er så sød og rar.

Det er eurasier de har 3 stk. af. De to voksne er samme alder og så er hvalpen fra tævens første og eneste kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites