Hop til indhold

Hunderacer - gode bud?


Siri
 Share

Recommended Posts

Dværgschnauzeren er virkelig skøn, men jeg synes rigtig rigtig mange af dem mangler den der naturlige samarbejdslyst og de mangler lidt power. De mangler lige 20% ift. hvad jeg gerne vil have. Men de er skønne og helt ualmindeligt charmerende!

 

Sikkert fordi der også blandt dem findes nogle typer af brugs-slagsen som jeg har ...og nej ..mine er ikke fra DK

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 101
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Pudlen synes jeg også er et godt bud. min søs nr to har en mellempudel på ca. samme alder som søs1's yngste ft :) og selvom pudlen er meget aktiv, klog og kontaktsøgende - så er han slet ikke på niveau med ft'en. Der er bare ekstra energi, lyst til kontakt og arbejdsglæde i ekstrem grad :D

Tilgengæld har denne pudel et lidt mere "robust" temperament - hvor jeg oplever at ft'erne er ret bløde hunde (sammenlignelige med min sheltie).

De er dog på ingen måde reserverede :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Er jo selv vild med ckcs - Og flere af de andre racer der er nævnt.

 

Men er sgu' nok lidt farvet af, at Siri bare må have en hund med krøller og hopper med på puddelvognen :engel:

 

Ej... Men jeg har bare svært ved at se dig med en cocker, sorry to say Siri, men det klær' dig med en bette krøllet hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må jeg indrømme at det har jeg pt. Ikke sat mig ind i, da jeg, sådan rent personligt tænker mellempudel fordi jeg tænker at det er en god størrelse mindre hund, ligsom at "trappe ned" med i forhold til aussierne og i forhold til om jeg selv kan affinde mig med mindre hunde..

 

Men jeg ved ærlig talt ikke om der er forskel på entusiasmen og så videre, i de forskellige størrelser :vedikke:

 

Ja, mellem er også den størrelse der tiltaler mig mest, men jeg er i tvivl omkring arbejdsegenskaberne ift. den mindre model...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må jeg indrømme at det har jeg pt. Ikke sat mig ind i, da jeg, sådan rent personligt tænker mellempudel fordi jeg tænker at det er en god størrelse mindre hund, ligsom at "trappe ned" med i forhold til aussierne og i forhold til om jeg selv kan affinde mig med mindre hunde..

 

Men jeg ved ærlig talt ikke om der er forskel på entusiasmen og så videre, i de forskellige størrelser :vedikke:

 

Mine Cocker lever med mig og jeg er jo et dovendyr. Mine hunde går tur 2 gange om dagen, dem der er "færdigtrænet" træner hver anden dag ca. Sådan ca. ½ time, men stor aktivitet. Men når vi kommer til okt. så ser det helt anderledes ud, så driver vi den af på jagter rundt om i dk, og de går i seng 3 dage i ugen med syre i benene. De er søde og nemme de 8 mdr. vi ikke går på jagt, men om det er fordi de ved hvad der er i vente (altså nyder stilheden) ved jeg ikke.

 

Nej jeg tror sagtens du kan have en ft. Cocker, og hvis man sætter ind tidligt med impulskontrol og jagt ikke, og ro (kan godt være små gummibolde, hvis de ikke lære at lægge sig) så er en Cocker en hund som skal aktiveres, have lov til at løbe, men ellers fungere den helt sikkert fint uden jagt, men som f.eks bordere og hyrderi, er der nogle instinkter man skal tage højde for, og lige have på plads. Absolut ikke en hund for hvem som helst, men for en som gerne vil være ud, er aktiv og kan grænsesætte jagten så er det verdens bedste træningskammerat.

 

Den en af mine kan løbe agility, gå rally og er verdens bedste jagthund og han jongelere perfekt mellem det hele. Udover de for charmet sig til nogle privilegier, som så giver mig lidt ekstra arbejde, så minder de mig meget om mine border collies, de er bare mere sociale og har egen mening en gang imellem

 

 

Du kan komme forbi en dag og prøve en:klap:

 

Altså når du beskrivert cockeren, så tiltaler den mig virkelig! Lyder dælme som en sjov og arbejdsivrig størrelse - alt sammen i en fin lille indpakning!

Jeg er helt indforstået med at der er meget træning ift. at styre jagtinstinktet, men så længe de er muligt, så er jeg frisk på det arbejde. Det er virkelig et must at mine hunde kan være løse - kan slet ikke forestille mig at have en hund, der skal være i snor altid!

 

Jeg vil super gerne prøve en af dem en dag :-D Dog skal du være obs på, at der kan være en del i min bil - gennemsøgning af bilen eller optælling af hundene, kan derfor anbefales inden jeg forlader grunden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, mellem er også den størrelse der tiltaler mig mest, men jeg er i tvivl omkring arbejdsegenskaberne ift. den mindre model...

 

Synes at dem man mest ser til agility er dværg, men faktisk også toy. Til gengæld ikke ret mange mellem, og meget sjældent de helt store. Men det kan selvfølgelig måske ha' noget med størrelsesgrænser/klasser at gøre..? Aner ikke hvor pudelstørrelserne ligger. :vedikke: Der findes i hvert fald dværg-/toypudler med masser af go i indenfor agility. Måske ikke vildt mange i DK, men har hørt at man med fordel kan hente dem i Sverige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har to mellempudler hos os(mor og søn). Moren er Lydighedschampion og springchampion(mener ikke det lykkedes at få det sidste cert i agility desværre), udover det så fik hun sin oprykning til A-klassen i DcH's lydighedsprogram inden hun var halvandet år(synes jeg at kunne huske). Den har vundet DM i agility og har vist også et par top 3 placeringer ud over det. Nu bruges hunden som juniorhund.

Sønnen blev sidste år nr. 3 ved DM(første år ude som agilityhund) og den er der nu meget fart på.

 

Så de to kan i hvert fald godt arbejde(moren er fra Warming)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt, at både du, jeg og Korvis har/har haft sygt arbejdsivrige cotoner. Jeg tror ikke, vi har været heldige. Jeg tror virkelig de ER sygt skarpe, hvis man ved, hvordan man får sådan noget frem. Jeg tror helt sikkert du ville kunne få det samme resultat med en anden coton. Det er mere sundheden, der er et issue. Desværre :megaked:

 

Jeg har lidt svært ved at udtale mig om løwchens, selvom jeg har en. Hun bliver aldrig som Louie, det er helt sikkert. Men havde jeg ikke prøvet at have ham, ville jeg nok synes, hun var enormt arbejdsivrig. Det skal dog siges, at jeg først fik hende, da hun var 7 mdr, så har ikke kunnet præge hende fra starten, og har heller ikke brugt lige så meget tid (hvis nogen...) på "basis"-indlæring som ivrighed ved at tilbyde adfærd osv.

 

Sundheden og temperamentet! Avlen er simpelthen for ringe og med for stort fokus på udseende. Jeg tør ikke tro på at jeg kan få en magen til igen. Selvom det er en fantastisk lille tæppetisser!

Jeg ved ikke ift. Løwchen - jeg skal nok i hvert tilfælde se flere eksemplarer, der virkelig er arbejdsivrige, før jeg tør kaste mig over racen. Der synes jeg faktisk at jeg ser flere gode "arbjeds"-cotoner en løwchens.

 

Hvad med en CKCS, Puddel, Shih tzu (skøøøn race, hvis du spørger mig!) ?? (har ikke lige læst alle svar endnu)

 

CKCS er helt dømt ude udelukkende på helbredet - det kan jeg ikke risikere. Shih Tzu har for korte ben og for flad næse - brachyocephale racer er helt ude af billedet. Jeg bryder mig simpelthen ikke om at avlen skaber så voldsomme problemer for dem. Og hver eneste gang jeg er ved dyrlægen (det har jeg været MEGET de sidste uger), så sidder der mindst 1-2 brachyocephale racer i venteværelset. Når jeg spørger dyrlægen hvorfor de er der (fordi jeg synes det er interessant at de altid er der), så er det allergi, vejtrækningsproblemer, rygproblemer og øjenproblemer.

 

Uuuuuuuuuuuuh nej!!! du skal da ha' en ft cocker! lækker, lækker, lækker race! :lun::hjerte:

 

Ja, den er ikke helt dum! Den står højt på listen lige pt. - også selvom det først er næste år. MEdmindre en hvalp pludselig dukker op - det ved man jo aldrig! (Gad egentlig vide hvor man finder sådan en størrelse henne...)

 

Shih tzu ville jeg ikke lige foreslå, hvis den skal med ud og løbe lange ture med hesten. De har jo lige så korte ben, som Carla har:-D Samt det der korte snudeparti shih tzu'en har.

 

Puddel ville også være mit bud:-D

 

Pudlen er altså også et godt bud. Ville bare ønske at man rent faktisk kunne se nogen lave andet end udstilling :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikkert fordi der også blandt dem findes nogle typer af brugs-slagsen som jeg har ...og nej ..mine er ikke fra DK

 

Ja, det har du garanteret ret i. Har aldrig haft fornøjelsen af sådan en fætter.

 

Pudlen synes jeg også er et godt bud. min søs nr to har en mellempudel på ca. samme alder som søs1's yngste ft :) og selvom pudlen er meget aktiv, klog og kontaktsøgende - så er han slet ikke på niveau med ft'en. Der er bare ekstra energi, lyst til kontakt og arbejdsglæde i ekstrem grad :D

Tilgengæld har denne pudel et lidt mere "robust" temperament - hvor jeg oplever at ft'erne er ret bløde hunde (sammenlignelige med min sheltie).

De er dog på ingen måde reserverede :)

 

Synes du ft-cockere virker meget bløde?

Jeg er helt enig i, at pudlen er ret robust (hvorfor jeg også mener at den er en totalt undervurderet selskabshund til rigtig mange familier).

 

Er jo selv vild med ckcs - Og flere af de andre racer der er nævnt.

 

Men er sgu' nok lidt farvet af, at Siri bare må have en hund med krøller og hopper med på puddelvognen :engel:

 

Ej... Men jeg har bare svært ved at se dig med en cocker, sorry to say Siri, men det klær' dig med en bette krøllet hund :mrgreen:

 

Haha - det er da bare fordi du er vant til at se mig med en lille, krøllet (og beskidt) tæppetisser :mrgreen:

 

En mellempuddel tror jeg egentlig også kunne passe fint(jeg er bare ikke så meget til deres hopperi, men det er måske ikke alle der er sådan:vedikke:)

 

Ja, den hoppen der har jeg også tænkt over. Det må vel i nogen grad ligge til racen, men om man kan styre det aner jeg ikke...

Og så er der altså minus ved pelsplejen - det slipper man jo desværre ikke for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke nogle gode bud, vil bare gerne vide hvad I mener der er "galt" med en coton, altså udover sindssygt meget pelspleje?

 

Til mit brug er den for lille og mangler lidt udholdenhed. Og så synes jeg avlen er for dårlig. De har helbredsproblemer og de har store temperamentsproblemer. Jeg møder utroligt mange på træningspladsen - typisk har vi 2-6 på hvert hold. De er ofte tilbageholdende, usikre og sky.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nogen hemmelighed at pudlen lå højt på min liste da jeg ledte efter min næste race;) var også ude at besøge nogle få;) men helt ærligt, der var alt for meget vægt på udseende og for lidt på temperament, ikke at de ikke kune blive udmærkede rally hunde, men jeg stejler altså lidt når størrelse, pels struktur og hundens bygning bliver fremhævet når den besøgende ikke har lagt skjul på at hunden skal bruges, ikke udstilles;) og så mødte jeg helt tilfældig Pjevs's "familie" og der var hun jo, min nye rally stjerne;) og nøj hvor har jeg bare ikke fortrudt ;)

her kan man tale om et impulskøb;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nogen hemmelighed at pudlen lå højt på min liste da jeg ledte efter min næste race;) var også ude at besøge nogle få;) men helt ærligt, der var alt for meget vægt på udseende og for lidt på temperament, ikke at de ikke kune blive udmærkede rally hunde, men jeg stejler altså lidt når størrelse, pels struktur og hundens bygning bliver fremhævet når den besøgende ikke har lagt skjul på at hunden skal bruges, ikke udstilles;) og så mødte jeg helt tilfældig Pjevs's "familie" og der var hun jo, min nye rally stjerne;) og nøj hvor har jeg bare ikke fortrudt ;)

her kan man tale om et impulskøb;)

 

Det er virkelig også mit problem. Der bliver talt så meget om udseende og pels - og meget meget sjældent om hvad hunden ellers kan lave. Og forhåbentlig skal den da lave andet ved en ny familie!

Hvor er Pjevs fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså når du beskrivert cockeren, så tiltaler den mig virkelig! Lyder dælme som en sjov og arbejdsivrig størrelse - alt sammen i en fin lille indpakning!

Jeg er helt indforstået med at der er meget træning ift. at styre jagtinstinktet, men så længe de er muligt, så er jeg frisk på det arbejde. Det er virkelig et must at mine hunde kan være løse - kan slet ikke forestille mig at have en hund, der skal være i snor altid!

 

Jeg vil super gerne prøve en af dem en dag :-D Dog skal du være obs på, at der kan være en del i min bil - gennemsøgning af bilen eller optælling af hundene, kan derfor anbefales inden jeg forlader grunden!

 

Du kommer bare, og jeg skal nok tjekke at alle 5 er hjemme når du forlader matriklen, jeg kan ikke undvære en eneste af dem.

Ang. blødhed, så er nogle af dem ret bløde. 2 af mine er (efter samme mor) de andre 3 er rablende galninger. Deres blødhed svarer dog til det jeg har i mine BC, og jeg anser det som en force og ikke et problem.

 

Alle mine går uden snor hver dag, Zuper (gul galning) har været efter vildt 3 gange, men tror jeg har fået styr på det, jeg havde ladet hende drive for meget rundt selv, og det ændrede vi lige, og Sådan (sort galning) har været afsted en enkelt gang for 5 år siden. Jeg har alle vildtarter herude, og hareren er det der frister mest. De 2 bløde hunde jeg har, leder kun efter vildt når jeg beder dem om det, ellers ænser de det ikke. Mine 2 svensker er opsøgende på vildt, men ved at de skal være inden for 10 meter af mig og at de skal sætte sig ned når de støder noget. Så der er den del forskelle inden for racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kommer bare, og jeg skal nok tjekke at alle 5 er hjemme når du forlader matriklen, jeg kan ikke undvære en eneste af dem.

Ang. blødhed, så er nogle af dem ret bløde. 2 af mine er (efter samme mor) de andre 3 er rablende galninger. Deres blødhed svarer dog til det jeg har i mine BC, og jeg anser det som en force og ikke et problem.

 

Alle mine går uden snor hver dag, Zuper (gul galning) har været efter vildt 3 gange, men tror jeg har fået styr på det, jeg havde ladet hende drive for meget rundt selv, og det ændrede vi lige, og Sådan (sort galning) har været afsted en enkelt gang for 5 år siden. Jeg har alle vildtarter herude, og hareren er det der frister mest. De 2 bløde hunde jeg har, leder kun efter vildt når jeg beder dem om det, ellers ænser de det ikke. Mine 2 svensker er opsøgende på vildt, men ved at de skal være inden for 10 meter af mig og at de skal sætte sig ned når de støder noget. Så der er den del forskelle inden for racen.

 

 

Tak for info! Sjovt at der er så stor forskel på dem alt afhængig af linjerne. Altså en blød hund er intet problem, jeg gider bare ikke hunde der pakker sammen. Men en blød og pleasende hund ser jeg kun som en fordel.

 

Hvis du skulle have en fræser mere i dag - ville du se kigge i Sverige eller DK?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for info! Sjovt at der er så stor forskel på dem alt afhængig af linjerne. Altså en blød hund er intet problem, jeg gider bare ikke hunde der pakker sammen. Men en blød og pleasende hund ser jeg kun som en fordel.

 

Hvis du skulle have en fræser mere i dag - ville du se kigge i Sverige eller DK?

 

Jeg har lige fået en dansk. Af engelske linjer.

 

Fordel ved mine de svenske, er arbejdsnarkomaner, er DKK stambogsført (SKK og overført, sundhed er ok)

Ulemper: opsøgende på vildt og står lidt højt i tændingen.

 

Fordel ved mine danske/engelske: er meget sociale, og ikke opsøgende på vildt,

Ulemper: er bløde, (altså som i skal trænes op og ikke holdes ned) oftest ingen sundhedsresultater bag (og de elsker "linjeravl")

 

Så det er lidt hvad man er til.

Jeg håber min den lille ny er en mellem ting, men jeg ved det ikke før han nærmere sig de to år.

 

Du skal være hjertens velkommen til at komme og kigge menageriet og hvis du kommer nærmere en beslutning, så hjælper jeg gerne med at kigge på mulighederne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skal beskrive forskellen på mine Beechbrook hunde (danske) og mine Meitas hunde (svenske)

 

Med de svenske står jeg på bremsen hele tiden og de danske træner jeg på gassen, men resultatet bliver som oftest det samme, arbejdsivrige hunde, som er dygtige til det de skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fået en dansk. Af engelske linjer.

 

Fordel ved mine de svenske, er arbejdsnarkomaner, er DKK stambogsført (SKK og overført, sundhed er ok)

Ulemper: opsøgende på vildt og står lidt højt i tændingen.

 

Fordel ved mine danske/engelske: er meget sociale, og ikke opsøgende på vildt,

Ulemper: er bløde, (altså som i skal trænes op og ikke holdes ned) oftest ingen sundhedsresultater bag (og de elsker "linjeravl")

 

Så det er lidt hvad man er til.

Jeg håber min den lille ny er en mellem ting, men jeg ved det ikke før han nærmere sig de to år.

 

Du skal være hjertens velkommen til at komme og kigge menageriet og hvis du kommer nærmere en beslutning, så hjælper jeg gerne med at kigge på mulighederne.

 

Det vil jeg super gerne - det giver bare et meget bedre billede at se dem live - og så har du jo et bredt udvalg man kan kigge på :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...