Hop til indhold

Hunderacer - gode bud?


Siri
 Share

Recommended Posts

Altså jeg skal jo have en BC mere i år - den race er ikke til diskussion :-D

 

Men jeg kan altså virkelig godt lide at have små hunde også og engang om et par år skal jeg have en lille hund mere. Oprindeligt tænkte jeg på en coton mere, men der er bare så meget skidt ift. temperament, så det vil jeg ikke. Så har jeg overvejet Havaneseren, men kan jeg slippe for pelspleje, så vil jeg altså gerne. Har også overvejet chihuahua, men jeg er bange for at den bliver for lille ift. at være med mig altid og med på rideturene.

 

Så derfor fordriver jeg den hårde ventetid til min BC-hvalp er "lavet" med at spekulere over hunderacer. Jeg søger en lille-mellem hund, ikke gøende, arbejdsivrig, aktiv, adræt, samarbejdsvillig, social, udadvendt og sjov! Gerne med en smule længere ben end Carlas (hun har det lidt hårdt, når hun skal følge med Spots tempo) og eneste kriterie er: ingen terrier! Er der nogen af jer, der har gode bud?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 101
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så derfor fordriver jeg den hårde ventetid til min BC-hvalp er "lavet" med at spekulere over hunderacer. Jeg søger en lille-mellem hund, ikke gøende, arbejdsivrig, aktiv, adræt, samarbejdsvillig, social, udadvendt og sjov! Gerne med en smule længere ben end Carlas (hun har det lidt hårdt, når hun skal følge med Spots tempo) og eneste kriterie er: ingen terrier! Er der nogen af jer, der har gode bud?

Hvad med en border terrier? Den er livlig, aktiv og arbejdsduelig. Og så grim, at den er SMUK. :slem: Og så har du både BC og BT.

 

Der skal nok lægges et lidt stort arbejde i sådan en lille fyr, men så bliver den dæleme da godt nok også god. Og du elsker at træne hund. Jeg ved godt, at dit hjerte ikke banker for terriere, men det siges jo, at enhver synder kan jo omvendes. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheltie :vedikke: De kan fås uden for meget stemme på...

 

Jeg er ikke helt vildt med dem. Jeg ved godt de kan fås uden så meget lyd, men jeg synes de er lidt.... fesne?

 

Hvad med en border terrier? Den er livlig, aktiv og arbejdsduelig. Og så grim, at den er SMUK. :slem: Og så har du både BC og BT.

 

Der skal nok lægges et lidt stort arbejde i sådan en lille fyr, men så bliver den dæleme da godt nok også god. Og du elsker at træne hund. Jeg ved godt, at dit hjerte ikke banker for terriere, men det siges jo, at enhver synder kan jo omvendes. :shock:

 

Altså skulle jeg nu omvendes, så stor en BT højr på listen. Meeen jeg synes altså det er lidt op ad bakke. De har SÅ ringe impulskontrol og selvom de er virkelig skønne, så tror jeg det er sjovere at have sådan en fætter, hvis man bruger den til noget terrier-relateret (selvopfundet ord til lejligheden...) :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil jo også gerne ha' en lille hund på et tidspunkt, savner det sq indimellem... Har tænkt lidt det samme som dig, ville egentlig gerne ha' en coton igen, men er bange for at det ville bli' svært at finde en der var god nok... Og er heller ikke vild med pelspleje. Så jeg har været lidt inde på pudel eller løwchen. Papillon kunne også være et godt bud, de skulle være meget trænbare, men den får nok svært ved at følge med hest! Sheltie bli'r dog aldrig mig, selv om jeg virkelig godt kan li' venindens to...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil jo også gerne ha' en lille hund på et tidspunkt, savner det sq indimellem... Har tænkt lidt det samme som dig, ville egentlig gerne ha' en coton igen, men er bange for at det ville bli' svært at finde en der var god nok... Og er heller ikke vild med pelspleje. Så jeg har været lidt inde på pudel eller løwchen. Papillon kunne også være et godt bud, de skulle være meget trænbare, men den får nok svært ved at følge med hest! Sheltie bli'r dog aldrig mig, selv om jeg virkelig godt kan li' venindens to...

 

Ja, jeg tror simpelthen også det bliver for svært at finde en god coton. Jeg har også tænkt på pudel eller papillon - begge er ret gode bud! Pudlen bliver jeg i hvert tilfælde ved med at vende tilbage til. Har også overvejet en ft cocker, men det var vist mere i et øjebliks vanvid at jeg fik den tanke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, og så har jeg jo en gang været inde på chinese crested! :lol: Meeen, det er jo ikke en "al-vejrs-hund" (også et godt, selvopfundet ord! ;) ), så det ville nok ikke fungere ret godt med min agility-livsstil...

 

Selvopfundne ord er en vigtig del af klar kommunikation :mrgreen:

 

CC'en har bare en del hebredsissues mener jeg. Og så har de altså også lidt med deres temperament. Jeg gider bare ikke nervøse, sky og reserverede hunde.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt vildt med dem. Jeg ved godt de kan fås uden så meget lyd, men jeg synes de er lidt.... fesne?

De kan lære at holde totalt bøtte på et "Ja tak!". Jeg trænede engang sammen med en, der havde en BT og en lille pudel. Især den sidste har ualmindelig svært ved ikke uafladeligt at oplade sin skingre røst. De fik lov at gø ved havelågen, når der kom gæster og efter nogle ret få bjæææææfffff, lød ja tak'en. Og så var der ro.

 

Altså skulle jeg nu omvendes, så stor en BT højr på listen. Meeen jeg synes altså det er lidt op ad bakke. De har SÅ ringe impulskontrol og selvom de er virkelig skønne, så tror jeg det er sjovere at have sådan en fætter, hvis man bruger den til noget terrier-relateret (selvopfundet ord til lejligheden...) :lol:

Det kommer helt an på, hvad de skal lave. Hvis det er noget, som de selv synes er hylende morsomt, så har de den største impulskontrol, nogen kan forlange. Så står/sidder/ligger de og dirrer, som om de gik i tomgang.

 

Jeg er sikker på, at du - med din ihærdige træningsindsats - ville komme helt til tops med sådan en fesen fætter. Og du ville grine dig halvt ihjel undervejs.

 

Måske en dag......hvem ved?! :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så for mange år siden min 1 ste Catalandske hyrdehund til en opvisning fra Globen ved et hesteshow. Fantastisk lille hund med stor aktion. Mener den findes i 2 størrelse, og den lille i flere pelsformer. FCi -nr 87er ca. 46-51m høj og ca 18 kg.

Har set den live ,men mener de findes i mindre udgave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvopfundne ord er en vigtig del af klar kommunikation :mrgreen:

 

CC'en har bare en del hebredsissues mener jeg. Og så har de altså også lidt med deres temperament. Jeg gider bare ikke nervøse, sky og reserverede hunde.

 

:lol:

 

Okay, kender ikke ret meget til CC, syntes bare de var så smukke...

 

FT cocker er jeg vist allerede for gammel til, tror den ville ta' livet af mig! :lol:

 

Podengo Portugues Pequeno..? Anita Faurholt har dem, men jeg har faktisk aldrig set dem in action... :hmm:

 

Næ, det bli'r nok til en pudel på et tidspunkt. Eller en mops! Når jeg bli'r for gammel til agility! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så for mange år siden min 1 ste Catalandske hyrdehund til en opvisning fra Globen ved et hesteshow. Fantastisk lille hund med stor aktion. Mener den findes i 2 størrelse, og den lille i flere pelsformer. FCi -nr 87er ca. 46-51m høj og ca 18 kg.

Har set den live ,men mener de findes i mindre udgave.

 

Den er fin, men jeg satser på en der er lidt mindre. Gerne maks 8-10 kg. Faktisk allerhelst en Carla-kopi med lidt længere ben :-D

Og det ville være fedt, hvis der er lidt drift at arbejde med. Det har holdt hårdt at lære genstandlege med Carla!

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol:

 

Okay, kender ikke ret meget til CC, syntes bare de var så smukke...

 

FT cocker er jeg vist allerede for gammel til, tror den ville ta' livet af mig! :lol:

 

Podengo Portugues Pequeno..? Anita Faurholt har dem, men jeg har faktisk aldrig set dem in action... :hmm:

 

Næ, det bli'r nok til en pudel på et tidspunkt. Eller en mops! Når jeg bli'r for gammel til agility! :mrgreen:

 

Jeg er altså også lidt bekymret for at jeg ville komme til kort med en FT-cocker!!

Podengoen er skøn, men alt alt for meget terrier til min smag! Pudel er altså stadig et super-bud!

 

Jamen så må du finde en græsk mixhund med superbygning. Det rette hårlag, køn osv.

 

Jamen ligeså søde de er ligeså mange begrænsninger synes jeg der er ift. at konkurrere med dem. Og det synes jeg jo er super sjovt! Men en plejehund mere - det skal jeg ha!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo en fin cocker nu Pjevs og foreløbig er hun da godtnok nem;) rigtig meget gang i den men utrolig nem at arbejde med, glad for alt og alle og i forhold til Tervueren er der intet at udsætte på udholdenhed, hun følger nemt med og er ikke bange for noget;) jeg kunne nemt fristes til en mere af samme slags;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo en fin cocker nu Pjevs og foreløbig er hun da godtnok nem;) rigtig meget gang i den men utrolig nem at arbejde med, glad for alt og alle og i forhold til Tervueren er der intet at udsætte på udholdenhed, hun følger nemt med og er ikke bange for noget;) jeg kunne nemt fristes til en mere af samme slags;)

 

 

Er det en FT du har? Min største bekymring er om jeg er i stand til at styre næsen (altså motivere hunden til at lave andet end at have snuden i jorden) og om jeg kan lære den tilstrækkelig impulskontrol til at have den løs.

Og hvorfor ser vi ikke flere billeder af Pjevs - jeg indgir snart en klage! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det en FT du har? Min største bekymring er om jeg er i stand til at styre næsen (altså motivere hunden til at lave andet end at have snuden i jorden) og om jeg kan lære den tilstrækkelig impulskontrol til at have den løs.

Og hvorfor ser vi ikke flere billeder af Pjevs - jeg indgir snart en klage! :blink:

jo hun er FT. Jeg må tage mig sammen med de billeder;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er hun jo ikke så gammel, men hvordan fungerer det med impulskontrol? Er det til at arbejde med?

Hun er ikke så gammel, men jo det er faktisk ikke så svært som man skulle tro;) hun er pænt langt, selv om hun ligner en myre på speed, er hun faktisk meget lydhør, jeg er ikke nået så langt med egentlig lydighed endnu, men vi arbejder med fri ved fod, lidt frivillig sit, stå og dæk og så at vente;) det er der udfordringen er, der er en million myrer i bagdelen og alt skal helst ske nu og her samtidig;) men hun vil så gerne og er så nem at belønne;), hun kan nu forholde sig i ro og vente på kommando i måske et halvt minut når jeg kaster en bold, det syntes jeg er fint, hun er faktisk ikke så slem til at sætte snuden i jorden som jeg havde frygtet, vi kommer fint fremad i fri ved fod, hun er rigtig glad for kontakt, er måske lidt hurtig til at slå fra og man skal være hurtig, men ikke håbløst slet ikke og så er hun bare så sød, man bliver så glad bare af at se på hende glad med glad på;)

jeg tænker jo lidt rally og det bliver hun god til ingen tvivl om det, måske er LP ikke helt så lige for, hun er så hurtig og glad, jeg er ikke helt sikker på hvor let det bliver at få øvelserne så skarpe som man vil have dem i LP, der kommer lidt slinger på når man lige bliver nødt til at lave snurretop af glæde mit i en øvelse;)

men jeg har ikke fortrudt et sekunt, her er glæde og arbejdsiver for alle pengene;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Impuls kontrol har en ft er rigeligt af. Det skal trænes, og ikke gå på jagt skal trænes, men en opgave du helt sikkert mestre.

En cocker skal gå et vild og blodigt søg for efterfølgende at støde en fasan, som de elsker over alt i verden, skal sætte sig på røven og slappe af, uden at pibe eller andre unoder. Det er den race jeg kender med størst impulskontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...