Gæst Carla Skrevet August 3, 2013 Rapporter Share Skrevet August 3, 2013 Hejsa. Jeg er ny her, jeg har ikke en hunde hvalp nu, min kommende chiahuahua er 5 ½ uger gammel, hun er hos min veninde som har hvalpene. Jeg skal begynde at arbejde natten arbejde på mandag næste ugen, det var mening jeg skulle have min hvalp med hjem den 1 sept, men jeg og veninde hat snakket om, at jeg venter med at få hvalp med hjem den 1 okt, da hun kan lære og være alene hjemme i 8 timer.. Jeg vil gerne høre hvad mener I om hvornår kan hvalpe være alene hjemme i min arbejdstider? Jeg bor alene sammen med min kat... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Missing Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Glædelig hvalp Din veninde kan ikke lære din hvalp at være alene hos dig ved at træne det hjemme ved sig selv. Selv hvis den lærer det grundlæggende, skal du formentlig starte forfra, når du får hvalpen hjem, for det er nyt hjem, den skal være i, med nye input og bl.a. en kat, den skal lære at kende. Det bedste du kan gøre er at tage ferie i nogle uger, når du får hvalpen hjem. Allerede kort efter hjemkomst, kan du begynde at træne din hund til at være alene hjemme. Meget meget kort ridset op, hvad jeg ville gøre I starten kan det være at lukke døren mellem jer. Målet er at hvalpen er ligeglad og fortsætter med f.eks at sove eller spise det tyggeben, du har givet den. Så kan du arbejde hen mod at forlade hvalpen i korte perioder i starten. Sørg for hvalpen har tisset/lavet, oplevet noget (evt lidt træning) og så hav f.eks et lille fodersøg inden, så I ikke netop har haft tæt, tæt kontakt, men din hvalp er mættet af indtryk uden at være overstimuleret. Giv den evt et tyggeben og gå fra lejligheden. Kom tilbage INDEN din hvalp bliver ked af det. Trap tiden op langsomt til det den skal være alene på en alm dag. I starten kan det være nødvendigt med pasningshjælp, når du er på arbejde, hvis hvalpen ikke har lært de fulde 8 timer + endnu. Nogle hunde er glade for selskabet fra en kat, når de er alene, så det kan måske være til gavn. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Carla Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Jeg kan ikke bare få ferie når jeg skal starte på job den 12 aug.....jeg arbejder om natten og alle mennester sover om natten Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Det er da fint at du arbejder om natten, der er det jo let at få hvalpen passet;) men du får brug or ferie for at lære hvalpen at være alene;) ellers må du jo udskyde hvalpekøbet til du har ferie;) der er jo andre hvalpe i verden en lige den;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Carla Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 jeg kan først få ferie når jeg har arbejde i 1 år og ikke før, plus jeg har betalt for hvalpen før jeg fik at vide at jeg skulle begynde på job.. det er en lille uheldig at det rammer på dette tidspunkt både hvalp og arbejde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Jeg tænker også at du skal få hvalpen passet om natten. Det kræver jo bare at den er hos nogen hvor den kan sove og måskw lige komme ud en gang eller 2. Det er meget nemmere at få pasning om natten. Du er garanteret helt forelsket op over begge ører i din lille hvalp, men tro mig, det er så vigtigt at du får den alene hjemme trænet hos dig selv. Ellers risikerer du en hund der hyler og ødelægger ting, og som du måske så skiller dig af med igen om kort tid. Få den passet i nattetimerne indtil du har en ferie hvor i kan træne. Det er det bedste for hvalpen selvom det ikke er en sjov situation for dig. Tænk på at det er et lille baby dyr der ikke bare kan efterlades hjemme alene før den er helt tryg ved det. Alternativet er nok desværre at du må vente med en hvalp til du kan planlægge det sammen med en ferie. Det kan skabe splid mellem venindrn og dig at du hopper fra, men hun har jo selv hund og vil sikkert forstå det hvis du forklarer at du ikke kan få det til at hænge sammen og at du synes hun skal finde en køber som har tiden. Hun vil vel også det bedste for sin hunds små babyer Jeg håber du finder en løsning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Nu er jeg sådan ret ligefrem i det følgende indlæg, men efter min mening er det nødvendigt at du får ferie eller også må du udskyde hundekøbet til du kan få ferie... Alt andet er simpelthen for synd for hvalpen! Hunde er jo flokdyr, og det er ret unaturligt for dem i det hele taget at være alene hjemme, det er noget de kan trænes op til at kunne, men det kræver, at man har ferie og derfor kan træne det langsomt op... Ellers risikerer du at få en hund der er angst for at være alene hjemme som blandt andet kan komme til udtryk ved at den hyler mens den er alene... Så udskyd købet til du kan få ferie for din egen og din kommende hunds skyld Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annette Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Hvis du skal arbejde om natten, så skal du vel sove om dagen. Hvem tager så hvalpen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Anette, man sover jo ikke hele dagen det er mere det at der er nogen hos hvalpen. Vi andre har jo heller ikke hundesittere på når vi sover. Jeg regner det ihvertfald ikke som alenetid. Min hund sover i sengen og så putter vi. Det synes jeg er langt bedre for hunden end de vågne timer hvor mange har travlt og forviser hunden til sin kurv. Man skal bare få tingene til at tælle. Når jeg forbereder undervisning kan jeg sagtens leve med at jeg har hunden på skødet og madlavning foregår gerne samtidig med at hunden får mad i aktiveringslegetøj. Så kan jeg røre lidt i gryder og pander engang imellem uden egentlig at forlade legen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Carla Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Kære folk, I må ikke misforstå mig Som overskrift sprugte jeg hvornår kan hvalpe være alene hjemme i 8 timer og det betyder ikke 8 uger gammel, om hvalpe bliver 3 eller 4 måneder gammel eller hvornår??? Det er sådan jeg mente Håber I forstår hvad det er jeg mener, jeg har ikke tænkt mig og få hvalp med hjem ved 8 ugers alder, spurgte kun hvornår kan havlpe være alene hjemme i 8 timer? Så kan jeg jo vente med at hende hende når hun bliver større. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Kære folk, I må ikke misforstå migSom overskrift sprugte jeg hvornår kan hvalpe være alene hjemme i 8 timer og det betyder ikke 8 uger gammel, om hvalpe bliver 3 eller 4 måneder gammel eller hvornår??? Det er sådan jeg mente Håber I forstår hvad det er jeg mener, jeg har ikke tænkt mig og få hvalp med hjem ved 8 ugers alder, spurgte kun hvornår kan havlpe være alene hjemme i 8 timer? Så kan jeg jo vente med at hende hende når hun bliver større. Du er med på at hun skal lære at være alene hjemme, ikke? Hun kan ikke lære at være alene hos din veninde. Hun skal lære det hos dig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Missing Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Det har ikke at gøre med alder. Måske kommer det hurtigt, måske tager det længere tid. Igen er det noget, der skal læres hos dig, ikke noget, der har noget at gøre med alder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annette Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Anette, man sover jo ikke hele dagen det er mere det at der er nogen hos hvalpen. Vi andre har jo heller ikke hundesittere på når vi sover. Jeg regner det ihvertfald ikke som alenetid. Min hund sover i sengen og så putter vi. Det synes jeg er langt bedre for hunden end de vågne timer hvor mange har travlt og forviser hunden til sin kurv. Man skal bare få tingene til at tælle. Når jeg forbereder undervisning kan jeg sagtens leve med at jeg har hunden på skødet og madlavning foregår gerne samtidig med at hunden får mad i aktiveringslegetøj. Så kan jeg røre lidt i gryder og pander engang imellem uden egentlig at forlade legen. Du har ret i at man ikke sover hele dagen. Men hvis jeg personligt har været på nattevagt i +8-10 timer så skal der hviles ud bagefter. Tænkte bare at sådan en bette en jo skal ud og tisse engang imellem. Men kan se længere fremme i tråden at TS har gjort sig andre overvejelser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Hvalpen skal lære med træning at være alene. Det har intet med alder at gøre. Hvis ikke DU træner det med hunden vil den ikke kunne være alene som hverken 4 mdr eller 9 år. Det er træning som tager noget tid. Der er flere tråde herinde om det. I store træk handler det om at hunden langsomt lærer at du kommer hjem igen og at det ikke er farligt at være alene. Du kan fint starte træningen når den er 8 uger. Prøv at finde tråde herinde der hedder noget med alene hjemme, der er masser af gode råd. Det tager nok et par uger at gøre det rigtigt, det er derfor folk råder dig til at vente. Du skal også lære hunden at gå på toilettet udenfor, det er det samme princip som alene hjemme træning. Hvis du ikke træner det, lærer hunden det ikke. Den lærer det ikke af sig selv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Er der nogen der evt kan smide et link til en af trådene så ts kan se hvad det går ud på? Jeg er på mobilen så jeg kan ikke.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 ...........Nogle hunde lærer aldrig at være alene hjemme......... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Hvis opdrætter lærer hvalpen at være alene hjemme, vil det nærmest være dobbeltarbejde... For du skal lære den det igen, når den flytter hjem til dig, hvor det hele er nyt. Ydermere er det om natten, mens det er mørkt, den skal være alene hjemme og det gør det kun værre for de fleste hunde, mig bekendt. Og ja, alene hjemmetræning tager ca. et par uger eller tre at arbejde med. I nogle tilfælde mindre, men better safe than sorry, I'll say. Og det er træning HVER dag, fra når hvalpen er blevet nogenlunde tryg ved hjemmet og ikke noget med at være væk for længe, for så bliver træningen slået tilbage... Du har ret i at man ikke sover hele dagen. Men hvis jeg personligt har været på nattevagt i +8-10 timer så skal der hviles ud bagefter. Tænkte bare at sådan en bette en jo skal ud og tisse engang imellem. Men kan se længere fremme i tråden at TS har gjort sig andre overvejelser. Det er jo ikke noget problem? I stedet for 8 timers søvn efterfulgt af 8 timers alene hjemmetid, så er der bare byttet rundt på tingene... Jeg har selv haft natarbejde, og der hed rutinen: Hjem fra arbejde, lufte hund i 1 time, sooooove, op og have hygge, kl. 21 ca. lufte hund i 1 time og så afsted på arbejde. No big deal. Faktisk næsten lettere, for min stressede aldrig rundt med gåturene/om morgenen, fordi man kom liiidt for sent op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret August 3, 2013 Rapporter Share Besvaret August 3, 2013 Måske veninden kan lære hvalpen at sove i transportkasse om natten? I starten sammen med hende og senere lidt mere for sig selv. Så kan du have hvalpen med hjemme i weekender og øve det samme og så kan det jo være du er heldig at hvalpen bliver så god til det at den sover din arbejdstid væk, til gengæld er den jo så turpo frisk når du kommer hjem til morgen. MEn du skal bruge tilvænnings tid og så er det nok meget godt veninden beholder den nogle uger mere og øver det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Jeg fik min Nala hjem som 8 ugers. Som 9 ugers begynde vi at træne ligeså stille. Da hun var 3 mdr kunne hun være alene i ca 4 timer og fra 4 mdr var hun alene i alle 8 timer. Nala er en terrier, og de er jo generelt mere selvstændige end selskabshundene - chi'erne tror jeg ikke har let ved at lære det, de er jo meget "klæbende" (ihvertfald de få jeg har mødt). Jeg giver de andre ret i, at selvom din hund lærer at være alene ved din veninde, skal du stadig have nogle ugers fri til at lære det ved dig. Måske kan du få den hjem over julen? Så kan du nøjes med at holde 2 fridage og alligevel have 9 dages fri - der kan du ihvertfald nå langt. Det er lettere at genindlære end at lære det fra bunden hvis din veninde har gjort et godt stykke arbejde, men det kræver stadig en stor indsats når den kommer hjem til dig .... Omkring ferie, har du altså ret til at holde fri før om et år. Du kan bare ikke få feriedagene betalt, så det er ud af egen lomme. Hvis du har haft et job før, får du selvfølgelig penge feriekonto.dk som dækker det du mister på din lønseddel (jo mindre du, som os andre har fået det hele udbetalt på en gang denne sommer). Jeg kan ikke lige huske reglerne, men som jeg husker det, har du ret til at hold 5 ferieuger om året - også på dit nye arbejde! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Howlucky Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Hvis man har været på dagpenge, får man bare dagpenge i sin ferie, er ikke helt klar over hvad man får hvis man går fra kh, men mon ikke det er det samme:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Jeg fik min Nala hjem som 8 ugers. Som 9 ugers begynde vi at træne ligeså stille. Da hun var 3 mdr kunne hun være alene i ca 4 timer og fra 4 mdr var hun alene i alle 8 timer. Nala er en terrier, og de er jo generelt mere selvstændige end selskabshundene - chi'erne tror jeg ikke har let ved at lære det, de er jo meget "klæbende" (ihvertfald de få jeg har mødt). Jeg giver de andre ret i, at selvom din hund lærer at være alene ved din veninde, skal du stadig have nogle ugers fri til at lære det ved dig. Måske kan du få den hjem over julen? Så kan du nøjes med at holde 2 fridage og alligevel have 9 dages fri - der kan du ihvertfald nå langt. Det er lettere at genindlære end at lære det fra bunden hvis din veninde har gjort et godt stykke arbejde, men det kræver stadig en stor indsats når den kommer hjem til dig .... Omkring ferie, har du altså ret til at holde fri før om et år. Du kan bare ikke få feriedagene betalt, så det er ud af egen lomme. Hvis du har haft et job før, får du selvfølgelig penge feriekonto.dk som dækker det du mister på din lønseddel (jo mindre du, som os andre har fået det hele udbetalt på en gang denne sommer). Jeg kan ikke lige huske reglerne, men som jeg husker det, har du ret til at hold 5 ferieuger om året - også på dit nye arbejde! Du har ret. Man har altid ret til at holde 5 ugers ferie. Spørgsmålet er så bare om man har optjent ferie med løn, feriepenge fra tidligere arbejde eller feriedagpenge. Men retten til friheden er der altid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 (rettet) kan din veninde ikke have hvalpen om natten ? sådan at du henter den om morgenen og afleverer den om aftenen - hvis du arbejder hv.2. uge kan du jo have hvalpen fulltime i friugen. I øvrigt er 8 timer alene altså meget selv for en voksen hund. Redigeret August 4, 2013 af anne-lise hansen mangel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts