Hop til indhold

Pludselig kræsen?


Gæst Christina og Nala
 Share

Recommended Posts

Gæst Christina og Nala

Hej.

 

Min hund er begyndt at være kræsen med hendes mad. Når jeg giver hende mad er det ikke altid at hun gider at spise det.

Hun har dog intet problem med at tigge i køkkenet og spise lidt madrester.

Vi har lige været hjemme hos mine forældre i et par uger hvor det begyndte at ske. Kan det have noget at gøre med at mine forældre nok forkæler hende lidt mere med "menneskemad" end jeg gør?

Desuden er min kæreste og hendes "far" på ferie i USA i 3 uger i øjeblikket, kan det være med til mangel på appetit eller noget? At hun ikke vil spise fordi alt ikke er som det plejer/skal være?

Jeg tror ikke at hun fejler noget, for hun er ellers glad og frisk som hun plejer, og bliver hun tilbudt "god" mad spiser hun gerne! :P

 

Andre der har erfaringer/gode råd?

 

Hilsen Christina :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Få hende lige testet for både hjerteorm og lungeorm i første omgang:-)

 

Ellers kan det sagtens være savnet, lækkerierne hos dine forældre eller varmen. Men det er desværre sæson for de skide orm. Symptomerne varierer fra hund til hund, men oftest får de madlede. Madleden gælder dog ikke lækre ting. Andre symptomer kan være diarre, hoste/harken, pludselig træthed/udmattelse. Men igen, symptomerne varierer. For en sikkerheds skyld, bør du rutinemæssigt få testet hunden 2 gange om året.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christina og Nala

Uha det kan da godt være så..

Hun har haft lidt tynd mave på det sidste, og i nat var jeg oppe med hende og ud og klare det også, og det plejer hun altså ikke.

Vi må nok hellere tage på en lille tur for at være sikker :)

Tak for svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at få hende testet for orm før?

 

Du skal bare indsamle afføringsprøver svarende til ca. 1 spsk fra 3 på hinanden følgende dage. Du skal tage toppen af prutten, da det helst ikke må have rørt græs/jord. Prøverne opbevares ved mellem 5 og 20 grader (ellers opløses larverne, og testen kan være falsk negativ). Prøverne afleveres hos dyrlægen, som giver svar efter en dag eller to. Prisen svinger, men plejer at ligge omkring ca. 200-300 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er din hund? Jeg hører nemlig igen og igen om hunde der er mellem 1 og 2 år der laver det stunt, for at så spise helt normalt igen når de er omkring de 2 år. Selvfølgelig skal man altid først tjekke at der ikke er noget i vejen med hunden! Men hvis dyrlægen ikke finder noget, så sker det bare for rigtig mange hunde, at de har den her "kræsne", småtspisende periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christina og Nala

Det kan måske godt være hun bare har en periode :) Hun blev jo også forkælet mere end normalt da vi var hjemme hos mine forældre.

Jeg ringede til dyrlægen og de havde ikke nogle tider men de anbefalede at hun fik "skånekost" i form af udkogte ris og kylling så det prøver vi :)

Indtil videre spiser hun det glædeligt og der har ikke været noget akut diarre siden forrige nat :)

Link til indlæg
Del på andre sites

---Det kan være så mange ting....

 

Men få alligevel testet for hjerteorm. Nordsjælland er højrisiko-område. Og mange hunde er døde af sygdommen i de sidste 10 år..

 

Jo tidligere man opdager sygdommen, jo lettere -og billigere-- er det at helbrede den.

Rigtig mange hunde i Nordsjælland bliver fast testet 2 gange om året. Plus en ekstra gang hvis hunden får en eller anden slags symptomer.

 

I øjeblikket er der en del nedfaldsfrugt: Mirabeller, kirsebær og æbler. De fleste hunde elsker at gå og guffe af den frugt.

Men inden i frugten sidder der andre dyr, der kan lide nedfaldsfrugt, nemlig småbitte snegle. Og mange af sneglene er inficerede med hjerteorm.

Det er bestemt årstid for hjerteorm. Nu. Og det næste halve år...

Link til indlæg
Del på andre sites

Halsbetændelse giver vel som regel feber...

 

Måske var det en ide at måle hundens temperatur... Hvis den er meget forhøjet, så er der jo tale om en infektion..

Normaltemperaturen er højere end for mennesker, så den skal helt op omkring/over de 39 før der er tale om feber.

Og der kan være forskel fra hund til hund, så man burde nok måle sin hunds temperatur når den er rask..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...