Hop til indhold

hjælp til utidig hvalp:-)


Gæst ziggys mor
 Share

Recommended Posts

Gæst ziggys mor

Har en hvalp på 7 mdr, der er ved at være rigtig teenager. Hun er en rigtig god hund, det meste af tiden.

 

Desværre har hun udviklet et meget træls mønster, jeg ikke ved, hvordan jeg bryder det.

Når tiden bliver til, at slappe af og sidde lidt i sofaen. Så gør hun alt for at få opmærksomhed, heriblandt en hel masse ballade. Bide og krasse i sofaen, mig, tæppet. Forsøger at rose når hun tager legetøj i stedet, sige nej. Ignorer. Men intet virker, kan ikke rigtig ignorer mens hun ødelægger sofaen, så der får hun opmærksomhed.

Jeg ved godt hvorfor hun gør det, men hvordan stopper jeg det??

Gå tur inden, hjælper heller ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det være, at hun keder sig? Nogle gange kan det godt skyldes kedsomhed og manglende aktivering, når hunden laver ting, som vi betragter som ballade.

 

Nu ved jeg selvfølgelig slet ikke hvordan jeres hverdag ser ud, så det er jo slet ikke sikkert, at det er problemet. Men sådan noget som du beskriver kan bare nemt have noget med aktiveringen at gøre, så derfor spørger jeg lige alligevel :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ziggys mor

Hmm måske. Men selv om jeg træner med hende, eller går en tur lige inde. Så gør hun det stadig. Det virker mere som en dårlig vane. Men skal gerne indrømme, at træningen vist har været sat i baggrunden. Både fordi træningspladsen holder ferie og der har været personlige problemer. Så må vist hellere tage mig sammen med det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hvis du har en græs plæne er det super med en gang foder-søg - eksempelvis al aftensmaden bliver spredt ud på græsset - og hun skal så finde det. Det er god snuse/hjerne aktivitet og gør dem tit trætte :-)

En foderbold i haven - der triller afsted og de skal så få maden ud af den - er også en god aktivitet. Jeg bruger selv begge dele ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ziggys mor

Ja det er en rigtig god aktivitet. Jeg fodre med barf, så i dag står den på ben, der er også god aktivitet i det. Fra næste uge starter vi heldigvis træning op igen. Både alm, agility og ringtræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det en mulighed at stikke hende en tyggeting inden du sætter dig? Så du får brudt "Mor sætter sig i sofaen, så må jeg hellere molestrere sofaen"mønstret. Hvis hun så går i gang når hun er færdig, kan du måske sådan lidt tilfældigt rejse dig for at gå på toilet eller noget andet, sådan så du bryder hende uden at hun får opmærksomhed ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loui har samme kedelige aftenritual på trods af gåtur, fodring, tyggeting, gemmeleg osv. Det hjælper at sætte hende i snor 2 m væk - i løbet af 5 min sover hun

Når hun er med mig på arbejde slapper hun også fint af når hun er i snor og sover hurtigt. Jeg tror ganske enkelt at hun skal have hjælp til at skifte fra aktivitet til hvile og hos os er snoren løsningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Chewie var også sådan, da han var 7-8 måneder. På med rulleskøjter og få brændt al energi ud - derefter hjem og lave søge-leg og få brændt hjerne-energien af i 15-20 min og så var der ro i 4-5 timer efter og han lærte at sofa er hyggetid :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Chewie var også sådan, da han var 7-8 måneder. På med rulleskøjter og få brændt al energi ud - derefter hjem og lave søge-leg og få brændt hjerne-energien af i 15-20 min og så var der ro i 4-5 timer efter og han lærte at sofa er hyggetid :)

Hvis du mener det bogstaveligt - ud på rulleskøjtetur med en hund på 7-8 måneder, så er det i hvert fald ikke noget jeg ville anbefale. Det svarer til at cykle med hunden, og det er noget jeg absolut ville vente med til hunden var udvokset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er den samme tur, som vi plejer at gå med ham - der har han altid sprunget afsted som en galning, når han ikke er i snor - tror faktisk at han har løbet langsommere, men mere fokuseret, med mig på rulleskøjterne, da det er en grussti og med mine gamle ben, på de her900721_ps_nordic_xc_skeleton.jpg, går det ikke hurtigt :D Men for mig er turen gået hurtigere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ziggys mor

Rigtig mange gode råd. Heldigvis er det blevet en anelse bedre. Fandt en masse godbidder og hver gang hun lavede ballade, lavede jeg en kysse lyd og når hun så stoppede fik hun en godbid. Det har hjulpet en del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...