Hop til indhold

Hundes evne til at skjule smerte..


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

.. er dog den værste evne de har sig! :evil:

 

Vi var jo til dyrlæge med Zazu i tirsdags da vi havde opdaget udflåd på hende. Men der var overhovedet ingen ændring at mærke hos hende, og dyrlægen kunne heller ikke finde feber. Så vi blev sendt hjem med diagnosen skedebetændelse, og så observation for om det kunne finde på at udvikle sig til en livmoderbetændelse - hun skulle så efter planen, over og ultralydsscannes på tirsdag, for at se efter forandringer i livmoderen.

 

Men jeg kunne godt mærke jeg ikke var tryg ved at skulle gå på weekend med en "tikkende bombe" - som vi ikke vidste hvorvidt det bare forblev harmløst, eller om det ville blive til livmoderbetændelse - og vores egen dyrlæge har ikke vagten i weekenden. Og jeg kan IKKE lide fremmede dyrlæger, vores egen er den eneste som dur! :oops:

 

Derfor bestilte vi tid til at få hende steriliseret i dag - better safe than sorry, ingen grund til at risikere livmoderbetændelse!

 

Men da dyrlægen fik åbnet op, fandt han en meget betændt livmoder :cry: Hun må virkelig have haft ondt. Den var slem! Men hvor er det altså skræmmende - hun har leget som hun plejer, spist, drukket, været glad som altid, ingen feber, villet gå ture osv. ikke tisset mere end normalt - der har virkelig ikke været nogen forandring at spore, udover da vi opdagede udflådet. Og så at hun har så slem en livmoderbetændelse i så ung en alder - hun er jo ikke engang 1 år endnu! Puha altså.

 

Men hun er vel hjemme - grundet den megen betændelse blev det en mere kompliceret operation - men den gik godt! Og hun har været rigtig dygtig til at være over på dyrehospitalet, indtil vi kunne hente hende igen. Ikke spor ked eller noget. Så det var godt. :hjerte: Nu er hun gået omkuld i sofaen - hun har nok både ondt, og er træt efter narkosen.

 

Men hvor VAR det altså godt vi valgte operation i dag og ikke ville se tiden an! :shock:

Og det her bekræftede mig så også bare i, at det er det rigtige at gøre - at fare til dyrlæge så snart man finder noget unormalt, som man ikke er helt tryg ved. Indimellem er det så bare ganske harmløst, men det var det jo så absolut ikke denne gang. Og så snart kontoen er blevet rettet en anelse op på igen, efter alle de dyrlægeregninger der har været fra Liva og nu også Zazu, så ryger Liva & Ayo også en tur til sterilisation (Camy er steriliseret).

 

Men øv, stakkels Zazu - hvor må hun have haft ondt! :ae: :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nejjjjjj, hvor var det godt du valgte sterilisationen!!! Hvor kunne det dog ha' gået galt!!! :skraek: Stkkels lille vuf, det må ha' gjort sindssygt ondt på hende... :cry: Men sådan er nogle hunde jo, de viser bare ikke smerte.

 

Sidder lige og får en tanke her - kan det tænkes at hunde der har en form for mere udviklet "floksans", også er mere "omhyggelige" med at ikke vise sig svage..? :hmm: :vedikke: Tænker at hun jo er gadehund, hun har måske fra start lært at svage hunde bli'r forvist fra flokken, og at man derfor ikke viser det..? Bare et sidespor... Men hvor dejligt at du gjorde som du gjorde - man skal sq følge sin mavefornemmelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Rigtig god bedring til hende:lun: og hvor har du ret i at man bare skal fare afsted så snart der er noget "mærkeligt" - min den "gamle" han lader sig heller ikke mærke ved smerte, heller ikke en brækket tand, hvor nerven var blottet!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også at visse hunde skjuler deres pine, fordi de vil ikke vise de andre hunde deres svaghed. Jeg har da haft flere af disse , også af tæverne.

Faktisk har jeg haft gennem årene, 5 tæver der på et tidspunkt fik sygdom i underlivet, og ingen har vist tegn i deres opførsel på svaghed. Kun underlig løbetider og så nogle med flod fra skeden , eller blod.

Jeg har aldrig haft så ung en hund som Zazu, men har da kendt et par stykker, der ikke nåede 1 års alderen før den var gal. Til gengæld har jeg kendt mange der ikke kunne stå operationen igennem, fordi ejer troede at de bare havde lidt maveproblemer, da de blev slappe og ikke spiste. Og husk , hvis det tages inden hunden er rigtig syg, så kan selv en 11 årig som min Molly opereres.

 

Jeg glæder mig på jeres vegne, at det blev nu, og om få dage er hun på dupperne igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :bighug:

Jeg tror måske også godt det kan have noget med gade/flokhund at gøre, at hun har skjult det så godt. Selvom hun dog aldrig har haft en grund til at skulle skjule noget overfor de andre - der har aldrig været konflikter mellem dem - men det er jo nok bare sådan det foregår i mange flokke.

 

Men uanset - så er jeg virkelig glad for at vi valgte at få hende steriliseret, og ikke bare se tiden an. Det kunne jo virkelig være gået gal! :megaked:

 

Igen fik jeg dog bekræftet at jeg har verdens BEDSTE dyrlæge (!!) :hjerte: han er virkelig guld værd, og mere til. Han ved godt at han for mig er the one and only dyrlæge :oops: og ingen andre dur, og skal helst ikke tilse mine hunde - jeg stoler generelt ikke på læger/dyrlæger/tandlæger osv., så når jeg endelig finder een som har min fulde tillid, så holder jeg FAST! :genert: Så selvom han havde vagt sidste weekend, og derfor har fri i denne weekend - så var han fandme så sød, at bede vet. sygeplejersken om at give mig hans mobilnummer, så måtte jeg bare ringe hvis jeg havde nogle spørgsmål eller hun blev skidt!! :bighug: verdensallerbedstedyrlæge.dk

 

Ellers virker hun ok frisk - træt, men ok frisk. Ikke skidt tilpas. Hun har lige været ude i haven og tisse en ordentlig tår - det var vidst tiltrængt! De andre hunde er gode til at lade hende være, og lege med Camy i stedet. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :bighug:

Jeg tror måske også godt det kan have noget med gade/flokhund at gøre, at hun har skjult det så godt. Selvom hun dog aldrig har haft en grund til at skulle skjule noget overfor de andre - der har aldrig været konflikter mellem dem - men det er jo nok bare sådan det foregår i mange flokke.

 

Men uanset - så er jeg virkelig glad for at vi valgte at få hende steriliseret, og ikke bare se tiden an. Det kunne jo virkelig være gået gal! :megaked:

 

Igen fik jeg dog bekræftet at jeg har verdens BEDSTE dyrlæge (!!) :hjerte: han er virkelig guld værd, og mere til. Han ved godt at han for mig er the one and only dyrlæge :oops: og ingen andre dur, og skal helst ikke tilse mine hunde - jeg stoler generelt ikke på læger/dyrlæger/tandlæger osv., så når jeg endelig finder een som har min fulde tillid, så holder jeg FAST! :genert: Så selvom han havde vagt sidste weekend, og derfor har fri i denne weekend - så var han fandme så sød, at bede vet. sygeplejersken om at give mig hans mobilnummer, så måtte jeg bare ringe hvis jeg havde nogle spørgsmål eller hun blev skidt!! :bighug: verdensallerbedstedyrlæge.dk

 

Ellers virker hun ok frisk - træt, men ok frisk. Ikke skidt tilpas. Hun har lige været ude i haven og tisse en ordentlig tår - det var vidst tiltrængt! De andre hunde er gode til at lade hende være, og lege med Camy i stedet. :hjerte:

Dejligt - det er sq guld værd at ha' en god dyrlæge... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op det var godt det blev gjort og at i ikke gik weekenden over. God bedring til Zazu.

 

Jeg blev også noget overrasket da Cookie blev steriliseret i juni i år, og da jeg så skulle hente hende hjem, blev spurgt af dyrlægen om jeg ikke havde oplevet anderledes adfærd eller lignede ved Cookie inden hun indleveret hos dem. Det havde jeg ikke, hun opførte sig som hun plejede, hvorefter dyrlægen var overrasket fordi hendes livmoder også var betændt af væske og sagde at det var lige op over.. Det er vildt at man ikke kan se eller mærke det på dem og det kan gjort, at jeg ved at jeg skal være mere obs på hende om hun har ondt - når jeg ikke opdagede det, så kan hun jo skjule hvad som helst.

 

Kan godt forstå i også vil have de sidste to steriliseret, så skal man heller ikke gå og bekymre sig om evt. livmoderbetændelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ekstra-bonus-point til vores dyrlæge. Han har lige ringet - bare lige for at høre hvordan det går. Og så måtte jeg gerne lige sende ham en sms i morgen formiddag, bare lige for at fortælle ham at det stadig går godt med hende! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pruha, godt du fik det gjort! Det er helt utroligt som de kan have kæmpe betændelse, uden at lade sig mærke :-/ Virkelig... Fortsat god bedring med hende, inden længe er alt godt igen, heldigvis :-)

 

Og sikken dejlig dyrlæge, du lyder til at have! :-)

Ja, jeg er godt nok også lettet over at vi har fået det gjort.

Da Michael ringede til mig på arbejde igår, efter at have snakket med dyrlægen, fortalte mig at hun altså allerede havde en slem livmoderbetændelse, der kunne jeg godt mærke tårerne klemme sig på og jeg begyndte helt at ryste. Bare tanken om hvor galt det kunne være gået! :( Nej, så det var virkelig godt vi valgte at bestille tid til det! Min dyrlæge kunne også godt mærke på mig, at jeg ikke var tryg ved ikke at sterilisere hende - så han sagde også at det absolut ikke var noget jeg skulle gå og have det skidt over, så skulle han nok finde en tid til hende fredag formiddag så vi kunne få hende steriliseret inden weekenden! :bighug:

 

Og ja han er virkelig bare verdens bedste dyrlæge. Det er altså guld værd at have en som man bare stoler 200% på. Og som endda gider ringe til os i sin fritid, bare lige for at høre hvordan det går! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Zazu er også en virkelig dygtig patient :lun:

Hun har slet ikke haft krave på. Hun er ikke særlig interesseret i såret, og acceptere rigtig fint et nej hvis hun lige kigger til det :5up:

 

Hun spiser også fint sin pencillin og sit smertelindrende. Hun er bare nem-nem! :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig et det den mest luskede sygdom for vore tævehunde. For når de viser smerter og er holdt op med at spise, så er de ofte så svære eller inficerede, at de ikke kan gennemstå en operation.

En dyrlæge fortalte mig for mange år siden, at en kvik ung tæve kom til hospitalet, fordi den haltede på et forben. På ejers ønske blev den indlagt til gennemgående undersøgelse. Den havde en galopperende livmoderbetændelse. Og kom sig. Men hvis man går til dr dyr og de ikke opdager dette, så er vovsen jo død, inden andre symptomer viser sig.

Jeg var til en ellers dygtig dyrlæge med Molly , 1 1/2 måned inden hun fik flod fra skeden. netop pga mistanke, men de kunne intet finde, heller ikke på blodprøver. Så jeg besluttede at vente med operation ,til hun var i ro-perioden , men det kom så inden da. Og året efter med Laura. Farligt af dette er dog infektion uden flod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig en rigtig lusket sygdom :/ de to andre bliver også steriliseret snarest muligt. Tør slet ikke risikere det her igen. Og ingen af dem skal jo bruges til avl alligevel, så der er jo intet at tabe - kun win-win. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er næsten det værste ved dyr - at de ikke viser smerte, hvis de på nogen måde kan lade være.

 

Det er godt nok ikke om hunde, men jeg har arbejdet som hestemassør, og der har jeg set flere hopper, der af ejerne blev beskrevet som "rigtig hoppet", "dame med stort D", "en der har sin egen vilje" etc. De her hopper blev ofte modvillige i bestemte øvelser, kunne finde på at sparke ud efter schenklen (rytterens ben) og bukkede når de blev bedt om noget bestemt, men ellers var de generelt søde og samarbejdsvillige. De havde typisk heller ikke ondt alle mulige steder, men lige ét bestemt sted på maven (ejerne havde ikke bemærket det, det kræver et ret præcist tryk, før hesten reagerer).

 

Alle hopperne med disse symptomer viste sig at have livmoderbetændelse ofte i ret svær grad. Deres adfærd var også helt fin bortset fra når de blev presset rent fysisk gennem øvelser eller ved direkte tryk (med benene), så smerten blev så voldsom at de sagde fra.

 

Det er godt nok et stort ansvar med dyr - man skal være enormt opmærksom på de mindste signaler og det er nok sværere at opdage noget ved hunde, som der jo typisk ikke bliver stillet de samme fysiske krav til som heste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er næsten det værste ved dyr - at de ikke viser smerte, hvis de på nogen måde kan lade være.

 

Det er godt nok ikke om hunde, men jeg har arbejdet som hestemassør, og der har jeg set flere hopper, der af ejerne blev beskrevet som "rigtig hoppet", "dame med stort D", "en der har sin egen vilje" etc. De her hopper blev ofte modvillige i bestemte øvelser, kunne finde på at sparke ud efter schenklen (rytterens ben) og bukkede når de blev bedt om noget bestemt, men ellers var de generelt søde og samarbejdsvillige. De havde typisk heller ikke ondt alle mulige steder, men lige ét bestemt sted på maven (ejerne havde ikke bemærket det, det kræver et ret præcist tryk, før hesten reagerer).

 

Alle hopperne med disse symptomer viste sig at have livmoderbetændelse ofte i ret svær grad. Deres adfærd var også helt fin bortset fra når de blev presset rent fysisk gennem øvelser eller ved direkte tryk (med benene), så smerten blev så voldsom at de sagde fra.

 

Det er godt nok et stort ansvar med dyr - man skal være enormt opmærksom på de mindste signaler og det er nok sværere at opdage noget ved hunde, som der jo typisk ikke bliver stillet de samme fysiske krav til som heste.

 

Interessant bekrivelse af hoppers reaktion..

Jeg var i hesteverdenen en stor del af min ungdom og har vist aldrig hørt om dette. Nok fordi hesten så bare blev omtalt som vanskelig. Eller kun blev brugt til avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...