Hop til indhold

Danmark i følge Bubber


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

Det tror jeg altså bare ikke man må Shii. Det kan godt være, at du ser det som at man bare trækker på skulderen og lader stå til, men hvis borgeren siger nej, så må man altså ikke bare begynde at gøre rent alligevel. Så kan man selvfølgelig prøve at overtale borgeren til det, men jeg er ret sikker på, at det går imod folks ret til at bestemme selv, hvis man presser sådan noget ned over hovedet på folk.

 

Du misforstår hvad jeg skriver, undskyld at jeg ikke har gjort det klart.

 

Selvfølgelig må du ikke bare gøre ting i en andens hjem, hvis personen ikke har sagt okay for det. Men DU bestemmer selv om du vil arbejde som SOSUhjælper eller ej, og du bestemmer selv om du vil gå ind i et hus eller ej. Fravælger du at tage det hus, så er der en konsekvens, sikkert at blive fyret. Men du har til enhver tid et valg hvis du føler dine grænser bliver overskredet. Plus du altid kan vælge at melde det hvis du er vidne til noget du f.eks. mener er dyremishandling, forsømmelse osv. Du har altid et valg! Og der er INGEN der kan tvinge dig til at gå ind i et hus og gøre noget du ikke ønsker at gøre. Det kan være at vi føler at vi er tvunget til at gøre noget fordi vi ellers ikke får nogle penge.

Men i bund og grund så har vi et frit valg om vi vil arbejde som SOSUhjælper eller ej. Og jeg tror de fleste som har arbejdet som SOSUhjælper ved at dette på ingen måde er noget alle kan arbejde med, for selvom man møder en masse skønne mennesker der har haft fantastiske lange og skønne liv, så møder man også rigtig mange stakler, skrøbelige mennesker der sidder ensomt og triste, efterladt af alt familie... Det er hårdt, meget hårdt at have det arbejde, og man har altid et valg om at lade være at tage det job. Lidt som Ascha skriver er det desværre blevet fremstillet lidt som et "Alle kan da blive SOSUhjælper". Og det er min personlige erfaring at det altså bare ikke passer, det kræver virkelig noget at kunne blive dette og være "glad for det". Jeg har arbejdet som det, og det er alt for hårdt for mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst snuseren
Du misforstår hvad jeg skriver, undskyld at jeg ikke har gjort det klart.

 

Selvfølgelig må du ikke bare gøre ting i en andens hjem, hvis personen ikke har sagt okay for det. Men DU bestemmer selv om du vil arbejde som SOSUhjælper eller ej, og du bestemmer selv om du vil gå ind i et hus eller ej. Fravælger du at tage det hus, så er der en konsekvens, sikkert at blive fyret. Men du har til enhver tid et valg hvis du føler dine grænser bliver overskredet. Plus du altid kan vælge at melde det hvis du er vidne til noget du f.eks. mener er dyremishandling, forsømmelse osv. Du har altid et valg! Og der er INGEN der kan tvinge dig til at gå ind i et hus og gøre noget du ikke ønsker at gøre. Det kan være at vi føler at vi er tvunget til at gøre noget fordi vi ellers ikke får nogle penge.

Men i bund og grund så har vi et frit valg om vi vil arbejde som SOSUhjælper eller ej. Og jeg tror de fleste som har arbejdet som SOSUhjælper ved at dette på ingen måde er noget alle kan arbejde med, for selvom man møder en masse skønne mennesker der har haft fantastiske lange og skønne liv, så møder man også rigtig mange stakler, skrøbelige mennesker der sidder ensomt og triste, efterladt af alt familie... Det er hårdt, meget hårdt at have det arbejde, og man har altid et valg om at lade være at tage det job. Lidt som Ascha skriver er det desværre blevet fremstillet lidt som et "Alle kan da blive SOSUhjælper". Og det er min personlige erfaring at det altså bare ikke passer, det kræver virkelig noget at kunne blive dette og være "glad for det". Jeg har arbejdet som det, og det er alt for hårdt for mig!

 

Du skriver mange rigtige ting...men lige den der med det frie valg,:hmm:hvor frit er det nu, de fleste skal nok have brug for et arbejde der kaster en vis sum penge af sig, og for tiden er der nok mange der ikke føler der er frit valg på alle hylder jobmæssigt, og det er vist heller ikke helt ukendt, at mange familier er uhyre dårligt stillet, hvis bare mor eller far mister sit arbejde, .....altså de der udgifter folk har, forsvinder jo ikke fordi man går fra 2 indtægter til en, og lidt bistand oveni.....frit valg kan afhænge af ufatteligt mange ting, tror jeg :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver mange rigtige ting...men lige den der med det frie valg,:hmm:hvor frit er det nu, de fleste skal nok have brug for et arbejde der kaster en vis sum penge af sig, og for tiden er der nok mange der ikke føler der er frit valg på alle hylder jobmæssigt, og det er vist heller ikke helt ukendt, at mange familier er uhyre dårligt stillet, hvis bare mor eller far mister sit arbejde, .....altså de der udgifter folk har, forsvinder jo ikke fordi man går fra 2 indtægter til en, og lidt bistand oveni.....frit valg kan afhænge af ufatteligt mange ting, tror jeg :(

 

Jamen du har helt ret. Men vi vælger at sætte os selv i rigtig mange situationer. Og hvis man f.eks. vælger at sætte sig i en situation hvor man er afhængig af to indtægter, og man SKAL arbejde som SUSOhjælper, så har man jo stadig valgt det selv. Man kan vælge imellem ingen penge eller det job... Du kan altid vælge ingen penge.

 

Og jo man har regninger der skal betales, men så kan man vælge at lade være at bo i en dyr lejlighed, man kan vælge at lade være at få børn, eller hund eller at have internet eller hvad nu. Vi vælger selv rigtig mange af vores udgifter. Og ja, jeg er godt klar over at job ikke hænger på træerne, men man har altså valg i livet, og hvis man synes alternativet er ringe, så kan man jo bare beholde jobbet og lave det?

 

Der er altid et andet valg. Det kan godt ske valget er dårligere og det føles som om man skal vælge imellem to dårlige ting.. Men sådan er livet jo også engang imellem. Men der er altid et valg, og det betyder ikke at man altid har et bedre alternativ. Kort og godt: Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man da i hvert fald! DU vælger selv hvad du vil arbejde med, eller ikke arbejde med, og så kan du tage konsekvensen af det. Eller man kan f.eks. vælge at gribe ind i stedet for at stå og trække på skuldrene, og ikke gøre noget ved det.

Skal vi lige blive enige om hvad det er vi diskuterer?. Jeg svarede på din påstand om at man kan fravælge en beboer på en rute pga. snavs,.. selvfølgelig under forudsætning af at man ikke har lyst til at blive fyret, det troede jeg var ret indlysende.

 

 

Nej folk er folk. Jeg skrev jo netop folk fordi jeg mener... folk. Havde jeg ment SOSUhjælper, så havde jeg skrevet det! Her taler jeg altså om at FOLK kommer i andres hjem, det kan være mig der besøger en kærestes mor, ser at det står galt til og vælger at ignorere det. Det kan være en postmand, en fra kommunen, det kan være hvem som helst. Vi lever i et land hvor naboen kan ligge død i to uger, uden nogen opdager det. Hvor der kan ske mishandling af dyr og børn, uden der bliver grebet ind med det samme. Fordi nogen folk vælger at det ikke kommer dem ved hvad andre gør eller hvordan andre lever.

Du er altså ikke helt nem at diskutere med, for det ene sted skriver du at hjemmeplejen kom i huset og at de burde have gjort andet end at drikke kaffe, og i næste øjeblik at det måske var folk i aktivering. Men hvis det er det sidste, er de jo heller ikke kommet i hjemmet for at ændre på noget, for det kræver nogle uddannede ansatte. En ting er dog sikkert, hvis de to personer der kom i hjemmet var sendt ud af hjemmeplejen i jobaktivering, så har der været fagpersonale inde over der garanteret ikke bare har trukket på skuldrene over vedkommendes situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal vi lige blive enige om hvad det er vi diskuterer?. Jeg svarede på din påstand om at man kan fravælge en beboer på en rute pga. snavs,.. selvfølgelig under forudsætning af at man ikke har lyst til at blive fyret, det troede jeg var ret indlysende.

 

Det er indlysende at hvis man har et job, så må man varetage de opgaver der er. Har man ikke lyst til det, så må man finde sig et andet job. Men det er nu altså ens eget valg om man ønsker at udfylde disse opgaver!

 

Du er altså ikke helt nem at diskutere med, for det ene sted skriver du at hjemmeplejen kom i huset og at de burde have gjort andet end at drikke kaffe, og i næste øjeblik at det måske var folk i aktivering. Men hvis det er det sidste, er de jo heller ikke kommet i hjemmet for at ændre på noget, for det kræver nogle uddannede ansatte. En ting er dog sikkert, hvis de to personer der kom i hjemmet var sendt ud af hjemmeplejen i jobaktivering, så har der været fagpersonale inde over der garanteret ikke bare har trukket på skuldrene over vedkommendes situation.

 

Jeg skal ærligt indrømme jeg ved ikke hvem der kan blive sendt ud af kommunen for at gøre rent hos folk. Jeg ved ikke om der findes nogen i aktivering der sendes sådan ud osv... Det var skam blot for at gøre opmærksom på at det i mine øjne ikke virkede som mennesker fra den "typiske hjemmepleje", som jeg kender det, hvor der trods alt gøres en del mere end at drikke kaffe og kage. Det eneste jeg ved er at de var der for at gøre rent, og det var en bevilling hun havde fået pga. sin sygdom/handikap.

 

Du kan forresten sagtens arbejde som SUSOhjælper, uden at have en uddannelse, det gjorde jeg i hvert fald.

 

Og nu siger du igen det med at trække på skuldrene. Det var en henvisning til FOLK. Altså en generalisering af at vores samfund er bygget op på at vi ikke blander os i hvad andre laver og gør. Det har ikke noget med hjemmeplejen at gøre som sådan, udover at det er klart at hvis en type der generelt ikke blander sig i andre folks liv, er ansat i hjemmeplejen, så høre den også ind under den gruppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Du kan forresten sagtens arbejde som SUSOhjælper, uden at have en uddannelse, det gjorde jeg i hvert fald.

 

Og nu siger du igen det med at trække på skuldrene. Det var en henvisning til FOLK. Altså en generalisering af at vores samfund er bygget op på at vi ikke blander os i hvad andre laver og gør. Det har ikke noget med hjemmeplejen at gøre som sådan, udover at det er klart at hvis en type der generelt ikke blander sig i andre folks liv, er ansat i hjemmeplejen, så høre den også ind under den gruppe.

 

Uddannede inden for plejesektoren SKAL blande sig, uanset hvilken udd(sosu-hj, sosu-ass, sygpl, ergo, fys)man end har.

Vi(jep er udd inden for sektoren)skal ikke bare traske rundt og lave praktiske opg eller lign, vi skal også dokumentere alle ændringer(nye som gamle)for vedkommende. Vi skal sætte mål, kort og langsigtet mål, som vi sammen med borgeren skal forsøge at opnå. Nu fx rengøring i hj.plejen. Hvis borgeren ikke ønsker hjælp til dette, men har fået det visiteret fra kommunen og alligevel takker ja, så er målet for sosu-personalet at få gjort boligen ren. Borgeren kan nem være ensom, psyk probl og fysiske skavanker, så rengøringen vil blive problematisk. Jeg tænker, der kan være et hav af grunde til kaffedrikkeriet. Iøvrigt skal borgeren selv være med til den praktiske del, tørre støv af, feje eller lign.

Hvis boligen ikke er sundhedsskadelig, så kan rengøringen ikke tvinges!

 

Ikke bare dovenskab, trækken på skulderen osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uddannede inden for plejesektoren SKAL blande sig, uanset hvilken udd(sosu-hj, sosu-ass, sygpl, ergo, fys)man end har.

Vi(jep er udd inden for sektoren)skal ikke bare traske rundt og lave praktiske opg eller lign, vi skal også dokumentere alle ændringer(nye som gamle)for vedkommende. Vi skal sætte mål, kort og langsigtet mål, som vi sammen med borgeren skal forsøge at opnå. Nu fx rengøring i hj.plejen. Hvis borgeren ikke ønsker hjælp til dette, men har fået det visiteret fra kommunen og alligevel takker ja, så er målet for sosu-personalet at få gjort boligen ren. Borgeren kan nem være ensom, psyk probl og fysiske skavanker, så rengøringen vil blive problematisk. Jeg tænker, der kan være et hav af grunde til kaffedrikkeriet. Iøvrigt skal borgeren selv være med til den praktiske del, tørre støv af, feje eller lign.

Hvis boligen ikke er sundhedsskadelig, så kan rengøringen ikke tvinges!

 

Ikke bare dovenskab, trækken på skulderen osv.

 

Men jeg siger bestemt ikke der i dette tilfælde ikke har været en grund til kaffedrikkeriet :lol: Men faktum er altså at den dag i dag er der stadig ikke gjort rent i huset.

Og hende her ville ikke kunne deltage i den praktiske del. Jeg kan ikke udtale mig om, om boligen var sundhedsskadelig, det er jeg ikke uddannet til. Jeg kan kun bruge mine øjne, min lugtesans og deraf beslutte om jeg har lyst til at være der i dette tilfælde. Havde jeg valgt at arbejde der, ville JEG ikke kunne sætte mig ned og drikke en kop kaffe og tage en hyggesnak. JEG ville vælge et andet job (Hvilket jeg gjorde, tror jeg arbejede som SUSO i måske et halvt år).

 

Og det var skam blot det der var hele pointen.. Der findes 3 typer folk. Dem som kan, dem som ikke kan, og dem som ikke gider. Og min pointe er skam blot at dem som ikke gider, bør ikke være SUSOhjælper (F.eks. fordi de får højere elevløn eller lignende. Det er et job man skal have fordi man GIDER!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er indlysende at hvis man har et job, så må man varetage de opgaver der er. Har man ikke lyst til det, så må man finde sig et andet job. Men det er nu altså ens eget valg om man ønsker at udfylde disse opgaver!

Men så er det da også noget vrøvl du skriver her:.

Der burde havde været blevet grebet ind, og jeg ville selv have fravalgt at have det hus på min rute, hvis jeg var ansat til at gøre rent der...

Nej, du ville ikke have fravalgt den opgave, du ville have fravalgt dit job. Jeg tror bare vi alle sammen skal være glade for at der er andre der ikke giver op så let. Som sagt er der langt værre ting man potentielt kan støde ind i end en uhumsk bolig.

 

Du kan forresten sagtens arbejde som SUSOhjælper, uden at have en uddannelse, det gjorde jeg i hvert fald.

Beklager, men nej. Du kan arbejde som ufaglært medhjælper, men du arbejder ikke som social- og sundhedshjælper uden et eksamensbevis. Igen får sådanne sætninger mit fag til at lyde som noget der ikke har en værdi fordi det lyder som om enhver kan træde ind fra gaden og udfylde den rolle (forudsat selvfølgelig at de kan tørre andre mennesker i røven,.. sjovt at det altid er den lille bitte del folk fokuserer på). Folk udefra aner ikke hvilke udfordringer og hvor stort et ansvar der egentlig hviler på dem der render rundt derude på plejecentrene og i hjemmeplejen, det skal man nok selv stå i før man kan forstå det. Når man arbejder som ufaglært har man ikke det samme ansvar og får kun tildelt de opgaver, de der står med ansvaret ved, en ufaglært kan magte uden at det går ud over nogen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så er det da også noget vrøvl du skriver her:.

 

Nej, du ville ikke have fravalgt den opgave, du ville have fravalgt dit job. Jeg tror bare vi alle sammen skal være glade for at der er andre der ikke giver op så let. Som sagt er der langt værre ting man potentielt kan støde ind i end en uhumsk bolig..

 

Nej, jeg ville fravælge det hus, færdig bum. Jeg ville ikke fravælge mit job. men jeg ville fravælge det hus, og hvis det betød at min chef ville fyrer mig, så ville jeg da tage den konsekvens. Men hvis jeg blev bedt om at gøre rent i et hus, hvor jeg ikke havde muligheden for rent faktisk at gøre dette, så ville jeg da tage det op med min chef, og i sidste ende, hvis ikke der kan gøres mere, fravælge det. Jeg ville ikke bare sætte mig til at drikke kaffe og spise kage. Jeg ville hellere fravælge det helt så. Og ja, det ville sikkert betyde at jeg ville blive fyret. Alt efter hvordan man taler med sin chef om det.

 

Beklager, men nej. Du kan arbejde som ufaglært medhjælper, men du arbejder ikke som social- og sundhedshjælper uden et eksamensbevis. Igen får sådanne sætninger mit fag til at lyde som noget der ikke har en værdi fordi det lyder som om enhver kan træde ind fra gaden og udfylde den rolle (forudsat selvfølgelig at de kan tørre andre mennesker i røven,.. sjovt at det altid er den lille bitte del folk fokuserer på). Folk udefra aner ikke hvilke udfordringer og hvor stort et ansvar der egentlig hviler på dem der render rundt derude på plejecentrene og i hjemmeplejen, det skal man nok selv stå i før man kan forstå det. Når man arbejder som ufaglært har man ikke det samme ansvar og får kun tildelt de opgaver, de der står med ansvaret ved, en ufaglært kan magte uden at det går ud over nogen.

 

Okay ufaglært medhjælper, jeg lavede det samme som mine kollegaer, og jeg havde det samme ansvar som mine kollegaer. Den eneste forskel der var, var i forhold til Assistenterne, fordi der var ting de måtte som jeg ikke måtte(F.eks. medicinering skal man være uddannet til, dog har jeg arbejdet som social støttepædagogmedhjælper, og her måtte jeg gerne medicinere.. betryggende!). Men der blev på ingen måde derudover taget hensyn til at jeg ikke var uddannet SOSU.

 

Og undskyld at det ramte dig, det var virkelig ikke for at nedgøre dit fag.. Jeg synes at du fokusere på alle de negative ting, fremfor de positive ting som jeg har skrevet. Jeg synes du er nedladende og respektløs, og jeg gider ikke diskutere med dig, når du kun vil se det negative i en debat. Hvis du åbner op, og læser, vil du kunne se hvor stor en respekt jeg har for de folk som GIDER at arbejde indenfor det fag, fordi det netop ikke er "hvem som helst" der kan dette.

 

Du taler som om jeg ikke selv har arbejdet indenfor faget. Omend jeg ikke har så stor erfaring som dig, har jeg altså arbejdet der længe nok til at vide hvad der kræves af den enkeltes personlighed, psyke og vilje. Hvilket du også ville kunne se hvis du åbnede dit sind en lille smule, og fremfor at blive defenssiv med det samme, lige læste hvad der rent faktisk blev skrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er indlysende at hvis man har et job, så må man varetage de opgaver der er. Har man ikke lyst til det, så må man finde sig et andet job. Men det er nu altså ens eget valg om man ønsker at udfylde disse opgaver!

Så simpelt er det jo altså ikke. Hvis det var så nemt at finde et andet job, havde vi jo ikke så mange arbejdsløse. Og så var der heller ikke nogen, der tog afsted til et job hver dag, som de egentligt ikke var glade for. Selvfølgelig er det et valg, men for de allerfleste mennesker er det et nødvendigt valg at beholde deres job, så de kan få brød på bordet, undgå at blive sat på gaden og forsørge deres familie, hvis de har sådan en. Og så bider man altså tænderne sammen og udfører opgaver, selvom de er trælse! Der er rift om jobbene, så hvis man vælger at sige op, skal der nok stå en klar til at overtage jobbet.
Link til indlæg
Del på andre sites

Så simpelt er det jo altså ikke. Hvis det var så nemt at finde et andet job, havde vi jo ikke så mange arbejdsløse. Og så var der heller ikke nogen, der tog afsted til et job hver dag, som de egentligt ikke var glade for. Selvfølgelig er det et valg, men for de allerfleste mennesker er det et nødvendigt valg at beholde deres job, så de kan få brød på bordet, undgå at blive sat på gaden og forsørge deres familie, hvis de har sådan en. Og så bider man altså tænderne sammen og udfører opgaver, selvom de er trælse! Der er rift om jobbene, så hvis man vælger at sige op, skal der nok stå en klar til at overtage jobbet.

 

Men det er stadig ens VALG. Hvis alternativet er dårligere, skulle man måske vælge at fokusere på at det trods alt kunne være værre. Man kunne være arbejdsløs f.eks. Eller uden indtægt.

 

Jeg er nok bare en person der vil forsøge at finde det positive i de ting man laver, fremfor at lade det gå ud over folk (F.eks. arbejde med ældre mennesker, hvis man ikke har lyst til det. Så går det ud over de ældre, og det er i mine øjne ikke fair!).

 

Og holde på et job bare fordi man skal have penge, og så oven i det ikke ville varetage jobbets krav og opgaver, er blot egoistisk. Og de folk findes altså (indenfor stort set alle fag).

 

Det store budskab er at folk har et valg. Og hvis de vælger den bedste løsning for dem ud af de to, skulle de måske bare smile og være glade for at der ER et valg. Det kan godt ske det nogen gange ikke føles som et valg, fordi det er lorte valg. Men de er der!

Link til indlæg
Del på andre sites

For at kunne hjælpe sådan et sted med sådan en kvinde som vi så her, ja så skal man først og fremmest gerne ville nå ind til kvinden...Det kræver ikke alene en uddannelse, det kræver ens egne evner og kompetancer og ikke mindst ens egen personlighed...

Det lader så heldigvis til at der tilsidt er kommet det rigtige mennesker som så har kunne hjælpe kvinden...

Den der med at man ikke må gøre noget hvis folk ikke vil modtage hjælpen...Det er en kæmpe sovepude for alle som ikke længere brænder for at hjælpe. Og selvfølgelig dem som mangler de rette kompetancer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
For at kunne hjælpe sådan et sted med sådan en kvinde som vi så her, ja så skal man først og fremmest gerne ville nå ind til kvinden...Det kræver ikke alene en uddannelse, det kræver ens egne evner og kompetancer og ikke mindst ens egen personlighed...

Det lader så heldigvis til at der tilsidt er kommet det rigtige mennesker som så har kunne hjælpe kvinden...

Den der med at man ikke må gøre noget hvis folk ikke vil modtage hjælpen...Det er en kæmpe sovepude for alle som ikke længere brænder for at hjælpe. Og selvfølgelig dem som mangler de rette kompetancer

 

:5up: Nu brænder jeg for at vide hvilken person der kunne hjælpe kvinden, og ikke mindst hvilke kompetancer denne person besad.....sådan en person gad jeg ederrådme godt kende....personligt! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg ville fravælge det hus, færdig bum. Jeg ville ikke fravælge mit job. men jeg ville fravælge det hus, og hvis det betød at min chef ville fyrer mig, så ville jeg da tage den konsekvens. Men hvis jeg blev bedt om at gøre rent i et hus, hvor jeg ikke havde muligheden for rent faktisk at gøre dette, så ville jeg da tage det op med min chef, og i sidste ende, hvis ikke der kan gøres mere, fravælge det. Jeg ville ikke bare sætte mig til at drikke kaffe og spise kage. Jeg ville hellere fravælge det helt så. Og ja, det ville sikkert betyde at jeg ville blive fyret. Alt efter hvordan man taler med sin chef om det.

Nu skal du igen lige beslutte dig for om det var uddannet personale eller folk i aktivering før du kommer med: istedet for bare at spise kage. En uddannet vælger ikke kagen med mindre vedkommende ikke gør hvad h*n er uddannet til.

 

Okay ufaglært medhjælper, jeg lavede det samme som mine kollegaer, og jeg havde det samme ansvar som mine kollegaer. Den eneste forskel der var, var i forhold til Assistenterne, fordi der var ting de måtte som jeg ikke måtte(F.eks. medicinering skal man være uddannet til, dog har jeg arbejdet som social støttepædagogmedhjælper, og her måtte jeg gerne medicinere.. betryggende!). Men der blev på ingen måde derudover taget hensyn til at jeg ikke var uddannet SOSU.

Ja sikkert. :lol: Når jeg har ufaglærte i mit team siger jeg sgu da ikke til dem: du får lige de beboere jeg tør/ kan overlade til dig. Jeg deler beboerne ud så kabalen går op på mest betryggende vis men da uden at forklare hvorfor jeg gør som jeg gør. Vi skal være glade for at der er nogle der vil hjælpe os med at lukke hullerne og skal jo ikke træde på dem, men når jeg arbejder sammen med ufaglærte er det altså mit ansvar at der ikke sker fejl og derfor har en ufaglært ikke de samme opgaver som jeg har. Okay, jeg er klar over at hjemmeplejen har færre borgere der er komplicerede, men havde du nu arbejdet på et plejecenter, havde det måske været mere tydeligt for dig at se.

 

Og undskyld at det ramte dig, det var virkelig ikke for at nedgøre dit fag.. Jeg synes at du fokusere på alle de negative ting, fremfor de positive ting som jeg har skrevet. Jeg synes du er nedladende og respektløs, og jeg gider ikke diskutere med dig, når du kun vil se det negative i en debat. Hvis du åbner op, og læser, vil du kunne se hvor stor en respekt jeg har for de folk som GIDER at arbejde indenfor det fag, fordi det netop ikke er "hvem som helst" der kan dette.

Jeg forsøger bare rette en forkert opfattelse (som du bestemt ikke er ene om at have), men at du opfatter mig som nedladende beklager jeg, for det er ikke meningen.

 

Ja, det rammer mig hver gang fordi jeg tænker på hvem det går ud over i den sidste ende når folk ikke forstår hvor vigtigt det er at den forbandede uddannelse bliver set på med andre øjne. Og det er jo håbløst op ad bakke, når ikke engang folk der har snuset til faget fatter det. Man lærer jo trods alt noget på et års uddannelsesforløb, bl.a. om hvordan man finder frem til borgerens ressourcer og får dem brugt, hvordan man aktiverer, hvilke andre faggrupper man kan trække på, hvordan man undgår at konflikte, hvad man skal observere og hvordan de forskellige ting hænger sammen så man kan bruge det praktisk,... samt en masse andre ting man ikke bruger tid på at lære afløsere. Folk udefra har tit en opfattelse af at vi skal servicere og hjælpe, men det vi egentlig er ansat til er at styrke og bevare borgerens egne evner til at bevare et liv med kvalitet,... og det kan de færreste altså komme lige ind fra gaden og gøre.

 

Du taler som om jeg ikke selv har arbejdet indenfor faget. Omend jeg ikke har så stor erfaring som dig, har jeg altså arbejdet der længe nok til at vide hvad der kræves af den enkeltes personlighed, psyke og vilje. Hvilket du også ville kunne se hvis du åbnede dit sind en lille smule, og fremfor at blive defenssiv med det samme, lige læste hvad der rent faktisk blev skrevet.

Jeg læser det du skriver men du kan jo ikke blive enig med dig selv om hvilket scenarie vi diskuterer og så bliver det jo kompliceret.

 

Og det er lige her den går galt, for det drejer sig ikke kun om personlige kvalifikationer, men om at man altså lærer nogle ting når man gennemgår uddannelsen,... som det ikke virker til at du hverken har forståelse eller respekt for.

 

Og så må du hjertens gerne fravælge en diskussion om emnet med mig, bare du ikke regner med at få det sidste ord. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver mange rigtige ting...men lige den der med det frie valg,:hmm:hvor frit er det nu, de fleste skal nok have brug for et arbejde der kaster en vis sum penge af sig, og for tiden er der nok mange der ikke føler der er frit valg på alle hylder jobmæssigt, og det er vist heller ikke helt ukendt, at mange familier er uhyre dårligt stillet, hvis bare mor eller far mister sit arbejde, .....altså de der udgifter folk har, forsvinder jo ikke fordi man går fra 2 indtægter til en, og lidt bistand oveni.....frit valg kan afhænge af ufatteligt mange ting, tror jeg :(

 

Præcis Snuser :5up:

 

Har en veninde der lige har stået i situationen, det er totalt urimeligt for dem der ikke kan sige nej til det job og for dem der efterfølgende skal udsættes for deres pleje!

En af de store stressfaktorer er jo når man føler utilstrækkelighed, og en følelse vil man hurtigt få hvis man ikke har ønsker om et job i plejesektoren og ligeledes tror jeg ikke at det vil forbigå dem der har brug for hjælp at den der hjælper egentlig ikke har lyst eller evne til det, det er jeg sikker på vil smitte af i den relation mellem plejer og klient.

 

 

Dem der kom hos min mormor var de mest sympatiske og dygtige damer og det var lige til det sidste farvel - fuldstændig som Ascha tror jeg :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Snuseren...Jeg læser en smule ironi her???

 

Øh hvordan :vedikke:....jeg indrømmer jo bare jeg ikke har fulgt helt med i hvad der videre er sket videre i forbindelse med Bubber's besøg hos damen! :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen Ascha, jeg er ked af at jeg ikke FATTER, at det er så forfærdeligt at jeg skrev at jeg ikke VIDSTE om de var eller ej, jeg skrev præcist hvad jeg VED, at DU mener at jeg så taler om en bestem ting, det må være op til dig. Jeg siger blot at den slags sker, og FOLK lader det ske. Det har intet med hjemmeplejen at gøre, jeg skrev jo netop at JEG af personlige årsager netop heller intet havde gjort! At du så bliver frk. "alt handler om mig og jeg skal forsvarer mig", kan jeg ikke gøre for.

 

Jeg er færdig her, gider simpelthen ikke de der debatter hvor mine ord skal trækkes ud i langdrag fordi nogle folk ikke FATTER hvad der er vigtigt i livet. Lav en tråd om hjemmeplejen hvis du vil diskutere hvordan man bliver uddannet til det.

 

Jeg har både arbejdet i hjemmeplejen og på plejehjem, plejehjem arbejede jeg dog kun i under en måned, fordi jeg synes det er alt for hårdt, det var lige da min far var død, og derfor var det psykisk super trist at se, for mig, døende mennesker, jeg kunne på daværende tidspunkt ikke lave andet end bruger mine pauser på at græde over min egen fars forløb. Derfor anser jeg det ikke som relevant erfaring, men jeg tror nu nok jeg kan fortælle dig forskellen på det. Lad dog være at antage at du ved alt om alle andre mennesker. Måske folk har en begrundelse for at have de holdninger de har? Det er tydeligt at du på en eller anden måde er flov over den måde dit fag bliver fremstillet, når du reagere så aggressivt over at jeg kommer til at sige jeg har arbejdet som sosu, og ikke som ufaglært suso. Jesus christ altså!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Præcis Snuser :5up:

 

Har en veninde der lige har stået i situationen, det er totalt urimeligt for dem der ikke kan sige nej til det job og for dem der efterfølgende skal udsættes for deres pleje!

En af de store stressfaktorer er jo når man føler utilstrækkelighed, og en følelse vil man hurtigt få hvis man ikke har ønsker om et job i plejesektoren og ligeledes tror jeg ikke at det vil forbigå dem der har brug for hjælp at den der hjælper egentlig ikke har lyst eller evne til det, det er jeg sikker på vil smitte af i den relation mellem plejer og klient.

 

 

Dem der kom hos min mormor var de mest sympatiske og dygtige damer og det var lige til det sidste farvel - fuldstændig som Ascha tror jeg :hjerte:

 

Tak :genert: Tvang virker nedbrydende på mennesker, og intet godt kommer ud af at tvinge nogen til noget, ej heller at sparke til nogen der ligger ned.....med mindre formålet er at få folk til at bukke under og bryde sammen.....den stærkes ret har de fleste nok oplevet!

 

:engel:Heldigt at din mormor var omgivet af empatiske mennesker der forstod hvad deres arbejde gik ud på! :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen Ascha, jeg er ked af at jeg ikke FATTER, at det er så forfærdeligt at jeg skrev at jeg ikke VIDSTE om de var eller ej, jeg skrev præcist hvad jeg VED, at DU mener at jeg så taler om en bestem ting, det må være op til dig. Jeg siger blot at den slags sker, og FOLK lader det ske. Det har intet med hjemmeplejen at gøre, jeg skrev jo netop at JEG af personlige årsager netop heller intet havde gjort! At du så bliver frk. "alt handler om mig og jeg skal forsvarer mig", kan jeg ikke gøre for.

Du glemmer vist hvor diskussionen startede, nemlig der hvor du fremlagde flere påstande om "systemet" som ikke er rigtige, men du har rodet sådan rundt i tingene for at få ret, at det her åbenbart er hvad det er endt i for dig.

 

Jeg er færdig her, gider simpelthen ikke de der debatter hvor mine ord skal trækkes ud i langdrag fordi nogle folk ikke FATTER hvad der er vigtigt i livet. Lav en tråd om hjemmeplejen hvis du vil diskutere hvordan man bliver uddannet til det.

Vi er på et hundeforum, så hvorfor skulle jeg lave en tråd om sosu uddannelserne?. Men for en anden gangs skyld, så er det aldrig smart at være skråsikker på ting men ikke ved ret meget om hvis man bliver irriteret over at folk stiller spørgsmål til ens påstande.

 

Lad dog være at antage at du ved alt om alle andre mennesker. Måske folk har en begrundelse for at have de holdninger de har? Det er tydeligt at du på en eller anden måde er flov over den måde dit fag bliver fremstillet, når du reagere så aggressivt over at jeg kommer til at sige jeg har arbejdet som sosu, og ikke som ufaglært suso. Jesus christ altså!

Det er da dig der forsøger at være klog på en uddannelse du ikke selv har og et system du kender meget lidt til. Og som med hundene, så drejer alt sig ikke om holdninger. Noget er faktisk viden, Shii.

 

Jeg er stolt af at være social-og sundhedshjælper (de fleste ville ikke kunne holde til det en uge) og slås gerne for at få et andet budskab igennem hvis jeg hører eller læser ting der ikke passer eller kan få endnu flere uegnede mennesker til at søge ind i mit fag. Tro mig der er rigeligt allerede som får faget til at fremstå som noget det ikke er, og det er faktisk de mennesker som du bl.a. synes det hele er så synd for, det går ud over i sidste ende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du glemmer vist hvor diskussionen startede, nemlig der hvor du fremlagde flere påstande om "systemet" som ikke er rigtige, men du har rodet sådan rundt i tingene for at få ret, at det her åbenbart er hvad det er endt i for dig.

 

Jeg skrev netop for at retfærddiggøre, at jeg altså IKKE var 100% sikker på om de var fra hjemmeplejen, og klargjorde hvad jeg vidste, så det ikke skulle fremstå som at jeg pegede på hjemmeplejen som værende syndere i det tilfælde jeg kendte til. Jeg er ked af at jeg i første indlæg fikd et til at lyde sådan, det var netop ikke meningen og DERFOR rettede jeg det i indlæg nummer to. Jeg har IKKE udtalt mig om noget system? Jeg har udtalt mig om FOLK. Det vil sige alle os der kan kalde os danskere, uanset hvilket system vi så er i.

 

Vi er på et hundeforum, så hvorfor skulle jeg lave en tråd om sosu uddannelserne?. Men for en anden gangs skyld, så er det aldrig smart at være skråsikker på ting men ikke ved ret meget om hvis man bliver irriteret over at folk stiller spørgsmål til ens påstande.

 

Du må hjertens gerne klargøre, det synes jeg er fantastisk. Men at skrive til folk at de ikke fatter noget, er faktisk negativt og nedladende. Du kan bruge ordet "forstår" f.eks. som er langt mindre negativ end fatter. Jeg synes udelukkende at det er fint at du oplyser mig om en fortalelse, og at du klargøre at fordi jeg har arbejdet i en sosuhjælper stilling, gør det mig ikke til sosuhjælper, blot til ufaglært.

 

Faktum er at vi er ganske enige på det punkt. Nemlig at der tages folk ind fra gaden og sættes til at lave et job de ikke har nok viden, nok ressourcer eller overhovedet lyst til at lave. Dette er skadeligt for faget.

 

Det er da dig der forsøger at være klog på en uddannelse du ikke selv har og et system du kender meget lidt til. Og som med hundene, så drejer alt sig ikke om holdninger. Noget er faktisk viden, Shii.

 

Jeg har intet udtalt mig om uddannelse, eller kommet med påstande som jeg ikke har ville ændre på. Du skal huske at måden man taler til folk ofte vil have betydning for hvordan folk tager budskabet. Lige nu synes jeg, personligt, at du får Sosufaget til at fremstå som en flok rappenskralder der er sure over at deres uddannelse er så let at alle kan tage den, og er triste over at ufaglærte kommer til at fremstå som "rigtige sosuer". I stedet for at hvis du havde skrevet til mig på en ordentlig måde, så havde jeg måske tænkt "Det kan jeg faktisk godt forstå er dybt frustrende". Husk, jeg er trods alt enig med dig, og du har formådet at skubbe mig længere væk fra DIN holdning, udelukkende fordi du siger ting som at jeg ikke "fatter" noget... Det er så nedladende, og det forstår(fatter!) du åbenbart ikke.

 

Jeg er stolt af at være social-og sundhedshjælper (de fleste ville ikke kunne holde til det en uge) og slås gerne for at få et andet budskab igennem hvis jeg hører eller læser ting der ikke passer eller kan få endnu flere uegnede mennesker til at søge ind i mit fag. Tro mig der er rigeligt allerede som får faget til at fremstå som noget det ikke er, og det er faktisk de mennesker som du bl.a. synes det hele er så synd for, det går ud over i sidste ende.

 

Og husk nogen gange vinder man ikke ved at slås. En god samtale og en god tone får ofte folk med. Tænk over det før du næste gang farer i flæsket på folk der udtaler sig forkert om ting du brænder for!

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Og husk nogen gange vinder man ikke ved at slås. En god samtale og en god tone får ofte folk med. Tænk over det før du næste gang farer i flæsket på folk der udtaler sig forkert om ting du brænder for!

Måske der var flere som skulle tænke på det;) og samtidig kan man tænke på det gode gamle ordsprog " man skal ikke kaste med sten hvis man bor i et glashus" ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske der var flere som skulle tænke på det;) og samtidig kan man tænke på det gode gamle ordsprog " man skal ikke kaste med sten hvis man bor i et glashus" ;)

 

Jeg har intet Ascha skal forstå, og jeg har intet at forsvare, jeg gider bare ikke at folk skal sidde og vende og dreje mine ord til noget de ikke er. Jeg ved at der er folk herinde som er "anti mig", og det lever jeg med. Uanset hvordan jeg skriver til Ascha, så vil hun aldrig ændre sin måde at skrive til mig på. Men du har helt ret, jeg går ned på hendes niveau, jeg tænker hun forstår(eller fatter?) det bedre så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Måske der var flere som skulle tænke på det;) og samtidig kan man tænke på det gode gamle ordsprog " man skal ikke kaste med sten hvis man bor i et glashus" ;)

 

Udmærket ordsprog :-D .....men :engel: så må jeg altså tilstå noget lidt pinligt :oops:....den der klirren, virker lidt feeed :banan::banan:....men kun når det er andres ruder altså, lidt :slem: har man jo nok været! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...