Hop til indhold

Danmark i følge Bubber


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skrev netop for at retfærddiggøre, at jeg altså IKKE var 100% sikker på om de var fra hjemmeplejen, og klargjorde hvad jeg vidste, så det ikke skulle fremstå som at jeg pegede på hjemmeplejen som værende syndere i det tilfælde jeg kendte til. Jeg er ked af at jeg i første indlæg fikd et til at lyde sådan, det var netop ikke meningen og DERFOR rettede jeg det i indlæg nummer to. Jeg har IKKE udtalt mig om noget system? Jeg har udtalt mig om FOLK. Det vil sige alle os der kan kalde os danskere, uanset hvilket system vi så er i.

Shii, du kritiserer at de der kom i hjemmet ikke handlede på noget men bare sad og drak kaffe. Hvis det er folk i aktivering har de ikke redskaberne til at ændre noget, hvis de er fagpersonale har de garanteret forsøgt på forskellige måder. Hvis uddannet personale bruger individets ret til selv at vælge som sovepude (som nogen skriver) så skal ledelsen da kunne lugte det og prøve at sende andre ansatte ud. Uanset hvilken model du vælger så kommer du med ubegrundet kritik. Og det kan du slet ikke forholde dig til åbenbart (det er vist 3. gang jeg forsøger at forklare det).

 

Du må hjertens gerne klargøre, det synes jeg er fantastisk. Men at skrive til folk at de ikke fatter noget, er faktisk negativt og nedladende. Du kan bruge ordet "forstår" f.eks. som er langt mindre negativ end fatter. Jeg synes udelukkende at det er fint at du oplyser mig om en fortalelse, og at du klargøre at fordi jeg har arbejdet i en sosuhjælper stilling, gør det mig ikke til sosuhjælper, blot til ufaglært.

 

Faktum er at vi er ganske enige på det punkt. Nemlig at der tages folk ind fra gaden og sættes til at lave et job de ikke har nok viden, nok ressourcer eller overhovedet lyst til at lave. Dette er skadeligt for faget.

 

Jeg har intet udtalt mig om uddannelse, eller kommet med påstande som jeg ikke har ville ændre på. Du skal huske at måden man taler til folk ofte vil have betydning for hvordan folk tager budskabet. Lige nu synes jeg, personligt, at du får Sosufaget til at fremstå som en flok rappenskralder der er sure over at deres uddannelse er så let at alle kan tage den, og er triste over at ufaglærte kommer til at fremstå som "rigtige sosuer". I stedet for at hvis du havde skrevet til mig på en ordentlig måde, så havde jeg måske tænkt "Det kan jeg faktisk godt forstå er dybt frustrende". Husk, jeg er trods alt enig med dig, og du har formådet at skubbe mig længere væk fra DIN holdning, udelukkende fordi du siger ting som at jeg ikke "fatter" noget... Det er så nedladende, og det forstår(fatter!) du åbenbart ikke.

Du udtaler dig da hele tiden om uddannelsen og nej, vi er bestemt ikke enige. At du siger du har haft samme opgaver og samme ansvar som de faglærte siger jo mig at du ikke ved hvad en uddannet sosu'ers arbejde indebærer. Det drejer sig ikke kun om hvilke opgaver man har lov til at varetage, men hvilke opgaver man har forudsætninger for at udføre professionelt. Jeg har forsøgt at forklare dig at man som uddannet personale sorterer i de opgaver man giver videre til ufaglært personale, fordi man ikke har ressourcer nok til oplæring hvor det kræver noget specielt, men det vil du heller ikke forholde dig til.

 

Jeg har sådan set også forsøgt at fortælle dig hvordan tingene hænger sammen, men du lukker jo fuldstændigt af fordi du bare vil have ret. Og lad mig så lige minde dig om at mit "fatter ikke" kom efter udtalelser som:

 

Jeg synes at du fokusere på alle de negative ting, fremfor de positive ting som jeg har skrevet. Jeg synes du er nedladende og respektløs, og jeg gider ikke diskutere med dig, når du kun vil se det negative i en debat. Hvis du åbner op, og læser, vil du kunne se hvor stor en respekt jeg har for de folk som GIDER at arbejde indenfor det fag,...

 

Hvilket du også ville kunne se hvis du åbnede dit sind en lille smule, og fremfor at blive defenssiv med det samme, lige læste hvad der rent faktisk blev skrevet.

 

Og husk nogen gange vinder man ikke ved at slås. En god samtale og en god tone får ofte folk med. Tænk over det før du næste gang farer i flæsket på folk der udtaler sig forkert om ting du brænder for!

Som jeg lige har vist eksempler på ovenover, så starter du den aggressive retorik i denne tråd, min ven. Og så er jeg ikke bleg for at slås lidt på tangenterne,.. mine "pæne" indlæg gik jo ikke igennem vel?.

 

Jeg har intet Ascha skal forstå, og jeg har intet at forsvare, jeg gider bare ikke at folk skal sidde og vende og dreje mine ord til noget de ikke er. Jeg ved at der er folk herinde som er "anti mig", og det lever jeg med. Uanset hvordan jeg skriver til Ascha, så vil hun aldrig ændre sin måde at skrive til mig på. Men du har helt ret, jeg går ned på hendes niveau, jeg tænker hun forstår(eller fatter?) det bedre så?

Ej hold da nu lige op, hvad er det for noget sludder at komme med. Men så forstår jeg da bedre at du lukker af hvis du tror det er derfor jeg diskuterer med dig. Jeg skal ærligt sige at jeg er ganske forbløffet og egentlig også lidt ked af at du føler det sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jep vi er på et hundeforum, men nu er emnet landet på hj.plejen og rengøring... Hehe...

 

Lad os lige få skåret lidt ud i pap!

Ufaglærte skal oplæres i alt, skal på simple kursus i medicingivning. Ofte bliver de sat til de nemme opg.

Sosu-hj. har en grundlæggende udd, som gør, at de må varetage stabile borgere. Dog kan enkelte oplæres i mere komplekse sygeplejeopg og medicingivninger.

Sosu-ass må varetage ustabile borgere, omtrent alle former for medicingivninger og sygeplejeopg. Kan oplæres i alt sygeplejefagligt. Ofte sidder sosu-ass foran pcen og dokumentere, da det fortrinsvis er deres område, ligesom sygepl.

 

En simpel rengøring kan have flere aspekter end bare svinge gulvkluden. Der kan være meget psyk og pædagogisk tilgang over det. Og når der bliver skrevet, at der var 2 personaler tilstede, så har der været noget psyk i det.

 

Borgere i hj.plejen, som har fx hund(e), de skal være låst ind i et rum eller være i haven.

 

Som personale kan man vist kun fravælge de dyrhjem, hvis man har allergi. Rygerhjem skal være udluftet 20 min før personalet træder ind ad døren. Der er så mange regler opsat, om de bliver fulgt, aner jeg intet om(de enkelte steder). På min arbejdsplads(plejehjem), der er både hunde & katte ejere samt en masse rygere. Vi har ingen med allergi(pesonale), så er det op til os selv, om vi vil vente 20 min inden vi tager "kaldet", eller om vi vil gå ind til en løs hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep vi er på et hundeforum, men nu er emnet landet på hj.plejen og rengøring... Hehe...

 

Lad os lige få skåret lidt ud i pap!

Ufaglærte skal oplæres i alt, skal på simple kursus i medicingivning. Ofte bliver de sat til de nemme opg.

Sosu-hj. har en grundlæggende udd, som gør, at de må varetage stabile borgere. Dog kan enkelte oplæres i mere komplekse sygeplejeopg og medicingivninger.

Sosu-ass må varetage ustabile borgere, omtrent alle former for medicingivninger og sygeplejeopg. Kan oplæres i alt sygeplejefagligt. Ofte sidder sosu-ass foran pcen og dokumentere, da det fortrinsvis er deres område, ligesom sygepl.

 

En simpel rengøring kan have flere aspekter end bare svinge gulvkluden. Der kan være meget psyk og pædagogisk tilgang over det. Og når der bliver skrevet, at der var 2 personaler tilstede, så har der været noget psyk i det.

 

Borgere i hj.plejen, som har fx hund(e), de skal være låst ind i et rum eller være i haven.

 

Som personale kan man vist kun fravælge de dyrhjem, hvis man har allergi. Rygerhjem skal være udluftet 20 min før personalet træder ind ad døren. Der er så mange regler opsat, om de bliver fulgt, aner jeg intet om(de enkelte steder). På min arbejdsplads(plejehjem), der er både hunde & katte ejere samt en masse rygere. Vi har ingen med allergi(pesonale), så er det op til os selv, om vi vil vente 20 min inden vi tager "kaldet", eller om vi vil gå ind til en løs hund.

 

De var der ikke samtidig, hun havde bare kun to der kom i hjemmet. Altså f.eks. når der var ferie og lignende kunne jeg forestille mig at der er brug for en til at dække. Jeg ved ikke om der har været flere, jeg har blot kun mødt to forskellige (Og kom der forholdsvis ofte i en periode).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...