Hop til indhold

Bugspytkirtel-betændelse - erfaringer


FOX
 Share

Recommended Posts

Alto har fået konstateret bugspytkirtel-betændelse - og vi ved fortsat ikke rigtigt hvad der har udløst den. Jeg ved at der er flere herinde der har erfaring med sygdommen, og kunne godt tænke mig at hører forløbet og behandling for de hunde. Og selvfølgelig vil jeg også gerne dele Alto´s.

 

Alto startede med at kaste op mandag morgen, ikke galde. Han nåede at kaste op 8 gange og lavede også en gang tyndt, hvor vi så kørte til dyrlægen. Det startede kl. 9 om morgnen og vi var ved dyrlæge kl. 15.00, der var han helt og aldeles afkræftet. Han fik pencilin og drop. Fik pencilin til fredag i sprøjte, havde det rimeligt lørdag, godt søndag og mandag. Tirsdag da vi kom fra arbejde var den helt gal igen, så han blev indlagt, hvor han fik drop med væske og nærring og derudover blev lagt i ilttelt. Vi fik ham hjem fredag, og fra lørdag på pencilin i pilleform. Han gider ikke rigtig spise (kan være kvalme fra pencilinen) og skal nærmest tvinges til det.

 

Når man hører om sygdommen er det som hovedregel overvægtige hunde, hunde der får meget fed mad, eller som dyrlægen sagde "helligdags-syndrom" - hvor hunden lige får lidt ekstra lækkert fed mad. Alto har dog aldrig været overvægtig og har ej heller fået fed mad.

 

Nu får han kun low fat foder fra RC, han gider spise tørfodet men ikke det fra dåse - og det selvom de to små hunde syntes det er helt fantastisk og nærmest danser rundt for at få noget af det:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er schæferen jo meget udsat for problemer med bugspytkirtlen.

 

Som jeg skrev i AOI, passede jeg min mosters fede chi da han var ved at dø af akut bugspytkirtelbetændelse, og føj for en oplevelse:( Han blev indlagt akut fredag hvor han ifølge dyrlægen var ved at dø. Han blev lagt i ilt, fik ekg, penicillin og insulin. Han fik taget en masse prøver, og de bekræftede at det var bugspytkirtlen.

 

I dag har han tabt sig og lever af WB Wide Plain (9% fedt), kallun på dåse fra Vetcur og tørret kylling. Han har ingen problemer haft siden.

 

Mosters chi er jo et klasse eksempel, i modsætning til Alto.

 

Jeg håber han snart får det bedre, det lille pus! Prøv dåserne fra Vetcur eller dem man kan købe ved dem der forhandler Kragborg Barf. Alle er med rent kød, og selv min kræsenprinsesse synes det er lækkert:mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er schæferen jo meget udsat for problemer med bugspytkirtlen.

 

Som jeg skrev i AOI, passede jeg min mosters fede chi da han var ved at dø af akut bugspytkirtelbetændelse, og føj for en oplevelse:( Han blev indlagt akut fredag hvor han ifølge dyrlægen var ved at dø. Han blev lagt i ilt, fik ekg, penicillin og insulin. Han fik taget en masse prøver, og de bekræftede at det var bugspytkirtlen.

 

I dag har han tabt sig og lever af WB Wide Plain (9% fedt), kallun på dåse fra Vetcur og tørret kylling. Han har ingen problemer haft siden.

 

Mosters chi er jo et klasse eksempel, i modsætning til Alto.

 

Jeg håber han snart får det bedre, det lille pus! Prøv dåserne fra Vetcur eller dem man kan købe ved dem der forhandler Kragborg Barf. Alle er med rent kød, og selv min kræsenprinsesse synes det er lækkert:mums:

 

 

Tør ikke begynde at give ham andet mad end det han får nu - har svigerinde der arbejder hos RC (og deres dyrlæge) på sidelinien, så han får kun RC low fat - både våd og tør, elektrolytvand og vællingpulver :mrgreen: Det værste er at han aldrig har været god til at spise og at han bestemt ikke syntes han skal spise nu :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke for at sige noget negativt om RC, men har du overvejet at snakke med en veterinær ernæringsterapeut (VET)? Jeg skal ikke forsøge at gøre mig klog på det, men hvis han ikke vil spise det han får nu, og generelt er småtspisende, lyder det bare ikke som vejen til et godt helbred.

 

Dyrlægen forklarede mig at så længe fedtprocenten var under 13%, dog under 10% i den kritiske tid, kunne det ikke udløse anfald. Dyrlægen (Århus Dyrehospital) var i øvrigt den der tvang mig til at opsøge en bestemt VET og få lagt en kostplan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener da man kan få kvalmestillende , også til hunde, Spørg Dr dyr.

I håb om hurtigt bedring.

 

Tak :mrgreen: Skal også lige have ringet til dem imorgen. Han vik kvalmestillende, da han fik pencilin på sprøjte, men ikke nu hvor det er piller. Har også hørt om nogle piller til katte der øger appetitten - og tænkte at de måske også fandtes til hunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkles bette pus. Man kan sagtens få kvlamestillende i pilleform. De er temlig dyre, men sådan er det jo. Det kan jo være du ikke har fået dem, hvis de ikke går sammen med den medicin han får.

Prøv at søge på gamle tråde om bugspytkirtel betændelse. Sille har haft det og jeg holder godt øje med hende. Hun får RC gastrointestinal uden ret meget fedt. Hun er heller ikke tyk og har heller aldrig været det og har heller ikke fået noget fedt holdigt mad.

Hun havde ikke rigtig de symptomer, som er beskrevet. Hun fik diarré on/of i 3 uger og vi kunne ikke finde ud af hvorfor. Så kom der blod i og jeg fik dem til at tage blodprøver. Hun havde så tyktarmsbetændelse og blodprøverne viste også alt for høje tal for hendes bugspytkirtel, så hun fik medicin for begge dele og det hjalp ret hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkles bette pus. Man kan sagtens få kvlamestillende i pilleform. De er temlig dyre, men sådan er det jo. Det kan jo være du ikke har fået dem, hvis de ikke går sammen med den medicin han får.

Prøv at søge på gamle tråde om bugspytkirtel betændelse. Sille har haft det og jeg holder godt øje med hende. Hun får RC gastrointestinal uden ret meget fedt. Hun er heller ikke tyk og har heller aldrig været det og har heller ikke fået noget fedt holdigt mad.

Hun havde ikke rigtig de symptomer, som er beskrevet. Hun fik diarré on/of i 3 uger og vi kunne ikke finde ud af hvorfor. Så kom der blod i og jeg fik dem til at tage blodprøver. Hun havde så tyktarmsbetændelse og blodprøverne viste også alt for høje tal for hendes bugspytkirtel, så hun fik medicin for begge dele og det hjalp ret hurtigt.

 

 

Tak for beskrivelsen af Sille´s sygdomsforløb. Når Alto får det bedre skal han også over på RC gastrointestinal.

 

Det jeg egentlig ønskede med denne tråd var, at alle dem der havde erfaringer med bugspytkritlen skrev en kort beskrivelse af deres sygdomsforløb og hvordan behandling og foder var bagefter. Jeg ved godt der ligger enkelte tråde med emnet, men det ville være dejligt at have det samlet i en tråd :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har haft tyktarmsbetændelse nogle gange siden og jeg har også fået taget blodprøver, for at se om hun har haft bugspytkirtelbetændelse. Det har hun heldigvis ikke haft 7-9-13.

Men jeg ved da at jeg skal holde øje. Nu har hun allergi også og meget sart mave, så hun kan ikke tåle andet end hendes mad, ellers skulle vi jo hele tiden være obs på, hvis hun fik en fedtholdig godbid... alt fedtholdigt kan jo provokere bugspytkirtlen igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Her har det kortvarig været oppe omkring bugspytkirtlen hos Darwin. Han har haft gentagne maveproblemer, kolik, tarmbetændelse og hvor der er blevet målt via dyrlægen at hans lever, galde og bugspytkirtel var i farezonen.

 

Vi har prøvet en del foder - både de fedtfattige varianter fra wolfsblut, gastro fra RC samt andre ikke kornfri typer. I dag spiser Darwin Arion Healthcare digestive sensibility samt får tilskud af bozita robur (som Oscar spiser) og han stortrives - ingen maveproblemer i jeg ved ikke hvor længe :-D

 

Håber Alto snart får det bedre :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna havde det i vinters, der var ingen der troede at hun overlevet, hun har aldrig fået fedt mad, da hun også har sukkersyge og epelipsi.

Hun kastede op og rystede, så jeg vidste at hun havde mange smerter. hun kom under behandling onsdag, og fredag aften begyndte vi at give

hende mad hver anden time, hele døgnet.

Det tog flere md. at få hendes måltider ned på 4, som hun får nu og skal fårsætte med, i dag er det kronisk.

Hun spiser RC low fat, i starten gad hun det ikke, men i dag er der ok. der er jo ikke andet i skålen.

 

Hvad er det for vådfoder du må give, er det fra RC.

Jeg har ikke så mange muligeheder hvor jeg bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna havde det i vinters, der var ingen der troede at hun overlevet, hun har aldrig fået fedt mad, da hun også har sukkersyge og epelipsi.

Hun kastede op og rystede, så jeg vidste at hun havde mange smerter. hun kom under behandling onsdag, og fredag aften begyndte vi at give

hende mad hver anden time, hele døgnet.

Det tog flere md. at få hendes måltider ned på 4, som hun får nu og skal fårsætte med, i dag er det kronisk.

Hun spiser RC low fat, i starten gad hun det ikke, men i dag er der ok. der er jo ikke andet i skålen.

 

Hvad er det for vådfoder du må give, er det fra RC.

Jeg har ikke så mange muligeheder hvor jeg bor.

 

Vådfodereet hedder "gastro intestinal" og er også fra RC. Vi ved ikke endnu om Alto´s er kronisk eller det "bare" har været akut. Men vi tænker at få taget nye blodprøver når han er ude af pencilinen. Idag har han spist en fuld dagsration og været frisk, legesyg og glad :hjerte:

 

Og forøvrigt dejligt med input i tråden -det kan måske hjælpe andre, der lige pludselig står i samme situation, også at vide, at det altså ikke kun er overvægtige hunde der kan få det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Darwin er bestemt ikke overvægtig - tværtom så har jeg kæmpet for at holde sul på ham. Han kaperer ikke for højt fedt indhold så derfor et moderat fedtindhold. Han får fiskeolie da det har en betændelses dæmpende virkning på mave/tarm systemet - det får han hver anden dag. Han får mad 4 gange om dagen efter anbefaling af dyrlægen.

 

For 2 dage siden fik han et halvt vegie ben - sådan et der er lavet på ris og dagen efter begyndte han at producerer mavesyre - så meget at han kastede op - så der skal passes på!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...