Hop til indhold

Jeg er glad for mine FT Spaniels, men....


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg er træt af at de har haler som ikke kan holde til det arbejde de er skabt til.

Jeg er også træt af at de ikke eksteriørmæssigt holder en vis standard. Visse er næsten buldog agtige og visse er næsten terrie-agtige. En hanhund kan i fin form veje 16 kg mens andre vejer 25 kg

Jeg kan godt lide at gå på udstilling og udstille mine hunde. det kan man ikke med FT Spaniels.

 

.... og så hænger der ualmindelig mange burer i pelsen efter jagt. (ikke så vigtig)

 

Jeg kunne skrive i timevis om hvad jeg er glad for også. Deres jagtpassion, trænbarhed, størrelse, arbejdsglæde og det som regel kønne ydre. Og den meget passende størrelse 15 - 20 kg og under 50 cm.

 

Jeg mener at en Breton har mange af de kvaliteter jeg søger, men kender ikke meget til racen. Ved selvfølgelig godt at de arbejder på en anden måde på jagt. Nogen der kan hjælpe. Hvordan er de sammenlignet med FT Spaniels mht. temperament?

 

Jeg har ser bort fra Standard Springer Spaniel og Welch Springer, da jeg ikke mener der er nok jagt i dem. Nogen kommentarer til det? Jeg kender dem ikke så meget.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvor ER det bare træls at man ikke længere må klippe i de haler. Også af hensyn til standarden...

 

Ja, jeg kan ikke acceptere at tage hunde med på jagt, hvor halen notorisk bliver skadet. Og en FT Spaniel som ikke kommer på jagt.... det nærmer sig dyremishandling, så det er et loop man bliver fanget i.

 

Jeg prøvede med den sidste FT Spaniel. En hvalp vi selv opdrættede. Den fik problemer med halen allerede i 6-7 måneders alderen - bare pga. træning i krat. Vi fik den kuperet inden hunden var et år ved dyrlægen.

 

Men jeg vil heller ikke bryde mig om at opdrætte den slags hunde. Det er efter min mening tæt på det jeg hader allermest i hunde verdenen: Lidelsesopdræt, hvor man allerede på forhånd ved at det man avler får helbredsmæssige problemer. Det er dyremishandling af værste skuffe. Det sker naturligvis mest pga. udstillings/eksteriørmæssige krav, men for FT Spaniels er det konflikten i hundens brug og lovgivningen.

 

Man burde krydse Breton ind på Spaniels og avle halerne kortere eller væk.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg deler din glæde over at arbejde med Ft´er ja alle spaniels må jeg tilstå... men arbejdsiveren hos FTérn er svær at matche noget andet sted og ja størrelsen er bare perfekt. Tror ikke der det tornekrat, der er så tæt at en FT´er ikke kan komme derind :-) Jeg har dog ikke oplevet de haleproblemer du beskriver ( dem med burrene og tøsner - det er en anden sag!) Mine unghunde og dem jeg træner, får dog først lov til at gå i tæt krat efter de er fyldt 1,5 år, måske halen er mere beskyttet der? Vi er i skoven hver dag, så det er ikke derfor de ikke får skader. Mht til Bretonen, så finder jeg den lidt mindre væver og med knap så meget gå-på mod. Men kender kun et par stykker og det kan jo skyldes forskelligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg deler din glæde over at arbejde med Ft´er ja alle spaniels må jeg tilstå... men arbejdsiveren hos FTérn er svær at matche noget andet sted og ja størrelsen er bare perfekt. Tror ikke der det tornekrat, der er så tæt at en FT´er ikke kan komme derind :-) Jeg har dog ikke oplevet de haleproblemer du beskriver ( dem med burrene og tøsner - det er en anden sag!) Mine unghunde og dem jeg træner, får dog først lov til at gå i tæt krat efter de er fyldt 1,5 år, måske halen er mere beskyttet der? Vi er i skoven hver dag, så det er ikke derfor de ikke får skader. Mht til Bretonen, så finder jeg den lidt mindre væver og med knap så meget gå-på mod. Men kender kun et par stykker og det kan jo skyldes forskelligt...

 

Hmmmm.....

 

Ikke i krat de første 1½ år. Det er aldrig faldet mig ind at man kan undgå det. Tværtimod prøver jeg at få mine hvalpe og unghunde til at arbejde i netop så hårdt "terræn" som de vil og stadig er super glade for. Den ene kan så arbejde i krat som 4 måneders hvalp og en anden kan blive over et år før det sker.

 

Men du har helt sikkert ret i at halen er langt bedre beskyttet på den voksne hund med fuld udviklet pels. Det må jeg lige overveje om kunne være en farbar vej.

 

Og så lige en "krølle på halen" kan man sige. Min gamle hund Mille som også er hale reduceret (import) har aldrig haft problemer indtil nu. Som snart 10 år gammel har hun det problem at skjoldbugskirtelen ikke producerer et bestemt hormon, hvilket så er gået ud over pelsen. Det har betydet at hun nu som 9 årrig for første gang i sit liv bløder fra halen. Hun er nu i behandling og jeg håber hun bliver klar til oktoberjagterne.

 

Men tro mig. Jeg er træt af haleproblemer. Det er sørgeligt at måtte pensionere en eller kvik hund pga. en hale som bløder.

 

Det bliver måske enden på FT Spaniels for mig. Jeg gider ikke - og som sagt også. Jeg er imod opdræt af hunde som potentielt har høj risiko for helbredsproblemer. Det kan man ikke forsvare etisk.

 

Loven bliver ikke lavet om, så det er på tide racens fædre tager skridt til at løse haleproblemet avlsmæssigt. Men de folk er stokkonservative. De prøver ikke engang. Bare de kan lave en jagtmaskine, som de kan vinde markprøver med er alt andet tilsyneladende ligegyldigt. Føj for s....

 

Man kunne avle hunde med lidt mindre gang i halen. Måske det går ud over "det absolut højeste gear" men, so be it

Man kunne avle på hunde med bedre behåring af halen

Man kunne krydse Breton ind og se om man kunne avle halen kort eller væk

 

.... men mange af top folkene importerer bare hunde fra steder hvor halekupering er tilladt - så er de selv ude over problemet for en tid. At det så bliver der Deres hvalpekøberes problem senere......:oops:

 

Det problem går ikke væk af sig selv.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke noget til FT´ere og jagt... Hvad sker der med deres haler :vedikke:

 

Mange Spaniels har så kraftige halebevægelser og arbejder i krat og buskaser så de slår halen i stykker. Først bløder det lidt fra spidsen, men senere bliver det til flere skader og kroniske smerter. de kan så kuperes af dyrlæge, men det er naturligvis behæftet med ubehag, smerter og koster en del.

 

Det er naturligvis afhængig af hvor meget hunden bruges og hvilket terræn den bruges i.

 

Jeg bruger en Spaniel på heldagsjagter 2-3 gange om ugen fra september til februar. De får lov at arbejde meget. Måske 3-5 store såter hver jagtdag. Det kan de færreste ukuperede haler holde til. Så nogen plaster dem ind forebyggende og nogen begrænser brugen af Deres spaniels, hvis de ikke er halekuperede. Jeg har 2 Spaniels og skifter lidt mellem dem.

 

Mange som siger de ikke har problemer har hunde med god behåring på halen og går ikke særlig meget på jagt. Så går det naturligvis langt bedre.

 

Men - og det er virkelig det store problem. Vi ved ikke helt om vi kan komme problemet til livs ved at avle på bestemte hunde. For det ville kræve at man bruger ukuperede hunde meget og ikke beskytter halen. Så ved man måske i 4-5 års alderen om halen holder og skal man jo så avle på dem hvor halen holder.

 

Mange af de hanhunde som der avles mest på herhjemme og i England, Irland og Skotland er kuperede, så man aner ikke hvilke haler/behåring de har - og så kan man jo ikke lave udvalgsavl på dem.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange Spaniels har så kraftige halebevægelser og arbejder i krat og buskaser så de slår halen i stykker. Først bløder det lidt fra spidsen, men senere bliver det til flere skader og kroniske smerter. de kan så kuperes af dyrlæge, men det er naturligvis behæftet med ubehag, smerter og koster en del.

 

Det er naturligvis afhængig af hvor meget hunden bruges og hvilket terræn den bruges i.

 

Jeg bruger en Spaniel på heldagsjagter 2-3 gange om ugen fra september til februar. De får lov at arbejde meget. Måske 3-5 store såter hver jagtdag. Det kan de færreste ukuperede haler holde til. Så nogen plaster dem ind forebyggende og nogen begrænser brugen af Deres spaniels, hvis de ikke er halekuperede. Jeg har 2 Spaniels og skifter lidt mellem dem.

 

Mange som siger de ikke har problemer har hunde med god behåring på halen og går ikke særlig meget på jagt. Så går det naturligvis langt bedre.

 

Men - og det er virkelig det store problem. Vi ved ikke helt om vi kan komme problemet til livs ved at avle på bestemte hunde. For det ville kræve at man bruger ukuperede hunde meget og ikke beskytter halen. Så ved man måske i 4-5 års alderen om halen holder og skal man jo så avle på dem hvor halen holder.

 

Mange af de hanhunde som der avles mest på herhjemme og i England, Irland og Skotland er kuperede, så man aner ikke hvilke haler/behåring de har - og så kan man jo ikke lave udvalgsavl på dem.

 

vh PBC

 

Tak for forklaringen. Det lyder bestemt ikke rart :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Lur mig lige, at hvis i fik lov til at klippe i de haler, så skulle de klippes til den længde standarden foreskriver, dvs pænt kort, også selvom man evt kunne nøjes med at klippe den yderste fjerdedel af.

Naturligvis kan man ikke løse dette problem ved avlsarbejde, det med saksen tager jo kun et par sekunder. Avlsarbejde er nu engang at føre hunde rund i en udstillingsring og præmiere dem der ser bedst ud. Det har kostet brugshunderacers egenskaber, og det vil det blive ved med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lur mig lige, at hvis i fik lov til at klippe i de haler, så skulle de klippes til den længde standarden foreskriver, dvs pænt kort, også selvom man evt kunne nøjes med at klippe den yderste fjerdedel af.

Naturligvis kan man ikke løse dette problem ved avlsarbejde, det med saksen tager jo kun et par sekunder. Avlsarbejde er nu engang at føre hunde rund i en udstillingsring og præmiere dem der ser bedst ud. Det har kostet brugshunderacers egenskaber, og det vil det blive ved med.

 

Selv om min avl er baseret på standardcockeren, giver jeg jer ret. Mine er almindelige familiehunde, dvs med temmelig meget overflødig pels. Alt for pelsrige til at færdes i naturen uden megameget pelspleje. PÅ en DKK udstilling gik en veninde, der er kendt af mange dommere i ringen med min hanhund, og fik at vide af dommeren, at det kunne ses, at sidste finish ikke var OK. Han var fint trimmet og ren på dagen, men havde ikke været pakket ind i bleer eller andet om natten. For at få den kropsnære tætliggende pels. Der var heller ikke brugt glattejern på fanerne.

Jeg har kendt en del der kom på apportering på godsjagter og har ikke hørt om haleskader, men deres hunde er nok også mest standardtypen.

Måske pga af forskelligt terræn og beplantning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er træt af at de har haler som ikke kan holde til det arbejde de er skabt til.

Jeg er også træt af at de ikke eksteriørmæssigt holder en vis standard. Visse er næsten buldog agtige og visse er næsten terrie-agtige. En hanhund kan i fin form veje 16 kg mens andre vejer 25 kg

Jeg kan godt lide at gå på udstilling og udstille mine hunde. det kan man ikke med FT Spaniels.

 

.... og så hænger der ualmindelig mange burer i pelsen efter jagt. (ikke så vigtig)

 

Jeg kunne skrive i timevis om hvad jeg er glad for også. Deres jagtpassion, trænbarhed, størrelse, arbejdsglæde og det som regel kønne ydre. Og den meget passende størrelse 15 - 20 kg og under 50 cm.

 

Jeg mener at en Breton har mange af de kvaliteter jeg søger, men kender ikke meget til racen. Ved selvfølgelig godt at de arbejder på en anden måde på jagt. Nogen der kan hjælpe. Hvordan er de sammenlignet med FT Spaniels mht. temperament?

 

Jeg har ser bort fra Standard Springer Spaniel og Welch Springer, da jeg ikke mener der er nok jagt i dem. Nogen kommentarer til det? Jeg kender dem ikke så meget.

 

vh PBC

 

Hvordan kan du se bort fra welsh og engelsk springer hvis du ikke kender dem så meget??? Min kommentar til det er... Kom ud og se nogle flere....

 

Har du ft springer eller ft cocker?

 

Jeg har standard cocker og vores bliver brugt på jagt. Vi har endnu tilgode at få en haleskade. Jeg kender flere der bruger standard cocker til jagt og de ser heller ikke haleskaderne. Kunne det måske tænkes at de havde stærkere haler end ft'erne?

 

Hvis vi taler springer, så ser vi også standard springerne få haleskader.

 

mht Breton, så holder klubben denne week-end jubilæum ved Køge-Herfølge jagtforening. I morgen er der prøve. Kom ud og se hvad det er for noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for link og for super input.

 

Enig i at Welch Springer, Cocker og Standard Springer måske skal have en fornyet overvejelse.

 

Jeg har dog gjort lidt:

 

Welch. Jeg har besøgt en opdrætter på Midtsjælland og gået en tur (jagt i lille lund) sammen med 3 hunde og ejeren. Ejeren siger at de går mere selvstændigt end FT Spaniel (altså ikke så god kontakt) og så er mit generelle indtryk at de ikke har helt så meget jagt drive som andre Spaniels. Jeg inviterede faktisk "Drente" som også har Welch på jagt sidste vinter for at se hendes Welch gå på jagt.... men den var drægtig :-). Pelsen er fin og jeg kan godt lide at ørene skal være kortklippede. Fint til jagt.

 

 

Springer. Jeg har læst hvad "Tacora" skriver og også kommunikeret privat med ham. Det er en mulighed, men jeg advares imod at jeg vil blive skuffet, når jeg er vant til FT Springere. Og bruges de meget får også de haleproblemer. De er endnu længere behåret (især på ørene) end FT Spaniels. Så... ?

 

Cocker. FT modellerne har samme haleproblemer som FT Springere, så vidt jeg kan bedømme. Standard udgaverne: Jeg deltog som tilskuer på klubbens markprøve på Nordfyn sidste år for at se på Standard Spaniels. Jeg så flere Cockere og også en som skulle være Brugschamp. eller i hvert fald tæt på. Der var ringe hunde som var umådelig ringe ført, men der var også gode hunde som blev fint ført. Det var en fornøjelse at se på de bedste af dem. Ikke samme tempo og intensitet som FT modeller jeg har set (har været på FT klubbens markprøvemesterskab) men dog fint nok - og måske kan de så holde lidt længere. Det er værd at undersøge om det holder vand, at der ikke er haleskader på standard Cockere. Jeg besøgte efterfølgende et par som har disse fine Cockere, fordi jeg havde glemt min rygsæk på markprøven, som iøvrigt blev afsluttet med særdeles hyggelig sammenkomst. Meget hyggeligere og mere afslappet end i FT regi - det var dejligt.

 

Breton. Ja jeg ved der er noget i Køge i denne week-end. Jeg skal til brormands 50 år fødselsdag lørdag, men måske søndag? Men ellers har jeg taget kontakt til en opdrætter, der gerne viser sine hunde frem.

 

Skulle jeg udelukkende vælge udfra udseende, størrelse og smag blev det Welch Springer spaniel. Den har jeg tabt mit hjerte til, men jeg er bange for at de vil skuffe mht. mine jagtlige ambitioner. Jeg går meget på jagt. har haft 3 super gode FT Springere, så jeg er godt forvendt. Kunne man finde Welch som med stor sikkerhed også vil og kan gå på jagt.....:hjerte:

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for link og for super input.

 

Enig i at Welch Springer, Cocker og Standard Springer måske skal have en fornyet overvejelse.

 

Jeg har dog gjort lidt:

 

Welch. Jeg har besøgt en opdrætter på Midtsjælland og gået en tur (jagt i lille lund) sammen med 3 hunde og ejeren. Ejeren siger at de går mere selvstændigt end FT Spaniel (altså ikke så god kontakt) og så er mit generelle indtryk at de ikke har helt så meget jagt drive som andre Spaniels. Jeg inviterede faktisk "Drente" som også har Welch på jagt sidste vinter for at se hendes Welch gå på jagt.... men den var drægtig :-). Pelsen er fin og jeg kan godt lide at ørene skal være kortklippede. Fint til jagt.

 

 

Springer. Jeg har læst hvad "Tacora" skriver og også kommunikeret privat med ham. Det er en mulighed, men jeg advares imod at jeg vil blive skuffet, når jeg er vant til FT Springere. Og bruges de meget får også de haleproblemer. De er endnu længere behåret (især på ørene) end FT Spaniels. Så... ?

 

Cocker. FT modellerne har samme haleproblemer som FT Springere, så vidt jeg kan bedømme. Standard udgaverne: Jeg deltog som tilskuer på klubbens markprøve på Nordfyn sidste år for at se på Standard Spaniels. Jeg så flere Cockere og også en som skulle være Brugschamp. eller i hvert fald tæt på. Der var ringe hunde som var umådelig ringe ført, men der var også gode hunde som blev fint ført. Det var en fornøjelse at se på de bedste af dem. Ikke samme tempo og intensitet som FT modeller jeg har set (har været på FT klubbens markprøvemesterskab) men dog fint nok - og måske kan de så holde lidt længere. Det er værd at undersøge om det holder vand, at der ikke er haleskader på standard Cockere. Jeg besøgte efterfølgende et par som har disse fine Cockere, fordi jeg havde glemt min rygsæk på markprøven, som iøvrigt blev afsluttet med særdeles hyggelig sammenkomst. Meget hyggeligere og mere afslappet end i FT regi - det var dejligt.

 

Breton. Ja jeg ved der er noget i Køge i denne week-end. Jeg skal til brormands 50 år fødselsdag lørdag, men måske søndag? Men ellers har jeg taget kontakt til en opdrætter, der gerne viser sine hunde frem.

 

Skulle jeg udelukkende vælge udfra udseende, størrelse og smag blev det Welch Springer spaniel. Den har jeg tabt mit hjerte til, men jeg er bange for at de vil skuffe mht. mine jagtlige ambitioner. Jeg går meget på jagt. har haft 3 super gode FT Springere, så jeg er godt forvendt. Kunne man finde Welch som med stor sikkerhed også vil og kan gå på jagt.....:hjerte:

 

vh PBC

 

 

Nu havde jeg lige skrevet langt forchromet indlæg og så blev det spist... suk... Bor du på Fyn eller Sjælland?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er træls når det sker, men somme tider bliver det endnu bedre anden gang....

 

jeg bor i Nyborg.

 

vh PBC

 

 

Welshen er skabt til en lidt anden type jagt end cocker/springer og ja, de arbejder noget mere selvstændigt. Det skal dog ikke være en sovepude for føreren, for det kan sagtens lade sig gøre at dressere en welsh til ikke at stikke af helvede til så snart den får fært. Du får bare meget mere pleasing forærende ved cockeren/springeren. Har du overvejet at kigge udenlands efter welsh?

 

Så vidt jeg husker, så holder spaniel klubbens region Fyn en apporteringsprøve i oktober, du kan prøve at kontakte prøveleder et par dage før prøven og høre om der er nogle welsh tilmeldte :)

 

Jeg var ikke selv på sidste års efterårsprøve på Egebjerggaard, da jeg ikke lige orkede slæbe et spædbarn ud på en lang prøvedag, men jeg kan nærmest sætte navne på alle dem du har mødt og jeg har også en god idé om hvilken welshejer du har været ude med på Sjælland. Det er nemlig sådan at prøveverden er meget meget lille for standard spaniels. Desværre. Jeg skal ikke besvære dig med mit brok over det er blevet sådan (det havde jeg gjort i første besked som blev spist...). Og jeg vil give dig meget ret i din karakteristik af de spaniels/førere du har set. Der bliver desværre dømt noget mere mildt nu om dage end tidligere efter devisen...hvis ikke vi giver dem lidt, så kommer de ikke igen og så dør vores prøver helt.

 

Du skrev noget om i første indlæg du gerne ville kunne udstille din hund. Så kan du nok ikke se uden om at de skal have pels, og meget af det på ørerne. Udover ørerne, så minder springerpelsen en del om welshens pels og pelsen bliver ikke på samme måde, som en cocker, slidt qua de høje ben.

 

Cockeren er desværre reduceret meget til pelsbombet udstillingshund, og de jordfræsere kan samle alt op. Jeg har tidligere haft newfoundlænder, og jeg siger en cocker sviner langt mere end en newfoundlænder.

 

Jeg ved ikke om den holder vand med haleskaderne. Jeg kan ikke lige komme på nogen som har lidt af det i invaliderende grad som vi ser hos ft'erne, og jeg kender da trods alt en del med cockere. Jeg skal dog ikke kunne afvise de forekommer, men jeg har lige spurgt mig lidt for hos en veninde som nærmest har leveret til hele Faxe og omegns jægerstand, og hun har heller ikke hørt det skulle være hyppigt forekommende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt at både ESS og WSS skulle kunne findes udenlands i bedre jagtmodeller end herhjemme, men jeg har ikke undersøgt det nærmere.

 

Ørene er jo kortklippede/trimmede på WSS så det gør da rengøringen efter jagt lidt lettere og ellers tænkte jeg at man måske i perioder kunne reducere pelsen lidt i jagt sæsonen og lade den være lidt længere på de rette steder udenfor jagttiden. Men ja, der er lidt pelsarbejde. Det er der også på mine FT'er som jeg sætter en ære i skal tage sig lige så godt ud som hunde der udstilles. Pæne og velholdte hunde meg ren og friseret pels er en nydelse og det giver gode stunder at ordne dem.

 

Jeg var ikke klar over at WSS er lavet til en anden jagtform end rough shooting. Det må jeg vist lige checkke op på.

 

Vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har arbejdet en del i Nordnorge i nogle år. Deres nationalsport er rypejagt :-) De bruger selvfølgelig hovedsageligt stående fuglehunde men jeg vil vove den påstand at ret mange af de spaniels jeg så dér, var der noget mere jagt i dem man ser herhjemme. Men om det er nature eller nurture...? Desuden har de jo ikke de store haleproblemer i fjeldet. Men måske Svenskerne var værd at spørge til? Min egen erfaring er at der er meget mindre "kratlusker" over WSS og ESS end over ft og Cocker. Som tidligere sagt så tror jeg ikke der findes nogen ft´er eller Cocker der ikke kan gå i midten af hverken brombær eller selv ind midt i et krat af hunderoser, hvor de andre to gerne forsøger sig udenom langt hen af vejen. Meget tror jeg afhænger hvordan dine såter er opbygget. Hvor store er de, hvilken slagt beplantning består de af? Vores er typisk tæt kronjysk, de tætteste krat er typisk brombær og hunderoser samt tætte pilekrak. Det er især brombær og hunderoser hvor jeg er lidt ekstra forsigtig mht unghundende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Brombærene er også pænt tætte på Fyn.

 

Jeg kunne godt acceptere en Spaniel der går knapt så hårdt til makronerne som mine FT gør. Men jeg kan ikke acceptere en Spaniel der ikke går ind i stort set hvad som helst hvis der er fugl eller hvis jeg beder den om det.

 

En Spaniel skal have jagtdrift. En motor som vil finde fugle. Apporteringslyst så man kan bruge apportering som belønning er også et must. Det kan så godt accepteres at der arbejdes med et tempo der er mindre intens og eksplotionsagtigt, Hvis den så til gengæld holder længere og ikke bruger kræfter på at mase ind steder, hvor den udefra faktisk kan konstatere at der ikke er fugl. Der er en anelse jagtidiot over hunde der knalder ind i små brombær tykninger der burde kunne være afsøgt med en god næse og rigtig vind udefra.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...