Hop til indhold

opkørt/understimuleret/stresset hund?


Franziska
 Share

Recommended Posts

Suk hund billig til salg. :stupid:

 

Maya er jo i forbindelse med sin sterilisation blevet holdt i ro. Hun blev steriliseret den 12 september og vi startede stille og rolig med motion igen cirka 5 dage efter.

 

Men hun er bare SÅ anstrengende her de sidste par dage og synes det bare bliver værre for hver dag.

 

Vores normale dag ser sådan her ud

 

5.00 Op

5.45 - 6.05 Morgentur

6.35 Vi går på arbejde.

15.00 Vi hjemme igen.

15.10 på tur. Fx.Tirsdag cirka 1,5 timer gåtur med leg med anden hund, leg/træning med os, Onsdag næsten 2 timer i Hedelandet med Missing, Torsdag 1 time gåtur med masser af leg og træning, i morgen er det så planen at vi skal på snustur rund om en sø vi har og det tager gerne 1 - 2 timer.

 

Så laves der mad, leges måske lidt i haven, hun beder gerne om at få lidt mad/guf i sin foderbold.

 

Kl. 21.00 er det sidste tissetur på cirka 15 min.

 

Inden Maya blev steriliseret gad hun slet ikke lege med os, hverken kaste eller trække lege.

Men nu her efter, der byder hun op til leg HELE TIDEN - konstant.

Og ofte efterkommer vi jo hendes indbydelse da jeg synes det vigtigt at vise hende at vi gerne vil lege med hende, men fx når vi spiser har hun fået den vane at hun prøver alt sit legetøj af (det jo meget sødt), men ja hun kan bare ikke finde ro. (og når hun så endelig ligger sig ned, så brummer hun)

 

Hun humper helt vildt meget efter operationen. Både sine tæpper, bamser sofapuderne osv. men hun kan også sagtens ligge/stå/sidde og lave bevægelserne.

 

Faktisk er hun også begyndt at slikke helt vildt meget på mig.

 

Når jeg så tvinger hende til ro (med en "læg dig" kommando, gerne i sofaen ved min side), virker det som om hun kæmper mod trætheden og ofte falder i søvn med hovedet oppe. :vedikke:

Når hun så falder til ro/i søvn så hun rolig og længe og er faktisk rolig indtil vi har været ude/lavet noget næste gang.

 

Det lidt ligesom da hun var 3mdr gammel og kørte helt op hver gang hun havde været på tur.

 

Suk det blev rodet, men måske nogen her inde har en ide til hvad der går galt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hormon kuller er min tanke. Tror bare du skal holde fast i hverdagen. Og give hende nogle måneder at blive stabiliseret i.

 

Tygge og søge aktiviteter er godt.

 

Okay det havde vi også tænkt lidt på men synes det kommet ret hurtigt.

Og blev så helt i tvivl om vi skulle lave om på noget, men så forsætter vi sådan som vi har altid har gjort.

 

Men måske skal man prøve at giv hende lidt mere søge lege. :hmm: Tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor gammel Maya er, men tænk på at hendes hormonproduktion er ændret og hendes mentale (og delvis fysiske) udvikling er blevet kraftigt påvirket.

Hun kan have smerter. Jeg ville prøve at kontrollere om det var tilfældet.

Rolige søgeøvelser, gå turer hvor man "sidder på bænk" og laver ingenting samt masser af "putte i sofaen" er et godt middel mod overaktive hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor gammel Maya er, men tænk på at hendes hormonproduktion er ændret og hendes mentale (og delvis fysiske) udvikling er blevet kraftigt påvirket.

Hun kan have smerter. Jeg ville prøve at kontrollere om det var tilfældet.

Rolige søgeøvelser, gå turer hvor man "sidder på bænk" og laver ingenting samt masser af "putte i sofaen" er et godt middel mod overaktive hunde.

 

Altså hun er måske stadig lidt øm efter operationen, og så ved jeg at hun nok har ondt i rygen + bækken, men der skal vi lige have en tid så det kan blive fikset.

Tænker også at hvis hun ville have meget ondt ville hun ikke byde op til leg hele tiden.

 

Og hun er 2 ½ år.

 

Måske vi skal prøve at "side på bænk" , for putten i sofaen dyrker vi meget om aften :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun har haft såkaldte underlige løbetider før indgrebet, er det jo sandsynlig at hun har haft underlivssmerter eller bare generende spændinger og så tillige alt for hurtig hormonskift, da løbetiderne blev tættere og tættere på hinanden. Hvilket har dæmpet hende.

Det vil tage lidt tid, før hendes system falder på plads og måske er hendes hektiske sind nu et udtryk for, at sådan ville hun have ageret uden dette underlivsproblem. Især ældre tæver liver ofte utroligt op efter denne operation.

Hvis hun trænger til at få sin krop rettet op, er det jo muligt, at hun bedre kan slappe af efter dette.

Så nu er hun altså plagesyg hvalp igen, men hav tålmodighed , til hun er i balance. Og husk at hun sikkert nu vil danne markant mere underuld, så hun skal nok trigles mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hun er måske stadig lidt øm efter operationen, og så ved jeg at hun nok har ondt i rygen + bækken, men der skal vi lige have en tid så det kan blive fikset.

Tænker også at hvis hun ville have meget ondt ville hun ikke byde op til leg hele tiden.

 

Det kan vi ikke bare sådan regne med. Hunde er utroligt tilpasningsdygtige og en del hunde erfarer at aktivitet udløser smertenedsættende stoffer. Faktisk søger nogle hunde oplevelser som vil stresse dem, da smerterne derved dæmpes.

Mayas tilstand kan sagtens være et udtryk for hendes ændrede hormonstatus og smerter. Du kan jo prøve at give hende et smertemiddel for at se om det gør en forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan vi ikke bare sådan regne med. Hunde er utroligt tilpasningsdygtige og en del hunde erfarer at aktivitet udløser smertenedsættende stoffer. Faktisk søger nogle hunde oplevelser som vil stresse dem, da smerterne derved dæmpes.

Mayas tilstand kan sagtens være et udtryk for hendes ændrede hormonstatus og smerter. Du kan jo prøve at give hende et smertemiddel for at se om det gør en forskel.

 

Hmmmmmm :hmm: De sku kloge de hunde...

Jeg må prøve at giv hende noget mod smerter og se om det ændre hendes adfærd. Og så må jeg vidst heller se at få booket en tid, så hun kan få rettet ryg og bækken.

 

Faktisk har hun i langt tid "mødt" (dvs hvis de kom tætter en to meter på) med rejste børster, men nu efter operationen har jeg ikke set det mere.

Hun går meget mere afslappet forbi dem, og selv når hun får lov at hilse på dem så virker hun rolig og glad. I dag fik hun lov at lege med den skønneste boxer dreng på 7:lun:

Havde han ikke haft en grå mule havde jeg sat ham til under to.

 

Det andet er at når hun sover, skal det nu helst mere eller mindre være oven på mig, hvor hun før i tiden helst lå et eller andet sted på gulvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...