Hop til indhold

Slalom, indlæring


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Jeg så et videoklip for længe siden, hvor det vises hvordan man indlærer slalom. Hunden blev belønnet for at løbe gennem en port, siden to porte med stor afstand som så blev flyttet tættere og tættere sammen. Mit problem er at jeg ikke kan huske hvordan der blev belønnet og jeg kan ikke finde videoen...... hjælp!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og husk, at ønsker man at indlære en korrekt agility (eller rally) slalom, så skal hunden altid ind med venstre skulder mod første pind... Og i agility har vi 60 cm mellem pindene

 

Tak jep, den er jeg med på :-)

Ikke at jeg har planer om at vi som sådan skal noget specifikt, men det er sjovt at træne jo ;-)

60 cm. mellem pindene, jeg tror lige jeg skal ha fat i målebåndet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ser sjovt ud... Måske det skal prøves :hmm:

 

Og med fare for at være lyseslukker igen... Sorry! Så nøjes med at træne indgange - eller med portene meget langt fa hinanden. En rigtig slalom laver voldsomme vrid i kroppen og rygsøjlen - usundt for en hund der endnu ikke færdig med at vokse... Du kan godt træne de første par øvelser på videoen, bare undgå at lave en lige linie med flere pinde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er 100% sikker paa at det ikke skal bruges til noget "rigtigt", ville jeg maaske lave dem lidt bredere end 60 cm... der ER ikke meget plads til de store hunde derinde

 

100% er ret sikker - det blir jeg nok aldrig ;)

 

 

Gitte, har du set videoklippene jeg har lagt op i din egen tråd?

Link til indlæg
Del på andre sites

100% er ret sikker - det blir jeg nok aldrig ;)

 

 

Gitte, har du set videoklippene jeg har lagt op i din egen tråd?

jep;-) vi har trænet " hov mor du glemte kiksen " og har sendt hende rundt om lygtepæle og 8 tallet omkring træer og en enkelt elefant blev det også til. Skal finde et eller andet til at hidse hende lidt mere op med, måske skal bruge en dummy som belønning.

tak for klip og undskyld Dana.

Link til indlæg
Del på andre sites

jep;-) vi har trænet " hov mor du glemte kiksen " og har sendt hende rundt om lygtepæle og 8 tallet omkring træer og en enkelt elefant blev det også til. Skal finde et eller andet til at hidse hende lidt mere op med, måske skal bruge en dummy som belønning.

tak for klip og undskyld Dana.

Det er ikke et problem at holde hende tændt når hun skal arbejde tæt ved mig, men energien daler ved fremsendelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var ude og træne lidt igen i dag, og filmede de tre ture vi tog. Jeg lægger dem alle op her så man ser "udviklingen". Måske er jeg nem at begejstre, men jeg syns sgu han er en dygtig vovhund ham Valdemar. For to dage siden brugte jeg hånden til at lede ham mod porten og den ville jeg have væk nu så det ikke blev en vane, og je, det lykkedes egentlig meget godt :-)

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

han er fin! :hjerte: kan se du bruger at beloeningen kommer fra dig. Med den type slalom arbejder man normalt med fremadrettet beloenning. Og saa skal du huske at han skal arbejde paa begge sider af dig! billedet af slalommen i hans hoved, skal udvikles med dig baade paa hans hoejre og venstre side.

 

Ja jeg har jo spekuleret en del over det med belønningen, men ham her kører død i bolde osv. så jeg vidste at jeg kun ville kunne lave 4-6 gentagelser før han ikke ville se det som en passende belønning. Så tænkte jeg på at smide en godbid frem, og faktisk gjorde jeg det osse en enkelt gang i forgårs, med det resultat at han stak næsen i græsset og ikke var til at få videre.

 

Så begyndte jeg at belønne som nu, men brugte venstre hånd til at dirigere og snakkede så med en anden GD ejer om hvordan hun havde indlært slalom, og hun fortalte at hun gik forbi porten og belønnede når hunden gik igennem og arbejdede så afstanden ind gradvist. Det prøvede jeg så i dag og det fungerer.

 

Jeg skal lige forstå det med mig på begge sider, er det fordi man til konkurrence kan komme ud for at hunden skal ind i en slalom med mig på hans venstre side?

Eller er det for at hans billede af øvelsen ikke skal inkludere mig som et fast element?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige forstå det med mig på begge sider, er det fordi man til konkurrence kan komme ud for at hunden skal ind i en slalom med mig på hans venstre side?

Eller er det for at hans billede af øvelsen ikke skal inkludere mig som et fast element?

 

begge dele, vel egentlig? men ja, i agility arbejder man jo med hunden paa begge sider som en selvfoelge, der er ikke "rigtig" og "forkert" side (med mindre man er en af dem der ikke kan hoejre og venstre, Amocca, LOL)

 

mht beloenning, saa har jeg selv lige koebt to godbidsruskere til min colliespaniel (som er MEGET madmotiveret). Det er saa et legetoej hvor du kan have godbiderne indeni (der er velcrolukning), og man kan forbinde legen og maden. Jeg koebte mine her:

https://tug-e-nuff.co.uk/tug-toys/food-bag-with-ball.html

Link til indlæg
Del på andre sites

mht beloenning, saa har jeg selv lige koebt to godbidsruskere til min colliespaniel (som er MEGET madmotiveret). Det er saa et legetoej hvor du kan have godbiderne indeni (der er velcrolukning), og man kan forbinde legen og maden. Jeg koebte mine her:

https://tug-e-nuff.co.uk/tug-toys/food-bag-with-ball.html

 

Er det meget vigtigt at belønne på den måde, når det andet virker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det meget vigtigt at belønne på den måde, når det andet virker?

 

det ved jeg ikke lige, men det er jo for at hunden holder fokus fremad, opbygger drive, og ikke kigger tilbage/soeger dig hver gang han tror han er faerdig? altsaa, jeg synes han er rigtig dygtig! og selvfoelgelig skal du kun arbejde som du har det bedst med :5up:

 

Vi bruger med Dexter, at hvis det er en fremadrettet opgave (spring paa linie ell. lig.) saa ligger hans godbidspose nede for enden af raekken af spring (eller min traener smider den, naar han er naesten ved slutningen af raekken), han ved den er der, og ved hans godbider er der til ham. Men nu er han naaet til ogsaa gerne at ville lege lidt ruskeleg med mig til traening, og det bruger vi mere ved traening af vendinger etc.

skal lige siges Dexter kun har vaeret til traening 3 gange, saa vi er heller ikke ret langt, og jeg er slet ikke startet paa slalom med ham, det er paa programmet til naar jeg kommer hjem igen efter ferien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er med på det fremadrettede fokus, men da jeg kunne se at han selv tilbød at gå gennem næste port efter så få gentagelser, så er jeg egentlig tryg nok ved den belønningsform jeg har valgt. Ihf. giver den ikke mulighed for samme antal fuck ups som de andre belønningsformer jeg kan komme i tanke om :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som PP så rigtigt påpeger, så belønner man som regel fremad for at sikre, at hundens fokus ligger fremad og ikke på fører... Johna er også en mad-hund og ikke en legetøjshund. Jeg har brugt at have en hjælper for enden der fodrer hende og / eller kaste guffen når hun gik igennem den sidste magiske port...

 

hun er mege førerfikseret, men synes efterhånden hendes fokus er blevet fint fremadrettet i slalom, nu mangler vi så bare stabilitet og fart ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var ude og træne lidt igen i dag, og filmede de tre ture vi tog. Jeg lægger dem alle op her så man ser "udviklingen". Måske er jeg nem at begejstre, men jeg syns sgu han er en dygtig vovhund ham Valdemar. For to dage siden brugte jeg hånden til at lede ham mod porten og den ville jeg have væk nu så det ikke blev en vane, og je, det lykkedes egentlig meget godt :-)

 

 

 

 

Jeg er super glad for de klip du / i ligger ind, jeg får en masse inspiration, både til hva vi kan hygge med samt indlærings teknikker. Indtil videre har vi gået slalom rundt træer og min søns fodboldskegler, men de fungere jo ikke lige som en stang. De slalom stænger man kan købe i zoo, lavpris dyrhandel osv. Er det ok kvalitet ? Og prisen for 12 stænger 259 kr er vel ok pris eller kan det gøres billigere ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I skriver at man "normalt" og "som regel" belønner anderledes end jeg vælger at gøre, så læser jeg det som at man i nogle tilfælde ser andet end det normale. Virker det så, eller finder disse få ud af at det ikke nytter noget?

 

Intet er umuligt ;-) meget afhænger jo af hunden. Har den selv godt fremadrettet drive og forståelse for opgaven, så betyder det ikke så meget hvor belønningen falder... Den fremadrettede kastede belønning giver blot en fordel i indlæringen, men dermed jo ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre på anden vis...

 

nu har jeg ikke lige luret dine videoer, så jeg ved ikke om valde vender ud til dig efter hver port for at tjekke om belønningen kommer? Det er nemlig som oftest det der er problemet med at belønne fra hånd ved fører i slalom...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...