Hop til indhold

Hvordan lokker jeg min hvalp?


Gæst Vict0657
 Share

Recommended Posts

Gæst Vict0657

Hej. Min dansk spids hvalp på 12 uger, Daisy har et ret irretterede og ulækkert

Problem med, at hver gang hun bliver luftet frit uden snor funder hun eksrementer fra andre dyr, døde mus, døde frøer eller andre dyr hun spiser. Og når hun får fat i sådan noget kan man på ingen måde få kontakt til hende eller få det fra hende. Hvis man jagter hende (hvilket ville være rigtig dumt) løber hun jo selvfølgelig og synes det er en sjov leg. Hvis man lokker hende med godbidder er hun fuldstændig ligeglad for der hun har fundet synes hun er meget mere lækkert. Hvis ikke engang godbidderne kan lokke hvad kan man så gøre? Hun risikerer jo at blive alvorligt syg en dag hun spiser en død fugl eller noget og får en knogle galt i halsen.

 

- Victor

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bedste du kan gøre er at træne et godt og sikkert indkald.

 

Træn 2 - 5 gange dagligt med de bedste godbidder, du kan finde. Det kan f.eks. være når I sidder i sofaen eller hvor som helst. Sig "Daisy" med din venligste stemme, og giv samtidig en godbid. gør det 2 - 3 gange i træk.

Efter få dage vil din hvalp have lært at "Daisy" er den bedste lyd i verden, og komme farende når hun hører den.

 

På stort set samme måde træner du kommandoen "slip". Sig "slip" og giv en godbid. Gør det flere gange dagligt, uanset om hvalpen har noget i munden eller ej.

Træn det gerne med legetøj og andet af knapt så høj værdi for hvalpen, inden du går over til at træne med ting af høj værdi, f.eks. tyggeting el. lign.

Når du træner "slip" med en tyggeting eller et legetøj - generelt alt som hunden godt må have - skal du først give godbid og derefter tingen tilbage. På den måde bliver det en meget ufarlig ting for hvalpen, at adlyde kommandoen "slip", og der er større chance for at den adlyder når det virkelig gælder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vict0657

Det i siger med at kalde "Daisy" har jeg allerede gjort. Har nok ikke formuleret mig så godt. Jeg kan sagtens få hende til at aflevere sko og andre ting og hun kommer når man kalder. også frit. Undtagen når hun har fat i noget lækkert guf som en død frø. Så spurter hun væk fra en og kommer når hun har ædt det

Link til indlæg
Del på andre sites

Det i siger med at kalde "Daisy" har jeg allerede gjort. Har nok ikke formuleret mig så godt. Jeg kan sagtens få hende til at aflevere sko og andre ting og hun kommer når man kalder. også frit. Undtagen når hun har fat i noget lækkert guf som en død frø. Så spurter hun væk fra en og kommer når hun har ædt det

 

Hvis en hund ikke adlyder en kommando, er det fordi kommandoen ikke er indlært godt nok. Det er den simple sandhed. Og i dit tilfælde er det ret logisk, fordi hunden kun er 12 uger. Du kan ikke forlange at hun skal kunne det endnu.

Du er nødt til at fortsætte træningen, og sørge for at betinge den ønskede reaktion meget stærkere. Når hun synes at en død frø er bedre end det, du tilbyder, betyder det at du enten ikke tilbyder noget, der er godt nok, eller at du ikke træner det ofte nok.

 

Samtidig skal du, efter bedste evne - ved at det ikke er nemt - sørge for at hun ikke får held med at stikke af med fundne ting. Så snor på indtil det er lært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det i siger med at kalde "Daisy" har jeg allerede gjort. Har nok ikke formuleret mig så godt. Jeg kan sagtens få hende til at aflevere sko og andre ting og hun kommer når man kalder. også frit. Undtagen når hun har fat i noget lækkert guf som en død frø. Så spurter hun væk fra en og kommer når hun har ædt det

 

Så ville jeg nok indlære en kommando, der betyder, at hun får en RIGTIG lækker godbid, når hun kommer. Den kan du så bruge i den situation. Og så skal du nok også kun bruge godbidden i den situation, så den ikke mister sin værdi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...