Hop til indhold

Bider pludselig i poterne?


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Det her er lidt af et mysterium!

 

I sommers, mens vi var i sommerhus, fik Ayo pludselig sådan et flip hvor hun begyndte at bide helt vildt i sine poter - dem allesammen faktisk, det startede med bagpoterne, men blev så også til forpoterne. Hun kaster sig ned og bider i dem og piver imens. Vi var som sagt i sommerhus, og ikke ved vores vanlige dyrlæge - så vi ringede til vagtdyrlægen, som intet akut så i det, og vi derfor skulle afvente. Vi ville så til vores egen dyrlæge dagen efter, men der var der intet med hende den efterfølgende dag.

 

I eftermiddags sker så præcis det samme. Og hun gør det stadig. Jeg har igen haft fat i vagtdyrlægen, denne gang en anden i området end sidst - han ser heller intet akut i det, vi skal kontakte vores egen dyrlæge imorgen.

 

Jeg har tjekket hendes poter og kan intet se - hverken mudderklumper der kunne stramme, jeg kan ikke se nogle pigge eller splinter el.lign ingen rødme, sår, knopper eller noget i den dur. Jeg kan intet se. Hun reagere ikke på at jeg trykker på hendes poter eller "skiller hendes tæer ad".

 

Men hun bliver lige pludselig helt vildt urolig, bider straks i dem og piver imens.

 

Michael siger så lige nu, at sidst snakkede vi om at vi jo lige havde klippet negle dagen forinden - og vi klippede så også negle igår. :hmm:

 

Jeg har ikke ramt en nerve - intet blødte og hun pev ikke igår. Men det er som sagt ganske rigtigt igen dagen efter negleklipning, og det er alle poter hun bider i.

 

Men vi har så også klippet negle flere gange imellem sommerhusturen og nu, uden der har været problemer.

 

I eftermiddags tog vi dem også med på en tur i skoven, kort efter hun begyndte bideriet - fordi at det jo netop gik over dagen efter sidst, så jeg tænkte det kunne være tankerne bare lige skulle afledes. Og vi gik ganske rigtigt også 45 minutter ude i skoven uden hun én eneste gang ville bide i dem og hun gik lige så fint på alle fire poter hele vejen.

 

Er der nogen som har oplevet noget lignende, eller som har nogle bud på hvad det kan være?

 

Det er ikke hele tiden hun bider i dem - det er sådan lige pludselig hun får et flip - og så, som lige nu, så ligger hun ved siden af mig og sover lige så sødt. Og hun har ikke fået noget i de her dage, eller i sommerhuset, som hun normalvis ikke får, og som hun derfor måske kunne reagere allergisk på - og som skrevet, så er der jo heller ikke hverken rødme eller knopper.

 

Og det er altså kun de her to gange vi har oplevet det. Og sommerhus turen fandt jo sted i juli måned.

 

Alle bud er kærkomne - jeg kan slet ikke finde hoved og hale i det. Den eneste sammenhæng jeg overhovedet kan finde, det er negleklipningen - men hvorfor skulle det genere hende når ingen nerve er ramt? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke nogle gode bud hmmm:vedikke: andet end har hun trådt i brændenælder eller tidsler ? De der små fine hår fra tidsler er mine ikke vilde med hvis de render ind i dem kan de godt, når vi kommer hjem, ligge og bide poter. Men først når vi kommer hjem fra turen. Og kun ganske kort, de piver dog ikke. så vasker jeg lige poterne i koldt vand også er det ovre igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke nogle gode bud hmmm:vedikke: andet end har hun trådt i brændenælder eller tidsler ? De der små fine hår fra tidsler er mine ikke vilde med hvis de render ind i dem kan de godt, når vi kommer hjem, ligge og bide poter. Men først når vi kommer hjem fra turen. Og kun ganske kort, de piver dog ikke. så vasker jeg lige poterne i koldt vand også er det ovre igen.

Jeg har også vasket hendes poter og haft dem lidt i blød to gange nu, vasket dem med klorhexidin og haft smurt noget kløestillende på på trædepuderne og op mellem tæerne. Ingen ændringer :vedikke:

 

Min første tanke var nemlig også tidsler el.lign. altså de der helt små fine hår som man ikke kan se. Men vi har bare ikke gået steder hvor der er tidsler - den eneste tur vi havde gået, da hun begyndte at bide, det var en tur rundt i byen på fortorv - og i haven har vi heller ingen tidsler.

 

Som sagt, det eneste jeg overhovedet kan forbinde med sommerhus turen hvor det skete sidst, det er at negleklipning fandt sted dagen forinden. Men hvorfor skulle det genere hende sådan? Og hvorfor har der så intet været de gange vi har klippet imellem sommerhus turen og så til nu?

 

Jeg forstår det virkelig ikke. Og som sagt heller ingen smerte ved at gå, eller når jeg trykker på poterne eller "skiller hendes tæer ad".

Men det virker virkelig til at ét eller andet genere hende helt vild - hun bliver sådan helt panisk efter at ville bide i dem, samme tid mens hun piver. Det står på nogle sekunder, så falder hun til ro igen - og lige pludselig begynder hun igen.

 

Så selvom vagtdyrlægen henviser til egen dyrlæge i morgen, så tvivler jeg virkelig på at de kan finde nogen forklaring sådan lige? Hvis hun stadig er sådan imorgen, kontakter jeg dem naturligvis. Men sidst varede det også bare lige en halvdags tid, og så var det ovre igen.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

prøv at tjekke for rødmen mellem tæerne, men set fra oven. nogle gange kan korte negle ridse huden på siden af tæerne.

 

[ATTACH=CONFIG]113667[/ATTACH]

Ingen rødme.

 

Men nu har vi lige observeret hende lidt - og når vi kan mærke at hun lige pludselig bliver panisk og vil have fat i poterne - hvis vi så lader hende slikke på vores hånd, så slikker hun helt panisk der, og falder så lige så hurtig til ro igen, som hvis hun havde bidt i poterne. Men behovet for at bide i poterne, går altså over hvis hun får lov til at vold-slikke vores hånd?! Så måske det slet ikke er poterne som er problemet, men en reaktion på at det gør ondt et andet sted?

 

Men altså hun spiser og leger og er glad som hun plejer. Som sagt er der heller intet når hun går ture - og hun har haft almindelig afføring osv. i dag.

 

Jeg HADER når der er ét eller andet med de små. Det gør ondt helt ind i hjertet. :( Især med sådan noget her hvor der hverken er hoved eller hale i det og man ikke aner hvad man skal gøre.

 

Og vagtdyrlæge x2 nu, synes tydeligvis at jeg var åndssvag overhovedet at overveje det var noget akut. Suk, jeg HADER når det ikke er min egen dyrlæge der har vagten!

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar har også haft mindre OCD med bidning og slikning af poter.

 

Jeg tror aldrig rigtig vi fandt ud af, hvad der var galt. Vi havde ham til dyrlæge, som sendte os hjem med ørerens, fordi hans ører var snavsede :lol::rolleyes:

 

Vi fik vidst efterfølgende noget desinficerende sæbe, som han fik potebad i :hmm:

Altså Ayo er generelt en hund som går meget højt op i slikning - om det er på hendes egen poter eller os, det er underordnet. Men det er en vigtig ting for hende, som hun går højt op i! Normalvis kan hun bruge lang tid på at slikke hendes forpoter - men det foregår lige så stille, og uden piveri. Og om morgenen er det første hun skal, at finde Michaels tæer under dynen, og så skal de vaskes. Og ørevask (på de andre hunde såvel som os, hvis hun kan snige sig afsted med det) er også noget hun gør højt op i. Indimellem sætter hun sågar en pote i hovedet af Zazu for at holde Zazus hoved nede, og SÅ skal hendes ører vaskes.. :lol:

 

Men det er panik-værk og piveri bryder jeg mig ikke helt om. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Ayo er generelt en hund som går meget højt op i slikning - om det er på hendes egen poter eller os, det er underordnet. Men det er en vigtig ting for hende, som hun går højt op i! Normalvis kan hun bruge lang tid på at slikke hendes forpoter - men det foregår lige så stille, og uden piveri. Og om morgenen er det første hun skal, at finde Michaels tæer under dynen, og så skal de vaskes. Og ørevask (på de andre hunde såvel som os, hvis hun kan snige sig afsted med det) er også noget hun gør højt op i. Indimellem sætter hun sågar en pote i hovedet af Zazu for at holde Zazus hoved nede, og SÅ skal hendes ører vaskes.. :lol:

 

Men det er panik-værk og piveri bryder jeg mig ikke helt om. :???:

 

Oskar pev også og det var tit på de bagerste poter, så han blev også lidt urolig/panisk, fordi han ikke heeeelt kan nå derom fordi hans tykke mave er i vejen :lol:

 

Men det er mærkeligt. For vores dyrlæge kunne heller ikke sætte en finger på det. Der blev vidst også lavet et skrab, nu jeg tænker over det. Og han har været en smule rød mellem tæerne. Måske det var derfor, vi fik den der shampoo til ham :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kun prøvet at Egon bed i sine forben, og det stoppede efter han fik en ormekur. Det var over et godt stykke tid, men dyrlægen havde prøvet det een gang før, så vi prøvede kuren.

Men hvis det var orm, ville det så ikke være mærkeligt at det var denne ene dag i juli måned, og så har det ikke været siden - førend i dag? Og der ingen andre tegn er :hmm:

 

Det er i hvert fald noget sært noget! Og jeg får så ondt i hjertet når hun piver, og man ikke kan gøre andet end forsøge at berolige hende .. :(

 

Oskar pev også og det var tit på de bagerste poter, så han blev også lidt urolig/panisk, fordi han ikke heeeelt kan nå derom fordi hans tykke mave er i vejen :lol:

 

Men det er mærkeligt. For vores dyrlæge kunne heller ikke sætte en finger på det. Der blev vidst også lavet et skrab, nu jeg tænker over det. Og han har været en smule rød mellem tæerne. Måske det var derfor, vi fik den der shampoo til ham :hmm:

Det er altså sært. Gør Oskar det stadig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis det var orm, ville det så ikke være mærkeligt at det var denne ene dag i juli måned, og så har det ikke været siden - førend i dag? Og der ingen andre tegn er :hmm:

 

Det er i hvert fald noget sært noget! Og jeg får så ondt i hjertet når hun piver, og man ikke kan gøre andet end forsøge at berolige hende .. :(

 

 

Det er altså sært. Gør Oskar det stadig?

Jae, men ikke i samme grad som han har gjort. Nu er han til at stoppe. Før var han nærmest i trance og man kunne slet ikke få kontakt.

 

jeg tror ikke du skal bekymre dig, selvom det er svært. Det ser voldsomt ud og kombineret med piven, så gør det ondt at være vidne til :bighug:

jeg mener, der var snak om noget svamp dengang. Og så var problemet netop, at det ikke måtte være fugtigt, og det er jo lidt problematisk med ocd-slikkeri :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jae, men ikke i samme grad som han har gjort. Nu er han til at stoppe. Før var han nærmest i trance og man kunne slet ikke få kontakt.

 

jeg tror ikke du skal bekymre dig, selvom det er svært. Det ser voldsomt ud og kombineret med piven, så gør det ondt at være vidne til :bighug:

jeg mener, der var snak om noget svamp dengang. Og så var problemet netop, at det ikke måtte være fugtigt, og det er jo lidt problematisk med ocd-slikkeri :lol:

Tak Ditte :bighug:

Jeg forsøger også at aflede hende, indimellem hjælper det bare at tage hende op og holde hende tæt, så falder hun ligesom til ro :lun: eller hvis hun får lov at slikke på hånden, så kan poterne indimellem have lov til at gå fri - også for at undgå at hun evt får dem til at BLIVE røde, fordi hun slikker sådan! Men er godt nok lidt spændt på om det så bare er væk i morgen igen, ligesom sidst.

 

Men det er da lidt sært at det begge gange kommer dagen efter negleklip? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her til morgen er der igen intet? :vedikke:

Hun faldt i søvn på mit skød i går aftes, og da hun først var faldt ordentlig i søvn, så gjorde hun det heller ikke mere. Så blev hun naturligvis vækket da vi skulle i seng, derinde gjorde hun det igen lige et par gange, indtil hun faldt ordentlig i søvn igen. Og så har der ellers intet været hele natten, og der er heller ingenting her til morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Voldsom slikken på poter kan i visse tilfælde hænge sammen med smerter i bug eller bryst. Lidt ligesom når mænd får smerter i armen ved hjertesvigt. Kan hun i begge tilfælde have haft lidt mavekneb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Ditte :bighug:

Jeg forsøger også at aflede hende, indimellem hjælper det bare at tage hende op og holde hende tæt, så falder hun ligesom til ro :lun: eller hvis hun får lov at slikke på hånden, så kan poterne indimellem have lov til at gå fri - også for at undgå at hun evt får dem til at BLIVE røde, fordi hun slikker sådan! Men er godt nok lidt spændt på om det så bare er væk i morgen igen, ligesom sidst.

 

Men det er da lidt sært at det begge gange kommer dagen efter negleklip? :hmm:

 

Kan hun have kontaktallergi og være overfølsom for materialet i negleklipperen?

Link til indlæg
Del på andre sites

måske er nogen hunde bare mere følsomme på poterne ? jeg tænker lidt ligesom nogle mennesker er mere kilne under tæerne ? Ollie går nærmest amok bare jeg tænker på at trimme hans poter mens Tot er ligeglad.

Det kan godt være, det er bare lidt sjovt det kommer sådan lige pludselig - med månders mellemrum.

Voldsom slikken på poter kan i visse tilfælde hænge sammen med smerter i bug eller bryst. Lidt ligesom når mænd får smerter i armen ved hjertesvigt. Kan hun i begge tilfælde have haft lidt mavekneb?

Min tanke var også om hun kunne have ondt i maven. Men som sagt har hun haft fin afføring, spiser som hun plejer, leger og går gerne ture. Så der er intet andet der tyder derhenad, end slikken på poterne. Men den var også i mine tanker i går, absolut. Og som skrevet var der intet i morges, der har heller intet været efter vi er kommet hjem. Så uanset hvad det har været, er det i hvert fald ovre nu.

 

Men når du skriver mavekneb - tænker du så sådan noget forbipasserende, uskyldig mavekneb som vi andre også kan have? Eller noget man skal sætte noget undersøgelse i gang for?

Kan hun have kontaktallergi og være overfølsom for materialet i negleklipperen?

Det er en ganske alm 3-i-1 negleklipper. Så det er jo bare metal. :vedikke: Og som sagt har vi jo også haft klippet negle flere gange i mellem sommerhusturen, og til nu - uden der har været noget. :hmm:

 

Og så lige et stort tak til jer alle for jeres super gode forslag og hjælp! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, så startede hun igen idag :( så vi fik en halvakut tid her sent i eftermiddags hos vores dyrlæge. Ayo er hævet en anelse bagtil (men uden rødme og med fine slimhinder indvendigt) men det passer meget godt med at der er en løbetid på vej. Og udfra det vi fortalte, især med at hun ikke nødvendigvis skal slikke på poterne, men vores hånd også godt kan høre det eller der intet er under en gåtur, gav dyrlægen kraftig mistanke på at det er hormonelt.

 

Så nu har hun fået en beroligende sprøjte (og Ayo er meeeeget rolig nu, he he) og så galastop i 6 dage. Hvis det har en effekt, så er det jo så hormonelt og så skal hun steriliseres!

 

Det er værre idag end det var i forgårs. Idag har hun sågar sidder og skreget. Men der er virkelig ingenting der tyder på noget fysisk, dyrlægen kunne intet finde, hun har alm afføring, alm appetit, vil gerne lege og gåtur osv.

 

Så nu forsøger vi i hvert fald det her, og sker der ikke en bedring med galastop, jamen så må vi jo så lede videre efter en forklaring. Krydser dog fingre for at det er det, det er da lige til at overkommelig med en sterilisation og man så ved det er overstået! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...