Hop til indhold

Min han hund 6 måneder er begyndt på to kedelige ting. og ved ikke hvorfor?


gina
 Share

Recommended Posts

hejsa :vinken: simba er lige knap 6 måneder nu, Og samme dag, som nu er stået på i 5 dage . har han ikke kunne stoppe med at humpe andre tæver, selvom jeg hiver ham ned og siger nej. og har virket fint i en måneds tid hvor han startet lidt på det. så har måtte gå meget hurtigt med ham når der har været andre tæver. men har så efter hånden fået af vide af mange andre hunde ejer med han hunde . at deres har det også i perioder hvor det kun er det de vil. Men især i halv års perioden som simba er i nu. er der andre her der har samme affaring? og så til mit nummer to problem han er begyndt på, som jeg er meget bekymret ovre , han tisser op af andre mennsker og hunde . ikke altid der kommer noget ud, Men letter ben . og har nu idag også gjort det op af mig og en pose der stod har hjemme . og er ellers renlig, kun et par ups er , en gang i mellem . har i nogen ide om hvorfor denne adfærd? og hvad stiller jeg op?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har ramt den fysiske kønsmodning og hormornerne buldrer rundt i den lille krop. Derfor stresser han op omkring tæver fx og det stress skal have et udløb, det bliver så til humperi. Adfærden skal stoppes, ellers kan det blive en dårlig vane.

 

Det samme gør sig gældende med strinteriet. Han markerer territorie, fordi hans hormoner er vågnet. Igen en adfærd der kan blive en træls vane, så få ham forklaret, at det er ikke i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

:engel:Velkommen i klubben for forvirrede teenagehunde ! Ollie letter dog ikke ben op ad mennesker (og heller ikke indendørs ) men det skal selvfølgelig bremses - jeg kan iøvrigt tilføje at Ollie er nærmest komplet umulig at træne det ene øjeblik for så det næste øjeblik at være den sødeste og nemmeste hund man kan forestille sig - kort og godt : der er lukket på grund af ombygning i panden på ham !!! DET BLIVER SKØNT NÅR DET ER OVERSTÅET !:drille:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ganske enig med alt hvad der er blevet skrevet!

 

Men det er rigtig vigtigt at du griber ind, og lærer ham at han skal opføre sig godt overfor andre hunde. De vaner han kan lære nu, er nogle som kan fortsætte hvis han ikke vænnes til det er uønsket adfærd.

 

Vi valgte at give vores hanhund sin egen pude... Denne måtte han gerne humpe, og hver gang han begyndte på det fik han udleveret sin pude. Det gjorde at han ikke gjorde det overfor andre, og han selv begyndte at finde sin pude når han fik humpelyster...

Link til indlæg
Del på andre sites

luckyluna hjælp! det lang tid :damn: Amocca og shil tåler det hellere ikke når han begynder :mrgreen: flyver altid hen og stopper ham i det :genert: og siger nej. vis har skulle sig nej et par gange til ham, og han ikke ka lege i stedet for, går jeg med ham , for vil ikke blive ved at skælle ham ud, for ville kun stresse ham mere. så smutter et andet sted hen og kaster noget pind, kun ham og mig :lol: Det ka drengen godt lide , men svært nogen gange for ham at lige glemme at han vil tilbage til de vel duftene tæver og lege. så trækker i snoren og piv er lidt , til jeg er kommet et godt stykke der ud af. men laver så altid noget med ham der som ved gør ham ekstra glad :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

luckyluna hjælp! det lang tid :damn: Amocca og shil tåler det hellere ikke når han begynder :mrgreen: flyver altid hen og stopper ham i det :genert: og siger nej. vis har skulle sig nej et par gange til ham, og han ikke ka lege i stedet for, går jeg med ham , for vil ikke blive ved at skælle ham ud, for ville kun stresse ham mere. så smutter et andet sted hen og kaster noget pind, kun ham og mig :lol: Det ka drengen godt lide , men svært nogen gange for ham at lige glemme at han vil tilbage til de vel duftene tæver og lege. så trækker i snoren og piv er lidt , til jeg er kommet et godt stykke der ud af. men laver så altid noget med ham der som ved gør ham ekstra glad :hjerte:

 

 

Jeg vil anbefale at lave noget afslappende med ham... Kastelege er generelt stress-provokerende for nogle hunde, og du risikere at bevare ham i den manglende afslapning.

 

Jeg ville simpelthen vælge at gå hjem, og lave tvangsafslapning. Din hund er kun 6 måneder, så han er formodentlig stadig på et stadie hvor han har godt af at blive tvunget til afslapning også.

 

I mine øjne kan du se om det stresset ham, hvis han med det samme er "på", når du ankommer et sted... Hvis han med det samme farer rundt og snuser og begynder at humpe, vil jeg anbefale at lade være at komme der, og starte med at træne det op lige så stille, så han lærer at det ikke er et sted han skal turbo rundt og lege med alt og alle...

Link til indlæg
Del på andre sites

begynder først at kaste pind efter gået en tur med ham, og han ikke virker stresset mere. og ikke noget jeg gør i halve eller hele timer. han skal vel ikke holdes fra alt han holder af. det jo ikke sådan at han står og humper og så kaster jeg en pind. går med ham en tur efter der. og går evt også ind et andet sted hvor der er indhegning , og tit heldig at have alene tid med ham der , at der ikke er andre . så kaster jeg lidt pind. så det stresser ham bestemt ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

begynder først at kaste pind efter gået en tur med ham, og han ikke virker stresset mere. og ikke noget jeg gør i halve eller hele timer. han skal vel ikke holdes fra alt han holder af. det jo ikke sådan at han står og humper og så kaster jeg en pind. går med ham en tur efter der. og går evt også ind et andet sted hvor der er indhegning , og tit heldig at have alene tid med ham der , at der ikke er andre . så kaster jeg lidt pind. så det stresser ham bestemt ikke.

 

og har kun været sammen med andre hunde hver anden dag , efter han begyndte, og kun max en halv time. og det vis han ikke har humpet. vis han humper , går jeg meget hurtigt som jeg skrev før. og han får masser af af slapning. og hygge leg der hjemme. med bla søge lege.

Din beskrivelse af Simba får mine tanker hen på stress mere end hormoner. At strinte op ad andre hunde eller mennesker kan være et tegn på at Simba ikke når at tænke over hvad han laver, men bare ser et eller andet vertikalt der kan bruges,... altså at han gør det fordi han er lidt distræt, hvilket kan være et tegn på stress. Du skal regne med at ikke alle stresshormoner forsvinder i samme øjeblik hunden ikke udsættes for det der stresser den, men skal brændes af over længere tid. Hvis så påvirkningen starter igen inden han er "nulstillet", bygger man bare et lag ovenpå og så tager det endnu længere tid for kroppen at "forbrænde" stresshormonerne.

 

En unghund har imo ikke godt af at lege vildt med andre hunde mere end et par gange om ugen, og det er hvis den ikke er opkørt, ellers kun en enkelt gang imellem. For den slags hunde er en ældre rolig hund der kan lære dem lidt om f.eks. sprog en meget bedre kammerat.

 

Hunde der leger har det sjovt og det er der mange ejere der simpelthen ikke kan stå for, men når hunden leger og kører på adrenalin, kan den ikke selv føle hvornår det bliver for meget og bliver skadeligt for den. Det må man som ejer så tage ansvar for, for at ens hund ikke bliver en pestilens for sine omgivelser.

 

Mit råd til dig er: find nogle voksne hunde der ikke gider lege med Simba (som så til gengæld kan lære ham at opføre sig som hund) og lær ham hvor sjovt det er at klatre i træer, ballancere på rækværk, finde godbidder der er klemt fast til træers bark eller ligger gravet ned i jorden. Lav nogle korte spor og lad ham arbejde med sin lugtesans. Han vil synes det er ligeså sjovt, selvom det måske ikke ser sådan ud, men man skal passe på med at se glæde hvor der måske bare er tale om stress.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...