Hop til indhold

vildtspor championat


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Afholdes der vildtsporsprøver i Danmark og er svaret ja, hvor kan jeg så læse om det?

Jeg har selvfølgelig forsøgt at finde oplysninger på DKKs hjemmeside men blev ikke klogere. Kan bare se der kan laves et nordisk championat i kategorien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Afholdes der vildtsporsprøver i Danmark og er svaret ja, hvor kan jeg så læse om det?

Jeg har selvfølgelig forsøgt at finde oplysninger på DKKs hjemmeside men blev ikke klogere. Kan bare se der kan laves et nordisk championat i kategorien.

 

ja, men ikke alle klubber har tilsluttet sig. Retrieverklubben har eksempelvis, vi (i spaniel klubben) har ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, men ikke alle klubber har tilsluttet sig. Retrieverklubben har eksempelvis, vi (i spaniel klubben) har ikke.

 

Hvad hvis en svensker vil gå prøven, er det muligt og skal det i det tilfælde så være gennem racens danske specialklub?

 

Og hvad hvis det f.eks. er mig og en GD, hvor skulle jeg så henvende mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt for en Svensker at gå til vildtsporprøver her i Danmark...... hvis racen man vil gå til prøve med, har en specialklub der har tilsluttet sig.

 

I hvert fald teoretisk kan du gå til prøver uanset race, du kan bare ikke opnå championat eller få officielle registrerede resultater hvis ikke specialklubben har tilsluttet sig.

I praksis ser det ind i mellem anderledes ud, for det er tilsyneladende ikke alle racer der kan få lov at gå til prøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt for en Svensker at gå til vildtsporprøver her i Danmark...... hvis racen man vil gå til prøve med, har en specialklub der har tilsluttet sig.

 

I hvert fald teoretisk kan du gå til prøver uanset race, du kan bare ikke opnå championat eller få officielle registrerede resultater hvis ikke specialklubben har tilsluttet sig.

I praksis ser det ind i mellem anderledes ud, for det er tilsyneladende ikke alle racer der kan få lov at gå til prøver.

 

Ok?

Det lyder mere kompliceret end jeg lige havde forventet.

 

Jeg har en svensk ven, hun har en grand danois og den er vildtsporschampion i Sverige.

En norsk ven med samme race, ditto i Norge.

 

Er det muligt for disse to hundeejere at tage prøven i Danmark mhp. nordisk championat, når den danske grand danois klub ikke er tilsluttet?

 

Hvad vil det sige at en specialklub er tilsluttet?

Er det noget det stiller krav af nogen art af klubben?

 

Er det særlige regler når der er tale om vildtspor, eller er andre sporprøver underlagt samme regelsæt?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan desværre ikke hitte listen over hvilke specialklubber der har tilsluttet sig vildtspor-prøver mv. efter DKK har opdateret deres hjemmeside.

 

Korte svar er: Nej, det er ikke muligt for dem at tage en vildtspor-prøve i Danmark mhp. championat, hvis ikke specialklubben har tilsluttet sig prøvesystemet. (Det har DDB klubben iøvrigt heller ikke, ved jeg)

 

Ville gerne linke til reglerne, men kan igen ikke finde de links jeg havde på det, efter DKK og diverse specialklubber har opdateret deres sider. Championater og dermed titler, er underlagt specialklubberne. Hvis ikek de har tilsluttet sig de prøvesystemer (altså valgt at tilbyde medlemmerne de prøver, og også at registrere resultater) ja så er der ikke noget at hente.

 

Du kan stadig gå prøverne udbudt af andre. Men titler bliver det ikke til.

 

 

Og ja. Det kan være lidt noget rod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke sådan 100% om min klub er tilsluttet systemet, jeg tog som en selvfølge at den ikke er, racens brug taget i betragtning.

Ville det ikke være dit gæt, eller?

 

Er det et system der udelukkende gælder sporprøver eller hører andre prøveformer osse ind under?

Her tænker jeg på at det så vidt jeg ved er alle der kan lave lydighedstitler?

 

Årh jeg syns godt nok det er lidt rodet, men det er osse et emne jeg intet ved om.

Jeg har informeret min svenske ven om at hun nok ikke skal sætte næsen op efter at lave titler i DK, men at jeg synes hun skal ringe til DKK og selv lige få en forklaring :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra det jeg har fået at vide, så skal de starte fra "bunden" i Danmark og arbejde sig op. De svenske prøver kan ikke overføres til Danmark, så man kun skal tage championsporet.

 

Det er vel altid muligt at tilmelde sig prøver der afholdes i specialklubberne. Om man så lige kommer med på den er en anden sag. F.eks. i retrieverklubben er der normalt så mange tilmeldinger til prøverne, så der trækkes lod. I det tilfælde vil retrieverne altid have fortrinsret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...