Hop til indhold

Dobbelt parring.


Drentsche
 Share

Recommended Posts

Jeg sad og skrev med nogen, hvor vi diskuterede ang. dobbelt parring, altså hvor man lader 2 hanhunde, parre en tæve (Ikke aktuelt her) alle steder står der, hvornår at tæven (æggene) er klar til at blive befrugtet, men ikke hvor længe, det kunne jo være godt at vide, hvis man skal besøge 2 forskellige hanhunde, om det skal være inden for de første 48 timer, eller om man med held, kan strække den et par ekstra dage, hvis der nu er langt til hanhund, nr. 2.

Jeg ved ikke, om nogen af jer herinde, der opdrætter, har prøvet det, og måske vidste noget om det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke rigtig noget om det, men jeg ville da mene, at alle æg gerne skulle blive befrugtet ved den første parring?

 

Men hvorfor skulle man dog lade sin tæve parre to gange til samme kuld?

 

Det er sådan at når man opdrætter racehunde, hvis man har en super tæve, kan man vælge, at lade 2 forskellige hanhunde, fra forskellige linier parre hende, for at få generne fra begge hanner. Det er ikke så udbredt i Danmark endnu, men en god mulighed for, at få lavet nogle spændende kombinationer, og hurtigt se om de kvaliteter, man gerne vil have frem i sit opdræt, er tilstede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man får DNA testet alle forældre og hvalpe, så der ikke er tvivl om, hvem der er far til hvem.

 

Facinerende, jeg taenkte netop paa hvordan man kunne vaere sikker, men det er jo ret ligetil saa.... Og ja det goer jo ogsaa at man selv faar langt flere muligheder hos en taeve, hvis man statistisk set kan lave "to kuld paa en gang"... Saa i stedet for at faa 8 hvalpe af samme kombination, faar man statistisk set 4 hvalpe fra to kombinationer... Det er faktisk naesten underligt at det ikke er mere udbredt, for det er da en ret god maade at "udnytte" sine linier optimalt...

 

 

(Og bare lige for at goere det klart, saa ved jeg at det altsaa ikke saadan at det fungere at det er 50% der bliver af hver farhund)

Link til indlæg
Del på andre sites

Maya er jo fra et UPS-kuld med to fædre til.

 

Jeg mener hanhundene var på med en eller to dages mellemrum, men er ikke sikkert.

Det var en gammel blandings han på 13 også en Alaskan der var blevet kastreret en uge - 14 dage før han sprang på tæven.

 

Det var tydeligt i kuldet at se at blandingen var far til 2 af hvalpene og Mutten til 4 hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla, nu vil jeg ikke besvære Birgitte, for sådan et spørgsmål, da det kun var en snak. Hvis det bliver aktuelt, skal der jo alligevel en professionel ind over, det kunne jo bare være at der var nogen der vidste, hvor længe man kunne strække, den sidste parring og at der stadig var gevinst. Men kunne da være spændende på et tidspunkt at prøve, men det er ikke lige i planerne, for de næste mange år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan umiddelbart ikke se, at disse parringer med 2 forskellige hanhund ikke kunne foregå som med én han. Hvis man for en sikkerhedsskyld laver hormonblodprøve til ægløsningsbestemmelse, så skal der jo parres inden æggene henfalder.

Jeg ville nok parre med nr 1 han på 1+3 dag og nr 2 han på 2+4dag. Altså hvis afstanden er til det og ellers lave insimination med den ene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...