Hop til indhold

Utryg lille hund


Ditte91
 Share

Recommended Posts

Trille flyttede ind for ca to måneder siden, og hun har klaret det rigtig fint :)

 

til dem der ikke færdes i alt og intet:

hun er en 5 årig cavalier, som jeg har overtaget fra en anden hf bruger.

 

Jeg har brug for nogle råd til, hvordan jeg kan gøre hende lidt mere selvsikker.

 

vi går dagligt tur i skoven, og når vi møder fremmede hunde - store som små - bliver hun utryg.

Jeg forsøger at afskærme hende, hvis en fremmed hund kommer imod os.

Er den fremmede hund i snor, plejer det at gå ok.

er hunden løs, sætter Trille ofte farten op, for at passere hurtigere, men nogle løse hunde følger efter eller er meget kontaktsøgende. Hun giver tydeligt udtryk for hendes nervøsitet og jeg forsøger selvfølgelig at undgå kontakt, men jeg synes det er lidt svært.

jeg kunne rigtig godt tænke mig, at jeg kunne hjælpe hende og lære hende, at andre hunde ikke er farlige.. Men jeg ved ikke rigtigt hvordan :vedikke:

Jeg kan jo ikke rigtig undgå at møde andre hunde her hvor vi bor..

 

et andet problem, er at hun har fået en vane med, st hun skal gø af alt, så snart vi kommer ud af opgangen. Det værende hunde, mennesker, biler og busser :genert:

Det stopper ofte, efter vi har gået et stykke tid, men i starten er hjernen muligvis slået helt fra :lol:

jeg forsøger at aflede hende, hvis jeg ser en hund komme imod os, men det går ikke super godt. Forsøger også at vende om og gå den anden vej, men den er hun heller ikke helt med på :rolleyes:

 

Jeg er ikke super erfaren hundeejer, så gode råd modtages med glæde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at melde jer til noget lydighedstræning?

 

For jeg har selv oplevet, at min egen lille usikre og krybende hund efterhånden blev en myndig dame, der ikke er bange for nogetsomhelst.

 

Det lyder måske lidt kedeligt med lydighedstræning. Men hvis I får lært de grundlæggende betegnelser for de forskellige øvelser, så kan I efter en sæson fortsætte med hunderally eller dogdancing. Eller I kan gå videre med lydighed på højere plan.

Det vigtigste er at I laver noget sammen, som I begge kan lide.

 

Kunsten er, at lave ting sammen med sin hund, som giver hunden tillid TIL DIG. Og når I to sammen løser de opgaver, som du "finder på", så bliver DU stolt af HENDE. Og hun får en masse tillid til dig. Og til sig selv.

 

Når du ikke har så meget erfaring, så er det bedre at finde et sted, hvor man træner. Efter positive metoder. Uden straf og skældud, men med masser af godter og ros. Det skal være sjovt og rart for hende. Og for dig også.

 

Min hund var hvalp, da jeg fik hende. Men det betyder mindre. Det vigtigste er, at du og hun skal finde måder hvor I kan løse opgaver sammen.

 

Jeg synes altid, at man skal starte med at gå til noget sammen med sin nye hund. Uanset alder.

 

--At afskærme hende for andre hunde KAN virke lige modsat. For hun kan få det indtryk, at du forsøger at beskytte hende mod noget farligt. Det bestyrker hende i, at den anden hund er farlig.

Hav i stedet lommerne fulde af yndlingslegetøj og yndlingsgodter, så du kan fange hendes opmærksomhed så snart du ser en hund, hun ikke skal hilse på. Så kan I koncentrere jer om godter og legetøj til den anden hund er kommet forbi.

DU skal helst se hunden før hende.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar Birgitta :)

 

Jeg har også tænkt i noget lydighed. Jeg har bare lige haft nogle lidt hektiske måneder med meget hjemmearbejde, så det er blevet ved tanken. Om ikke så længe skulle der gerne blive lidt mere luft i min hverdag, så det kunne sagtens være aktuelt :)

 

Jeg tror hun har tillid til mig, men den kan selvfølgelig sagtens blive endnu stærkere, vi har jo ikke kendt hinanden så længe.

 

Er helt med på, at straf osv ikke giver mening. Jeg har trænet Oskar, som bor hos mine forældre, en smule, så jeg er ikke helt begynder.

 

Jeg afskærmer heller ikke, hver gang vi møder hunde. Jeg gør det primært, hvis jeg kan se, at de er lidt for ivrige efter kontakt/leg, da jeg kan se på hende, at det er for voldsomt. De hunde, der bare kommer lunte imod os lader jeg hende selv klare. Ofte går hun bare videre, fordi hun ikke vil hilse, andre gange så synes hun alligevel, at det er lidt spændende, og så hilser hun :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nok desværre vinterpause de fleste steder nu, men ellers ville træning være en rigtig god ide. Både til at skabe lidt selvtillid, men også til at vænne hende til at have fokus på dig på trods af andre hunde omkring hende.

 

kender du ikke nogen du kan gå nogle ture med, hvor hundene ikke er specielt intresserede i andre hunde? Jeg vil gerne gå en tur med jer i ny og næ, men det kan nok ikke blive før engang id ecember, da alle weekender er ret godt booket op her i november måned, og bor lidt for langt væk til at kunne nå det i hverdagene...

 

ja og dog. Kunne selvfølgelig tage hundene med på arbejde en dag, og så gå tidligt, måske...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nok desværre vinterpause de fleste steder nu, men ellers ville træning være en rigtig god ide. Både til at skabe lidt selvtillid, men også til at vænne hende til at have fokus på dig på trods af andre hunde omkring hende.

 

kender du ikke nogen du kan gå nogle ture med, hvor hundene ikke er specielt intresserede i andre hunde? Jeg vil gerne gå en tur med jer i ny og næ, men det kan nok ikke blive før engang id ecember, da alle weekender er ret godt booket op her i november måned, og bor lidt for langt væk til at kunne nå det i hverdagene...

 

ja og dog. Kunne selvfølgelig tage hundene med på arbejde en dag, og så gå tidligt, måske...

 

Jeg kender desværre ikke rigtig nogen med hund. Ud over Anne med Bella, som Trille kender i forvejen.

 

Det er rigtig sødt af dig :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemme i med at hun vil have godt af noget træning. Hun er kommet SÅ langt siden Trine fik hende i sin tid. Men hun mangler lidt selvtillid - og hun mangler måske også den der med at du nok skal passe på hende. Og det er nemmest at opbygge ved træning.

 

Til dem der ikke ved det, passer jeg jo af og til Trille, og det går så fint med hende og Bella. Og Trille ved at Bella passer på hende, så hun er på ingen måde nervøs eller lignende sammen med Bella. Og hun ved at hun kan gå forbi alle andre hunde, for Bella går altid imellem og beskytter Trille:lun:

 

Så alternativt må du anskaffe dig en hund mere:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil, kan vi saftens mødes en dag og gå en tur i snor. Asta er ikke synderligt interesseret i kontakt med andre hunde og jeg kan sagtens bede hende om at lade jer være

 

Du er i øvrigt velkommen til at kigge ud til lydighed en dag og træne det dér også. På mit prøvehold er hundene nogenunde under kontrol :mrgreen:

 

Tak x2 :) vil gerne gå en tur med jer.

 

Jeg stemme i med at hun vil have godt af noget træning. Hun er kommet SÅ langt siden Trine fik hende i sin tid. Men hun mangler lidt selvtillid - og hun mangler måske også den der med at du nok skal passe på hende. Og det er nemmest at opbygge ved træning.

 

Til dem der ikke ved det, passer jeg jo af og til Trille, og det går så fint med hende og Bella. Og Trille ved at Bella passer på hende, så hun er på ingen måde nervøs eller lignende sammen med Bella. Og hun ved at hun kan gå forbi alle andre hunde, for Bella går altid imellem og beskytter Trille:lun:

 

Så alternativt må du anskaffe dig en hund mere:mrgreen:

 

Hun er nemlig så god med Bella :) Jeg tror ikke lige, at hund nr 2 er aktuelt foreløbigt :lol:

 

Har fundet det her: http://www.hundensverden.dk/vinter-2013-2014.html

 

De har træning i november/december også.. Det kunne måske være en mulighed :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak x2 :) vil gerne gå en tur med jer.

 

 

 

Hun er nemlig så god med Bella :) Jeg tror ikke lige, at hund nr 2 er aktuelt foreløbigt :lol:

 

Har fundet det her: http://www.hundensverden.dk/vinter-2013-2014.html

 

De har træning i november/december også.. Det kunne måske være en mulighed :hmm:

 

Hmm.. Det tager så bare lige en time i bus. Hun er lidt skeptisk ift bus, så det vil vi i hvert fald skulle ændre på først :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemme i med at hun vil have godt af noget træning. Hun er kommet SÅ langt siden Trine fik hende i sin tid. Men hun mangler lidt selvtillid - og hun mangler måske også den der med at du nok skal passe på hende. Og det er nemmest at opbygge ved træning.

 

Til dem der ikke ved det, passer jeg jo af og til Trille, og det går så fint med hende og Bella. Og Trille ved at Bella passer på hende, så hun er på ingen måde nervøs eller lignende sammen med Bella. Og hun ved at hun kan gå forbi alle andre hunde, for Bella går altid imellem og beskytter Trille:lun:

 

Årrh, hvor sødt :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...