Hop til indhold

FT Springer Spaniel eller FT Cocker Spaniel ???


Gæst laila kjærgaard
 Share

Recommended Posts

Gæst laila kjærgaard

Vi er på udkig efter en ny hund. Den skal både kunne fungere som familiehund og på jagt.

 

Vi har valgt det skal være en Spaniel, da vi rigtig godt kan lide deres sind og da dens adfærd på jagt passer bedst til det behov min kæreste har på de jagter han går på.

 

Det aller allervigtigste er, at den skal kunne fungere godt som familiehund. Vi er en familie på 4, min kæreste og jeg og vores 2 børn på 11 og 14 år. Vi bor på en stor gård med marker lige bag gården og bruger meget tid udendørs. Her skal hunden kunne være med og følge os rundt hvor vi står og går uden at løbe væk.

 

Når den er inde i huset skal den være rolig og lydig, og den skal ikke have et enormt behov for at skulle ses og snakkes med konstant, men skal kunne slappe af og lægge sig hvis man beder den om det. Her tænker jeg ikke på hvad den er trænet til, den del har vi helt styr på, men hvordan dens temperament er ved netop de 2 racer.

 

Vi har haft en Springer som var netop som beskrevet ovenfor og vi overvejer derfor stærkt en Springer igen. Men synes også at en FT Cocker Spaniel kunne være et godt valg, og den er knap så stor som Springeren.

 

Men FT Cocker ved vi ikke så meget om. Det jeg frygter mest er, om den har et energiniveau som er for højt når den er indendørs, for det holder jeg ikke ud (taler af erfaring med Irsk Setter!)

 

Alt det de med at den jo kræver en masse motion og aktivering behøver I ikke skrive om, det er vi ganske godt klar over, men vil gerne høre Jeres erfaringer med de nævnte racer, deres temperament og opførsel og hvor meget I aktiverer dem hver dag :)

 

På forhånd tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Af de 2 Spaniel typer ville jeg holde mig til Springer, hvis jeg var jer. Cocker er i hvert fald ikke mindre selvstændige og mere rolige end Springere.

 

Jeg tror også I skal se jeg godt for. Der er linjer indenfor FT Springere som det vil være vanskeligt at få den familiehund ud af som i ønsker. Jeg tror at visse Springere vil have så stor jagt motor, at den vil gå på jagt for sig selv, hvis man bare tager den med i haven eller lader den løbe løs rundt omkring gården.

 

Prøv evt. at holde jer til de linjer der var i jeres gamle springer, som jo tilsyneladende har levet op til jeres behov.

 

Personligt tror jeg faktisk at en retriever ville være et mere sikkert valg. Har i Overvejet en Stabyhoun?

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst laila kjærgaard

Hej PBC

 

Tak for svar :)

 

Det er også de tanker og den opfattelse jeg har om de 2 racer. Og giver dig helt ret i at man skal se sig godt for. Og det gør vi også, for vi har kæmpet er forgæves kamp med en meget egenrådig Setter gennem 7 år, så derfor ser vi os enormt godt for denne gang.

 

Den hund vi skal have skal derfor først og fremmest være familiehund, dernæst jagthund.

 

Desværre han vi ikke få en hund fra den kennel vi fik den anden fra, da den er nedlagt :(

 

Har lige kigget på Stabyhoun, den er godt nok smuk. Men er bange for at den bliver lidt for stor efter vores smag og den er nok også ret svær at få fingre i (og dyr kan jeg forestille mig) ;)

 

Mvh Laila

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har I jo erfaring med FT Springer, men ellers ville jeg aldrig anbefale en FT Springer til nogen som først og fremmest vil have en familiehund og sekundært en jagthund, men gerne til nogen der så det omvendt.

 

Selvom kennelen er nedlagt kan linjerne jo godt stadig findes. Er det fx kennel Chaser er der jo mange hunde derude efter de linjer. Det samme gælder andre nedlagte kenneler.

 

Udfordringen med FT Spaniels er at markprøverne, som er avlsvejledende udelukkende fokuserer på hundens trænbarhed og jagtegenskaber (og hundeførerens kvalifikationer), hvilket ikke sikrer at hunden også vil være en behagelig familiehund.

 

Jeg har haft 4 FT Springere, som alle har være super jagthunde og gode familiehunde, men jeg har også hørt om folk som siger: min FT Springer er jeg nødt til at sætte i løbegård for inde falder den ikke til ro. Det er den slags hunde som sagtens kan vinde markprøver, men som ikke burde bruges til avl af familiehunde.

 

Det er rigtig svært at se på faderen og moderen hvilken gruppe de tilhører - eller om de er midt imellem.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Field Trial betyder mark prøve og FT Spaniel er derfor spaniels som er avlet til jagt og markprøver. Typisk vil mange af anerne være markprøvet i England, Skotland eller Irland og have diverse titler. Disse hunde udstilles ikke men avles udelukkende efter egenskaber som gør dem særdeles anvendelige til jagt.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en helt almindelig engelsk cocker spaniel, hvorfor skal det absolut være en FT ? En almindelig cocker kan sagtens trænes til jagt og ville elske det, samtidig med at det er en fantastisk familie hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en helt almindelig engelsk cocker spaniel, hvorfor skal det absolut være en FT ? En almindelig cocker kan sagtens trænes til jagt og ville elske det, samtidig med at det er en fantastisk familie hund.

 

Til dels enig. Hvis det jagtmæssige er sekundært. Der er altså ganske stor forskel på hvad man kan forvente at en FT Cocker Spaniel og en "almindelig" Cocker Spaniel af udstillingslinjer, når det kommer til jagtpræstationer. Hvor stor forskel der mht. Familiehund egenskaberne skal jeg ikke kunne udtale mig om.

 

Jeg ville selv have Welch Springer Spaniel hvis jeg troede på at der kunne blive gode jagthunde ud af dem med rimelig stor sikkerhed.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Til dels enig. Hvis det jagtmæssige er sekundært. Der er altså ganske stor forskel på hvad man kan forvente at en FT Cocker Spaniel og en "almindelig" Cocker Spaniel af udstillingslinjer, når det kommer til jagtpræstationer. Hvor stor forskel der mht. Familiehund egenskaberne skal jeg ikke kunne udtale mig om.

 

Jeg ville selv have Welch Springer Spaniel hvis jeg troede på at der kunne blive gode jagthunde ud af dem med rimelig stor sikkerhed.

 

vh PBC

 

men man behøver jo ikke vælge en cocker fra en udstillings linje, man kan jo også vælge en engelsk cocker fra en jagtlinje. Men jeg er godt klar over at FT har fordele for dem som ønsker at bruge hunden til jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt problemet. En del af standard engelsk Cocker har så meget pels , at almindelig naturlig luftning og træning kan bibringe timers udredning og rengøring. FT modellerne er ikke så pelsrige, ofte noget mindre og spinklere. Og standmodellerne har langtfra alle det drive, der gør ,at de kan arbejde over lang tid. Der er nok for mange sofadyr imellem.

Trådstarter burde forhører sig hos Steen Stenild og Hopsa herinde på HF, der begge er ude i Ft-er efter de først har haft standardmodellen.

Til spørgeren så har kennel Hunterfull jo nogle importer, der er mixer, som vel bruges til jagt, spor, agility osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt problemet. En del af standard engelsk Cocker har så meget pels , at almindelig naturlig luftning og træning kan bibringe timers udredning og rengøring. FT modellerne er ikke så pelsrige, ofte noget mindre og spinklere. Og standmodellerne har langtfra alle det drive, der gør ,at de kan arbejde over lang tid. Der er nok for mange sofadyr imellem.

Trådstarter burde forhører sig hos Steen Stenild og Hopsa herinde på HF, der begge er ude i Ft-er efter de først har haft standardmodellen.

Til spørgeren så har kennel Hunterfull jo nogle importer, der er mixer, som vel bruges til jagt, spor, agility osv.

 

hopsa? du mener spilop ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm...

 

Jeg synes billedet bliver lidt mudret nu...

 

FT Cocker Spaniels

Engelsk Cocker Spaniels af udstillingslinjer

Engelsk Cocker Spaniels til jagt

Og .... praktisk jagt med Cockere, også kombinerede familiehunde

 

Øhh ..... De er alle "Engelsk Cocker spaniels" det står i stamtavlerne og det er det de er.

FT typen er kendetegnet ved at linjerne bag er markprøvehunde

Og Standard typen (hvis vi lige kan kalde dem det) er kendetegnede ved at linjerne bag er udstillingshunde

 

Begge typer kan fint bruges som en kombination af jagt og familiehunde men:

 

FT typen er typisk lidt mindre, har meget kortere og mindre vedligeholdelses krævende pels og de er primært avlet til jagt, men kan sagtens være gode familiehunde også

 

Standradtypen er lidt større/kraftigere og er så pelsrige at det kan være problematisk på jagt og de kræver jævnlig trimning. Det er primært udstillings og familiehunde, men kan sagtens være udemærkede jagthunde også.

 

Men igen alle er Engelsk Cocker Spaniels - og ingen er det mere end andre. Præcis det samme gælder for Springere. Og hvis diskussionen så kommer ind på hvad der er mest oprindeligt eller rigtigt, tror jeg faktisk at FT typerne ligner mest de Spaniels, som var almindelige frem til 1950 - 60'erne, hvorefter udstillingsfolk begyndte at avle mere målrettet imod kraftigere, større og mere hårrige hunde.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Til PBC.

Ja, som du beskriver det, ser jeg det.

Jeg er fra 1945 og har kendt den såkaldte standard Cocker fra min barndom. Og de var ikke jagthunde , men havde da ikke denne pels, man ser i dag.

Aner ikke om de kom til trim.

Mine første springere mødte jeg i Søndermarken i KBH (ca. 1960), en ejer med 2 stk. engelske importer. Brugt til jagt.

Standardcockere idag af de linier der udstilles, skal virkelig have ofte pelspleje for at ikke ligne filtrede får. De fleste går vel villigt efter alt fuglevildt, og er nogle svin i naturen og kræver meget rengøring for at bo med dem. Altså i moser, åer, og alt mudder plus i tæt krat, der stikker.

Men med nogle kilometer på opleveren og noget træning en herlig hund at bo med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde en sort Cocker derhjemme i de tidlige 70'ere. Hun var altid fin i pelsen uden at vi trimmede hende. vi klippede poter i ny og næ og det var det. hun vejede iøvrigt 12 kg og 39 cm høj og lidt lang i kroppen.

 

 

Læser man i bøger fra 60'erne om spaniel og pelspleje står der at man skal iagttage 3 ting. trim lidt over ørene så ørene synes lavt ansat, trim halen lidt og klip poterne - og så citerer jeg fra A. P. Nørlunds bog om Spaniels 4. udgave fra 1961:

 

"men glemmes må det ikke, at spaniels er jagthunderacer, hvor naturen helst skal råde. "

 

Der er iøvrigt mange fine billeder i bogen som viser kønne, naturlige Spaniels, som slet ikke ligner dem vi ser på udstilling idag, men som dog er mere kompakte end de FT Spaniels man ser på markprøver i dag..... de er så afmagrede (for at få nok fart i dem) at det nærmer sig noget usundt og de ligner fugleskræmsler.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Freddy 10.jpgPå udstillinger ser jeg da tæver, der knap vejer 10 kg. Og små lidt feminine hanhunde. Altså hanner uden kønspræg. Mener i øvrigt lige Kg er ændret, forhøjet i standarden. Mine hanner har ligget på 16 kg uden at være store, men meget kraftige bygget. Og mine 3 tæver ligger mellem 12,5- 14,5 kg.Men de er også store og massive.

Jeg må indrømme at jeg betragter FT- erne som en lidt anden race, forskellen er i mine øjne for stor.

Her er Freddy Fræk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm...

 

Jeg synes billedet bliver lidt mudret nu...

 

FT Cocker Spaniels

Engelsk Cocker Spaniels af udstillingslinjer

Engelsk Cocker Spaniels til jagt

Og .... praktisk jagt med Cockere, også kombinerede familiehunde

 

Øhh ..... De er alle "Engelsk Cocker spaniels" det står i stamtavlerne og det er det de er.

FT typen er kendetegnet ved at linjerne bag er markprøvehunde

Og Standard typen (hvis vi lige kan kalde dem det) er kendetegnede ved at linjerne bag er udstillingshunde

 

Begge typer kan fint bruges som en kombination af jagt og familiehunde men:

 

FT typen er typisk lidt mindre, har meget kortere og mindre vedligeholdelses krævende pels og de er primært avlet til jagt, men kan sagtens være gode familiehunde også

 

Standradtypen er lidt større/kraftigere og er så pelsrige at det kan være problematisk på jagt og de kræver jævnlig trimning. Det er primært udstillings og familiehunde, men kan sagtens være udemærkede jagthunde også.

 

Men igen alle er Engelsk Cocker Spaniels - og ingen er det mere end andre. Præcis det samme gælder for Springere. Og hvis diskussionen så kommer ind på hvad der er mest oprindeligt eller rigtigt, tror jeg faktisk at FT typerne ligner mest de Spaniels, som var almindelige frem til 1950 - 60'erne, hvorefter udstillingsfolk begyndte at avle mere målrettet imod kraftigere, større og mere hårrige hunde.

 

vh PBC

 

 

Jeg har selv standardtypen der bruges til jagt, og jeg kommer ind i mellem også på markprøverne.

 

 

I mine øjne er standardtypen og ft typen som vi kender dem i dag lige langt væk fra de spaniels der dannede baggrund for den oprindelige standard. Der er ikke noget af det der er mere rigtigt end det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til CHR

Kan du forklare mig, hvornår det blev moderne, at de ikke kunne blive korte nok i ryglængde.

Min Molly på nu over 13 år er som sin mormor(Travis Overdrive) lidt langt i lænden. Men hun er sund og med gode bevægelser. Men umoderne nu.

Tænker lidt på at hvis dette fortsætter vil de få bevægelser som en breton. Den er jo i forhold til benlængde meget kortrygget i den almindelige udgave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til CHR

Kan du forklare mig, hvornår det blev moderne, at de ikke kunne blive korte nok i ryglængde.

Min Molly på nu over 13 år er som sin mormor(Travis Overdrive) lidt langt i lænden. Men hun er sund og med gode bevægelser. Men umoderne nu.

Tænker lidt på at hvis dette fortsætter vil de få bevægelser som en breton. Den er jo i forhold til benlængde meget kortrygget i den almindelige udgave.

 

 

Der er inden for de sidste par år kommet ret meget fokus på længden af vores spaniels, og med rette. De lange lænde giver rigtig gode bevægelser i trav, og når vi viser vores hunde på udstilling er det altid i trav og derfor har der været en tendens til at disse hunde har vundet en del. Men... det er ikke naturligt for en cocker at bevæge sig i trav. En cocker der skal gå på jagt galoperer i sit søg. En hund der er lang bruger mere energi end de korte hunde i galop og derfor er den lange type fysiologisk forkert i henhold til standarden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er vist ret enige.

 

Ellers er det i hvert fald nuancer der skiller os.

 

Spaniels er skønne og kønne. Charmerende og arbejdsglade. Det er super herlige jagthunde og vidunderlige familiehunde. Jeg ville bare ønske at man havde holdt sig til kun en type men det er nok svært med en race der er så køn og populær.

 

Der er dog især en ting jeg aldrig kommer til at forstå og det er at man laver en pels der er så lang og vedligeholdelses krævende på en hund som man gør på udstillinglinjerne. Og at man avler FT Spaniels uden at tage hensyn til udseende, pelskvalitet og størrelse overhovedet.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er vist ret enige.

 

Ellers er det i hvert fald nuancer der skiller os.

 

Spaniels er skønne og kønne. Charmerende og arbejdsglade. Det er super herlige jagthunde og vidunderlige familiehunde. Jeg ville bare ønske at man havde holdt sig til kun en type men det er nok svært med en race der er så køn og populær.

 

Der er dog især en ting jeg aldrig kommer til at forstå og det er at man laver en pels der er så lang og vedligeholdelses krævende på en hund som man gør på udstillinglinjerne. Og at man avler FT Spaniels uden at tage hensyn til udseende, pelskvalitet og størrelse overhovedet.

 

vh PBC

 

Det forstår jeg heller ikke noget som helst af... -eller... jeg ved jo godt hvorfor man gerne vil have al pelsen på hundene, men det er ikke noget jeg selv finder særlig hensigtsmæssig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...