Hop til indhold

Dit tis, mit tis,vores tis?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Mine to kræ lever i fred og foredragelighed. Jeg er ret sikker på, at Karla er "førerhund", hvis det skulle være nødvendigt. altså det er hende der bedømmer om en situation kræver en reaktion eller ej fx. om der skal gøes når nogen er ved døren osv. og så følger Johna bare trop.

 

Karla letter ben når hun markerer og skraber også bagefter. Johna har lettet ben siden hun var ganske ganske ung - kun 10-11 uger gammel - så jeg får ud fra, at dette er ren copycat behaviour. Rigtitg meget af Johnas opførsel er aflært via observation af hendes store idol.

 

Når der tisses / markeres på gåture, så tisser de ovenpå hinanden på må og få så vidt jeg kan se. Det er ikke altid den ene ovenpå den anden, men mere random, alt efter hvem der lige finde på at tisse på et særligt godt sted først.

 

men nu er de også begyndt at skabe på hinandens tis? Især Karla kan finde på at skrabe på Johnas tis, uden selv at tisse først? Hvad sker der der?

 

Karla har altid været lidt en skovl mht skraberi. Ihvertfald hvis min forståelse af skraberi er korrekt, nemlig at man skraber for at sprede duftpartiklerne? Men måske har jeg misforstået noget, for Karla tisser. Rejser sig, vender ansigtet mod sit tis og skraber så bagud :roll:

 

og nu er hun også begyndt at gøre det på Johnas tis.... Nogen ide om hvad der foregår?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke rigtig en ide om hvad der foregår. Dog kan jeg sige at min den store godt kan skrabe uden at ha tisset. Den unge er slet ikke begyndt at skrabe endnu. Men skal altid tisse oveni hvor den store har tisset :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ayo har også fuldstændig (!!!) misforstået skraberi-konceptet. Hun skraber også herhjemme på gulvet, i sofaen what ever, hvis hun vil lege, have en godbid el. Lign :lol: så herhjemme tager vi i hvert fald ikke det der skraben så højtidligt, hehe. Dog skraber ingen ovenpå hinandens tis, men Ayo og Liva skal også helst tisse ovenpå hinanden.

 

men ingen bud på det dine to har gang i. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Om morgenen når mine kommer ud i haven for at lette sig efter natten - så tisser de nogle gange oven i hinandens tis - men ikke altid. Det samme gør sig gældende sådan i løbet af dagen. Ingen af dem skraber bagud når de er i haven.

Det er kun på gå ture de skraber bagud og det er kun Oscar og Charlie der gør det - Darwin har aldrig gjort det - men måske kommer det :vedikke: - Oscar var over 4 år før han begyndte på det og han gør det ikke hvergang. Mine går ikke ture sammen - det sker kun engang i mellem og her har vi ikke set at de tisser oven i hinandens tis.

Det var ikke til ret meget hjælp det her :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: i det mindste er vi alle enige om, at ingen aner hvad de to madammer har gang i ;-). Mine skraber heller ikke hjemme i haven. Kun på gåture. De skraber begge to. Karla begyndte på det omkring da hun var halvandet tror jeg? Johna tidligere. Men igen, ved ikke hvor meget af det der bare er kopiopførsel? Jeg tror ikke hun havde været i sin første løb da hun begyndte på det...
Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme er det tydeligt, at det er Liva, der er førertæven.

 

Tissen-ovenpå sker kun i perioden op til løbetid og under løbetid.

Maggie tisser/markerer og Liva markerer ovenpå sådan lidt "du skal ikke gå her og gøre reklame for dine lyster"

 

Begge skraber. Liva den "forkerte" vej, men Maggie har fundet ud af hvilken retning. Hun skraber dog så voldsomt, at man helst ikke skal stå i vejen for hende :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk, jeg har altid opfattet det lidt som noget samhørighed at tisse ovenpå den andens tis :oops:

 

Det er faktisk meget sjældent at Ninja og Mollie gør det, men når det sker er det ofte Mollie der tisser ovenpå Ninja, og jeg vil da tro at det er Ninja der er 'førerhunden' herhjemme?

 

Ninja skraber så slet ikke, og har vist gjort det én gang i sit liv, hvor jeg var sådan helt :shock: Mollie gør det gerne når hun tisser eller skider på et underlag der er til at skrabe op, altså græs, jord osv.

 

Men er der andre fremmede hunde til stede vil jeg ikke have hun gør det, for det virker faktisk lidt som om hun 'spiller op' til dem, og kommer lidt op i det røde felt af at skrabe bagud, så der hiver vi hende videre - det gider jeg ikke se på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter også hat af hvornår der skal skrabes og hvorfor - nogle gange skraaaaber Ozzie efter hun har tisset og pøllet og det er altså viiiirkelig vigtigt kan man se. Hun skraber kun på den måde på tur og når hun har leveret noget til andre hunde at sniffe til (talløse er de gange i øvrigt hvor jeg TROR hun er færdig med at skrabe, bukker mig for at samle en pølle op og så synes frøken Ozzie lige der skal skrabes lidt ekstra så jeg kan få lidt jord i hovedet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse skrabede altid. Medmindre vi altså var sammen med andre hunde, så skulle der bestemt ikke skrabes!

 

 

Min gamle venindes mops tissede på alle de andres pis og skrabede. Og hun skrabede ikke bare - hun gjorde an, gav et hyl fra sig og skrabede som om det gjaldt hendes liv!!

Det var vist godt hun var en lille lort, sådan som hun spillede op!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...