Hop til indhold

Min hund overfalder mig, hvorfor?


Gæst Piro
 Share

Recommended Posts

Jeg har en briard som nu er 5 måneder og for det meste er han bare en legesyg og kærlig hund.

Vi hygger os sammen i det daglige, men udenfor har han sommetider denne mani med at springe på mig bagfra og så bider han og det er ikke nap, men bid. Han reagerer overhovedet ikke på hverken "Nej" eller "Fy" og jeg må med skam melde, at jeg også har slået ud efter ham og ramt, men det er han fuldstændig ligeglad med. Det er ikke hver dag han gør det, men mindst 3-4 gange om ugen. Så ja, jeg er meget ked af det, for jeg har aldrig haft en Briard med disse tendenser. Jeg har forespurgt sælgeren om hun kunne hjælpe mig, men hun kunne desværre ikke hjælpe, for hun kendte ikke noget til denne adfærd. Jeg har haft to Briarder og jeg har aldrig oplevet noget lignende.

Er der nogen her der kan hjælpe mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kender jeg godt til, men for at hjælpe med sådan noget optimalt synes jeg du skal få hjælp af en for ser din hund og dig sammen for det er noget i jeres relation der er gået skævt.

 

Men det er meget vigtigt at det er en træner der ikke bruger straf eller tvang, da det slet ikke er hvad din hund skal bruge.

Hvis du fortæller hvilket område du bor i kan nogen herinde måske anbefale en adfærd s behandler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft lidt samme problem med Ollie , han sprang op og bed sig fast i min arm når vi gik tur - i begyndelsen skældte jeg ud uden at det hjalp synderligt så gik jeg over til at negligere ham totalt når han gjorde det - stod bare fuldstændig stille uden at sige eller gøre noget og ventede på at han blev færdig - det har hjulpet så meget at det nu kun er engang imellem at han " falder " i igen - før kunne det ske 2 - 3 x på en længere tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever noget af det samme med vores snart 8 mdr. gamle Hovawart. Han kan også få "anfald" hvor han hopper rundt foran mig, og gør udfald. tydeligvis i overstadighed, men det kan være ekstremt irriterernde, hvis man har noget man skal nå. Det er desværre også ret underholdende, og jeg har svært ved at bevare alvoren, når jrg prøver at stoppe det. Jeg har også en formodning om at det stopper af sig selv. Det er typisk i situationer hvor jeg har ignoreret ham, eller været væk, at det sker, men det kan også forekomme på almindelige gåture, hvor han pludselig flipper ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun være enige med de andre. Rosa gjorde det også, og særligt hvis vi løb, for så blev hun total begejstret fordi det var bare en vild sjove leg. Hun kan stadig finde på at tage fat i ærmet af begejstring når vi løber og leger og hun bliver 1 år om en uge :lun:

Jeg gjort det at, jeg stoppede op med det samme, med vores nej lyd og vendte jeg ryggen til hende, hver gang hun hoppede op af mig.

min gamle Labbe, var en rigtig bølle med det i en periode. Tror nogle hanner, har lidt mere kamp gejst en hunner.

og velkommen til :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa og velkommen til.

Min den lille lab som nu er 16 mdr. gjorde det samme. Både inde og ude. Jeg stoppede legen med et samme ignorerede ham fuldstændig et minut eller to - så kunne legen starte igen men begyndte han igen stoppede legen, det fik hurtig ende indenfor.

Det er jo ikke sjovt når mor ikke gider at lege ;-)

Udenfor tog det lidt tid før jeg fandt ud af hvornår han bed mig, det var simpelthen fordi han var for træt og overgearet og var helt oppe at køre, jeg fandt ud af hvornår træning / gå ture skulle stoppe lige inden han begyndte at bide og så gik det i sig selv, nu gør han det aldrig mere - men det tog lidt tid.

Og tror Gittemus måske har ret min den lille er en bisse og en rigtig bølle, det tager lidt tid, bare vent til han bliver kønsmoden ;-) lige nu er min teenage rocker og hører bare intet eller ser intet af det jeg vil have ham til, så der er lige nogle perioder man skal over men det er sku dejligt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at ignorere ham har jeg prøvet, ja- alt det i har beskrevet hvad i gjorde for at løse problemet, men intet har hjulpet. Jeg gør en ret stor indsats for at forstå "hundesprog" og har altid gjort det, så jeg syntes selv, jeg skulle have erfaring. Jeg går hjemme hele dagen og han er sjældent alene hjemme og når vi er inde, er der aldrig problemer. Det er når jeg er i have eller jeg går tur med ham, at problemet opstår. Det er desværre blevet sådan, at det er HVER gang vi er udenfor. Tøj ødelægges samt min tålmodighed efterhånden, og alle facetter i vores forhold er blevet vendt og drejet. Men sådan var han fra første dag vi fik ham, så det kan bestemt ikke være noget han har lært herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han gør det fordi han får noget ud af det.... Din opmærksomhed...

Hvis der ikke var en gevinst for ham, så ville han holde op.

Om du skal irettesætte eller ignorere vil jeg lade dig selv afgøre alt efter hvad din hun responderer bedst på - men du skal være konsekvent i det du vælger - der kan gå lang tid inden en tillært uønsket adfærd forsvinder igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at ignorere ham har jeg prøvet, ja- alt det i har beskrevet hvad i gjorde for at løse problemet, men intet har hjulpet. Jeg gør en ret stor indsats for at forstå "hundesprog" og har altid gjort det, så jeg syntes selv, jeg skulle have erfaring. Jeg går hjemme hele dagen og han er sjældent alene hjemme og når vi er inde, er der aldrig problemer. Det er når jeg er i have eller jeg går tur med ham, at problemet opstår. Det er desværre blevet sådan, at det er HVER gang vi er udenfor. Tøj ødelægges samt min tålmodighed efterhånden, og alle facetter i vores forhold er blevet vendt og drejet. Men sådan var han fra første dag vi fik ham, så det kan bestemt ikke være noget han har lært herhjemme.

Har du prøvet at gå fra ham når han gør det? Altså simpelthen gå indenfor. Hvis dette virker i haven kan du gøre det samme på tur vedsimpelthen at binde ham til noget og ¨gå fra ham i nogle min. bare stå så han ikke kan nå dig lidt væk og ignorer ham. Når han så er rolig igen, så går du tilbage og beder ha gøre en øvelse han kan godt og som er uforenlig med at spring rundt og bide - feks dæk og belønner ham rigeligt for dette. Starter han så forfra, så må du jo gentage det.

Men det er virkelig svært at forsklare på skrift. Dengang min hund var ung og gjorde det samme og som jeg desværre fik adresseret helt forkert efter råd fra de forkert og det dermed varede ved i flere år i bestemte situationer, der lærte jeg hende et virkelig sikkert "target" signal, hvor hun trykkede snuden i min hund og holdt den er. Så efterfølgende kunne jeg bede hende dutte min hånd og man kan ikke dutte og bide på samm tid og det var dutte der gav godbidder, så på den måde fik jeg styr på bideriet og kunne let stoppe det.

 

 

Andre har je hjulpet med bare at lære en stensikker dæk og når så hunden hopper rundt og hjernen brænder sammen, bliver den bedt dække og masser belønning for det.

 

Kan du slet ikke regne ud hvad der starter adfærden? Får min hund var det overstimulering/stress og det er det for de fleste. Frustration og angst kan også spille ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når min hunds hjerne kortslutter pga stress, så kan han finde på at hoppe op og bide sig fat i min arm. Aldrig hjemme, altså på en gåtur. Det eneste der hjælper er at bede ham sætter sig og give ham en godbid,så stopper han. Kan jeg slet ikke få ham til at stoppe, så må jeg aflede ham med en godbid, selvom han helst ikke skal tro at han får ros for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...