Hop til indhold

Hvornår giver I smertestillende?


Kirsten90
 Share

Recommended Posts

Ja, hvornår give smertestillende?

 

I søndags opdagede vi at Futte havde en øm byld på den ene trædepude. Vi opdagede det ved at han peb da han hoppede ned af øverste trin på trappen mod haven (3-4 trin, landede på blødt græs). Vi måtte ikke se på den og han ville ikke gå på poten. Han var rigtig sløj, rystede, var varm og vi var på ingen måde i tvivl om at han havde ondt.(Vi behandlede med Xylocain gel og forbandt det så gelen blev på)

 

Mandag var vi ved dyrlægen. Han blev bedøvet og fik bylden punkteret, fik efterfølgende antibiotika og smertestillende som injektion til det næste døgn. Han startede selvfølgelig på antibiotikakur tirsdag morgen og skal køre 10 dage med tabletkur samt potebad og Fucidinsalve x 2 dagligt.

 

Da jeg bad om det, udskrev dyrlægen også lidt smertestillende "som jeg da kunne bruge hvis jeg syntes". Min dyrlæge har nogle ret firkantede holdninger til en del ting, men er nu ellers en skøn herre som begge hunde godt kan lide :-)

 

Mit spørgsmål kommer så nu... For jeg er enig med dyrlægen i, at Futte ikke bare skal have smertestillende "fordi". Jeg har fået Norodyl 50 mg. hvor han må få ½ tablet x 2 dgl.

Jeg har tirsdag, onsdag og i dag givet ham om morgenen for at være på den sikre side. Jeg har lige givet igen da han peb og ikke lige ville støtte efter at være løbet ned af trappen fra overetagen...

 

Men hvornår skal jeg give smertestillende? Er der noget særligt jeg skal se efter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hvis hunden har ondt er det jo helt i orden, at give smertestillende og da de jo ikke kan sige, når det gør ondt, så er der vel ikke noget til hinder for, at man giver en dag ekstra, bare for, at være på den sikre side. Det ville jeg gøre.:-)

 

Jeg tænker også mere om man, udover ved ekstrem smerte, kan aflæse smerte ved sin hund? Han skal selvfølgelig have hvad der er behov for, men da han i sidste uge har døjet lidt med maven vil jeg heller ikke fylde for meget smertestillende på ham. :-)

 

Men skulle han slet ikke holdes lidt i ro ?...og trapper er nok ikke det allerbedste med en øm pote.

 

Jo, det skulle han egentlig, men det ved han ikke. :-) Jeg havde ikke opdaget at han var rendt ovenpå før han kom ned igen. Han virker dog ikke umiddelbart til at være øm i poten mere, bortset fra lige da han hoppede ned af trappen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også mere om man, udover ved ekstrem smerte, kan aflæse smerte ved sin hund? Han skal selvfølgelig have hvad der er behov for, men da han i sidste uge har døjet lidt med maven vil jeg heller ikke fylde for meget smertestillende på ham. :-)

 

 

 

Jo, det skulle han egentlig, men det ved han ikke. :-) Jeg havde ikke opdaget at han var rendt ovenpå før han kom ned igen. Han virker dog ikke umiddelbart til at være øm i poten mere, bortset fra lige da han hoppede ned af trappen.

 

Hunde er jo gode til, at skjule hvis de har ondt, så det kan være svært, at sige om han har ondt, hvis der ikke er nogen andre tegn, der indikere, at der er noget der gør ondt.

Det må også være svært, at holde en aktiv hund i ro, kunne jeg forestille mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke sætte noget på tværs af trappen, så han ikke kan smutte derop i et ubevogtet øjeblik?

 

Og for at svare på spørgsmålet, så ville jeg nok give om aftenen, når han har gået på poten igennem dagen :hmm: Og så ellers bare efter behov. Hvis han virker øm, ikke vil støtte på poten eller generelt virker utilpas og "trist." Så kan det nok ikke gå helt galt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En (ond, hvis man må bruge det ord) videnskabelig undersøgelse har vist at heling og overlevelse er bedre ved brug af smertestillende end uden. Nu tåler hunde smertestillende rimeligt så jeg er ikke så bange for at give det. Antibiotika burde vi til gengæld værne om pga. risiko for resistensudvikling. Tror ingen ønsker sig til tiden hvor vi ikke havde antibiotika !

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er jo gode til, at skjule hvis de har ondt, så det kan være svært, at sige om han har ondt, hvis der ikke er nogen andre tegn, der indikere, at der er noget der gør ondt.

Det må også være svært, at holde en aktiv hund i ro, kunne jeg forestille mig :-)

Det må man sige. :-) Han har fuldstændig glemt ekstrem smerte, søvnløs nat og feber. ;-) (Mine studieveninder, som ikke selv har kæledyr, syntes jeg var hysterisk da jeg havde "hundens første sygedag" mandag da han skulle til dyrlægen :roll:)

 

Kan du ikke sætte noget på tværs af trappen, så han ikke kan smutte derop i et ubevogtet øjeblik?

 

Og for at svare på spørgsmålet, så ville jeg nok give om aftenen, når han har gået på poten igennem dagen :hmm: Og så ellers bare efter behov. Hvis han virker øm, ikke vil støtte på poten eller generelt virker utilpas og "trist." Så kan det nok ikke gå helt galt :-D

 

Normalt har hundene slet ikke adgang til det rum trappen er i, så det er slet ikke et problem - Andet end i dag.

Synes bare han har virket lidt trist hele dagen - Selv om han har fået smertestillende både i morges og her til aften :hmm:Ellers har han været ved godt mod siden han vågnede igen i mandags.

 

En (ond, hvis man må bruge det ord) videnskabelig undersøgelse har vist at heling og overlevelse er bedre ved brug af smertestillende end uden. Nu tåler hunde smertestillende rimeligt så jeg er ikke så bange for at give det. Antibiotika burde vi til gengæld værne om pga. risiko for resistensudvikling. Tror ingen ønsker sig til tiden hvor vi ikke havde antibiotika !

 

Så får han altså både morgen og aften de næste 3 dage! :5up: Min bekymring var nok også mere fordi hans mave har været lidt ustabil i sidste uge (nok i virkeligheden pga. han allerede da havde ondt i poten).

Er derudover enig ang. AB. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

tja, nu har jeg jo gamle hunde med gigt, så det smertestillende er jævnligt i brug. Faktisk får mysla dagligt på ordre fra dyrlægen. Sheila har fået ved operationer selvfølgelig, da hun sprang et ledbånd i poten (snakkede med dyrlægen først), som et tjek af om hendes sidste knude gjorde ondt og så giver jeg hende måske en dag efter hård anstrengelse hvis hun virker øm og stiv.

 

Men til en egentlig pote skade, som hunden ikke længere halter af, ville jeg nok springe over. jeg spiser heller ikke selv smertestillende fordi jeg har haft trådt noget op i foden og den gør ondt hvis jeg træder på den hårdt. Men hvis den var øm, hævet og konstant varm, så ville smertestillende jo kunne hjælpe inflamationen og så gør jeg:)

 

Men min dyrlæge holder sig ikke tilbage - han går klart ind for at hunden skal have det så rart så muligt mens den kommer sig:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...