Hop til indhold

Binyrebarkhormon - Hvad gør det egentlig?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Ofte vil man som hundejere af især allergihunde på et tidspunkt for tilbudt binyrebarkhormon til ens hund, eller man kan opleve det med en gammel gigtplaget hund som så får det bedre i dens sidste levetid.

 

Jeg er klar over binyrebarkhormon ikke er ufarligt at give sin hund, og har derfor altid været stor modstander af at give det medmindre der ikke var anden udvej, men nu er jeg så kommet i den situation hvor jeg, ikke Luna, bliver fyldt med det i stor stil, og det har gjort mig nysgerrig med hensyn til hvad det egentlig er det gør.

 

Jeg er klar over at det undertrykker immunforsvaret. Og jeg har lært at når man hæver op og klør efter f.eks. et bistik, så er det ikke giften fra stikket men derimod ens immunforsvar der får det til at hæve og klø, og derfor kan immunhæmmende medicin få hævelsen og kløen til at gå væk.

 

Men det vil jo så sige at det egentlig ikke er "sygdommen" der gør en syg, men derimod ens krops reaktion på sygdommen?

 

Man går så ind og giver en immunhæmmende medicin og er nu ikke længere syg, men hvad har det så af konsekvenser, udover at det bivirkninger står beskrevet på indlægsedlen (knogleskørhed især).

 

Så jeg søger nok en der ved lidt om immunforsvaret og kan forklare på et letforståeligt sprog hvad der egentlig foregår når man sådan går ind og manipulerer med immunforsvaret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der sker når man får tilført binyrebarkhormon er at ens egen naturlige hormonbalance bliver forstyrret og nedsat. Din egen immunforsvar kan ikke træde i kraft hvis du får en mere alvorlig sygdom eller hvis du skal opereres. Hvis det sker skal dosis sandsynlig sættes op. Længervarende bivirkninger ses efter brug af binyrebarkhormon i 3 måneder. Prednisolon er et af de kraftigste virkende betændelsehæmmende middel med binyrebarkhormon. Håber det gav svar på dit spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en hund på prednisolon, godt nok lavdosis i flere år ,nok 3 år uden bivirkninger. Hun fik det fra 2-3 års alderen og blev helt udtrappet i 8 års alderen pga overgang til hjertemedicin. Hun fik det pga af mistanke/konstateret spondylose. Det var en cavalier som 8år gammel fik den medfødte hjertesygdom. Hun blev over 14 år og fik et OK liv.

Men i højdosis giver det også rastløshed, hyppigt også hjertebanken og nok lettere stress, som jeg ser det. Har en veninde der ind imellem er på højdosis og hendes temperament og pzyke ændres til rastløshed. Ved ikke helt hvordan hun selv opfatter det. Tror egentlig hun opfatter os andre som lidt mærkelige, fordi hun selv kører for højt i gear. Det er jo ikke et fremmed stof, da vi alle normalt producerer det.

Men nok noget ala pest eller kolera!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, eller forsøg på at svare, fordi jeg sidder stadig tilbage og har ikke helt forstået det, nok fordi jeg lidt søger en populærvidenskabelig forklaring, lidt ala tegn og fortæl :genert:

 

Jane skriver: Dit eget immunforsvar bliver sat ud af spil og kan ikke træde i kraft hvis man bliver angrebet af en sygdom, og i så tilfælde skal man måske øge dosis

 

Hvis binyrebarkhormon sætter immunforsvaret ud af spil, hvorfor skal dosis så øges i tilfælde af at man får en sygdom? Når man bliver syg, er det så ens immunforsvars reaktion på bakterier der gør at man bliver syg, og ikke bakterierne i sig selv?

 

Og hvis man får en sygdom imens man er på prednisolon, vil denne sygdom så gå uopdaget hen indtil man stopper på prednisolon, og når man så stopper behandlingen med prednisolon så har man pludselig en fuld udviklet sygdom som ikke længere kan tages i opløbet?

 

Amocca skriver: Prednisolon slår alt ihjel, inklusiv dig selv.

 

Hvad betyder det, betyder det at immunforsvaret begynder at angribe kroppens egne celler efter et stykke tid, og hvorfor gør det det, skulle prednisolon netop ikke standse immunforsvaret? Eller er det fordi at under behandlingen med prednisolon så har bakteria og vira frit spil og vil derfor brede sig mere og mere?

 

Ulla H skriver: Højsdosis giver stress og rastløshed

 

Hvorfor gør det egentlig det, er det hormonændringen der stresser kroppen, og er det mon denne stress der til sidst udmatter systemet og derfor gør prednisolon farlig, og hvor meget er højdosis hhv. lavdosis?

 

Som I kan høre, så er spørgsmålene mange. Jeg forstår nok bare ikke helt hvordan det at sætte immunsystemet ud af kraft kan hjælpe, jeg troede jo at immunforsvaret var det der gjorde en rask, men det lyder nærmest som om det er det der gør en syg :vedikke:

Og hvis det er immunforsvaret der gør en syg og ikke den egentlige sygdom, hvorfor er det så et problem at forhindre immunforsvaret i at reagerer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror - og dette er ikke noget jeg ved - men jeg tror at grunden til atd et både er fantastisk og meget skidt, er at dete r en overdosis af noget som vi ganske naturligt selv producerer... Men denne overdosis kan så gå ind og quick fixe ting, men når quickfixet er overstået, så udmatter det cellerne at overdosere på midlet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Immunforsvaret består af millioner af hvide blodlegemer, der har til opgave at bekæmpe bakterier og virus der angriber kroppen. Hver især af de hvide blodlegemer kan genkende en bestemt form for fremmede celler. Du kan næsten sammenligne dit immunforsvar med en flok soldater, der forsvarer kroppen mod fremmede soldater, der angriber. Nogle gange vinder dit immunforsvar og andre gange er de fremmede soldater for stærke og der må sættes fremmede soldater ind for at bekæmpe fjenden. Det er de fjendtlige soldater der giver dig sygdommen og de gode soldater der giver dig feber, hævelse m.m. i kampen mod at bekæmpe sygdommen. Så ja man kan godt sige, at det er immunforsvaret der gør at du føler dig dårlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil prøve at forklare :) Binyrebarkhormon dannes i binyrebarken. Det har mange effekter, et af dem er at mindske dannelse af inflammatoriske signalstoffer og dermed sænke kroppens immunrespons. Der er dog en del andre effekter bl.a. øges sukkerindholdet (øget gluconeogenese), øget centrale fedtdepoter, øget muskelnedbrydning og meget mere. Glucocorticoider er fantastiske til at stoppe et overstadigt immunforsvar, behandle nogle former for kræft, men lang tids brug er skadeligt, nogle holder bedre til det end andre og det afhænger også af dosis. God bedring!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes denne forklaring er let tilgængelig og rimelig præcis :-)

 

http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Farmakologi/binyrebarkhormoner

 

Den var rent faktisk ganske god :5up:

 

Som jeg forstår det, så er problemet at man kun fjerner symptomerne fra sygdommen men sygdommen forsætter sit indtog og bliver rent faktisk styrket fordi intet stopper den? og udover det, så er der alle de bivirkninger en overproduktion af binyrebarkhormon har samt en mindsket evne til selv at producere dette vigtige hormon senere hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...