Hop til indhold

Hvalpetræning i Fakse


Gæst prinzen the Dogwhisperer
 Share

Recommended Posts

Hvis du er uddannet træner HUND/HEST hvorfor lever du så ikke af det ? det er da bare at komme i gang, det er brug for gode trænere

 

Hvad blander du det ind i debatten for?

 

Der er masser ting her i verden som man ikke tager skade af, men de lærer som regel heller ikke af det

 

Det er da noget sludder

 

 

Hoppe op eller ej, den har ikke fået besked på at hoppe op, så lad være med at hoppe op

 

Hvis du virkelig mener dette, så siger du indirekte, at hunde kun skal gøre det de får besked på. Er det korrekt opfattet?

 

 

 

For mig er det jo ikke at trykke hunden med kropssprog, men vel ved at trykke den psykisk :vedikke: det er i hvert fald ikke noget min skal udsættes for.

 

men hun må også gerne hoppe lystigt op af mig :blink:

 

Jo, men du trykker den med din kropsdominans. Naturligvis flytter den sig fordi der sker noget psykisk, men den behøver ikke ligefrem være trykket af det.

 

Det der med karriere var bestemt helt seriøst, hun kan komme ind i vores team hvis hun ønsker det. Vi har brug for dygtige trænere.

 

Det var bestemt uprofessionelt og uigennemtænkt, du kender ikke mig og min måde at omgås/træne hunde på, så det virker noget ude i hampen det du skriver der. Hvis du virkelig mener det, så tak, men nej tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 255
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst prinzen the Dogwhisperer
Hvad blander du det ind i debatten for?

 

 

 

Det er da noget sludder

 

 

 

 

Hvis du virkelig mener dette, så siger du indirekte, at hunde kun skal gøre det de får besked på. Er det korrekt opfattet?

 

 

 

 

 

Jo, men du trykker den med din kropsdominans. Naturligvis flytter den sig fordi der sker noget psykisk, men den behøver ikke ligefrem være trykket af det.

 

 

 

Det var bestemt uprofessionelt og uigennemtænkt, du kender ikke mig og min måde at omgås/træne hunde på, så det virker noget ude i hampen det du skriver der. Hvis du virkelig mener det, så tak, men nej tak.

 

For mig er det ikke sludder.

En hund skal på intet tidspunkt hoppe op af mig, heller ikke din.---tak. Det er da grænseoverskridende.

Præcis, her har du ret (mht. Camilla)

Det hele starter jo med en samtale, der er ingen der taler om blanko check.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, så vidt jeg kan læse mig til så træner prinzen med det der videnskabeligt hedder negativ forstærkning? Det må du gøre eftersom det er det hestetræningen bygger på. Det er muligt du selv kalder det noget andet - men så er videnskaben bare imod dig- når hest/hund/menneske viger for tryk, så er det for at opnå at dette tryk forsvinder = opnåelse af negativ forstærkning.

 

Så er der så den hage ved det at hvis negativ forstækning er i brug, så er positiv straf som regel også. Positiv straf er noget ubehageligt der påføres og som individet vil forsøge at undgå - altså feks et fysisk eller phykisk tryk.

 

Fordelen ved denne træning af både hund og hest er at dyret bliver passivt og afventende - hvilket jeg også læser at du gerne vil have?

Men det er der altså bare intet nyt i! Sådan har man trænet hund i maaaaange år og de fleste steder er man netop på vej væk fra det, fordi dygtige mennesker har opdaget at der er meget meget hurtigere måder at træne et socialt rovdyr på, der giver gladere og livligere hunde. Noget som mange mennesker gerne vil have.

 

Så hvis ikke du kan komme med bedre forklaringer af "din" metode, så holder jeg mig til at det er netop som ovenstående du træner:)

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er det ikke sludder.

En hund skal på intet tidspunkt hoppe op af mig, heller ikke din.---tak. Det er da grænseoverskridende.

Præcis, her har du ret (mht. Camilla)

Det hele starter jo med en samtale, der er ingen der taler om blanko check.

Det er et opdragelsesspørgsmål og har i min verden intet med træning at gøre. Hvis en kursist ikke har et problem med, at hans/hendes hund hopper op af vedkommende, så kan træneren vel være ligeglad :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er det ikke sludder.

 

Okay, men du skriver altså

Der er masser ting her i verden som man ikke tager skade af, men de lærer som regel heller ikke af det
hvilket er ensbetydende med, at de skal tage skade for at lære, som jeg læser det og det er da noget sludder

 

En hund skal på intet tidspunkt hoppe op af mig, heller ikke din.---tak.

 

Det bliver vist heller ikke aktuelt ;-)

 

Det er da grænseoverskridende.

 

Det er netop en del af det spændende ved at debattere, folks grænser, indgangsvinkler og holdninger er vidt forskellige og det der er ok for den ene kan være forbudt for den anden.

 

Jeg må indrømme, at jeg efterånden er kommet frem til samme resultat som andre, at det du (og dine kunder) ønsker er initiativløse hunde, som kun må gøre hvad de bliver bedt om :vedikke:

 

 

Det hele starter jo med en samtale, der er ingen der taler om blanko check.

 

Hehehe, tænk hvis det var så let at komme til jobsamtale i det virkelige liv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst prinzen the Dogwhisperer
hmm, så vidt jeg kan læse mig til så træner prinzen med det der videnskabeligt hedder negativ forstærkning? Det må du gøre eftersom det er det hestetræningen bygger på. Det er muligt du selv kalder det noget andet - men så er videnskaben bare imod dig- når hest/hund/menneske viger for tryk, så er det for at opnå at dette tryk forsvinder = opnåelse af negativ forstærkning.

 

Så er der så den hage ved det at hvis negativ forstækning er i brug, så er positiv straf som regel også. Positiv straf er noget ubehageligt der påføres og som individet vil forsøge at undgå - altså feks et fysisk eller phykisk tryk.

 

Fordelen ved denne træning af både hund og hest er at dyret bliver passivt og afventende - hvilket jeg også læser at du gerne vil have?

Men det er der altså bare intet nyt i! Sådan har man trænet hund i maaaaange år og de fleste steder er man netop på vej væk fra det, fordi dygtige mennesker har opdaget at der er meget meget hurtigere måder at træne et socialt rovdyr på, der giver gladere og livligere hunde. Noget som mange mennesker gerne vil have.

 

Så hvis ikke du kan komme med bedre forklaringer af "din" metode, så holder jeg mig til at det er netop som ovenstående du træner:)

 

Sikke dog engang sludder.

Mener du virkelig at der kun findes én måde at træne heste på? Allerede det, siger rigeligt.

Hvordan i alverden laver man en positiv straf, her stå jeg sgu af, jeg forstå ikke engang det du siger.

Du siger at dygtige mennesker, har opdaget meget hurtigere metoder ? hvilke ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst prinzen the Dogwhisperer
Okay, men du skriver altså hvilket er ensbetydende med, at de skal tage skade for at lære, som jeg læser det og det er da noget sludder

 

 

 

Det bliver vist heller ikke aktuelt ;-)

 

 

 

Det er netop en del af det spændende ved at debattere, folks grænser, indgangsvinkler og holdninger er vidt forskellige og det der er ok for den ene kan være forbudt for den anden.

 

Jeg må indrømme, at jeg efterånden er kommet frem til samme resultat som andre, at det du (og dine kunder) ønsker er initiativløse hunde, som kun må gøre hvad de bliver bedt om :vedikke:

 

 

 

 

Hehehe, tænk hvis det var så let at komme til jobsamtale i det virkelige liv

 

Du vil kun diskuterer, og det gider jeg ikke.

Dette er virkeligt, men vi er langt fra enige, så bedre held fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke dog engang sludder.

Mener du virkelig at der kun findes én måde at træne heste på? Allerede det, siger rigeligt.

Hvordan i alverden laver man en positiv straf, her stå jeg sgu af, jeg forstå ikke engang det du siger.

Du siger at dygtige mennesker, har opdaget meget hurtigere metoder ? hvilke ?

Jeg er ikke så meget inde i begreberne med positiv og negativ forstærkning, men hun har nu en pointe.

 

Hvis du trykker med schenklen eller tager i tøjlen, vil du kunne få en hest til at flytte sig, fordi den fjerner sig fra det pres/tryk du påfører den.

 

Mht. andre metoder kan du f.eks. google indlæringspsykologi, som er super fornuftig træning, hvis du spørger mig.

 

Eller læs her: http://www.hundelivet.dk/artikler/indlaeringspsyk.html#Straf

Det er en kort gennemgang, som virker til at være nem at gå til. Og så nævner hun også negativ/positiv straf og forstærkning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst prinzen the Dogwhisperer
Jeg er ikke så meget inde i begreberne med positiv og negativ forstærkning, men hun har nu en pointe.

 

Hvis du trykker med schenklen eller tager i tøjlen, vil du kunne få en hest til at flytte sig, fordi den fjerner sig fra det pres/tryk du påfører den.

 

Mht. andre metoder kan du f.eks. google indlæringspsykologi, som er super fornuftig træning, hvis du spørger mig.

 

Eller læs her: http://www.hundelivet.dk/artikler/indlaeringspsyk.html#Straf

Det er en kort gennemgang, som virker til at være nem at gå til. Og så nævner hun også negativ/positiv straf og forstærkning :blink:

 

Jeg er bare træt nu, og det er her man skal stoppe, både med at skrive, og træne for den sags skyld.

kan i sove godt alle sammen.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Therese

 

Det er nemlig ikke noget sludder. Og med dit svar så vidner det jo kun om at du burde sætte dig ind i noget teori omkring træning og indlæring.

Positiv straf er en teknisk betegnelse og ikke noget jeg har fundet på det hedder.

 

Der er mange måder at træne heste på, har tilfældigvis haft hest i 18 år, men negativ forstærkning er altid en del af det. Lige præcis fordi heste viger for tryk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke dog engang sludder.

Mener du virkelig at der kun findes én måde at træne heste på? Allerede det, siger rigeligt.

Hvordan i alverden laver man en positiv straf, her stå jeg sgu af, jeg forstå ikke engang det du siger.

Du siger at dygtige mennesker, har opdaget meget hurtigere metoder ? hvilke ?

 

Jeg synes det er pænt skræmmende at folk efterlader deres hunde i din varetægt og så kender du ikke de gængse begreber om indlæring! Det ER altså ikke noget Luckyluna har fundet på. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke dog engang sludder.

Mener du virkelig at der kun findes én måde at træne heste på? Allerede det, siger rigeligt.

Hvordan i alverden laver man en positiv straf, her stå jeg sgu af, jeg forstå ikke engang det du siger.

Du siger at dygtige mennesker, har opdaget meget hurtigere metoder ? hvilke ?

Og vi siger tak til hold B - liiige der bekræftede du min oprindelige mistanke. En hundetræner der ikke en gang har indblik i læringsteorien. I rest my case...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen

Jeg har fulgt lidt med i tråden, og jeg bliver simpelthen nødt til at blande mig lidt. :-)

 

Ang. showmanship at halter, som er en disciplin inden for western, så kan du (Ninjamor) få en uddybning om, hvad det handler om på AQHA's hjemmeside, som kan guide dig til regelbogen/håndbogen. Ellers google, showmanship regler. Jeg ville have postet et link direkte til AQHA’s regelbog/håndbog - som vi i Danmark og andre lande følger, når vi deltager i westerns shows - men jeg kan ikke poste links. :-) Der er selvfølgelig også mindre klubber, som har deres egne regler, når de arrangerer/afholder stævner. Jeg ved, at den omtalte youtube video viser et show, som følger AQHA’s regler.

Jeg, Sabrina Hansen, blev i september 2013 blandt andet Danmarksmester for 5. gang i netop denne disciplin med min quarter hoppe, Royal Boonnie, så jeg vil uden at prale sige, at jeg ved alt om denne disciplin.

 

Jeg dominerer ikke mine heste, hverken når jeg er til shows, hjemmebane, træner med dem fra jorden og for den sags skyld heller ikke, når jeg rider dem.

Førerhesten på folden er lederen på folden. Når mine heste ikke er på fold, så er JEG lederen. Dominans - som du nævner meget - er noget andet. Hvis jeg dominerede mine heste, så ville jeg højest sandsynligt få undertrykte/nervøse heste. Undertrykte/nervøse heste er meget svære at arbejde med, fx kan de reagere voldsomt på meget uskyldige bevægelser, såsom en arm, der bliver løftet hurtigt. Jeg bruger mit kropssprog, når jeg træner med hesten fra jorden, fx skal jeg i showmanship få hesten til at bakke, når jeg går frem mod den, og det kræver, at hesten har fokus på mig. Måden jeg lærer hesten denne manøvre på er egentlig simpel: Fra hesten er helt lille er den blevet vant til en grime, vant til at jeg trækker med den osv. Når jeg vil have den til at bakke går jeg ved hestens side, stopper (hesten stopper samtidig med mig - det har den lært før den lærer at bakke) og bakker sammen med hesten. Jeg har haltergrime samt line på hesten, så den vil naturligvis også bakke, når den mærker et svagt tryk på næseryggen fra grimen, og et enkelt skridt tilbage er fint første gange, derefter kræver jeg to skridt, så tre skridt osv. og selvfølgelig klap og ros hver gang den gør, som jeg vil.. Hesten vil automatisk finde ud af, at den også skal bakke, når jeg har en kort afstand til den og går frem mod den (som man bakker til shows, hvilket ses videoen fra youtube). Med tiden vil hesten kunne alle manøvre - uden haltergrime og line - ved bare kropssprog og attitude, og det kan mine heste, men det er dog en regel, at hesten skal have denne lædergrime med sølv samt læderline med kæde på til shows jf. AQHA's håndbog/regelbog. Til nogle shows er der freestyle klasser, og her er det jo (næsten) kun fantasien, der sætter grænser, og så kan man jo fx vise sin super gode hest frem uden grime og line. Dog vil jeg lige nævne, at kæden på linen faktisk slet ikke bruges, idet man ikke må føre hesten stramt i linen. Hesten skal se villig ud, når man går en showmanship at halter klasse. Nogle af mine heste har lært, at de skal stille op for inspection (stille square), når jeg vipper med hånden, og de hører kæden rasle svagt - her bruger jeg kæden - men det er jo på ingen måde dominerende eller hårdt for hesten men blot en lyd.

Jeg skriver, at jeg bruger mit kropsprog, når jeg træner mine heste: Jeg har en attitude og mit kropssprog viser, at jeg mener det, som min krop viser fx når jeg går frem mod min hest, så skal den bakke (kropsprog), når jeg træder frem som en der mener det, dvs. jeg virker ikke ligeglad og går dovent frem mod min hest, imens mit blik er i jorden (attitude).

Jeg skal vide, hvor jeg har min hest, og den skal vide, hvor den har mig, ellers vil det aldrig fungere, når jeg har den med i byen og vil have den til nogle ting. Lige for at slå det fast én gang for alle, så bruger jeg IKKE dominans men lederskab. Dominans gør hesten bange = når vi er i byen, så har den INTET, den kan regne med, og så er der rigtig god grund til at være bange og hoppe til siden for alt mm.. :-)

Træner man sin hund efter nogenlunde samme metoder, så forestiller jeg mig heller ikke, at dominans er ordet eller måden, fordi det resulterer i en hund, der er underkuet, går med halen mellem benene, ligger sig overgivende ned med benene i vejret etc..

 

Jeg vil gerne lige kommentere på videoen fra youtube: Her ser I en super veltrænet quarter hest og en super dygtig showman, der går i arenaen med attitude, som en vinder. Hesten går villigt frem, og der er i det hele taget ikke en finger at sætte på hverken hest, showman eller pattern.

Quarter hesten er avlet westernhest, som skal gå lavt med hovedet, derfor er der i avlen af denne race tænkt på, at hesten skal avles med lavt ansat hals, dvs. at det altså er ganske naturligt for denne race at gå lavt med hovedet En DV derimod er avlet til at gå dressur, hvilket kræver en høj ansat hals, og derfor vil det også være mere naturligt for denne race at bære hovedet højt.

Hestens ørestilling i denne video sender rigtigt nok signal om, at den lytter, og det gør og skal den også, selvom showman/rytter/leder går ved dens side. Lad mig forklare det på en lidt anden måde: Hesten lytter til et hvert signal, som showman giver med sin attitude og sit kropssprog fx stop. En hest vil ALTID lytte - her gælder det bare om, at det er dig og dine signaler, den lytter til og ikke fx en bland publikum, der ryster en pose eller lignende. Hvis hesten er sur, så ville ørene være længere tilbage. En sur eller irriteret hest kan oftes også aflæses på halen - den vil piske ustandseligt.

”Fri og frejdig”, det er hesten, når den vel at mærke har fri. Når hesten er i arenaen, så har den ikke fri, så er den på arbejde. Fri foregår på folden. J

 

Det giver (for mig) rigtig god mening, at bruge noget i stil af samme træning, når man træner hund.... Hvorfor ikk'?

 

Linket til den omtalte youtube-video kan ses længere tilbage i denne tråd. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen

Jeg er heller ikke uddannet hestetræner, men jeg træner hest alligevel, og gæt en gang - jeg vinder sgu til stævner alligevel..

Der findes faktisk mennesker, der har naturligt talent.. Man skal heller ikke være uddannet forældre for at blive det, men nogle mennesker er bare pisse gode til det...

Jeg har fulgt nøje med i denne tråd, inden jeg valgte at kommentere, og jeg må ærligt indrømme, at jeg har fået et indtryk af, at mange af jer, der sidder ude bag skærmen simpelthen ikke har andet at foretage jer end at finde noget, som I kan sætte en finger på... Gå verden imøde med et positivt sind, se så åbner der sig en helt ny verden for jer.. Glasset er halvt fyldt - ikke halvt tomt. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige kigget lidt på hjemmesiden og der står noget om at vejen frem er negativ, negativ, positiv. Og noget om at man nulstiller hunden eller "trækker stikket ud"

 

Desuden står der at de har bevist at hunde kan lære en ting ved 3500 gentagelser, mod normalt 6000 gentagelser. Og det kan gøres på 48 timer?

 

Alt dette her skriger til mig, at hvad man får ud i den anden ende er en helt og aldeles knækket hund. Nej tak, siger jeg bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er heller ikke uddannet hestetræner, men jeg træner hest alligevel, og gæt en gang - jeg vinder sgu til stævner alligevel..

Der findes faktisk mennesker, der har naturligt talent.. Man skal heller ikke være uddannet forældre for at blive det, men nogle mennesker er bare pisse gode til det...

Jeg har fulgt nøje med i denne tråd, inden jeg valgte at kommentere, og jeg må ærligt indrømme, at jeg har fået et indtryk af, at mange af jer, der sidder ude bag skærmen simpelthen ikke har andet at foretage jer end at finde noget, som I kan sætte en finger på... Gå verden imøde med et positivt sind, se så åbner der sig en helt ny verden for jer.. Glasset er halvt fyldt - ikke halvt tomt. ;-)

 

Og du er trådstarters føromtalte kære hustru?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen

Læringsteori.... ? Man kan læse nok så meget teori, men uden praktisk erfaring, så lærer man intet.. Hvis man har tilstrækkelig meget praktisk erfaring, så mener jeg da ikke, at man behøver at have læst en bestemt teori for at kunne eksempelvis træne hund.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen

Knækket hund? Hvad skal der forstås ved "knækket hund"? Det lyder som om, at du kommer tilbage på sporet, som er blevet diskuteret, nemlig dominans..

Hvis denne hundetræner bruger pricipperne fra hestetræningen/westerntræningen, så bruges ikke dominans, og så ønsket det på ingen måde, at hunden bliver domineret..

Link til indlæg
Del på andre sites

Læringsteori.... ? Man kan læse nok så meget teori, men uden praktisk erfaring, så lærer man intet.. Hvis man har tilstrækkelig meget praktisk erfaring, så mener jeg da ikke, at man behøver at have læst en bestemt teori for at kunne eksempelvis træne hund.. :-)

Det går hånd i hånd, synes jeg. Selvfølgelig kan teori ikke erstatte praktisk erfaring, men en teoretisk grundviden er altså bare god at have. Man er nødt til at vide noget om det dyr man skal træne for at kunne træne på dyrets præmisser og her mener jeg altså ikke, at man kommer uden om en teoretisk viden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen

Men trådstarters hustru rider også western.. Det er måske der, du har det fra... Hun stiller også op i den omtalte disciplin, showmanship at halter, men dog ikke i samme klasse som jeg. Der findes en del klasser til westernstævner "open", "amature", "novice amature", "green" osv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen
Vil bare lige fortælle, at du kan trykke på knappen "besvar med citat" nede i højre hjørne, hvis der er et indlæg du gerne vil svare på. Så er det lidt nemmere at se hvem du svarer :-D

 

Okay.. Det fandt jeg så lige ud af.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...