Hop til indhold

Hvalpetræning i Fakse


Gæst prinzen the Dogwhisperer
 Share

Recommended Posts

Gæst SabrinaHansen
Det går hånd i hånd, synes jeg. Selvfølgelig kan teori ikke erstatte praktisk erfaring, men en teoretisk grundviden er altså bare god at have. Man er nødt til at vide noget om det dyr man skal træne for at kunne træne på dyrets præmisser og her mener jeg altså ikke, at man kommer uden om en teoretisk viden.

 

Korrekt.. Men en teoretisk grundviden kan han jo godt have uden at have læst den samme bog, som dig. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 255
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst SabrinaHansen
Det ser for mig ud som om det er princippet om dominans der anvendes her?

Det er ikke naturligt for en hest som føler sig fri og frejdig at gå med den lave hovedstilling og med den ørestilling hesten her har.

Da handleren går ved siden af hesten er der som sådan ikke behov for ørestillingen, f.eks. for at lytte, derfor ser jeg den som underkastelse

 

Nu har du flere gange skrevet "vige fra trykket" og det gør mig nysgerrig på om du mener, at en hund skal vige fra et oplevet mentalt/følelsesmæssigt tryk, eller hvad er det du mener?

 

Du taler meget om flokdannelse, vil du uddybe dette?

Min egen erfaring med dette er at der skal gå nogle dage før hunde indser at de er nødt til at finde ud af hvordan en ny flok fungerer, altså når de finder ud af at de skal blive i den.

 

Vil du forklare det du skriver om kæden?

 

Hvis du vil forstås er du desværre nødt til at ofte tid på at svare og du har næppe ½ time til rådighed på TV, eller?

Jeg har fulgt lidt med i tråden, og jeg bliver simpelthen nødt til at blande mig lidt.
:-)

 

Ang. showmanship at halter, som er en disciplin inden for western, så kan du (Ninjamor) få en uddybning om, hvad det handler om på AQHA's hjemmeside, som kan guide dig til regelbogen/håndbogen. Ellers google, showmanship regler. Jeg ville have postet et link direkte til AQHA’s regelbog/håndbog - som vi i Danmark og andre lande følger, når vi deltager i westerns shows - men jeg kan ikke poste links.
:-)
Der er selvfølgelig også mindre klubber, som har deres egne regler, når de arrangerer/afholder stævner. Jeg ved, at den omtalte youtube video viser et show, som følger AQHA’s regler.

Jeg, Sabrina Hansen, blev i september 2013 blandt andet Danmarksmester for 5. gang i netop denne disciplin med min quarter hoppe, Royal Boonnie, så jeg vil uden at prale sige, at jeg ved alt om denne disciplin.

 

Jeg dominerer ikke mine heste, hverken når jeg er til shows, hjemmebane, træner med dem fra jorden og for den sags skyld heller ikke, når jeg rider dem.

Førerhesten på folden er lederen på folden. Når mine heste ikke er på fold, så er JEG lederen. Dominans - som du nævner meget - er noget andet. Hvis jeg dominerede mine heste, så ville jeg højest sandsynligt få undertrykte/nervøse heste. Undertrykte/nervøse heste er meget svære at arbejde med, fx kan de reagere voldsomt på meget uskyldige bevægelser, såsom en arm, der bliver løftet hurtigt. Jeg bruger mit kropssprog, når jeg træner med hesten fra jorden, fx skal jeg i showmanship få hesten til at bakke, når jeg går frem mod den, og det kræver, at hesten har fokus på mig. Måden jeg lærer hesten denne manøvre på er egentlig simpel: Fra hesten er helt lille er den blevet vant til en grime, vant til at jeg trækker med den osv. Når jeg vil have den til at bakke går jeg ved hestens side, stopper (hesten stopper samtidig med mig - det har den lært før den lærer at bakke) og bakker sammen med hesten. Jeg har haltergrime samt line på hesten, så den vil naturligvis også bakke, når den mærker et svagt tryk på næseryggen fra grimen, og et enkelt skridt tilbage er fint første gange, derefter kræver jeg to skridt, så tre skridt osv. og selvfølgelig klap og ros hver gang den gør, som jeg vil.. Hesten vil automatisk finde ud af, at den også skal bakke, når jeg har en kort afstand til den og går frem mod den (som man bakker til shows, hvilket ses videoen fra youtube). Med tiden vil hesten kunne alle manøvre - uden haltergrime og line - ved bare kropssprog og attitude, og det kan mine heste, men det er dog en regel, at hesten skal have denne lædergrime med sølv samt læderline med kæde på til shows jf. AQHA's håndbog/regelbog. Til nogle shows er der freestyle klasser, og her er det jo (næsten) kun fantasien, der sætter grænser, og så kan man jo fx vise sin super gode hest frem uden grime og line. Dog vil jeg lige nævne, at kæden på linen faktisk slet ikke bruges, idet man ikke må føre hesten stramt i linen. Hesten skal se villig ud, når man går en showmanship at halter klasse. Nogle af mine heste har lært, at de skal stille op for inspection (stille square), når jeg vipper med hånden, og de hører kæden rasle svagt - her bruger jeg kæden - men det er jo på ingen måde dominerende eller hårdt for hesten men blot en lyd.

Jeg skriver, at jeg bruger mit kropsprog, når jeg træner mine heste: Jeg har en attitude og mit kropssprog viser, at jeg mener det, som min krop viser fx når jeg går frem mod min hest, så skal den bakke (kropsprog), når jeg træder frem som en der mener det, dvs. jeg virker ikke ligeglad og går dovent frem mod min hest, imens mit blik er i jorden (attitude).

Jeg skal vide, hvor jeg har min hest, og den skal vide, hvor den har mig, ellers vil det aldrig fungere, når jeg har den med i byen og vil have den til nogle ting. Lige for at slå det fast én gang for alle, så bruger jeg IKKE dominans men lederskab. Dominans gør hesten bange = når vi er i byen, så har den INTET, den kan regne med, og så er der rigtig god grund til at være bange og hoppe til siden for alt mm..
:-)

Træner man sin hund efter nogenlunde samme metoder, så forestiller jeg mig heller ikke, at dominans er ordet eller måden, fordi det resulterer i en hund, der er underkuet, går med halen mellem benene, ligger sig overgivende ned med benene i vejret etc..

 

Jeg vil gerne lige kommentere på videoen fra youtube: Her ser I en super veltrænet quarter hest og en super dygtig showman, der går i arenaen med attitude, som en vinder. Hesten går villigt frem, og der er i det hele taget ikke en finger at sætte på hverken hest, showman eller pattern.

Quarter hesten er avlet westernhest, som skal gå lavt med hovedet, derfor er der i avlen af denne race tænkt på, at hesten skal avles med lavt ansat hals, dvs. at det altså er ganske naturligt for denne race at gå lavt med hovedet En DV derimod er avlet til at gå dressur, hvilket kræver en høj ansat hals, og derfor vil det også være mere naturligt for denne race at bære hovedet højt.

Hestens ørestilling i denne video sender rigtigt nok signal om, at den lytter, og det gør og skal den også, selvom showman/rytter/leder går ved dens side. Lad mig forklare det på en lidt anden måde: Hesten lytter til et hvert signal, som showman giver med sin attitude og sit kropssprog fx stop. En hest vil ALTID lytte - her gælder det bare om, at det er dig og dine signaler, den lytter til og ikke fx en bland publikum, der ryster en pose eller lignende. Hvis hesten er sur, så ville ørene være længere tilbage. En sur eller irriteret hest kan oftes også aflæses på halen - den vil piske ustandseligt.

”Fri og frejdig”, det er hesten, når den vel at mærke har fri. Når hesten er i arenaen, så har den ikke fri, så er den på arbejde. Fri foregår på folden.

 

Det giver (for mig) rigtig god mening, at bruge noget i stil af samme træning, når man træner hund.... Hvorfor ikk'?

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen
TS's hustru er også Danmarksmester i Showmanship halter. Fantastiskt sammentræf!. :lol:

 

 

JA! DET ER HUN, MEN VI STARTER SOM SAGT IKKE SAMME KLASSE.. DER FINDES MANGE KLASSER, SOM SKREVET ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Korrekt.. Men en teoretisk grundviden kan han jo godt have uden at have læst den samme bog, som dig. :roll:

 

Det har jeg ikke sagt. Det var sådan set heller ikke det jeg svarede på. Du skrev, at man sagtens kunne undvære teori, hvis man bare havde tilstrækkelig praktisk erfaring. Det er jeg uenig i og derfor skrev jeg som jeg gjorde. Jeg har aldrig påstået, at min måde at træne hund på er den eneste rigtige.

 

Når det er sagt, så kommer man bare ikke udenom at forholde sig til hvordan hunde er skruet sammen og lærer bedst. Der er lavet studier og forsøg, der viser at læringsteori har sin berettigelse og derfor mener jeg, at man som træner bør sætte sig lidt ind i det, så man kan udnytte det i sin træning.

 

Det er MIN holdning og du behøver ikke rulle øjne af mig, fordi du ikke er enig. Det er sgu for dumt. Hvis du vil diskutere, så er jeg frisk, men jeg gider ikke, hvis det ikke kan være i en ordentligt tone.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen
TS's hustru er også Danmarksmester i Showmanship halter. Fantastiskt sammentræf!. :lol:

 

Hvis det interesserer dig, hvordan han træner hund, så kan du jo læse lidt om træningsmetoderne, som vi bruger inden for westernridninges disciplin, showmanship at halter, så finder du også ud af, hvor mange klasser, der er af samme disciplin.. Jeg kan også nævne dem for dig her, fordi du er tydeligvis ikke interesseret i at vide noget om træningsmetoderne, som han bruger - hvis han bruger noget i stil med showmanship at halter - men kritisere det vil du. ;-) Der findes bl.a. amature, novice amature, youth, novice youth og open.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen
Det har jeg ikke sagt. Det var sådan set heller ikke det jeg svarede på. Du skrev, at man sagtens kunne undvære teori, hvis man bare havde tilstrækkelig praktisk erfaring. Det er jeg uenig i og derfor skrev jeg som jeg gjorde. Jeg har aldrig påstået, at min måde at træne hund på er den eneste rigtige.

 

Når det er sagt, så kommer man bare ikke udenom at forholde sig til hvordan hunde er skruet sammen og lærer bedst. Der er lavet studier og forsøg, der viser at læringsteori har sin berettigelse og derfor mener jeg, at man som træner bør sætte sig lidt ind i det, så man kan udnytte det i sin træning.

 

Det er MIN holdning og du behøver ikke rulle øjne af mig, fordi du ikke er enig. Det er sgu for dumt. Hvis du vil diskutere, så er jeg frisk, men jeg gider ikke, hvis det ikke kan være i en ordentligt tone.

 

Noget har han vel læst.. :-) Men I talte bare om en læringsteori, som brugte et bestemt begreb, og fordi han ikke lige kender til dette begreb, så betyder det vel ikke, at han ikke kan træne hund?

 

Jeg ved godt hvem han er, fordi jeg støder på ham og (primært) hans hustru til stævner, og jeg ved, at han har trænet mange hunde, og når han har det, så har han vel også en vis erfaring. Hvis erfaringen var dårlig, så blev han vel ikke ved? :-D Jeg mener, mon ikke han ved, hvordan hunden er skruet sammen og lærer bedst.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen
JA! DET ER HUN, MEN VI STARTER SOM SAGT IKKE SAMME KLASSE.. DER FINDES MANGE KLASSER, SOM SKREVET ;-)

 

Undskyld de store versaler, men jeg bruger sgu ikke min tid her for, at der sidder nogen bag skærmen og kommer med "dumsmarte" kommentarer, når de ikke har sat sig ind i det, som det faktisk handler om, og som de har travlt med at kritiserer. :-)

 

Jeg forstår egentlig ikke, at I bruger jeres tid på at kommentere på hans indlæg, når I har besluttet jer for at hvalpetræningen - som tråden startede med - ikke er noget for jer... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget har han vel læst.. :-)Men I talte bare om en læringsteori, som brugte et bestemt begreb, og fordi han ikke lige kender til dette begreb, så betyder det vel ikke, at han ikke kan træne hund?

 

Jeg ved godt hvem han er, fordi jeg støder på ham og (primært) hans hustru til stævner, og jeg ved, at han har trænet mange hunde, og når han har det, så har han vel også en vis erfaring. Hvis erfaringen var dårlig, så blev han vel ikke ved? :-D Jeg mener, mon ikke han ved, hvordan hunden er skruet sammen og lærer bedst.. :-)

Næ, det er jo bare teori og begreber der indgår i AL læring, også i din træning af heste! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget har han vel læst.. :-) Men I talte bare om en læringsteori, som brugte et bestemt begreb, og fordi han ikke lige kender til dette begreb, så betyder det vel ikke, at han ikke kan træne hund?
Nej, alle kan træne hunde. Men ikke alle kan træne hund godt. Dermed ikke sagt, at "prinsen" ikke kan finde ud af at træne hund, det kan jeg jo ikke vurdere. Jeg kan bare undre mig over behovet for at afvise nyere studier med en begrundelse, som jeg opfatter lidt som "jeg ved bedst."

 

Jeg ved godt hvem han er, fordi jeg støder på ham og (primært) hans hustru til stævner, og jeg ved, at han har trænet mange hunde, og når han har det, så har han vel også en vis erfaring. Hvis erfaringen var dårlig, så blev han vel ikke ved? :-D Jeg mener, mon ikke han ved, hvordan hunden er skruet sammen og lærer bedst.. :-)

 

Ikke enig. Fordi man har trænet hund i mange år og har bunkevis af erfaring, så er det ikke sikkert man er god til det og reelt ved hvad man laver. Man synes sikkert selv, at man gør det hele rigtigt, men der findes stadig trænere, der arbejder ud fra en teori om, at hunden skal kende sin plads - kæft, trit og retning - og at den skal holdes nede, fordi den ellers tager magten. Det er en forældet holdning, som er blevet modbevist mange gange og heldigvis bliver mindre og mindre udbredt, men der er som sagt stadig mennesker der tænker sådan.

 

Det giver sig selv, at de ikke træner på hundens præmisser og sådan en træner synes jeg bestemt ikke er god. Ikke for hunden i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld de store versaler, men jeg bruger sgu ikke min tid her for, at der sidder nogen bag skærmen og kommer med "dumsmarte" kommentarer, når de ikke har sat sig ind i det, som det faktisk handler om, og som de har travlt med at kritiserer. :-)

 

Jeg forstår egentlig ikke, at I bruger jeres tid på at kommentere på hans indlæg, når I har besluttet jer for at hvalpetræningen - som tråden startede med - ikke er noget for jer... :-D

Måske fordi nogen af os synes træningsmetoder,- og principper er spændende at diskutere. Og nu er det jo et debatforum, så... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen

Tråden her var jo startet, som en hjælp til folk, der kunne være INTERESSEREDE, og jeg er mildest talt forarget over, at der sidder flere voksne mennesker bag en skærm og kritisere og kommer med dårlig karma.. HVORFOR? I har jo allerede besluttet, at det ikke er noget for jer, hvorfor skal manden så bruge tid og energi på jer... I ville aldrig sende jeres hund i træning hos ham, og han ville stensikkert heller aldrig have jeres hund i træning, hvis i stillede jer så kritiske over for ham. Jeg kunne aldrig i min vildeste fantasi drømme om, at tage en hest i træning, hvis jeg vidste, at ejeren var kritisk over for det ene og det andet.. Det er spild af jeres tid og spild af hans... :-)

Jaaaa, jeg lyder som en mor med en løftet pegefinger, men det bliver jeg sgu også lidt, fordi det er sgu da utroligt.

 

 

Det var hyggeligt. Sov godt.

 

God jul!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen
Nej, alle kan træne hunde. Men ikke alle kan træne hund godt. Dermed ikke sagt, at "prinsen" ikke kan finde ud af at træne hund, det kan jeg jo ikke vurdere. Jeg kan bare undre mig over behovet for at afvise nyere studier med en begrundelse, som jeg opfatter lidt som "jeg ved bedst."

 

Ikke enig. Fordi man har trænet hund i mange år og har bunkevis af erfaring, så er det ikke sikkert man er god til det og reelt ved hvad man laver. Man synes sikkert selv, at man gør det hele rigtigt, men der findes stadig trænere, der arbejder ud fra en teori om, at hunden skal kende sin plads - kæft, trit og retning - og at den skal holdes nede, fordi den ellers tager magten. Det er en forældet holdning, som er blevet modbevist mange gange og heldigvis bliver mindre og mindre udbredt, men der er som sagt stadig mennesker der tænker sådan.

 

Det giver sig selv, at de ikke træner på hundens præmisser og sådan en træner synes jeg bestemt ikke er god. Ikke for hunden i hvert fald.

 

Jeg har åbenbart ikke udtrykt mig klart nok.. Jeg mener: Manden træner ikke hunde gratis, og han var nok ikke blevet ved, hvis ikke han havde fået positiv tilbagemelding og ikke kunne tjene til brød på bordet derhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen
Næ, jeg tror de faktisk fleste herinde kender til de mest almindelige begreber indenfor læringsteorien! Det er et virkelig godt hundeforum vi har! :-D

 

Jaaa, det er et virkelig godt forum..?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen
Næ, jeg tror de faktisk fleste herinde kender til de mest almindelige begreber indenfor læringsteorien! Det er et virkelig godt hundeforum vi har! :-D

 

Med alle de indlæg du har herinde, så kan jeg ikke forestille mig, at du har haft tid til at gå i dybden med læringsteori.. Du skriver læringsteorien? Hvilken? Der findes jo ikke kun én teori.. Mht. til træning af hesten, så følger jeg heller ikke nogen bestemt teori...

 

 

 

Så de damer.. Jeg har sgu en mand, som jeg hellere vil bruge natten på at putte ved siden af... Jeg ved ikke med jer.. I skal vel skrive nogle flere indlæg.. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har åbenbart ikke udtrykt mig klart nok.. Jeg mener: Manden træner ikke hunde gratis, og han var nok ikke blevet ved, hvis ikke han havde fået positiv tilbagemelding og ikke kunne tjene til brød på bordet derhjemme.
Nej, men igen så er der jo også mennesker, der bliver ved med at træne i klubber, hvor holdningen er, at hunden forsøger at overtage magten konstant og skal holdes nede. Og de synes da sikkert også, at træningen er fantastisk, men bliver det mere okay af det?

 

Jeg prøver egentligt bare at sige, at man ikke kan sætte et lighedstegn mellem mangeårig praktisk erfaring og god træning. Det hænger ikke nødvendigvis sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med alle de indlæg du har herinde, så kan jeg ikke forestille mig, at du har haft tid til at gå i dybden med læringsteori.. Du skriver læringsteorien? Hvilken? Der findes jo ikke kun én teori.. Mht. til træning af hesten, så følger jeg heller ikke nogen bestemt teori...

 

 

 

Så de damer.. Jeg har sgu en mand, som jeg hellere vil bruge natten på at putte ved siden af... Jeg ved ikke med jer.. I skal vel skrive nogle flere indlæg.. :roll:

 

Ja, smut du bare ind til din mand i stedet for at sidde her og være så skide sur og brokke dig hele tiden :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen
Nej, men igen så er der jo også mennesker, der bliver ved med at træne i klubber, hvor holdningen er, at hunden forsøger at overtage magten konstant og skal holdes nede. Og de synes da sikkert også, at træningen er fantastisk, men bliver det mere okay af det?

 

Jeg prøver egentligt bare at sige, at man ikke kan sætte et lighedstegn mellem mangeårig praktisk erfaring og god træning. Det hænger ikke nødvendigvis sammen.

 

 

Hvad de synes god træning er for deres hund og for deres behov er deres sag. Jeg skal ikke kritisere hundetrænere eller andre trænere - det bliver jeg ikke selv bedre af.. :-) Jeg ved bare hvilken metoden ham der startede tråden bruger, og jeg er positiv over for det.. That's it..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SabrinaHansen
Ja, smut du bare ind til din mand i stedet for at sidde her og være så skide sur og brokke dig hele tiden :roll:

 

Brokke? Jeg har fået indtrykket af, at I er de hykleriske, som himler op, så snart der kommer noget, hvor I kan være en lille smule "kloge".. Jeg siger bare, jeg håber af hele mit hjerte, at I har nogen derhjemme, som I kan være noget for... <3 Kærligste tanker og god jul til jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad de synes god træning er for deres hund og for deres behov er deres sag. Jeg skal ikke kritisere hundetrænere eller andre trænere - det bliver jeg ikke selv bedre af.. :-) Jeg ved bare hvilken metoden ham der startede tråden bruger, og jeg er positiv over for det.. That's it..

Det er der sådan set heller ikke nogen, der gør. Er der? At stille spørgsmål er ikke det samme som kritik!

Link til indlæg
Del på andre sites

Brokke? Jeg har fået indtrykket af, at I er de hykleriske, som himler op, så snart der kommer noget, hvor I kan være en lille smule "kloge".. Jeg siger bare, jeg håber af hele mit hjerte, at I har nogen derhjemme, som I kan være noget for... <3 Kærligste tanker og god jul til jer.

Nå? Og jeg har fået indtrykket af, at du er en sur brokrøv, som ikke kan tåle, at der bliver stillet dybdegående spørgsmål om en metode til en person, som du tilfældigvis kender. Han tager det sgu pænere end du gør og det er ikke engang dig, der bliver spurgt.

 

Hvis vi er så forfærdelige, skriver alt for meget i de forkerte tråde og oven i købet skriver alt det forkerte, så er der ingen, der tvinger dig til at være her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tråden her var jo startet, som en hjælp til folk, der kunne være INTERESSEREDE, og jeg er mildest talt forarget over, at der sidder flere voksne mennesker bag en skærm og kritisere og kommer med dårlig karma.. HVORFOR? I har jo allerede besluttet, at det ikke er noget for jer, hvorfor skal manden så bruge tid og energi på jer... I ville aldrig sende jeres hund i træning hos ham, og han ville stensikkert heller aldrig have jeres hund i træning, hvis i stillede jer så kritiske over for ham. Jeg kunne aldrig i min vildeste fantasi drømme om, at tage en hest i træning, hvis jeg vidste, at ejeren var kritisk over for det ene og det andet.. Det er spild af jeres tid og spild af hans... :-)

Jaaaa, jeg lyder som en mor med en løftet pegefinger, men det bliver jeg sgu også lidt, fordi det er sgu da utroligt.

 

 

Det var hyggeligt. Sov godt.

 

God jul!

 

Jeg synes da, det eneste der bliver kritiseret er, at der er en mand, der påstår han kan noget ingen anden i verden kan, men når der blivet stillet spørgsmål til hvad det går ud på, viger han udenom og undlader at svare.

 

Og hjemmesiden giver heller ikke nogen svar, udover at hentyde til noget der lyder som underkuelse af hunden.

 

Der er er ingen der har sagt, de aldrig ville bruge hans hvalpehold - men der er ingen herinde der ville melde sig til noget, hvor de ikke kan få nogen information om hvilke metoder der bliver brugt. Det er vel rimeligt nok?

 

Og ja, som en person der ikke har noget personligt engagement i foretagendet lyder du godt nok vældig defensiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fulgt lidt med i tråden, og jeg bliver simpelthen nødt til at blande mig lidt. :-)

 

Ang. showmanship at halter, som er en disciplin inden for western, så kan du (Ninjamor) få en uddybning om, hvad det handler om på AQHA's hjemmeside, som kan guide dig til regelbogen/håndbogen. Ellers google, showmanship regler. Jeg ville have postet et link direkte til AQHA’s regelbog/håndbog - som vi i Danmark og andre lande følger, når vi deltager i westerns shows - men jeg kan ikke poste links. :-) Der er selvfølgelig også mindre klubber, som har deres egne regler, når de arrangerer/afholder stævner. Jeg ved, at den omtalte youtube video viser et show, som følger AQHA’s regler.

Jeg, Sabrina Hansen, blev i september 2013 blandt andet Danmarksmester for 5. gang i netop denne disciplin med min quarter hoppe, Royal Boonnie, så jeg vil uden at prale sige, at jeg ved alt om denne disciplin.

 

Jeg dominerer ikke mine heste, hverken når jeg er til shows, hjemmebane, træner med dem fra jorden og for den sags skyld heller ikke, når jeg rider dem.

Førerhesten på folden er lederen på folden. Når mine heste ikke er på fold, så er JEG lederen. Dominans - som du nævner meget - er noget andet. Hvis jeg dominerede mine heste, så ville jeg højest sandsynligt få undertrykte/nervøse heste. Undertrykte/nervøse heste er meget svære at arbejde med, fx kan de reagere voldsomt på meget uskyldige bevægelser, såsom en arm, der bliver løftet hurtigt. Jeg bruger mit kropssprog, når jeg træner med hesten fra jorden, fx skal jeg i showmanship få hesten til at bakke, når jeg går frem mod den, og det kræver, at hesten har fokus på mig. Måden jeg lærer hesten denne manøvre på er egentlig simpel: Fra hesten er helt lille er den blevet vant til en grime, vant til at jeg trækker med den osv. Når jeg vil have den til at bakke går jeg ved hestens side, stopper (hesten stopper samtidig med mig - det har den lært før den lærer at bakke) og bakker sammen med hesten. Jeg har haltergrime samt line på hesten, så den vil naturligvis også bakke, når den mærker et svagt tryk på næseryggen fra grimen, og et enkelt skridt tilbage er fint første gange, derefter kræver jeg to skridt, så tre skridt osv. og selvfølgelig klap og ros hver gang den gør, som jeg vil.. Hesten vil automatisk finde ud af, at den også skal bakke, når jeg har en kort afstand til den og går frem mod den (som man bakker til shows, hvilket ses videoen fra youtube). Med tiden vil hesten kunne alle manøvre - uden haltergrime og line - ved bare kropssprog og attitude, og det kan mine heste, men det er dog en regel, at hesten skal have denne lædergrime med sølv samt læderline med kæde på til shows jf. AQHA's håndbog/regelbog. Til nogle shows er der freestyle klasser, og her er det jo (næsten) kun fantasien, der sætter grænser, og så kan man jo fx vise sin super gode hest frem uden grime og line. Dog vil jeg lige nævne, at kæden på linen faktisk slet ikke bruges, idet man ikke må føre hesten stramt i linen. Hesten skal se villig ud, når man går en showmanship at halter klasse. Nogle af mine heste har lært, at de skal stille op for inspection (stille square), når jeg vipper med hånden, og de hører kæden rasle svagt - her bruger jeg kæden - men det er jo på ingen måde dominerende eller hårdt for hesten men blot en lyd.

Jeg skriver, at jeg bruger mit kropsprog, når jeg træner mine heste: Jeg har en attitude og mit kropssprog viser, at jeg mener det, som min krop viser fx når jeg går frem mod min hest, så skal den bakke (kropsprog), når jeg træder frem som en der mener det, dvs. jeg virker ikke ligeglad og går dovent frem mod min hest, imens mit blik er i jorden (attitude).

Jeg skal vide, hvor jeg har min hest, og den skal vide, hvor den har mig, ellers vil det aldrig fungere, når jeg har den med i byen og vil have den til nogle ting. Lige for at slå det fast én gang for alle, så bruger jeg IKKE dominans men lederskab. Dominans gør hesten bange = når vi er i byen, så har den INTET, den kan regne med, og så er der rigtig god grund til at være bange og hoppe til siden for alt mm.. :-)

Træner man sin hund efter nogenlunde samme metoder, så forestiller jeg mig heller ikke, at dominans er ordet eller måden, fordi det resulterer i en hund, der er underkuet, går med halen mellem benene, ligger sig overgivende ned med benene i vejret etc..

 

Jeg vil gerne lige kommentere på videoen fra youtube: Her ser I en super veltrænet quarter hest og en super dygtig showman, der går i arenaen med attitude, som en vinder. Hesten går villigt frem, og der er i det hele taget ikke en finger at sætte på hverken hest, showman eller pattern.

Quarter hesten er avlet westernhest, som skal gå lavt med hovedet, derfor er der i avlen af denne race tænkt på, at hesten skal avles med lavt ansat hals, dvs. at det altså er ganske naturligt for denne race at gå lavt med hovedet En DV derimod er avlet til at gå dressur, hvilket kræver en høj ansat hals, og derfor vil det også være mere naturligt for denne race at bære hovedet højt.

Hestens ørestilling i denne video sender rigtigt nok signal om, at den lytter, og det gør og skal den også, selvom showman/rytter/leder går ved dens side. Lad mig forklare det på en lidt anden måde: Hesten lytter til et hvert signal, som showman giver med sin attitude og sit kropssprog fx stop. En hest vil ALTID lytte - her gælder det bare om, at det er dig og dine signaler, den lytter til og ikke fx en bland publikum, der ryster en pose eller lignende. Hvis hesten er sur, så ville ørene være længere tilbage. En sur eller irriteret hest kan oftes også aflæses på halen - den vil piske ustandseligt.

”Fri og frejdig”, det er hesten, når den vel at mærke har fri. Når hesten er i arenaen, så har den ikke fri, så er den på arbejde. Fri foregår på folden. J

 

Det giver (for mig) rigtig god mening, at bruge noget i stil af samme træning, når man træner hund.... Hvorfor ikk'?

 

Linket til den omtalte youtube-video kan ses længere tilbage i denne tråd. :-)

 

Velkommen til og tak fordi du bruger tid på at uddybe, hvad prinzen mener :-)

 

Hvorfor så negativ overfor begrebet dominans?

 

I nutidig etologi oversættes det som stor selvtillid i sociale situationer, en som de andre respekterer (frygt er ikke respekt) og følger og en som i yderste konsekvens holder på sin førsteret til ressourcer i nødsituationer.

 

Med dominerende menes en som konstant dominerer situationen, som regel negativt, som f.eks. den kursist som konstant skal have al opmærksomheden, som hele tiden skal indvi andre i sin mening, den hund som konstant irettesætter andre osv. Det er sådan jeg bruger begreberne.

 

En hund vil ofte blive trynet af konstant at blive behandlet af en meget dominerende anden hund eller person hvorimod den dominante person/hund hviler i sig selv og ikke behøver konstant at "føre sig frem" og få opmærksomhed, derfor er dominans som sådan ikke noget der trykker hunden/hesten.

Som hundeejere kan vi ikke få en tryg og harmonisk hund uden den accepterer vores dominans i visse situationer. Dominans her forstået i betydningen at vise vejen i en situation og opstille rimelige regler og grænser.

Dominans er også at give en hund frihed til at være hund, at respektere dens adfærdsbehov og andre behov, hvorimod den dominerende hundeejer er den som altid er mere eller mindre konstant over sin hund, f.eks. den hundeejer som ikke tillader hunden at lave noget, den ikke har fået besked om eller ikke tillader den at vise naturlig social adfærd.

 

I et indlæg skrev trådstarter at hans kæreste netop var blevet danmarksmester igen, så mon ikke det er derfor Doberfan spørger om du er hans kone, det tror jeg.

 

Mht. fri og ikke fri, så er der en kæmpe forskel på hund og hest i den sammenhæng da hesten har sine flokkammerater i folden/stalden hvorimod hunden, formentlig, lever sammen med sin "flok" i hjemmet og forhåbentligt ikke lever for sig selv i hundegård og blot findes frem, når den skal yde noget.

 

Giver det mening?

 

Prinzen, positiv i forhold til straf hentyder til at noget påføres, man kan også kalde det plus straf i stedet for positiv, og negativ i forbindelse med straf betyder at noget fratages hunden, man kan også kalde det minus straf.

 

Traditionel ridning bygger på negativ forstærkning, som Luckyluna påpeger. Hesten flytter sig for rytterens vægtforskydning for at opretholde balancen, stopper for biddet for at undgå ubehag i munden og flytter sig for en spore, pisk eller bare en schenkel for at undgå ubehag.

 

Det de dygtige mennesker har fundet af hurtige metoder er at anvende den positive forstærkning (belønning) i træning og udelukke andet ubehag end tilbageholdelse af en belønning (negativ straf) samt at anvende den rette timing.

Hvis timingen er præcis og belønningen betydningsfuld nok for hunden, vil der ske en meget, meget hurtig indlæring. Mange hunde forstår efter ganske få gentagelser, hvad de skal gøre for at opnå belønning, når bare timingen samt kriteriet for træningsmomentet er tilpasset hundens modenhed og dens øvrige forudsætninger. Dermed behøver man f.eks. ikke fratage en hund selskab for at få den til at arbejde.

 

Rigtigt kompetente hundefolk kender, efter min mening, både teorien bag læring samt den praktiske udførelse. Kender man ikke teorien, kan man vanskeligt forklare sine kursister hvorfor hvad virker/ikke virker, men kun vise dem ,hvordan de skal gøre og derved mener jeg, at meget går tabt, for hundeejeren skal gerne kunne tænke videre selv og kunne bygge videre på det træneren har lært vedkommende. Det kan h*n når læringspsykologien er et kendt redskab.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...