Hop til indhold

Sele eller halsbånd som hvalp?


Gæst Noanoa
 Share

Recommended Posts

Vi var igår i maxi zoo i slagelse og købe de første hundeting.

 

Vi spurgte til råds ang. halsbånd, og fik anbefalet en sele.

 

Så vi fandt en fin sele, og en lækker line til. Bryder mig ikke om de der hvor de kan løbe flere meter..Så vi fandt en man kunne lave forskellige længder på.

 

Hvad bruger I?:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger både sele og halsbånd til Jacki :-D

 

Halsbånd til de korte ture / ture hvor hun er fri stort set hele tiden + sportræning, sele til de lange ture og lydighedstræning :-D

 

Af line ææææælsker jeg min 3 m antislip line (tak for tippet BlackGSD :kys:) bruger stor set ikke andet, selvom jeg har et pænt sortiment :oops:, man skal jo ikke gå ned på udstyret vel :blink: :engel: Til spor, bruger jeg dog "trillebør" :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rart at hører mange af jer bruger sele, eller begge dele.Så er vi ikke helt forkerte på den...Til korte ture skal vi have halsbånd, men det bliver når den er større..

 

Ej hvor vi glæder os....Igår da vi var i Maxi zoo var der en lille cocker spaniel på 12 uger..Ej altså hvor var den bare sød....men de vokser bare stærkt som bare pokker..:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Vi var igår i maxi zoo i slagelse og købe de første hundeting.

 

Vi spurgte til råds ang. halsbånd, og fik anbefalet en sele.

 

Så vi fandt en fin sele, og en lækker line til. Bryder mig ikke om de der hvor de kan løbe flere meter..Så vi fandt en man kunne lave forskellige længder på.

 

Hvad bruger I?:-)

 

Som tidligere inkarneret superbruger af halsbånd og kæde, herunder kvælerkæde. Så må jeg bryde sammen og tilstå at jeg ville vælge en sele fra start.

 

Tex har hidtil brugt denne.

[ATTACH]3422[/ATTACH]

 

Men efter en tur til VMH messen så fik han denne her.

[ATTACH]3423[/ATTACH]

 

Og jeg er overbevist om at han er tilfreds med købet.:rolleyes:

 

Jeg er i hvertfald, og det tæller en del.

Link til indlæg
Del på andre sites

ahhhh slip-lead. Bruger dem på arbejde, men jeg kan egentlig ikke lide dem. Men jo, de er nemme og praktiske.

 

Nej. Retrieverline. Dansk side :blink: (Jaja Ordkløveri)

 

Fordelen med dem er dels at de er nemme og praktiske, men også at de intet fylder.

På markprøver må man ikke gå fri ved fod med synlig line, fordi det kunne bruges til at animere hunden med, så linen skal være helt væk.

 

Halsbånd er også problematiske grundet risikoen for skader.

Seler er helt logisk nok også skidt pga. risikoen for skader, og at det jo ikke ligefrem er det mest praktiske at tage af og på 100 gange på en dag.

 

Retrieverlinen opfylder alle krav, og kan endda hænges om hunden i halvåben tilstand, når den alligevel bare sidder og laver ingenting. Derved er lineføringskravet der er mange steder opfyldt, men uden bøvlet.

 

Og så er det en fænomenal træningsline, der ikke koster en skid.

 

Gav min søster én til hendes islandske fårehund, og hun blev positivt overrasket og anvender nu også denne linetype til træning. Ingen problemer med kraftig pels med den line heller.

Link til indlæg
Del på andre sites

1001_line_sort_6mm_large.jpg

 

Retrieverline.

Det eneste jeg gider bruger, for skal hunden slippes, så vippes den bare af og hunden er fri og uden mærkelige ting den kan hænge fast med og i.

 

Virker halsbånd-delen som en kvælerlænke...altså er justerbar eller er det en fast størrelse, der gives af det sorte stop, der sidder omkring snoren ?

Link til indlæg
Del på andre sites

den virker som kvæl, derfor er jeg ikke en stor fan.

 

Ok og tak, men det rører mig nu ikke så meget. Vovse bliver jo kun kværket, hvis han selv vil det (trækker i snoren og det er der jo ingen der har bedt ham om). Til gengæld kan det så afholde vovse fra at smutte ud af sit halsbånd. Hans nakke og hoved går nærmest i et, fordi hans nakke er så kraftig som den er og passer halsbåndet kan han smyge sig ud af det. Passer det ikke er det nærmest umuligt at få af og på. Det er ikke let at finde noget, der dur til store hunderacer, men det her kunne være en mulighed...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine kan godt finde på at trække, hvis de ser noget spændende, og så vil jeg hellere have de trækker i selen, end i halsbåndet, pga deres halshvirvler osv. Også, når man går med 3 hunde på samme tid, er der altid en der skal stoppe for at snuse, mens de andre fortsætter fremad (eller i en helt tredje retning :rolleyes: ), så der bliver nogle gange brugt "n¢dbremse", og jeg kan ikke så godt lide at det sker i halsbåndet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Silke var hvalp og ung brugte vi retrieverline med stop på, så snoren ikke virkede som kvæl.

Når hun blev sluppet, så var det bare løkken ud over hovedet og så var hun ganske bar :lol:.

 

Nu bruger vi halsbånd og snor, --et ganske glimrende sæt vi reddede os i julekonkurrencen sidste år på HF.

--Når hun er løs tager jeg både halsbånd og line af.

 

Når en hund er velafrettet så er det totalt ligegyldigt hvad den har på.

 

Silke har ikke snor på for at jeg skal kunne styre hende men kun fordi der er visse steder det "kræves".

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...