Hop til indhold

Ændret adfærd efter slagsmål


Hofferne
 Share

Recommended Posts

Så argumenteres der med at når de senere slippes løs og ikke ryger i totterne på hinanden, er det fordi de så er på jagt og så glemmer de skærmyslerne. Ja, jo, men der er jo også ganske mange pauser, når vi kommer ud af såterne og samles. Lige står og snakker 5-10 minutter, hvor hundene oftest er løse. Det går rimeligt fint. ofte prøver et par hunde lige hinanden af. Førerne stopper det og forklarer hundene at det er uønsket adfærd og det er det.

 

Den kom fra mig...

 

Jeg husker da jeg startede at træne til redningshund, da havde vi ofte 40+ hunde rendende løs i et stort virvar. Aldrig så eller hørte jeg noget til slåskamp. Træningen på stedet var positiv for hundene og de var generelt glade for at være på stedet.

Da jeg fik min næste hund fortrænede jeg hende i DcH og stor var min forundring over at opleve slåskampe og alvorlige "skænderier" hundene imellem. De kunne kun være løse i små grupper og sat sammen efter lige netop det.

 

I Civilforsvaret rendte hundene stadig løs uden nogle fik skrammer.

Jeg holdt pause nogle år fra CF og da jeg atter startede med en hund derude var bøtten lige vendt, nu kunne hundene ikke længere rende løs. Hvad var sket? Mange af hundeførerne var de samme som jeg kendte fra tidligere, så jeg fattede ikke en bjælde.

Ikke før jeg opdagede at selve træningen var demotiverende og ikke belønningsbaseret længere. Hundeførerne måtte selv tænke sig til det meste og der var mange frustrationer både blandt hundene og hundeførerne.

Så det jeg mener er, og jeg ønsker vitterligt ikke at træde nogen over tæerne, at hvis en hund oplever det den er i gang med mindre motiverende og måske ligefrem oplever et pres, vil dette smitte af på dens andre oplevelser og dens reaktioner.

 

Derfor passer det stadig fint i mine øjne at hunde som elsker det de er i gang med har mindre "tid" til skærmydsler. Det var på ingen måde ment, som at hundene "glemmer" deres uoverensstemmelser og sæt disse hunde sammen i en anden situation uden noget videre at bruge hjernen til og mon så ikke du har slåskampen? Det tror jeg.

 

Og så lige for at foregribe begivenhedernes gang: Dette er ikke et angreb på DcH, andre træningspladser, hundeførere eller hunde :-D Hvis jeg har trådt nogen for nær undskylder jeg mange gange...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hr Hovawart er en voksen hanhund på 5 år. Han er ikke blevet lagt ned af nogen puddel eller andre hunde. Han er blevet angrebet og har sloges med en stor hund og så er der en puddel der har løbet imod ham, muligvis med hensigt til at angribe.

 

 

Jeg tror Ascha mener at hun var blevet rasende hvis hun havde været i pudel-ejerens sted.

 

 

På vores gamle træningssted var det tit hanhundene der spillede op til hinanden, nogle ejere havde mere svært ved at holde deres hanhund end andre. Enkelte hunde måtte gå ned i den anden ene af banen (som var stor!), for at træne med deres hund uden snor. Der var JEG så blevet tosset, hvis en ejer ikke havde styr på sin hund og den kom farende hen imod min. Ninja ville så højst sandsynligt have reageret ved at trække sig og søge om bag mig, men det er stadig ikke i orden, at folk ikke har styr på deres hunde på træningspladser. Så må de bruge en sporline indtil der er fuld fokus på det der sker omkring ejeren.

 

Dernæst synes jeg heller ikke din hunds adfærd er direkte alarmerende, men jeg kan godt forstå at det sætter lidt bekymringer igang, sådan er det tit når det omhandler ens egen hund og dennes opførsel/adfærd, når man gerne vil være en ansvarsfuld hundeejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er min hund ikke notorisk aggressiv, og han kommer tit på stranden, i skoven osv. og går for det meste løs så han kan snuse og hygge som han vil. Men, jeg går aldrig i hundeskovene, for jeg ved ikke hvem vi møder og på hvilken måde. Jeg mener faktisk ikke jeg gør en "stor indsats" men jeg tænker rigtig meget på hvordan han får et godt og værdigt hundeliv. F.eks. går vi spor mindst 3 gange om ugen forskellige steder, en diciplin han er meget glad for og rigtig god til :engel: At jeg så også hiver ham med på træningsbanen mellem andre hunde har noget at gøre med, at jeg gerne vil ha' en hund der kommer når jeg kalder, og som kan omgås andre hunde uden at det behøver anfægte ham. Men det er måske så slut nu pga. andres hunde.... Måske er jeg mere ked af det end han er :confused:

Da han jo ikke er en social race mener jeg ikke han lider under at han kun har sine faste hunde-lege-venner, og der udover kun har sin menneskefamilie.

 

Jeg håber da det fremgår meget klart at jeg regner din hund for normal for racen og bestemt ikke notorisk aggressiv..

 

og så tror jeg egentlig ikke jeg kan sige så meget mere end jeg har gjort, men jeg mener faktisk stadig det samme som mit føærste indlæg i denne tråd beskriver..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror Ascha mener at hun var blevet rasende hvis hun havde været i pudel-ejerens sted.

Ja.

 

På vores gamle træningssted var det tit hanhundene der spillede op til hinanden, nogle ejere havde mere svært ved at holde deres hanhund end andre. Enkelte hunde måtte gå ned i den anden ene af banen (som var stor!), for at træne med deres hund uden snor. Der var JEG så blevet tosset, hvis en ejer ikke havde styr på sin hund og den kom farende hen imod min. Ninja ville så højst sandsynligt have reageret ved at trække sig og søge om bag mig, men det er stadig ikke i orden, at folk ikke har styr på deres hunde på træningspladser. Så må de bruge en sporline indtil der er fuld fokus på det der sker omkring ejeren.

 

Jeg kan ikke helt forstå at der skal stilles krav om fuldstændig kontrol på træningspladser (altså hvis hunden ellers ikke vil provokere/ slås). Det er vel et sted man netop kan tillade sig at teste om noget virker, for det må man jo ikke ude i samfundet. :engel: :slem: Selvfølgelig må det ikke gå ud over andre, men så må man tale om det og lægge planer (evt. fjerne nogle fra pladsen under visse hundes gennemførelse) hvis der er aggressive eller meget nervøse hunde på holdet. Visse ting kan man ikke træne med lang line og skulle alle være helt sikre på at indkaldet virkede, skulle alle hunde jo være iført lange liner og det kunne hurtigt blive lidt af et cirkus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også lidt, at det ikke er hensigtsmæssigt for hverken Sinus eller hunde han møder at han har trang til at opføre sig sådan. Jeg ville heller ikke bryde mig om, at min hund skulle føle, at han var nødt til at passe på mere eller mindre tilfældige løbende hunde og være nødt til at vælte dem omkuld for at have kontrol over situationen. Det er ikke optimalt i mine øjne, at en hvilken som helst størrelse hund opfører sig sådan, men slet ikke så stor en hund som Sinus.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg kan ikke helt forstå at der skal stilles krav om fuldstændig kontrol på træningspladser (altså hvis hunden ellers ikke vil provokere/ slås). Det er vel et sted man netop kan tillade sig at teste om noget virker, for det må man jo ikke ude i samfundet. :engel: :slem: Selvfølgelig må det ikke gå ud over andre, men så må man tale om det og lægge planer (evt. fjerne nogle fra pladsen under visse hundes gennemførelse) hvis der er aggressive eller meget nervøse hunde på holdet. Visse ting kan man ikke træne med lang line og skulle alle være helt sikre på at indkaldet virkede, skulle alle hunde jo være iført lange liner og det kunne hurtigt blive lidt af et cirkus.

 

Jeg tror ikke selv på fuldstændig kontrol og helt sikre indkald, men jeg tror på at man kan tage hensyn til andre og tage sine forholdsregler, hvis man har en hund som har tendens til at blive lidt for legesyg, aggressiv, whatever og derved opsøge andre hunde.

 

Fint for mig hvis nogen ønsker at "teste om noget virker", men så er det altså god stil lige at gøre de andre hundeejere og træneren opmærksomme på at der kan komme en hund susende, hvis testen mislykkedes.

Link til indlæg
Del på andre sites

DcH har jo en del adfærdsbehandlere, så jeg vil kontakte en af dem og spørge om lidt hjælp til at komme videre. Og så blir' min konklusion nok at jeg igen-igen vil holde lav profil på træningsbanen, dele en masse guffer ud osv. og så håbe på at han kan slippe det billede han har af at hunde der løber hurtigt er en potentiel fare for ham. :x::x::x: Med reference til at lydighedshunde tit keder sig, vil jeg glemme alt om de kedelige træningspas (lineføring, FVF), og forsøge at lave det han synes er sjovt så som fremadsendelse, rondering, feltsøg o.lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...