Hop til indhold

Apple-head eller Deer-head?


Gæst Kuzuri
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige fundet ud af at der åbenbart er forskel på Chi'ers hovedformer, og at de kaldes henholdsvis Deer-head (dådyr-hoved) og Apple-head (æble-hoved). Her ses et billede af begge:

 

deerapple.jpg

 

Hvad er din? Jeg tror Shizuka ligger lige på grænsen til deerhead, men Molly er bestemt en applehead!

Link til indlæg
Del på andre sites

Deer head er ikke en ønsket hovedform hos chier, men opstår oftest ved uægte hunde, med andre racer i sig. Eller dårlig avl.

Mine egne er begge appleheads

 

Er jeg sær når jeg synes det burde være omvendt? Jeg synes absolut deer-head er den kønneste og synes den anden ser weird ud. Har Dolphs hoved virkelig den form?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at deerhead ikke er ønsket mht. udseende, men dét med at det skulle være uægte hunde eller dårlig avl ved jeg nu ikke. Der er også mange der mener at deerhead chi'er faktisk skulle være sundere end applehead chi'er. Shizuka er merle, men uægte er hun i hvert fald ikke. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg sær når jeg synes det burde være omvendt? Jeg synes absolut deer-head er den kønneste og synes den anden ser weird ud. Har Dolphs hoved virkelig den form?

 

Jeg kan godt lide begge to (ud over ekstreme tilfælde af apple-head), så jeg synes ikke du er sær. På den anden side synes jeg også at merle er en flot farve for en chihuahua, og det er BESTEMT fyfy! :lol:

(Der er nogle der siger det er usunde hunde, men de fleste har ingen sundhedsproblemer. Hvide chi'er har også tilfælde af døvhed, men dem tillader man da alligevel). Jaja, sådan er vi vel gudskelov så forskellige. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg sær når jeg synes det burde være omvendt? Jeg synes absolut deer-head er den kønneste og synes den anden ser weird ud. Har Dolphs hoved virkelig den form?

 

Yes. Dog ikke så ekstremt hehe. Det handler også om hvordan stoppet ser ud.

Det kommer ikke deres tandproblemer til livs, at avle med længere snude, ser det ud til. Det kræver måske bredere snuder, som dolph..

 

Nå men hvad man synes bedst om, er jo smag og behag :D de får et mere let udtryk med deer head, uden tvivl.

 

 

Og ja hopsa, pincher og prazsky krysarik er tit grunden til ændret hovedform :)

 

Hvad angår merle er det jo så også en 100% garanti for at man har blandet en race ind, og der er ret mange tilfælde af hunde som er syge på baggrund heraf.. især fordi man så giver den gas med at avle merle på merle, og så er der da først rod i racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Guincho har æblehoved. Jeg mailede engang til racerepræsentanten i DKK, om reverse sneezing oftere forekom hos de kortnæsede, og knapt så ofte hos de langnæsede (fordi jeg syntes det virkede logisk), men hun svarede at sådan hang det slet ikke sammen.

 

Jeg har aldrig hørt at æblehovedformen er skyld i udstående øjne, hvor har du hørt det, Umulia?

Og at fontanellen hyppigere ikke lukker sig ved den hovedform, kontra ved deertypen?

Jeg siger ikke at du har uret, for det aner jeg faktisk ikke, men bliver nysgerrig efter at høre mere.

 

Personligt kan jeg bedst li æblehovedformen, og jeg synes min egen hund har et udseende som ikke kan være meget bedre for en chihuahua :hjerte:

Men det handler så nok mere om min personligere smag end om standarder. Jeg har haft newf, hvis hoved jeg var vild med, og så har jeg også altid været småforelsket i dyret fra "Neverending Story", som mindede mig om min newf. - Og min Guincho og de to andre, jeg nævner, har store ligheder, når man ser på hovedet.

Vivian Just portrait 1.jpg

neverending.jpg

newf.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst SicLuceatLux

Min klaus er vidst lidt en blanding af deer og apple... men nok tættest på deer... men der er også 1/4 krysarik pratzky i ham :)

 

syntes dog det er meget forskelligt hvad der er pænest... kommer meget an på resten af hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...