Hop til indhold

Brugstræning


kharder
 Share

Recommended Posts

Bella er træt.... Meget træt.... af at blive puttet på og i baljen. Eller det tror jeg ihvertfald.

 

I de to år Bella har boet hos os, har jeg forsøgt at træne og aktivere hende, uden success. Vi har forsøgt med alm. klikkertræning og enetimer. Når vi er til træningen, er der i starten en smule interesse, men hurtigt laver hun "ulykker" og bliver uinteresseret. Hjemme, er hun fuldkommen ligeglad.

 

Da hun er "gammel" gårdhund, tænkte jeg på en form for brugshundetræning, for når vi kommer udenfor er hun fuld af energi og ballade. Hun er eks. meget interesseret i at snuse og lignende.

 

Jeg har derfor søgt efter steder at træne denne form for træning, men de fleste steder vil de kun have typiske brugshunde. Jeg har også kigget ved DCH, og har fundet en beskrivelse af træningen, men kan ikke finde nogen hold.

 

Derfor går mit spørgsmål på, om nogen kan anbefale et godt sted, hvor vi vil være velkommen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld hvad?

 

Du er ikke velkommen på et træningshold fordi du ikke har en brugshund?

Men ok, det kræver osse at man kan anskue tingene fra alternative vinkler hvis man skal have sådan en til at vise interess, så måske det er derfor.

Når du beskriver jeres udfordringer er der intet underligt over det, det lyder som om du har en ganske racetypisk hund og at du endnu ikke har fundet en der kan give dig nogle værktøjer der hjælper netop i samarbejdet med sådan en bernhart. Jeg ville kontakte Lise Lindegård i det her tilfælde, hun er ret god til at tænke ud af boksen og hun har tidligere haft et samarbejde med en der har samme race som dig. Hun kan sikkert henvise dig til hende hvis hun mener det giver mere mening for dig, men prøv at kontakte hende.

 

http://hundeskole.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt, at jeg enten forventer for meget eller prøver for meget. Jeg er helt med på, at jeg ikke har en cikushest, men jeg ønsker mig bare en smule samarbejde. Hun er helt klart en pige med egne meninger om tingene.

 

Vi er kommet meget langt med Bella. Fra en hund der nærmest kravlede på væggene når vi bevægede en lilletå, til en hund der kan slappe af. Det skal selvfølgelig også tages med, at hun er blevet fem år.

 

Ud fra Annes beskrivelse, er jeg sikker på, at det ikke er brugstræning vi skal i gang med. Men tanken kom, da jeg oplever at Bella er meget glad for at bruge sin næse. Vi har prøvet spor til træning og leget gemmeleg, hvilket begge har været et hit. Disse elementer indgår i brugshundetræning og det var derfor jeg fik idéen. Men dette kan jo også trænes på andre måder.

 

En typisk dag i Bellas liv, kan bestå i en morgentur, hen på formiddagen skal der handles og ordnes andre småting, hvor hun bliver læsset i bilen og kører med. Sådan en tur, kan sagtens tage et par timer, hvor der også er tid til at gå en tur ned af gågaden eller en tur i skoven e.l. Når vi kommer hjem, slapper hun af et par timer, og skal luftes af inden aftensmadden hvor der herefter ikke sker så meget mere andet end en hurtigt tissetur inden vi går i seng. De dage, hvor jeg er på skolen eller på arbejde, er der mindre aktivitet, men en længere morgen og aftentur.

 

Vores problemer er stadig, at der ikke er meget kontakt, så snart vi forlader matriklen. Hun trækker meget og det virker som om der virkelig skal brændes energi af. Hun har meget svært ved at følges med os. Egentlig tror jeg ikke det så meget er oplevelser hun mangler, men mere at få brugt hjernen. For selvom hun ikke er en decideret træningshund, kan der vel godt trænes hjerneceller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg erkender at jeg ikke ved vildt meget om andet end træningen i DcH, men bær over med mig.

 

I DcH træner vi, uanset hvilken type lydighedshold, på elementer af konkurrenceøvelser. De mere urutinerede hunde træner de første delelementer, som nok også er det sjoveste.

 

Vores program består af øvelser som spor, apport, spring, lineføring/fvf, feltsøg og rundering (løbearbejde). At træne op til fx feltsøg, gøres ved at hunden får lov at se den yndlingslegetøj blive lagt et par meter væk. Hunden får stor ros for at finde det. Øvelsen bliver udvidet med afstand til genstanden, og til sidst ser hunden ikke hvor dens legetøj bliver lagt. Løbearbejde kan man bygge op ved at hunden skal dirigeres til spande/låg med godbidder på, eller den kan løbe mellem mennesker der giver den lækkerier. Spor, tja, masser af guf og så afsted:-)

 

Under indlæringen skal glæden være ekstra stor, og hvis Bella har lyst til at arbejde, er det en fest!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores problemer er stadig, at der ikke er meget kontakt, så snart vi forlader matriklen. Hun trækker meget og det virker som om der virkelig skal brændes energi af. Hun har meget svært ved at følges med os.

 

Var I ikke i bedring med det?

 

Egentlig tror jeg ikke det så meget er oplevelser hun mangler, men mere at få brugt hjernen. For selvom hun ikke er en decideret træningshund, kan der vel godt trænes hjerneceller

 

Naturligvis kan der det, hvis hunden har lyst.

 

Gemmelege behøver du ikke gå til træning for at udøve, du kan gemme ting hjemme, men vil du træne tænker jeg at en professionel hundeskole, DKK eller DcH vil kunne dække behovet. Hos en professionel burde du kunne få lige det du søger, hvor der i DcH og DKK følger mange andre øvelser med og hvor næsearbejde derfor kun er en lille del af træningen. Jeg er slet ikke sikker på at der er næsearbejde med på begynderholdene dér, men det kan jo undersøges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er i bedring, og det går fortsat fremad. Dog går det med meget små musseskridt, at det nærmest ikke kan ses. Vi forsøger at få hende til at sætte farten ned, hvilket er en meget stor udfordring.

 

Jeg kunne tænke mig muligheden for at udvælge de elementer eller kurser i træningen som vi ønsker. Men desværre er det ikke lykkedes mig at finde et sted hvor træningen ikke kommer i pakker, men har helt sikkert ikke kigget godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...