Hop til indhold

hvor gammel skal hunden være for at parre ? og blive gravid?


gina
 Share

Recommended Posts

2 år er lige tidligt nok. Jeg synes først de fleste bliver voksne-voksne omkring 2,5-3 år.

 

 

Gina, hvad skal tæven tjekkes for? Og hvad skal Simba tjekkes for? Og hvem skal betale hvis noget går galt under drægtigheden? Vil du betale halvdelen af et kejsersnit en søndag aften? Det er ihvertfald en rigtig god ide at have styr på det inden man laver aftaler.

 

 

mmmjah der er jeg faktisk uenig....

 

Vi har tre tæver herhjemme... Rika på 5 måneder, afgjort en hvalp... Penny på 20 måneder, i mine øjne er hun ikke færdig modnet endnu og er meget hvalpet i sin opførsel i forhold til Ellie som er 11 måneder og i mine øjne vores mest modne tæve... Jeg kunne ikke forestille mig Ellie ville ændre sig meget mere end hun allerede har gjort.... Hvor Penny afgjort (forhåbentlig) ændre sig til at være mere afbalanceret...

 

Dexter, vores eneste han, oplevede jeg en ændring ved da han var omkring 2½ år, hvor man kunne mærke at han blev voksen...

Link til indlæg
Del på andre sites

mmmjah der er jeg faktisk uenig....

 

Vi har tre tæver herhjemme... Rika på 5 måneder, afgjort en hvalp... Penny på 20 måneder, i mine øjne er hun ikke færdig modnet endnu og er meget hvalpet i sin opførsel i forhold til Ellie som er 11 måneder og i mine øjne vores mest modne tæve... Jeg kunne ikke forestille mig Ellie ville ændre sig meget mere end hun allerede har gjort.... Hvor Penny afgjort (forhåbentlig) ændre sig til at være mere afbalanceret...

 

Dexter, vores eneste han, oplevede jeg en ændring ved da han var omkring 2½ år, hvor man kunne mærke at han blev voksen...

 

Så du er enig, bortset fra Ellie? Men vi kan vel hurtigt blive enige om at de færreste hunde er modne 11

mdr. gammel? Eller??? Tror ikke helt jeg forstår hvad du skriver:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du er enig, bortset fra Ellie? Men vi kan vel hurtigt blive enige om at de færreste hunde er modne 11

mdr. gammel? Eller??? Tror ikke helt jeg forstår hvad du skriver:vedikke:

 

Jeg synes bare at generelt er min oplevelse at de små hunde er tidligere modne end de store.... Dog ville jeg stadig nok helst vente til de er over to år før end de bruges i avlen.... Jeg tror det er lidt ligesom med mennesker, og der ville jeg heller ikke synes at en 15 årig skulle vælge at få børn... selvom de kan...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa... Kaia er først blevet rigtig moden efter hun fyldte 3½ og hun går vist under kategorien "lille" med hendes 8 kg's kampvægt.

Troede hun var ved at være mentalt færdigbagt da hun var 2, men hund blev ved med at udvikle sig og det har først stabiliseret sig da hun blev de der 3½ år.

 

Yoda, 22 mdr. er stadig bare en teenager og forventer han er det et års tid endnu.

 

Så nej... Ville aldrig bruge en hund der er yngre end minimum 2 år i avl, uanset størrelse.

 

Og begge mine blandinger er i øvrigt neutraliserede af samme årsag som Amocca nævner - Aner ikke hvad deres forfædre gemmer på og vil ikke risikere noget med mine hunde.

Heller ikke at sætte et kuld mere eller mindre heldige blandinger i verden med min hanhund.

 

Selv min super sunde bc med et rigtig godt temperament og mange gode egenskaber vil jeg ikke på nuværende tidspunkt overveje at bruge i avl.

Om et års tid måske, men at bruge ham nu ville være på alt, alt for spinkelt et grundlag, trods jeg kender hans familie flere generationer tilbage og har mødt et utal af familiemedlemmer.

 

Ja... Jeg synes at avl er en meget seriøs sag, man skal være utrolig seriøs og ansvarsbevidst omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Coco bliver 1 år her d. 5 marts, self skal hun undersøges for det hele før jeg/vi laver hvalpe på hende..

ville heller ikke putte hende igennem det hvis hun ikke er mentalt klar til det.

vi tar en ting af gangen men det er rart at vide hvad andre folk tænker.

jeg tror ikke vi ville have et problem med at finde gode hjem til hvalpene da jeg allerede har et par stykker der er intrasseret.

ville heller ikke have mere end et kuld på hende, så tiden må vise hvornår hun og han er klar.

vil også gerne have go fra dyrelægen først. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Coco bliver 1 år her d. 5 marts, self skal hun undersøges for det hele før jeg/vi laver hvalpe på hende..

ville heller ikke putte hende igennem det hvis hun ikke er mentalt klar til det.

vi tar en ting af gangen men det er rart at vide hvad andre folk tænker.

jeg tror ikke vi ville have et problem med at finde gode hjem til hvalpene da jeg allerede har et par stykker der er intrasseret.

ville heller ikke have mere end et kuld på hende, så tiden må vise hvornår hun og han er klar.

vil også gerne have go fra dyrelægen først. :-)

 

Velkommen. Så kan du måske besvare disse spørgsmål?

 

Gina, hvad skal tæven tjekkes for? Og hvad skal Simba tjekkes for? Og hvem skal betale hvis noget går galt under drægtigheden? Vil du betale halvdelen af et kejsersnit en søndag aften? Det er ihvertfald en rigtig god ide at have styr på det inden man laver aftaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

det med betaling osv tar mig og gina selv i en privat besked..

Coco skal have tjekke det hele, hofter, patella osv.. hun skal til tjek om en lille måneds tid så der får jeg svar på en del.. :-)

 

Lille husker - mange tror at det "nok" at dyrlægen føler på hofter, knæ , ryg osv også kan sige - din hund er rask.

Nu er jeg ikke ind i knæ - men i hvert faldt for at tjekke hofterne skal din hund røntgenfotograferes.

 

ligegyldig hvordan det hele ender - held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

og er enig i at der er alt for mange chi blandinger uden ,hjem. vis det bliver udført at simba og Coco skal have hvalpe sammen, skal jeg have en hvalp , og Coco , ejer :) har ejer selv sagt :) og en af tæt familie . så det er 3 afsatte hvalpe . og det ville være grunden for parring, at vi ønsker en hund mere, som er en del af vores egne hunde:)

Den eneste måde jeg kan se at dit regnestykke giver mening er, hvis jer der vil aftage en hvalp ikke ville have købt hvalp hvis ikke det blev fra det kuld I planlægger. I trækker godt nok 3 hvalpe fra, men lægger jo samtidig hvalpe til (alt efter hvor mange hvalpe der kommer).

 

Generelt fatter jeg ikke den :ihh, min hund er så vidunderlig at jeg bliver nødt til at have en aflægger. Jeg møder ikke flere med forældre/ afkom der fortæller at hundene ligner hinanden end udmeldinger fra ejere af to hunde der ikke er i familie med hinanden. Er overbevist om (især når det drejer sig om blandingshunde) at det bunder i menneskeliggørelse/ disneyfisering af hundene eller en forkert idé om hvordan genetik virker, at så mange synes det kunne være fantastisk at få et afkom efter deres hund. På bundlinien kommer så til at stå det store antal uønskede hvalpe som sprøjtes ud fra alle sider fordi mennesker er egocentriske, ikke tænker sig om eller ikke er oplyste nok. Undskyld at det lyder lidt nedladende, men jeg mener det er alles pligt at modarbejde enhver tanke/ handling der medfører at problemet vokser.

 

Vi har så travlt med at skulle redde/ opdrage hele verden at vi sommetider glemmer at tage os alvorligt af de problemer der ligger lige udenfor vores egen hoveddør. Og selvom nogle harmes over at HF altid buldrer løs i tråde som denne, så skal jeg ærlig talt sige at jeg faktisk er lidt stolt over at der er så mange der bekymrer sig om vores egne "sorte pletter".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er en vis sammenblanding af begreber her. Hvornår er en hund moden til at avle på?

 

Mange hunde er jo i konstant udvikling fra fødsel til død, men som tommelfinger regel er en tæve moden nok i 3. løbetid efter min mening. Og ikke før uanset om den kan virke mentalt moden før. Hvis tæven stadig ved 3. løbetid virker umoden, (unaturlig afhængig af andre hunde, føreren, meget underhundeagtig, hvalpet eller usikker på sig selv, kan man vente, men i virkeligheden ville jeg nok udelukke sådan en tæve fra avl overhovedet. Min egen Bonnie var på dette tidspunkt lidt for hvalpet og mere afhængig af sin mor end jeg brød mig om og derfor har jeg ikke avlet på hende selvom hun som 4-9 årig har vist helt fantastiske evner for samarbejde, træning, jagt og er en skøn hund i hverdagen. Hunde som modnes meget sent ville aldrig have en chance for at avle i naturen og det tror jeg måske der er en god grund til :-) - ikke at naturen er lov, men man kan jo overveje hvorfor det er sådan. En god hund til at følge og hjælpe, men ikke til at avle.

 

Mille (min anden tæve) var mere moden (virkede mere voksen) og selvstændig som 3 årig, hvor hun fik et kuld hvalpe.

 

Mht. hanner mener jeg man bør bruge relativt gamle hunde. På den måde er man mere sikker på temperament og sundhed, så der er sjældent grund til at bruge hanner under 4-5 år - der er jo som regel masser af brugbare hanner på 7-10 år som man har set afkom efter (ved godt det betyder andre har brugt dem) og ved noget om hvad de videregiver, så det bruger og anbefaler jeg. jeg kan godt se hanhundeejerens interesse i at få en han ind i avlen tidligt, men som tævehundeejer har jeg ikke den interesse.

 

Der kan måske være helt særlige grunde til at bruge en ung han, men jeg kan ikke lige se det i skrivende stund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...