Hop til indhold

hvor gammel skal hunden være for at parre ? og blive gravid?


gina
 Share

Recommended Posts

hej HF :vinken: har prøvet at søge lidt på emnet på nettet , men fandt ikke lige noget til det spørgsmål her , og der sidder sikkert en masse der ved svaret :5up: er blevet spurgt om at min han hund simba evt må hoppe på hendes tæve. men skal først mødes og snakke óm det hele , og slet ikke sagt ja , eller noget som helst . og venter svar fra hende med samme spørgsmål som her ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså de fleste tests af f.eks. knæ, øjne, albuer og hofter kan først tages når hunden er over et år gammel. En tæve bør være over to år(mener DKK dog anbefaler ca. 1½ år?), og jeg vil personligt også vente til hannen er omkring den alder. Specielt hvis man ikke kender til temperament og sygdomshistorie i stamtavlen...

 

Men altså i princippet kan tæven jo parres efter første løbetid (i første løbetid), så nogle hunde helt fra de er 5-6 måneder.... Og det er ca. samme alder en han bliver kønsmoden, nogle hanner endda endnu tidligere....

 

Personligt ville jeg forsøge at finde oplysningerne fra forældrene til de to hunde i planlægger at parre, så I kan se om de er sunde og raske, og så selvfølgelig sørge for at få testet jeres hunde.... I mine øjne er det nok det vigtigste, så I er sikre på at hvalpene bliver sunde....

 

Derudover er det jo vigtigt at I er tilfredse med temperament osv. Derudover synes jeg også I skal være enige om hvorfor I vil lave dette kuld hvalpe... Personligt er jeg imod at lave hvalpe fordi de er kære, og synes man kun skal lave hvalpe for at forbedre en race/beholde en hvalp selv.... Men definer hvad målet er med parringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men altså i princippet kan tæven jo parres efter første løbetid (i første løbetid), så nogle hunde helt fra de er 5-6 måneder.... Og det er ca. samme alder en han bliver kønsmoden, nogle hanner endda endnu tidligere....

 

Men det skal tæven så ikke.

Det tangerer (i mine øjne) dyremishandling at parre tæven i første og anden løbetid. Tredje kan lige gå an.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holdt op med at tælle efter 30 annoncer:???: Der er RIGTIG mange både hvalpe og ældre chiblandinger på markedet. På trods af at chi ikke er på top 10 over populære hunderacer.....

 

Og Gina, begge hunde skal være gamle nok til at de kan være undersøgt for arvelige sygdomme, OG tæven skal være helt voksen. For en så lille race, skal den være et par år gammel. Men lad det ligge! Glæd dig over at din hund indtil videre er sød og rar og rask.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge hunde skal være mentalt modne inden parringen. Det kræver et mentalt overskud fra tæven at passe sine hvalpe ordentligt, og det har hun sjældent i 1. Eller 2. Løbetid.

 

Din Simba kan også sagtens nå at ændre temperament, i takt med at han bliver voksen, og du kan derfor ikke vide om de to matcher hinanden temperamentsmæssigt endnu, eller om i risikerer at forstærke uheldige træk.

 

Mine forældre har en tæve som er et muligt avlsemne. Hun er udstillet med rigtig gode bedømmelser, og alle sundhedstjek ser kanonflotte ud. Nu er hun 3 år, og på trods af at hun til dagligt har et super godt temperament er hun begyndt at vise lidt nervøsitet i visse situationer, uden at vi kan komme i tanke om nogle dårlige oplevelser hun kan have haft.

Derfor er tanker om avl på hende lagt på hylden, da vi ikke ved om hendes problemer skyldes avl eller miljø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville personligt ikke bruge en hanhund der var yngre end 2 - 2½ år i avl.

De fleste kennelklubber anbefaler at hanhunde er min. 1½ år, men som sagt, jeg synes de bør være ældre.

 

Der sker rigtig meget i hovedet på dem og der er svært at vurdere temperamentet før hunden er helt voksen.

De kan være SÅ søde som hvalpe og unghunde, men når de så bliver ældre kan der vise sig uhensigtsmæssige ting i deres adfærd.

 

Og så er der sundheden, som de andre nævner.

Man kan ikke teste for patella før hunden er fuldt udvokset og det er først når hunden er over et år, selv for en lille blanding.

Chi'er er også arveligt disponeret for en øjensygdom der hedder PRA og det er en rigtig god ide at øjenlyse inden avl.

 

Og så skal i virkelig tænke jer grundigt om.... Som andre nævner, så er markedet oversvømmet med små racer og de er svære at afsætte.

Generelt så har jeg det sådan med avl, at det er noget man kun skal bevæge sig ud i, hvis man har en hund som kan tilføre racen noget virkelig positivt - Eller med blandinger, har hunde med ekstraordinært godt temperament og er tjekket for arvelige sygdomme, så man sikre sig bedst muligt at man laver sunde hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nogle i vores familie der skam avler på chi blandinger.

Første gang kom der 4-5 hanner. De kom af med to.

Anden gang kom en blandet skare og de kom af med alle - men de sidste var over 5 mdr og blev næsten givet væk.

 

så vær varsom. hvalpe er søde men de skal også avles til et fair og ordenligt liv

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det skal tæven så ikke.

Det tangerer (i mine øjne) dyremishandling at parre tæven i første og anden løbetid. Tredje kan lige gå an.

 

Helt, helt enig. Men hvis spørgsmålet er hvornår den KAN, er det jo i nogle tilfælde fra 5 måneders alderen... Og selv de 15-16 måneder DKK anbefaler synes jeg er tidligt....

 

(Ellie var 8 måneder ved første løbetid, og hvis hun blot venter 8 måneder med næste løbetid kunne hun i princippet parres som 16 måneder gammel... Dog venter vi til 3. løbetid, hvis ikke 4.! Penny var 15 måneder ca. før hun var i sin første løbetid... Hun skal dog aldrig parres, men det viser lidt forskellen på små og store hunde og løbetiderne).

Link til indlæg
Del på andre sites

har læst at små hunde skal være 18 -36 måneder gammel , før den er klar til at få hvalpe. og er enig i at der er alt for mange chi blandinger uden ,hjem. vis det bliver udført at simba og Coco skal have hvalpe sammen, skal jeg have en hvalp , og Coco , ejer :) har ejer selv sagt :) og en af tæt familie . så det er 3 afsatte hvalpe . og det ville være grunden for parring, at vi ønsker en hund mere, som er en del af vores egne hunde:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt, helt enig. Men hvis spørgsmålet er hvornår den KAN, er det jo i nogle tilfælde fra 5 måneders alderen... Og selv de 15-16 måneder DKK anbefaler synes jeg er tidligt....

 

(Ellie var 8 måneder ved første løbetid, og hvis hun blot venter 8 måneder med næste løbetid kunne hun i princippet parres som 16 måneder gammel... Dog venter vi til 3. løbetid, hvis ikke 4.! Penny var 15 måneder ca. før hun var i sin første løbetid... Hun skal dog aldrig parres, men det viser lidt forskellen på små og store hunde og løbetiderne).

 

Man kan stadig ikke helt regne med det - Johna var knapt 19 mdr og hun er dansk/svensk blandet med russell... Såd e små kan også være sene startere. Indrømmet er det dog ikke helt normen at de bliver så gamle...

Link til indlæg
Del på andre sites

har læst at små hunde skal være 18 -36 måneder gammel , før den er klar til at få hvalpe. og er enig i at der er alt for mange chi blandinger uden ,hjem. vis det bliver udført at simba og Coco skal have hvalpe sammen, skal jeg have en hvalp , og Coco , ejer :) har ejer selv sagt :) og en af tæt familie . så det er 3 afsatte hvalpe . og det ville være grunden for parring, at vi ønsker en hund mere, som er en del af vores egne hunde:)

 

men hvorfor? Når der nu netop er hundredevis af kloner af jeres hunde allerede tilsalg? Hvorfor så ikke vælge en afd em som nummer 2? Kunne forstå det hvis vi talte ekstremt dygtige arbejdshunde af en eller anden art, men selskabsblandinger? Det forstår jeg nok ikke rigtigt... :vedikke:

under alle omstændigheder skal i jo have forståelse for at ligegyldigt hvor fantastisk man synes ens egen hund er, så er det ikke sikkert at hvalpen kommer til at ligne den, hverken i sind eller udseende....

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvorfor? Når der nu netop er hundredevis af kloner af jeres hunde allerede tilsalg? Hvorfor så ikke vælge en afd em som nummer 2? Kunne forstå det hvis vi talte ekstremt dygtige arbejdshunde af en eller anden art, men selskabsblandinger? Det forstår jeg nok ikke rigtigt... :vedikke:

under alle omstændigheder skal i jo have forståelse for at ligegyldigt hvor fantastisk man synes ens egen hund er, så er det ikke sikkert at hvalpen kommer til at ligne den, hverken i sind eller udseende....

Lige præcis.

 

Gina, da jeg var barn havde vi en hund, der var blandet af schæfer/collie/labrador og vi syntes selvfølgelig, at han var en skøn hund, som vi godt kunne tænke os en hvalp efter. Nogle af mine forældres bekendte have en tæve, der også var en labrador blanding, så de besluttede, at hundene skulle lave et kuld og at vi skulle have en af hvalpene.

De var begge to ret små - vores hund vejede 20-22 kg og tæven var endnu mindre. Så vi forventede at få en lille hund, der mindede om labben. Det gjorde han også - mindede om labradoren, altså. Størrelsen passede bare overhovedet ikke på det vi havde forventet. Han var 70 cm til skulderen og vejede 45 kg.

 

Her var det udseendet og kropsbygningen, der kom bag på os, men det kunne jo ligeså godt have været psykisk. Man kan ikke rigtig regne med noget, når det kommer til blandinger. Det bliver kun gætværk.

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvorfor? Når der nu netop er hundredevis af kloner af jeres hunde allerede tilsalg? Hvorfor så ikke vælge en afd em som nummer 2? Kunne forstå det hvis vi talte ekstremt dygtige arbejdshunde af en eller anden art, men selskabsblandinger? Det forstår jeg nok ikke rigtigt... :vedikke:

under alle omstændigheder skal i jo have forståelse for at ligegyldigt hvor fantastisk man synes ens egen hund er, så er det ikke sikkert at hvalpen kommer til at ligne den, hverken i sind eller udseende....

ka du virkelig ikke forstå at det helt anderledes at få en hund mere som er far til hvalpen ? det forstår jeg så slet ikke dig i :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

hun er et år gammel , og ville evt blive gjort gravid om 7 til 8 måneder . så er der tid til at se hvordan både Coco og simba s sind former sig. og er pt ikke klar til en hvalp, uanset hvad før om den tid. så det hele går godt op for mig .

Bortset fra at Simba ikke er mentalt voksen før 2 års alderen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra at Simba ikke er mentalt voksen før 2 års alderen...

 

2 år er lige tidligt nok. Jeg synes først de fleste bliver voksne-voksne omkring 2,5-3 år.

 

 

Gina, hvad skal tæven tjekkes for? Og hvad skal Simba tjekkes for? Og hvem skal betale hvis noget går galt under drægtigheden? Vil du betale halvdelen af et kejsersnit en søndag aften? Det er ihvertfald en rigtig god ide at have styr på det inden man laver aftaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

ka du virkelig ikke forstå at det helt anderledes at få en hund mere som er far til hvalpen ? det forstår jeg så slet ikke dig i :vedikke:

 

Nej, det kan jeg faktisk ikke. Da jeg skulle have nummer 2 overvejede jeg et kort øjeblik at smide en FT spaniel på min Karla. Ikke fordi jeg gerne ville at Karla skulle være mor til hvalpen, (det ville jeg på ingen måder - forstår faktisk slet ikke dem der tør. Tænk hvis der skete noget med hende? Hvis hun døde pga akut kejsersnit eller kalkchok, eller hvis hendes sind ændrede sig af at få hvalpe, puha, nej tak!) ... men fordi jeg sindssygt gerne ville have hendes drive og arbejdsiver i nummer 2 hund.

Men fornuften vandt. Godt nok er hun 100% gennemtjekket, inkl. Fuld røntgen af alle lemmer, hofter og ryg, og det var hanhunden også. Men hvem kunne vide hvordan afkommet ville blive? Jeg aner jo intet om Karlas ophav - udover at jeg har set mor og far. Der kan jo ligge hvad som helst og gemme sig i generne... HD, Patella, øjensygdomme, indavl, epilepsi, hjertefejl o.lign. Nobody knows og ingen kan tjekke det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...