Hop til indhold

Takt og tone blandt hundeejere


Therese
 Share

Recommended Posts

Ideen med at have hundeskove er vel at hundene kan få lov at færdes frit også lidt udenfor veje og stier - altså uden line men stadig under fuld kontrol. Jeg vil mene at for at en hund er under fuld kontrol skal den under alle sandsynligt kommende situationer kunne stoppes hvor den er og blive der og kunne kaldes hjem. Situationen med cyklen viser ganske godt hvorfor stop og bliv kommandoen er et must.

 

Forskellen på en hundeskov, som den er defineret nu og tidligere, hvor man også måtte færdes i skove med løs hund under fuld kontrol er vel at hundene aft. vildtet kun måtte være på stier og veje - altså der hvor vi selv må gå, mens man i hundeskove må lade hundene bevæge sig lidt ind i bevoksningen på begge sider af vej og sti.

 

Jeg vil til enhver tid foretrække de gamle regler - og så sætte hårdt ind på at hunde, der er løse, er under fuld kontrol og kun går hvor vi mennesker også må gå. Der kan så være åbne pladser hvor man kan lade et par hunde lege eller træne lidt apportering el. men generelt er hundene om end løse stadig på stier og veje og kun op til 10-15 m fra føreren.

 

For mennesker og hunde som ikke kan leve op til disse krav mener jeg Flex linen er løsningen - altså der hvor andre kan lade hundene være løse. Flex liner er til gengæld rigtig dumme på fortov ved veje og mange andre steder. De giver falsk tryghed - for alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 203
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ideen med at have hundeskove er vel at hundene kan få lov at færdes frit også lidt udenfor veje og stier - altså uden line men stadig under fuld kontrol. Jeg vil mene at for at en hund er under fuld kontrol skal den under alle sandsynligt kommende situationer kunne stoppes hvor den er og blive der og kunne kaldes hjem. Situationen med cyklen viser ganske godt hvorfor stop og bliv kommandoen er et must.

 

Forskellen på en hundeskov, som den er defineret nu og tidligere, hvor man også måtte færdes i skove med løs hund under fuld kontrol er vel at hundene aft. vildtet kun måtte være på stier og veje - altså der hvor vi selv må gå, mens man i hundeskove må lade hundene bevæge sig lidt ind i bevoksningen på begge sider af vej og sti.

 

Jeg vil til enhver tid foretrække de gamle regler - og så sætte hårdt ind på at hunde, der er løse, er under fuld kontrol og kun går hvor vi mennesker også må gå. Der kan så være åbne pladser hvor man kan lade et par hunde lege eller træne lidt apportering el. men generelt er hundene om end løse stadig på stier og veje og kun op til 10-15 m fra føreren.

 

For mennesker og hunde som ikke kan leve op til disse krav mener jeg Flex linen er løsningen - altså der hvor andre kan lade hundene være løse. Flex liner er til gengæld rigtig dumme på fortov ved veje og mange andre steder. De giver falsk tryghed - for alle.

 

Jeg er ikke helt med på, hvorfor du mener det er optimalt at hunde kun må gå, der hvor vi mennesker også må gå? For ikke at genere vildtet?

 

Til det markerede er jeg slet slet ikke enig! Fint hvis man har en tæppetisser, ikke fint hvis man har en border. Så kan man ligeså godt gå med snor. 10-15 meter for en border collie er det samme som 25 cm. for en tæppetisser. Mine bordere har behov for at løbe og strække ud og det kan de bestemt ikke på 10-15 meter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er naturligvis aht. vildtet at hundene kun bør færdes på stier og veje.

 

Enig i at en BC har brug for meget mere plads. Det har en FT Spaniel også (og mange andre hunde). Derfor har vi træningspladser og lejer arealer hvor vi kan dyrke vores hobby. Jeg mener ikke hundeskove er eller bør være beregnet til dette.

 

Vi kan ikke forvente at der lægges offentlige arealer til den slags aktiviteter (men vi kan leje det af det offentlige). En FT Spaniel eller en labrador som er ude på en lang apportering er ude af ejerens fulde kontrol idet den jo ikke er synlig hele tiden og det kan man derfor ikke træne eller lege med undtagen på arealer som er beregnet til det - altså hvor man har jagtretten eller lov til at træne.

 

Noget lignende gælder vel BC?

 

Jeg kan købe mig til træningsarealer på 10 - 20 HA for 1000 - 1500 kr hos DCH om året i nærheden (3-5 km) af hvor jeg bor og jeg kan gå til træning på andre passende arealer flere andre steder indenfor ca 50 km - og det gør jeg ofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er naturligvis aht. vildtet at hundene kun bør færdes på stier og veje.

 

Enig i at en BC har brug for meget mere plads. Det har en FT Spaniel også (og mange andre hunde). Derfor har vi træningspladser og lejer arealer hvor vi kan dyrke vores hobby. Jeg mener ikke hundeskove er eller bør være beregnet til dette.

 

Vi kan ikke forvente at der lægges offentlige arealer til den slags aktiviteter (men vi kan leje det af det offentlige). En FT Spaniel eller en labrador som er ude på en lang apportering er ude af ejerens fulde kontrol idet den jo ikke er synlig hele tiden og det kan man derfor ikke træne eller lege med undtagen på arealer som er beregnet til det - altså hvor man har jagtretten eller lov til at træne.

 

Noget lignende gælder vel BC?

 

Jeg kan købe mig til træningsarealer på mange 10 - 20 HA for 1000 - 1500 kr om året i nærheden (3-5 km) af hvor jeg bor og jeg kan gå til træning på andre passende arealer flere andre steder indenfor ca 50 km - og det gør jeg ofte.

 

Jeg tænker slet ikke på træning ift. arealets størrelse og afstand fra fører. Jeg tænker på daglige gåture. Jeg kunne ikke drømme om at gå tur med mine hunde og så holde dem 10-15 meter fra mig. Så ville jeg hellere blive i haven.

Jeg har behov for at lufte mine hunde dagligt og det er pt. kun muligt ved at bryde loven. Hvilket jeg så gør. Det er klart at når mine hunde er 50 meter væk, så kalder jeg dem naturligvis ind, hvis der kommer andre, ligesom jeg sørger for at de ikke er ude af syne (har lært dem at holde sig så de kan se mig).

Jeg synes ikke det er i orden at have en border og så lufte den dagligt, hvor den skal holde sig indenfor 10-15 meter af fører. Det er ikke et ordentligt liv for en bc.

 

Træning er noget helt andet, der har jeg ikke brug for store arealer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener du bør gøre som andre der har en hobby som kræver særlige arealer - leje retten til at bruge disse arealer. gerne sammen med andre i forening, klub eller konsortie. Du kan efter min mening ikke bare bryde loven fordi du har valgt at have en race som kræver at drøne rund med 30 km/t i op til 50 meters afstand.

 

Hesteejere, fåreejere og alle andre ejere af husdyr med særlige behov lejer/ejer arealer til formålet.

 

Jeg giver selv ganske mange penge ud for at have arealer til min hobby: "jagt med jagthund" og som sagt derudover adgang til passende trænings og motions områder.

 

Har man hund som kræver noget ud over det sædvanlige er det en personlig udfordring - ikke noget man kan forvente løses af det offentlige undtagen ifbm. almindelig støtte til klub og foreningsaktiviteter.

 

Nu er mine hunde ikke helt unge mere, men tidligere var det fast på det daglige program at cykle ud til et område hvor de kunne "slå sig løs". 5 km ud og 5 km hjem - og arealet betalte jeg sammen med andre for at bruge - DCH.

 

Og det er ligegyldigt hvad du skal bruge store arealer til - motion, træning osv. det er et privat problem, som ikke kan eller skal løses af hundeskove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt laver jeg "ballade" over det, fordi det er et super sted at gå tur som alternativ til fortovet. Det er rigtig godt for ham at komme på tur et sted, hvor der er varieret terræn, hvor han kan løbe løs og lege uden at være hæmmet af en snor eller kun gå de samme kedelige ture på gaden.

 

Jeg hader ikke hundeskove. Jeg synes bare det er et stort problem, at jeg ikke selv kan bestemme hvem min hund skal hilse på. Og at det efterhånden er blevet sådan, at det næsten bliver forventet, at det er mig, der skal bukke og undskylde, fordi jeg tillader mig at bevæge mig ind i en hundeskov med en hund, der ikke er egnet til at hilse på alle hunde. Jeg hører i hvert fald jævnligt folk sige noget i stil med, at man ikke skal gå tur i hundeskoven, hvis hunden ikke må hilse. Og det må han da også gerne, men jeg vil bare gerne selv bestemme hvornår og på hvem.

 

Jeg synes faktisk det er enormt flabet at jeg ikke kan slippe for det, selvom jeg tager Bobo i snor og trækker så langt ud i siden jeg kan komme. En dag stod jeg ud af bilen med Bobo i snor og var ved at blive væltet omkuld af 10 fremmede hunde, som kom løbende så snart de så os. Kun 2 kom op og hentede deres hunde, fordi de godt kunne se, at det var et problem at stå med en hund i snor omringet af fremmede hunde, mens der var is på stien. Resten gad ikke engang kalde :vedikke:

 

Jeg er holdt op med at komme der om søndagen, fordi jeg har haft så dårlige oplevelser med to store grupper, der lufter deres hunde der og jeg prøver at blive væk i "myldretiden." Men jeg synes da det er enormt ærgerligt, at jeg ikke kan gå tur om eftermiddagen, fordi holdningen åbenbart er blevet, at alle hunde skal kunne hilse på alle.

 

Og ærligt kan jeg ikke se hvorfor det er folk som mig, der får lukket hundeskovene. Er det ikke nærmere dem, der misforstår konceptet og bruger skovene som et sted, hvor man bare kan slippe sin hund? Det tror jeg, for det generer ofte rigtig mange andre mennesker end deres med-hundeejere som f.eks. cyklister og løbere.

 

Vi kunne ikke være mere enige Therese... godt skrevet,og meget præcist. ;-)

Hundeskove er en god ting og kunne være et eldorado, hvis de hundeejere som du der beskriver gad at udvise noget hensyntagen til andre hunde og deres ejere, så alle ville kunne komme der.

Redigeret af susanne pedersen
Link til indlæg
Del på andre sites

Uddrag af artikel:[h=1]Hundeskove - mareridt eller eldorado[/h]

"Når to hunde mødes, bør det foregå i samtykke med begge ejere. Dette er ganske simpelt en umulighed, såfremt man bare lader sin egen hund løbe op til en fremmed hund. Man giver ikke den anden hundeejer en chance for lige at præsentere sin hund. Mange mennesker er glade for at lade deres hund møde andre hunde, men har man en hund, der lige skal tages et lille hensyn til under hilseceremonien, er det jo vigtigt, at man har mulighed for at kommunikere det til den anden hundeejer, inden hundene stikker næserne sammen.

 

Når talen falder på hundeskovene her på hundeskolen, er min første reaktion at advare folk mod løse, ustyrlige hunde, hvis ejere enten ligegyldigt eller uvidende lader deres hunde gøre, hvad de vil. Selv bevæger jeg mig aldrig ind sådanne steder, selvom jeg for studiets skyld har gjort det et par gange. Jeg har desværre alt for tit oplevet eftervirkningerne af uhensigtsmæssige hundemøder sådanne steder. Husk på, at det i uheldigste fald kun tager én dårlig oplevelse for, at en hund kan have fået et ar på sjælen for livet.

 

Husk også på, at det er hundens følelser, som her er i centrum - ikke vores. Der behøver ikke være tænders gnislen på spil. Hvis hunden viser, at den føler sig forulempet, så er den forulempet.

 

Jeg kan derfor kun opfordre alle til at udvise en almindelig respekt og høflighed for andre, - dyr såvel som mennesker, når de opholder sig i hundeskovene. Det behøver kun nogle få justeringer i folks generelle optræden til at forvandle hundeskovene fra nogle hundeejeres mareridt til alle vore alle sammes eldorado.

 

Overhold loven om løse hunde, - også i hundeskoven! Vis, at du har styr på din hund og kald den til dig, når du møder andre på din vej (løse som i line). Spørg den du møder, om han/hun har lyst til, at jeres hunde skal lege, inden du tillader din hund det. Lav f.eks. en siddeøvelse med din hund, mens du spørger. Hvis du har styr på din hund, er det jo ikke noget problem, vel ? Og har du det ikke endnu, er det et godt ritual at lære den, så den lære at beherske sig og lytte efter dig selvom der er en anden hund til stede. Er det virkelig for meget at bede om?"

Lise Lindegaard Andersen

 

http://hundeskole.dk/?id=15697

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt laver jeg "ballade" over det, fordi det er et super sted at gå tur som alternativ til fortovet. Det er rigtig godt for ham at komme på tur et sted, hvor der er varieret terræn, hvor han kan løbe løs og lege uden at være hæmmet af en snor eller kun gå de samme kedelige ture på gaden.

 

Jeg hader ikke hundeskove. Jeg synes bare det er et stort problem, at jeg ikke selv kan bestemme hvem min hund skal hilse på. Og at det efterhånden er blevet sådan, at det næsten bliver forventet, at det er mig, der skal bukke og undskylde, fordi jeg tillader mig at bevæge mig ind i en hundeskov med en hund, der ikke er egnet til at hilse på alle hunde. Jeg hører i hvert fald jævnligt folk sige noget i stil med, at man ikke skal gå tur i hundeskoven, hvis hunden ikke må hilse. Og det må han da også gerne, men jeg vil bare gerne selv bestemme hvornår og på hvem.

 

Jeg synes faktisk det er enormt flabet at jeg ikke kan slippe for det, selvom jeg tager Bobo i snor og trækker så langt ud i siden jeg kan komme. En dag stod jeg ud af bilen med Bobo i snor og var ved at blive væltet omkuld af 10 fremmede hunde, som kom løbende så snart de så os. Kun 2 kom op og hentede deres hunde, fordi de godt kunne se, at det var et problem at stå med en hund i snor omringet af fremmede hunde, mens der var is på stien. Resten gad ikke engang kalde :vedikke:

 

Jeg er holdt op med at komme der om søndagen, fordi jeg har haft så dårlige oplevelser med to store grupper, der lufter deres hunde der og jeg prøver at blive væk i "myldretiden." Men jeg synes da det er enormt ærgerligt, at jeg ikke kan gå tur om eftermiddagen, fordi holdningen åbenbart er blevet, at alle hunde skal kunne hilse på alle.

 

Og ærligt kan jeg ikke se hvorfor det er folk som mig, der får lukket hundeskovene. Er det ikke nærmere dem, der misforstår konceptet og bruger skovene som et sted, hvor man bare kan slippe sin hund? Det tror jeg, for det generer ofte rigtig mange andre mennesker end deres med-hundeejere som f.eks. cyklister og løbere.

Men Therese, man kan kun lave om på sig selv.

 

Lige i øjeblikket holder jeg en pause fra labradorhanner, fordi de synes min hund lugter fantastisk, og som regel er udenfor pædagogisk rækkevidde i den tilstand. Jeg går så på de mindre stier hvor der ikke er så mange hunde og ser jeg en hund, jeg er i tvivl om er han eller tæve, stopper jeg op og råber om det er en hanhund. Hvis det er det, råber jeg så om vi godt må komme udenom og indtil nu har jeg ikke oplevet at nogle er blevet sure. Nogle er lidt længe om at finde ud af hvad jeg beder om, men bortset fra at det ikke er så afslappende som det plejer at være, går det egentlig meget godt synes jeg. Og her taler vi altså en hundeskov hvor kulturen er at hundene pr. automatik hilser på dem de går forbi.

 

Jeg har dog erfaret at man ikke kommer ret godt afsted med at forklare hvorfor man søger udenom, for folk vil selvfølgelig væk fra én, så hunden kan løbe løs igen og hører ikke efter en lang forklaring. De hører kun "lugter godt" men ikke "4 uger siden løbetiden sluttede" og så kan de blive lidt mugne over at man lufter en tæve i "løbetid" i en hundeskov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener du bør gøre som andre der har en hobby som kræver særlige arealer - leje retten til at bruge disse arealer. gerne sammen med andre i forening, klub eller konsortie. Du kan efter min mening ikke bare bryde loven fordi du har valgt at have en race som kræver at drøne rund med 30 km/t i op til 50 meters afstand.

 

Hesteejere, fåreejere og alle andre ejere af husdyr med særlige behov lejer/ejer arealer til formålet.

 

Jeg giver selv ganske mange penge ud for at have arealer til min hobby: "jagt med jagthund" og som sagt derudover adgang til passende trænings og motions områder.

 

Har man hund som kræver noget ud over det sædvanlige er det en personlig udfordring - ikke noget man kan forvente løses af det offentlige undtagen ifbm. almindelig støtte til klub og foreningsaktiviteter.

 

Nu er mine hunde ikke helt unge mere, men tidligere var det fast på det daglige program at cykle ud til et område hvor de kunne "slå sig løs". 5 km ud og 5 km hjem - og arealet betalte jeg sammen med andre for at bruge - DCH.

 

Og det er ligegyldigt hvad du skal bruge store arealer til - motion, træning osv. det er et privat problem, som ikke kan eller skal løses af hundeskove.

 

Det løser da på ingen måde problemet. Kan ikke forstå hvorfor jeg ikke bare kan bruge de samme arealer som alle andre. Og så naturligvis tage det nødvendige hensyn i mødet med andre brugere af skoven.

Der er sgu ikke meget fidus i at lufte det samme sted hver dag.

Og det er ikke kun bordere jeg mener har det behov. Der er mange mange racer, som jeg mener bør luftes dagligt uden snor og som bør have mulighed for at strække benene for at trives optimalt.

 

Det eneste jeg ville ønske, var at jeg kunne bruge de almindelige steder og undgå at blive overrendt at andre folks løse hunde - som tydeligvis ikke er under kontrol. Det er så ikke en mulighed at bruge de gængse steder (her i kommunen er det hundeskove), så derfor bryder jeg loven. Det gør jeg bl.a. 4 gange om ugen, når jeg har mine hunde med på ridetur. Jeg prøver så at kompensere med overdreven høflighed og hensynstagen. Jeg ved godt at mine hunde er løse og det ikke er lovligt, så de bliver kaldt ind og dækket af så snart andre skal passere. For på den måde at sende et signal om, at de er under kontrol.

Det er den eneste måde jeg kan give mine hunde et godt liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget jeg har tænkt over, er at jeg oplever den samme mangel på hensynstagen og respekt andre steder også. Jeg oplever det når jeg går eller rider i skoven. Mountainbikere, løbere og andre motionister kommer drønende og tænker ikke en eneste gang på at sætte tempoet ned. Om noget, så sætter de tempoet op. Jeg mener vi alle har en pligt til at udvise hensyn til hinanden, når vi færdes på fælles arealer. Jeg kommer jo eks. heller aldrig galoperende forbi folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er jeg heldig, for bryder jeg mig ikke om den ene hundeskov, har jeg mulighed for at vælge en anden, som mere passer til mine hunde. Jeg bor rimelig tæt ved storådalen, hvor hundene på den ene side af åen må luftes uden snor, der er 2 meget store fårefolde, hvor hundene i efterårs og vintermånederne har muligheder for at løbe frit. Og jeg er nok ikke den eneste der har flere muligheder, for at vælge hvor jeg kan lade mine hunde gå fri. Der er også strandene fra oktober til april.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg ville ønske, var at jeg kunne bruge de almindelige steder og undgå at blive overrendt at andre folks løse hunde - som tydeligvis ikke er under kontrol. Det er så ikke en mulighed at bruge de gængse steder (her i kommunen er det hundeskove), så derfor bryder jeg loven. Det gør jeg bl.a. 4 gange om ugen, når jeg har mine hunde med på ridetur. Jeg prøver så at kompensere med overdreven høflighed og hensynstagen. Jeg ved godt at mine hunde er løse og det ikke er lovligt, så de bliver kaldt ind og dækket af så snart andre skal passere. For på den måde at sende et signal om, at de er under kontrol.

Det er den eneste måde jeg kan give mine hunde et godt liv.

 

Kan ikke se det skulle være noget problem, forudsat at det er fredsommelige hunde, at du har styr på dem, kan dække dem af, og kalde dem til dig, når I møder andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget jeg har tænkt over, er at jeg oplever den samme mangel på hensynstagen og respekt andre steder også. Jeg oplever det når jeg går eller rider i skoven. Mountainbikere, løbere og andre motionister kommer drønende og tænker ikke en eneste gang på at sætte tempoet ned. Om noget, så sætter de tempoet op. Jeg mener vi alle har en pligt til at udvise hensyn til hinanden, når vi færdes på fælles arealer. Jeg kommer jo eks. heller aldrig galoperende forbi folk.

 

Det har du ret i, de kunne godt lære noget hensyntagen også. Men det er nu mest de voldsomme/uregerlige hunde der farer lige ind i hovedet på andre hunde og nærmest overfalder dem, og som kan gøre stor skade, som jeg er mest utryg ved at gå med hund i hundeskoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget jeg har tænkt over, er at jeg oplever den samme mangel på hensynstagen og respekt andre steder også. Jeg oplever det når jeg går eller rider i skoven. Mountainbikere, løbere og andre motionister kommer drønende og tænker ikke en eneste gang på at sætte tempoet ned. Om noget, så sætter de tempoet op. Jeg mener vi alle har en pligt til at udvise hensyn til hinanden, når vi færdes på fælles arealer. Jeg kommer jo eks. heller aldrig galoperende forbi folk.

Ja vi ville være ude over mange problemer hvis vi alle tog mere hensyn til hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke se det skulle være noget problem, forudsat at det er fredsommelige hunde, at du har styr på dem, kan dække dem af, og kalde dem til dig, når I møder andre.

 

Det kan jeg naturligvis! De skal kunne dækkes af, have god impulskontrol ift. vildt og objekter i bevægelse og kunne kaldes ind uanset fristelser - inden jeg tager dem med på ridetur :-D

Jeg ser heller ikke et problem i det, men det ændrer ikke rigtigt på, at det stadig ikke er lovligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er totalt stjerne-egoist når det kommer til hundeskove. Jeg slipper min hund, også selvom hun ikke er 100% sikker i indkald. Og sådan er det. Jeg ved at hun aldrig kunne finde på at gøre nogen noget, og når hun har hilst, kommer hun susende hen til mig (med mindre den anden hund vil lege). Imo skal folk ikke gå i indhegnede hundeskove med hund i snor, og det er min holdning. Så kan man jo lige så godt gå uden for hundeskoven.

 

Og jeg slipper også min hund i naturen, snorepåbud eller ej. Dog kun hvis jeg ved at der ikke er vildt i området (og jo, det kan man godt vide). Og hvis jeg går på en cykel/gangsti med min hund i flex, fylder vi det hele, for så er cykler nødt til at give lyd for at komme forbi. Og så er jeg rygende ligeglad med om jeg bryder regler! Når jeg (ofte) møder politiet i vores skov, får jeg tit kommentaren, at en schæfer ikke skal gå i snor. Når jeg siger at hun vil jage dyr, synes de at det er ok:-)

 

I øvrigt må hunde gerne luftes uden snor, men under kontrol, de steder hvor der ikke er snorepåbud. Så kan ikke helt se problemet for dem der ikke gider komme i hundeskovene, men som sagtens kan holde styr på hundene uden snor:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er totalt stjerne-egoist når det kommer til hundeskove. Jeg slipper min hund, også selvom hun ikke er 100% sikker i indkald. Og sådan er det. Jeg ved at hun aldrig kunne finde på at gøre nogen noget, og når hun har hilst, kommer hun susende hen til mig (med mindre den anden hund vil lege). Imo skal folk ikke gå i indhegnede hundeskove med hund i snor, og det er min holdning. Så kan man jo lige så godt gå uden for hundeskoven.

 

Og jeg slipper også min hund i naturen, snorepåbud eller ej. Dog kun hvis jeg ved at der ikke er vildt i området (og jo, det kan man godt vide). Og hvis jeg går på en cykel/gangsti med min hund i flex, fylder vi det hele, for så er cykler nødt til at give lyd for at komme forbi. Og så er jeg rygende ligeglad med om jeg bryder regler! Når jeg (ofte) møder politiet i vores skov, får jeg tit kommentaren, at en schæfer ikke skal gå i snor. Når jeg siger at hun vil jage dyr, synes de at det er ok:-)

 

I øvrigt må hunde gerne luftes uden snor, men under kontrol, de steder hvor der ikke er snorepåbud. Så kan ikke helt se problemet for dem der ikke gider komme i hundeskovene, men som sagtens kan holde styr på hundene uden snor:vedikke:

 

 

Det kan godt være, at din hund ikke gør noget - altså fysisk! Men ingen tæppetisser synes det er fedt at få en 30kgs. lab, en schæfer eller anden stor, voldsom race i hovedet. De hunde gør faktisk noget ved min hund! Også selvom der ikke er mærker på min hund (højst et mudret pote på ryggen). Det vil sige at når folk har den holdning som du beskriver (det har de fleste her i mit område), så udelukker man en hel masse hunde fra at bruge skoven. Fordi deres hunde skal "have lov" til at være løse, selvom de ikke er under kontrol, så er der ikke plads til min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være, at din hund ikke gør noget - altså fysisk! Men ingen tæppetisser synes det er fedt at få en 30kgs. lab, en schæfer eller anden stor, voldsom race i hovedet. De hunde gør faktisk noget ved min hund! Også selvom der ikke er mærker på min hund (højst et mudret pote på ryggen). Det vil sige at når folk har den holdning som du beskriver (det har de fleste her i mit område), så udelukker man en hel masse hunde fra at bruge skoven. Fordi deres hunde skal "have lov" til at være løse, selvom de ikke er under kontrol, så er der ikke plads til min hund.

 

Men igen, kan ikke se hvad problemet er, når du jo gerne må lufte alle steder (hvor der ikke er snorepåbud) uden snor:vedikke:

 

Og min hund dasker ikke til andre. Hun løber (nogle gange) hen til dem, standser et par meter før og smider sig for at hilse. Så det er ikke fordi hun vælter i hovedet på nogen?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men igen, kan ikke se hvad problemet er, når du jo gerne må lufte alle steder (hvor der ikke er snorepåbud) uden snor:vedikke:

 

Og min hund dasker ikke til andre. Hun løber (nogle gange) hen til dem, standser et par meter før og smider sig for at hilse. Så det er ikke fordi hun vælter i hovedet på nogen?!

 

Jeg må ikke lufte nogen steder uden snor! Hele Aalborg kommune er, ligesom mange andre kommuner i landet, underlagt permanent snorepåbud.

Med undtagelse af min egen have...

 

Det er stadig ikke sjovt at en stor hunde kommer løbende hen imod en meget lille hund. Uanset om den gør den lille hund noget fysisk eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må ikke lufte nogen steder uden snor! Hele Aalborg kommune er, ligesom mange andre kommuner i landet, underlagt permanent snorepåbud.

Med undtagelse af min egen have...

 

Det er stadig ikke sjovt at en stor hunde kommer løbende hen imod en meget lille hund. Uanset om den gør den lille hund noget fysisk eller ej.

 

Men så skal man nok ikke gå i en indhegnet hundeskov, hvor 99% af hundene er uden snor:vedikke: Man kan aldrig, aldrig, aldrig have 100% kontrol over en hund, og slet ikke når den er løs. Måske tæt på hvis den er i kort snor og mundkurv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet flere gange, at hunde vælter ind i hovedet på andre, bare kommer buldrende med 200 km i timen, og tonser ind i hovedet på dem. Og ejerne er komplet ligeglade. Sådan en møde kan være særdeles negativt og sætte varige psykiske spor i mange hunde, fordi de får overskredet deres personlige grænser/zone, og ikke får respekteret deres dæmpede signaler.

Hvis mødet er at to løse hunde mødes, og ejerne har ser ud til at det er helt fint, er der jo ikke noget. Men ser man en hund i snor, eller at ejeren kalder hunden til sig og sætter snor på, bør man kalde sin egen hund til sig, så den anden kan passere- også i en hundeskov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så skal man nok ikke gå i en indhegnet hundeskov, hvor 99% af hundene er uden snor:vedikke: Man kan aldrig, aldrig, aldrig have 100% kontrol over en hund, og slet ikke når den er løs. Måske tæt på hvis den er i kort snor og mundkurv....

 

Men det skal man have, det er reglerne for brug af hundeskov. I det mindste at man kalder hunden til sig, hvis man ser at modparten er i snor, bliver tilkaldt og sat i snor eller på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så skal man nok ikke gå i en indhegnet hundeskov, hvor 99% af hundene er uden snor:vedikke: Man kan aldrig, aldrig, aldrig have 100% kontrol over en hund, og slet ikke når den er løs. Måske tæt på hvis den er i kort snor og mundkurv....

 

Men hvor i alverden skal man så gå, hvis man ikke ønsker sin tæppetisser på 5 kg. tromlet ned? Kan det virkelig være rigtigt at man ikke kan bruge de offentlige arealer, der er lavet til formålet, fordi andre ikke kan leve op til reglerne? Det synes jeg ikke!

 

Og jeg er ikke enig i at man ikke kan have 100% kontrol. Det mener jeg sagtens man kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet flere gange, at hunde vælter ind i hovedet andre, bare kommer buldrende med 200 km i timen, og tonser ind i hovedet på dem. Og ejerne er komplet ligeglade.

Tankevækkende. Nu har jeg haft hunde i 25 år og jeg har faktisk yderst sjældent oplevet sådanne møder. For det meste standser løberiet nogle meter før den anden hund, hvorefter den ene hund - eller begge - langsomt går imod hinanden. Måske vi bare går forskellige steder, du og jeg?

 

Sådan en møde kan være særdeles negativt og sætte varige psykiske spor i mange hunde, fordi de får overskredet deres personlige grænser/zone, og ikke får respekteret deres dæmpede signaler.

Indrømmet. Det kan sagtens ske, at der kommer varige psykiske spor i nogle hunde, men jeg tror nu alligevel, at de største "spor" sættes i hundeejere, som kan blive fuldkommen panikslagne og derved gøre mødet til en hæslig oplevelse for deres hunde. Måske der ikke ville være sket specielt stor skade, hvis hundeejeren tog det lidt mere roligt?

 

Under alle omstændigheder så ved en hundeejer godt, om dennes hund er en lille blid, sagtmodig hund, som ikke vil have det ret godt med fremmede hunde - og så udsætter man vel ikke bevidst sin hund for en hundeskov, hvor sådanne møder uundgåeligt finder sted?

 

Hvis mødet er at to løse hunde mødes, og ejerne har ser ud til at det er helt fint, er der jo ikke noget. Men ser man en hund i snor, eller at ejeren kalder hunden til sig og sætter snor på, bør man kalde sin egen hund til sig, så den anden kan passere.

Jamen, er det overhovedet en eneste hundeejer herinde på HF, der har givet udtryk for andet?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...