Hop til indhold

Ny hvalp - men hvad er god tone


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo de 2 gamle Ft Spaniels - og ved at der skal en hvalp ind ret snart.

 

Men hvordan opfører man sig pænt og samtidig laver en god research hos flere gode opdrættere, evt. bliver skrevet op uden at skabe forkerte forventninger. Jeg har jo selv haft 3 kuld hvalpe og det er rigtig ærgeligt, når folk "bestiller" en hvalp og så alligevel ikke vil have en når det kommer til stykket.

 

Men hvad er god tone? Kan man være skrevet op flere steder, hvor man så også gør opmærksom på at man er skrevet op flere steder. Og hvordan afgøres hvilken rækkefølge hvalpekøbere vælger hvalp i?

 

Jeg har en tanke om at man ikke har en egentlig bestilling inde før man har betalt et depositum.

 

Men hvad er god tone?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Jeg vil mene det er helt fint at være skrevet op flere steder, hvis hvalpene ikke er født. de fleste opdrættere vil nok ikke have noget i mod det, medmindre det er den pengegriske slags ;)

I mens man er skrevet op, vil jeg til en hver tid ud og høre om de andre kenneler hos folk på træningsbanen, hvis det er der man vil komme. Resultater taler ikke altid for sig selv. Det kan jo være at opdrættere bare afsætter sine stjernehvalpe til andre opdrætter som denne har en aftale med, eller andre top-folk -> medføre gode resultater på papiret. Selvfølgelig er det mest relevant hvis der er stor forskel i kuldet. Måske opdrætter bare ikke har solgt hvalpe til så mange prøve/konkurrence mennesker og dermed ses navnet ikke så meget på resultatlisterne. Når jeg så har hørt en masse rundt omkring, vil jeg lytte til min mavefornemmelse. Hvor har folk ikke fortalt om de skumle aftaler? Hvem har ry for at lave hvalpe som bare sparker røv generelt, og hvor disse ender hos almindelig privatpersoner? som man kommer frem til tingene, vil jeg aflyse hvalpen hos de forskellige kenneler, og til sidst meddele endelige opdrætter at du har valgt hvalpen hos dem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var "skrevet op" 2 steder, hvor jeg mailede en del med de to opdrættere undervejs i forløbet før hvalpene var født. Jeg var fortalte dem begge at jeg var interesseret i begges opdræt. Kendte dem fra en gruppe på Hundegalleri, så et havde været underligt andet. Jeg mødte så begge to live på den samme udstilling. Så ja, jeg spillede med helt åbne kort, og det virkede som om det var meget normalt at have antennerne ude mere end 1 sted. Det er selvfølgelig nok ekstra normalt at gøre det på den måde, da det er jo ofte er tale om ganske små kuld når det gælder min hunds race.

Da jeg så havde besluttet mig, betalte jeg så vidt jeg husker vist ikke engang depositum, men vi "kendte" så også hinanden i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input.

 

Jeg kender jo FT Spaniel "samfundet" ganske godt efter at have deltaget i 15-20 år - og især ifbm. at finde de rette hanhunde til de 3 gange jeg har haft hvalpe. Det giver jo et vist indblik. Men det er også noget der flytter sig ret hurtigt. 3-6 gode importer fra England, Irland eller Skotland kan ændre billedet en del - og der er også forskellige præferencer/typer der vinder frem.

 

Jeg er skrevet op et sted, hvor tæven endnu ikke er kommet i løbetid men parring er planlagt og hanhund er valgt. Kan jeg få hvalp der er jeg glad, men det jeg overvejer er jo at blive skrevet op et par andre steder, hvis nu den planlagte parring ikke bærer frugt - eller der ikke kommer tæver eller andet går galt. Men på en måde synes jeg det er lidt træls for dem der er "reserve" leverandører.:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input.

 

Jeg kender jo FT Spaniel "samfundet" ganske godt efter at have deltaget i 15-20 år - og især ifbm. at finde de rette hanhunde til de 3 gange jeg har haft hvalpe. Det giver jo et vist indblik. Men det er også noget der flytter sig ret hurtigt. 3-6 gode importer fra England, Irland eller Skotland kan ændre billedet en del - og der er også forskellige præferencer/typer der vinder frem.

 

Jeg er skrevet op et sted, hvor tæven endnu ikke er kommet i løbetid men parring er planlagt og hanhund er valgt. Kan jeg få hvalp der er jeg glad, men det jeg overvejer er jo at blive skrevet op et par andre steder, hvis nu den planlagte parring ikke bærer frugt - eller der ikke kommer tæver eller andet går galt. Men på en måde synes jeg det er lidt træls for dem der er "reserve" leverandører.:hmm:

Ja, det ved jeg at nogle af de opdrættere jeg kender kan bande over en gang imellem... Men forstår godt at du vil "sikre dig", når du nu ligefrem har flere steder du kan tænke dig en hvalp fra. Jeg ville nok spille med åbne kort overfor "reserveopdrætterne", for kan forestille mig at de kunne bli' ret mugne hvis du er skrevet op til en hvalp, og så pludselig "melder fra" fordi du får hvalp et andet sted fra? Har man meldt klart ud fra start, så ved de hvad de har at gøre med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge at blive skrevet op de steder hvor du rent faktisk vil have en hvalp. Gør det klart for opdrætteren at du leder efter hvalpEN, og hvis den ikke kommer, jamen så skal du ikke have en hvalp... Det synes jeg er helt okay, specielt hvis man leder efter en helt særlig hund, som har hele pakken, og ikke bare efter en "der vil putte i sofaen og med til hundetræning om mandagen"...

 

Selvom det er irriterende for opdrætteren at en mulig køber springer fra, må de også være interesseret i at hvalpene bliver solgt til de rigtige hjem, og ikke bare til en person der blev skrevet op til et kuld, udfra hvad der MÅSKE kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...