Hop til indhold

Hun vil ikke hjem....


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Hej alle :-)

 

Jeg har længe haft et "problem" med Inca, som irriterer mig mere og mere hver dag.

 

Hver gang vi er på vej hjem fra tur, nægter hun at gå det sidste stykke :-( Når vi er ca. 200 meter fra at være hjemme, stopper hun bare op og jeg kan ikke få hende med videre :-( det går lidt bedre hvis vi følges med nogen, men ofte er jeg nød til at lokke hende 10 meter ad gangen :S Og det er hver gang, om vi så har gået en halv time eller 3 timer, så vil hun bare ikke med :(

 

På hver morgen tur er jeg nød til at sætte 15-20 minutter ekstra af til at få hende med det sidste stykke, og eftersom jeg har et arbejde hvor jeg også skal være på et vist tidspunkt, bliver selve turen om morgenen så kort fordi vi bruger så lang tid på det sidste stykke :-( Og jeg synes det er så synd for hende :-/

 

 

Ved ikke om nogen har et godt råd? :-)

 

Hav en fantastisk dag allesammen ^^

 

/Claudia

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du så meget travlt med at blive færdig til at gå når i så endelig er hjemme?

Jeg tænker det er her problemet ligger. . At hun forventer at skulle være alene når i kommer hjem, derfor prøver hun at undgå det.

Hun behøver ikke have et problem med at være alene som sådan, men måske bare med at blive forladt kort efter samvær?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du så meget travlt med at blive færdig til at gå når i så endelig er hjemme?

Jeg tænker det er her problemet ligger. . At hun forventer at skulle være alene når i kommer hjem, derfor prøver hun at undgå det.

Hun behøver ikke have et problem med at være alene som sådan, men måske bare med at blive forladt kort efter samvær?

 

Altså jeg har ofte ca. en halv time efter vi er kommet hjem, hvor jeg skifter tøj osv. og derefter tager afsted, men min kæreste er pt. på dagpenge så hun er ikke alene, han er altid hjemme.. Altså medmindre han skal noget selvfølgelig, men så går han for det meste aldrig før efter kl. 12 (jeg kører 9.15)..

 

Når vi kommer ind får hun morgenmad og et par godbidder/et tyggeben og så plejer hun bare at lægge sig til at sove i sengen :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Ok, så hun gider bare ikke hjem? Eller har fundet ud af at du lokker med godbidder?

 

Dette problem her har jeg haft. Min mand lufter "den gamle" hund om eftermiddagen og når vi når til vores vej havde han lært ham at få en lille godbid - så det fandt han jo hurtig ud af - og vupti hver gang vi var på vej hjem og kom til vores vej, så satte Walther sig prompte og ville ikke med hjem! Rigtig træls især om morgenen når man har et job man skal nå mv. og jeg har morgenturen med begge hunde ;-)

 

Så jeg måtte udtænke en plan, jeg tog så et stykke legetøj med (tennisbold eller noget andet) trillede det hen af fortovet og så var Walther klar til at gå igen og når vi så kom hjem i indkørslen så legede vi kort med bolden inden fodersøg mv.

 

Det gjorde vi nogle gange og nu vil han gerne med hjem i indkørslen for nu sker der sjove ting der når morgenturen er gået ;-) jeg har så ca. en lille bitte time at gøre mig klar i - inden jeg smutter helt ud af døren om morgen, altså fra vi kommer hjem fra morgenturen.

 

Men jo det var en dårlig vane min havde fået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Min hund kan stå og stirre i timevis på en eller anden lille dims i det fjerne. Gider jeg, får hun lov i et stykke tid, men gider jeg ikke skal jeg indrømme at jeg bare går videre. Et lille kort: så går vi, og så afsted i et rask tempo.

 

og denne her bruger jeg så nu - ligesom du skriver - har ingen legetøj med mere, jeg giver lige et lille bitte nyk i linen og siger bestemt kom så og afsted det går :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så hun gider bare ikke hjem? Eller har fundet ud af at du lokker med godbidder?

 

Ofte vil hun ikke en gang med, selvom jeg lokker med godbidder.. så er jeg nød til at "hive" hende afsted i selen :-( Har også prøvet med legetøj, men hun er jo ikke dum, så hun løber bare modsat retning med legetøjet, og hvis jeg lokker med legetøjet i hånde, står hun stadig bare stille :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

og denne her bruger jeg så nu - ligesom du skriver - har ingen legetøj med mere, jeg giver lige et lille bitte nyk i linen og siger bestemt kom så og afsted det går :-)

 

Er også prøvet. Det virker i ALLE andre situationer når hun ikke vil med, men når vi skal hjem, nix.. Hun trækker alt sin vægt modsatte vej, og hun vejer trods alt næsten 45 kg, så det er lidt af en opgave. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Er også prøvet. Det virker i ALLE andre situationer når hun ikke vil med, men når vi skal hjem, nix.. Hun trækker alt sin vægt modsatte vej, og hun vejer trods alt næsten 45 kg, så det er lidt af en opgave. :vedikke:

Jeg kan godt se det trælse i det, har desværre ikke nogle gode råd lige nu, tænker videre ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:bigsmile:Min mor luftede indimellem min 1 . hund - og lærte hende at hun fik en frolic sådan ca. hver 10. m - sådan føltes det i alt fald , når jeg så gik med hende var det et ryk i snoren og så GÅR vi , det og noget tid for 25 - 30 kg airedaleterrier er svær at flytte , men efterhånden lykkedes det at lære hende at der ikke vankede noget.:klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min newf gjorde det samme, og vejede mere end mig, så det var lidt svært bare at sige "Så går vi", når han først havde plantet måsen på underlaget.

Han gjorde det med garanti fordi han kendte rutinerne, vidste at så var det slut med det sjove, for jeg skulle have mennesketid og hver anden uge på job i aftenvagt.

 

I dag ville jeg have prøvet at lave ½ times aktivering eller skæg og ballade og leg, når vi kom indenfor døren. Så jeg kunne vende hans forventninger om hjemkomsten til et "Yes, nu skal vi hjem til alt det sjove".

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg prøvet et par dage bare at GÅ når vi skulle hjem, ikke noget med at lokke etc.. Og det har faktisk virket ret godt :-) Men nu har jeg så også haft en mini ferie og har været hjemme i 5 dage, men kunne godt være jeg skulle prøve det der med at træne/lege lidt når vi kommer hjem :-) Har bare aldrig følt at hun havde et behov for det, for det meste går hun direkte i sofaen/buret/sengen og slapper af/sover, men det skal helt sikkert prøves :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

kan i gå hjem ad en anden vej? måske kunne det hjælpe til at bryde vanen? det lyder godt nok træls :-/ og hun er jo en stor hund, så hun er jo ikke lige sådan at slæbe afsted med ...

 

Nej desværre :-( Der er kun en vej :S Og ja, det er super træls... Heldigvis flytter vi her d. 1/6, så der kunne man jo håbe at det bryder vanen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæde er faldet helt af her. Jeg forstår slet ikke at man kan komme i den situation. Det er da mig der bestemmer hvor, hvornår, hvorhen og hvordan vi går tur.

 

Jeg mener altså at man skal behandle en hund med respekt, men også at den skal vide hvem der har retten til at træffe beslutninger. Jeg kan acceptere hvis en hund er angst, at den så ikke vil med et sted hen eller hvis det gør ondt osv.

 

Jeg tror faktisk at også hunden får et langt bedre hundeliv, når den slags ting er på plads. Jeg ved at der her på HF er i hvert fald nogen som ikke bryder sig om lederskabsøvelser, men her er det absolut på sin plads. Man kan da ikke eje en 45 kg hund, man ikke bestemmer over.

 

Man må gerne være en sympatisk, rar og velmenende leder, men man skal da være den der bestemmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæde er faldet helt af her. Jeg forstår slet ikke at man kan komme i den situation. Det er da mig der bestemmer hvor, hvornår, hvorhen og hvordan vi går tur.

 

Jeg mener altså at man skal behandle en hund med respekt, men også at den skal vide hvem der har retten til at træffe beslutninger. Jeg kan acceptere hvis en hund er angst, at den så ikke vil med et sted hen eller hvis det gør ondt osv.

 

Jeg tror faktisk at også hunden får et langt bedre hundeliv, når den slags ting er på plads. Jeg ved at der her på HF er i hvert fald nogen som ikke bryder sig om lederskabsøvelser, men her er det absolut på sin plads. Man kan da ikke eje en 45 kg hund, man ikke bestemmer over.

 

Man må gerne være en sympatisk, rar og velmenende leder, men man skal da være den der bestemmer.

 

Jeg vil bestemt mene at hun ser mig som "lederen".. Hun har jo ingen problemer alle andre steder med at følge mig og høre efter, det er KUN de sidste 100 meter..

Men hvordan vil du så foreslå at jeg forbedrer mig som "leder"? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bestemt mene at hun ser mig som "lederen".. Hun har jo ingen problemer alle andre steder med at følge mig og høre efter, det er KUN de sidste 100 meter..

Men hvordan vil du så foreslå at jeg forbedrer mig som "leder"? :-)

 

Hun ser dig ikke som den der bestemmer hvor, hvornår og hvorhen i går. Så jeg har svært ved at se at hun ser dig som lederen. Måske er du lederen i visse situationer, men ikke den leder som bestemmer - hvem der bestemmer hvad. Og det er er det en leder gør. En leder bestemmer ikke alt, men hxn bestemmer hvem der bestemmer hvad - og kan ændre dette efter behov.

 

Hunden skal ikke lokkes eller "fintes" til at gøre som du vil have. Den skal gøre det fordi den accepterer at det er noget du bestemmer.

 

Lederskabs øvelser i dette tilfælde er - gå på plads. Eller bedre "Følg mig med og uden line - uanset om jeg går til højre, vender, går tilbage, går hurtigt eller langsomt. Jeg kan bedre lide at kalde øvelsen "følg mig" end "på plads".

 

Lederskabsøvelser i det hele taget er et lidt større emne, som handler om hele håndteringen af alle situationer. Lad os tage den klassiske. Hvem går først ud af døren? - Det er ligegyldigt, men det er mig der bestemmer, hvem der går først ud. Altså jeg kan lade den ivrige hund gå først ud, men jeg kan også stoppe den med en kommando og selv gå først ud. Hunden hopper i bilen, når jeg siger til og ud når jeg siger. Eller, hvis den hopper ind på eget initiativ er det ok, hvis jeg har bestemt at det er ok, men jeg kan også vælge at sige den skal vente (ikke holde den tilbage, men sige stop eller vent eller?). Det med kun at hoppe ud er jo mest vigtigt aht. sikkerheden, så her er det ikke blot lederskab, men praktik, hvilket blot viser at det er super vigtigt at det virker og at hunden ikke hopper ud så snart bagklappen åbnes, men bliver til den får lov at hoppe ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun ser dig ikke som den der bestemmer hvor, hvornår og hvorhen i går. Så jeg har svært ved at se at hun ser dig som lederen. Måske er du lederen i visse situationer, men ikke den leder som bestemmer - hvem der bestemmer hvad. Og det er er det en leder gør. En leder bestemmer ikke alt, men hxn bestemmer hvem der bestemmer hvad - og kan ændre dette efter behov.

 

Hunden skal ikke lokkes eller "fintes" til at gøre som du vil have. Den skal gøre det fordi den accepterer at det er noget du bestemmer.

 

Lederskabs øvelser i dette tilfælde er - gå på plads. Eller bedre "Følg mig med og uden line - uanset om jeg går til højre, vender, går tilbage, går hurtigt eller langsomt. Jeg kan bedre lide at kalde øvelsen "følg mig" end "på plads".

 

Lederskabsøvelser i det hele taget er et lidt større emne, som handler om hele håndteringen af alle situationer. Lad os tage den klassiske. Hvem går først ud af døren? - Det er ligegyldigt, men det er mig der bestemmer, hvem der går først ud. Altså jeg kan lade den ivrige hund gå først ud, men jeg kan også stoppe den med en kommando og selv gå først ud. Hunden hopper i bilen, når jeg siger til og ud når jeg siger. Eller, hvis den hopper ind på eget initiativ er det ok, hvis jeg har bestemt at det er ok, men jeg kan også vælge at sige den skal vente (ikke holde den tilbage, men sige stop eller vent eller?). Det med kun at hoppe ud er jo mest vigtigt aht. sikkerheden, så her er det ikke blot lederskab, men praktik, hvilket blot viser at det er super vigtigt at det virker og at hunden ikke hopper ud så snart bagklappen åbnes, men bliver til den får lov at hoppe ud.

 

Jeg kan desværre ikke rigtig se hvordan du hjælper mig med min problemstilling. Jeg kan godt se hvad du mener, og det ville da helt sikkert også hjælpe mig hvis jeg havde "leder problemer", men det har jeg ikke.

Hun følger mig, hun går på plads når jeg siger det, hun er aldrig mere end 10 meter væk fra mig, medmindre jeg giver hende lov. Det er som sagt kun det sidste stykke hvor der er problemer :-) Og så tror jeg altså også på at der er en forskel på racer. Du har FT springer spaniels som er en samarbejdende race, min hund er en selvstændig moloss race..

Link til indlæg
Del på andre sites

Næste gang så prøv at stoppe op selv og overvej hvor dine tanker er... Og hvis de alle andre steder end hos Inca og jeres tur, så få dem tilbage hende og gåturen og nyd turen sammen med hende :hjerte:

 

Flipsen gør det samme, men gør det kun hvis han kan fornemme at jeg ikke er tilstede, hvis jeg er tidsnød eller vil videre af en eller anden grund.. Hans ben holder simpelthen op med at virke, jeg kunne godt hive ham afsted eller løfte ham, men det synes jeg altså ikke er fair...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun ser dig ikke som den der bestemmer hvor, hvornår og hvorhen i går. Så jeg har svært ved at se at hun ser dig som lederen. Måske er du lederen i visse situationer, men ikke den leder som bestemmer - hvem der bestemmer hvad. Og det er er det en leder gør. En leder bestemmer ikke alt, men hxn bestemmer hvem der bestemmer hvad - og kan ændre dette efter behov.

 

Hunden skal ikke lokkes eller "fintes" til at gøre som du vil have. Den skal gøre det fordi den accepterer at det er noget du bestemmer.

 

Lederskabs øvelser i dette tilfælde er - gå på plads. Eller bedre "Følg mig med og uden line - uanset om jeg går til højre, vender, går tilbage, går hurtigt eller langsomt. Jeg kan bedre lide at kalde øvelsen "følg mig" end "på plads".

 

Lederskabsøvelser i det hele taget er et lidt større emne, som handler om hele håndteringen af alle situationer. Lad os tage den klassiske. Hvem går først ud af døren? - Det er ligegyldigt, men det er mig der bestemmer, hvem der går først ud. Altså jeg kan lade den ivrige hund gå først ud, men jeg kan også stoppe den med en kommando og selv gå først ud. Hunden hopper i bilen, når jeg siger til og ud når jeg siger. Eller, hvis den hopper ind på eget initiativ er det ok, hvis jeg har bestemt at det er ok, men jeg kan også vælge at sige den skal vente (ikke holde den tilbage, men sige stop eller vent eller?). Det med kun at hoppe ud er jo mest vigtigt aht. sikkerheden, så her er det ikke blot lederskab, men praktik, hvilket blot viser at det er super vigtigt at det virker og at hunden ikke hopper ud så snart bagklappen åbnes, men bliver til den får lov at hoppe ud.

 

Altså jeg er med på hvor du vil hen med det du skriver..

 

Men hvad med en hvalp som pludselig nægter at gå. Er det også lederskabsproblemer ?

Link til indlæg
Del på andre sites

En hvalp der ikke vil gå har oftest intet med lederskab at gøre, mere med tryghed, men det kommer jo an på situationen. Hvis den ikke vil gå hjemmefra er det ret naturligt. Man kan så vælge at bære den lidt væk, så vil den som regel gerne gå hjem. Men, som sagt, det kommer an på situationen.

 

En FT Spaniel, som ganske rigtigt, er en meget let hund at være leder for, da det ligger i hele dens natur at please, kan så give lederen andre udfordringer. Bonnie som almindeligvis holder af at køre bil og komme med ud og hjem, kan få nykker. Pludselig går hun hen i et hjørne og lægger sig i stedet for glædeligt at hoppe i bilen, når jeg giver tilladelse.

 

Hvad sker der lige? Er hun ulydig eller mener hun jeg er en dårlig leder eller? Jeg aner det ikke, men problemet løses helt udramatisk ved at jeg giver hende line på. Så slapper hun af og når vi så er på vej mod bilen, kan jeg tage linen af og hun hopper glad og fro ind i bilen. Det er som om den tryghed jeg lige kan give gennem linen er det der skal til. Jeg kalder hende spooky - ikke godt. Det er er mentalt brist, som ses ved meget pleasende hunde som samtidig skal være super dristige, hårde og højtydende jagthunde.

 

Mine Riesenschnauzere var helt anderledes mentalt indstillet. De respekterede lederskab, men udfra helt andre kriterier. Her skulle lederskabet etableres tidligt og vedligeholdes livet igennem. Ikke ved hårde eller dominerende ritualer, men ved at gode oplevelser kom efter tilladelse, mad kom fra mig, grænser blev sat og overholdt, opgaver blev delegeret og omdelegeret osv. Men det er er helt anden historie.

 

Hvis det havde været en hund af FT Spaniel typen der ikke ville gå med hjem ville jeg ikke tro det havde noget med lederskab at gøre, men når en mentalt stærk hund af dogge type, molossertype store hyrdehunde osv. Ikke synes de vil gøre noget, som ellers er det de bliver bedt om har det sjældent med angst, tryghed eller mentale blokeringer at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Ville bare komme med en lille opdatering :-)

 

Efter jeg har fået nye mødetider på arbejdet, kan jeg nu stresse mindre om morgenen og have en længere periode sammen med Inca efter vi er kommet hjem fra tur. Derudover har vi fået en ny fast rutine. Når vi kommer hjem beder jeg hende om at lægge sig i sofaen. Hun får så noget lækkert at tygge i mens jeg sidder sammen med hende og nusser og snakker lidt til hende i ca. 10 minutters tid. Hun plejer så derefter at lægge sig til at sove enten i sofaen eller i sengen, og jeg kan begynde at gøre mig klar til arbejde :-)

 

Derudover har jeg droppet godbidder når vi går tur. Bruger selvfølgelig stadig når vi træner, men ellers bruger jeg hendes yndlings pivedyr og får hende indenfor med lidt leg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...