Hop til indhold

Må ikke røre min kæreste


Gæst Hedenvall
 Share

Recommended Posts

Gæst Hedenvall

Hej alle:) er ny her inde :)

 

har en dejlig hvalp på 6 måneder :) han er blandet lab og Golden. Han er begyndt at gø af mig og bide mig i fingre/hænder når jeg holder om min kæreste eller ligende. Skal ærlig indrømme jeg nok har været for hård ved ham med den måde jeg har taget fat i ham hvis han bider.

 

Alle le har jo fejl og jeg vil rette op på min. Føler han prøver at "beskytte" min kæreste når jeg rør hende så han mangler nok noget tillid til mig og dette ønsker jeg inderligt at få opbygget så hvordan gøres dette :) håber i kan hjælpe :)

Redigeret af Hedenvall
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :)

 

Det er en helt normal adfærd, din hvalp udviser. I hans øjne er en omfavnelse en aggressiv handling og han forsøger at mægle imellem dig og din kæreste:

 

Vores hunde bruger stadig det at 'gå imellem', når de løser konflikter. Et klassisk eksempel er kæreste- eller ægteparret, som står og omfavner og kysser hinanden. Men fordi omfavnelse set med hundens øjne er en aggressiv handling, går den ind og dæmper aggressionerne ved at gå imellem parret. Mange mennesker misforstår det og tror, at hunden er jaloux. Vi kan også bruge det at 'gå imellem', når vi skal løse konflikter med vores hunde. Du kan 'gå imellem', hvis din hund bliver ved med at ville grave i en potteplante, eller hvis den har en konflikt med en anden hund. Risikoen for at blive bidt er forsvindende lille - langt de fleste hunde forstår øjeblikkeligt betydningen. Prøv at lægge mærke til, hvor tit din hund egentlig løser konflikter ved at 'gå imellem'.
(Kopieret fra hundeskolen Trofast)

 

Hvis du vil have, at din hund skal have tillid til dig og udvikle sig til en harmonisk og lykkelig hund, så skal du øjeblikkeligt stoppe din hårde behandling af ham - for dig er det en adfærd, der ikke er en leder værdig og jo oftere man er hård, jo oftere vil man igen være hård. Beslut dig én gang for alle for at behandle din hund positivt og kærligt. Alene at han forsøger at mægle imellem jer, viser, at han ikke stoler på din dømmekraft og ser dig som en god leder (en god leder er IKKE hård eller straffende - han er rolig og udviser sikkerhed og stabilitet). Du kan lære ham, at gå i kurven og lægge sig, når du og kæresten kysser - giv ham en belønning eller en tyggeting at hygge sig med og så vænner han sig hurtigt til, at i underlige hunde, gør noget andet end det han mener hunde skal ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som CLZ skriver, opfatter hunde det nogle gange som en trussel, når folk krammer - mange hunde kan iøvrigt heller ikke selv lide at blive krammet - og det vil være naturligt at gå imellem og forsøge at stoppe konflikten, inden den udvikler sig, når man er hund :blink:

 

Når du råber/skælder ud eller "bliver hård," tænker jeg, at du netop har været med til at forstærke hans indtryk af, at der er noget truende/aggressivt over situationen og derfor vil den fortsætte med at prøve at forhindre jer i at kramme. I stedet ville jeg nok bare være ret afslappet omkring det og vise ham, at det er helt okay for de mærkelige to-ben at kramme ;-) Ae ham lidt og snak til ham i et roligt tonefald :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til trådstarter

Din hvalps adfærd er normalt for en hund, der misforstår situation. Den bliver stresset. Du skal ikke gå direkte til din kæreste, kigge hende i øjnene eller bare gå hurtigt mod hende. Lav om på jeres hilseadfærd, så det for hunden ikke virker truende.

Og så kom i gang med at lave noget spændende leg med den, så den ser dig som en positiv sjov person at være sammen med. Syng en glad sang ,i forbindelse med leg, og gør dit kropssprog lidt afslappet og gerne lidt pjollet, når I leger og stik den en godbid, når den ser glad og interesseret på dig. Så den forbinder din sang med glæde og overfør den sang til langsom samvær med kæresten. Du skal bruge din tid nu på at ændre dens opfattelse af dig til en person, man altid kan have tillid til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hedenvall

Hej alle. Tusinde tak for inlæggene :) den måde jeg har været hård på er at tage fat i ham. Og nogle gange holde ham fast (ved udemærket det en dum ting men nogle gange mister man styringen og aner ikke hvad man skal gøre og så var det min løsning at holde ham fast til han blev rolig

for at vise jeg bestemmer. Og det er slut med det nu:) )

 

jeg arbejder nu med at vise jeg er den gode leder. Har læst en masse artikler omkring det at være døren af flokken og hvilke signaler man skal sende. Så kæmper virkelig :) og vis ikke noget surt/ondt adfærd. Dejligt med en masse input og kom gerne med flere øvelser i selv har prøvet eller ligende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen til:)

 

Dejligt du vil tage hånd om det på den gode måde, dejligt at kunne indrømme man har handlet forkert , det har vi nok alle sammen på et tidspunkt:)

 

Jeg ville tage hånd om det problem i oplever når der skal krammes. Arbejd jer gradvist frem. Først lærer i ham at være i ro når i feks sidder ved siden af hinanden i sofaen. I skal belønne ham med godbidder for at være rolig og bare iagtage jer eller for at ligge roligt ved siden af jer. Hvis/når han håndterer dette helt fint uden at tage sig af den på nogen måde, kan i gøre det lidt sværere - ved nok selv hvad der udløser hans uro. Ideen er gradvist at kramme mere og mere hvor han satdig er lige glad og i skal stoppe mens han stadig bare kigger på jer og forventer at få ros og godbid for at sidde roligt. Gør det først siddende og så stående. Det vigtige er at i stopper INDEN han reagerer negativt. Så lærer han at det er en god ting at hans mennesker er tætte- det giver ham dejlig mad, hvis han forholder sig i ro:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...