Hop til indhold

Flyve med hund - erfaringer?


Nikolaj
 Share

Recommended Posts

Hej hundeejere :)

 

Til sommer skal kæresten og jeg på 5 dages tur til Bornholm. Vores samojedehan vil på dette tidspunkt være 7 måneder, og vi er ved at undersøge mulighederne for at få ham med, så han kan få en masse gode oplevelser på øen. En lang bil/færge-tur vil vi ikke byde ham, så den eneste mulighed er umiddelbart at flyve til øen, hvis han skal med.

 

Derfor vil jeg gerne høre om der er nogle af jer, der har erfaring med at flyve med hund, eller kan bidrage med god viden. Bliver de bange? Han har absolut intet imod at køre i bil eller bus, men der er vi jo til stede under hele transporten.

 

På forhånd tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i Oslo og flyver hjem når jeg skal besøge min familie, min hund er godt nok lille så hun kan være i kabinen men håber du kan bruge mine erfaringer alligevel :blink:

 

Første gang hun skulle med i flyet var jeg død nervøs, og tænkte beroligende og alt muligt. Men det var slet ikke nødvendigt, vi havde hjemmefra øvet meget med tasken. Gjort den tryg og brugt den på bilture også, hvor hun aldrig er nervøs heller. Det tror jeg hjælper.

 

Når vi kommer ind i flyet beder jeg hende lægge sig ned, hun får nogle godbidder, jeg lukker tasken og så flyver vi. Tror virkelig ikke hun er klar over om hun flyver eller køre bil, troede hun ville få tryg for ørerne men der var ingen reaktion :banan: Tror muligvis ikke hunde reagere som vi gør :hmm:

 

Skal hunden ned, i stedet for i kabinen, skal man købe sin egen transportkasse til den. Dvs. hvis i ikke er i bil til flyet eller når i når frem, må i finde en opbevaringsmulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de mange svar (:

 

Problemet er at vi i så fald skal have fat i endnu en bil, da der ikke er plads til Huan i den nuværende (vi kører i så fald med min kærestes forældre). Og da vi bor i Aalborg bliver det en lang køretur i sommervarmen for den pelsede hund. Men jeg er heller ikke vild med at skulle flyve med ham, da det er ret svært at forudse hvordan han tager situationen - og for at komme til Bornholm skal der skiftes fly undervejs.

 

Vi tager også kontakt til en adfærdskonsulent i DCH, men hvis byd endelig ind hvis i har flere input!

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, så ville jeg ikke byde min hund to flyveture, for en "ferie" på 5 dage. Jeg kan godt forstå at I gerne vil have ham med, for at give ham nogle gode oplevelser, men 5 dage opvejer i min verden ikke det at udsætte hunden for at blive sat i bur og lastet på et fly. Det er enormt stressende for hunden.

 

Jeg havde fundet pasning til min hund i stedet, hvis bil og færge ville blive for besværligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, så ville jeg ikke byde min hund to flyveture, for en "ferie" på 5 dage. Jeg kan godt forstå at I gerne vil have ham med, for at give ham nogle gode oplevelser, men 5 dage opvejer i min verden ikke det at udsætte hunden for at blive sat i bur og lastet på et fly. Det er enormt stressende for hunden.

 

Jeg havde fundet pasning til min hund i stedet, hvis bil og færge ville blive for besværligt.

 

Det er også lidt de bekymringer vi gør os. Måske vi kan låne en ekstra bil, og så gøre holdt en masse gange undervejs. Pasning burde nu ikke være et problem, men vi vil jo helst give ham nogle gode ferieoplevelser, hvis det er muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også lidt de bekymringer vi gør os. Måske vi kan låne en ekstra bil, og så gøre holdt en masse gange undervejs. Pasning burde nu ikke være et problem, men vi vil jo helst give ham nogle gode ferieoplevelser, hvis det er muligt.

 

Ja altså ... Hunden er jo egentlig ligeglad med om den kommer med eller ej - men jeg forstår godt at I vil have ham med, det er jo lidt mere hyggeligt at komme ud og se naturen med hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge at køre, eller få pasning til hunden.

 

En flytur er ikke traumatiserende for hunden, men det er stressende. Selv for den mest rutineret hund er det stressende at blive flyttet rundt i sin transportkasse af fremmede mennesker, blandt nye lyde, måske lige ramme en kant osv. osv. (Det er jo også stressende for mennesker for den sags skyld). Nogle hunde håndtere stress bedre end andre, fuldstændig ligesom mennesker.

 

Vi køre til Danmark engang imellem, fra Amsterdam, det er ca. 8 timer. Første gang var vores husky 6 måneder ca. og vi havde planlagt jævnlige stop osv. Men han var så kørevant at vi faktisk endte med at droppe stoppene planlagt til ham, og kun tog dem min kæreste skulle have for at strække ben (Han kører hele turen alene).

Han sov hele turen, og vi måtte trække ham ud halvvejs for lige at få ham ud :lol:

 

Sådan er det stadig når vi har hunde med til Danmark, 7-8 timers tur, og et måske to stop. Også om sommeren, det vigtigste er at få vand i hunden, og vi har så airco i bilen, så der ikke bliver for varmt. Vores hunde er så forkælede at de har hele bagsædet, og derfor også rig mulighed for at flytte sig rundt, og fortælle hvis de pludselig har brug for at komme ud.

 

God ferie!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder med lufttransport, og har med AVI (fællesbetegnelsen for alle levende dyr) at gøre til daglig, og jeg må desværre give alle de ovenstående indlæg ret. Hvis man ikke har en tvingende grund, er der al mulig grund til at forskåne sin hund for lufttransport, især hvis den kommer i transit.

 

Vores egen hund, som også er ret varmefølsom, har det fint i bilen, og skifter mellem at følge med i hvad der passerer forbi udenfor, og bare at sove. Vi stopper kun, hvis turen varer længere end 4 timer, så det er lige så meget til glæde for os selv, som hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...