Hop til indhold

DCH Lydighed 2014


Dorte
 Share

Recommended Posts

kan man have en brist ift hundetræning? Altså jeg er virkelig dårlig til tal og det interesserer mig ikke! Måske er jeg også bare vrikelif dårlig til spor... Talblind... Sporblind....? :blink:

 

Med chancerne for at du ville blive god til tal, hvis du interesserede dig for det, er ret gode. Sådan er det med alt. Og hvis man har en negativ indstilling, så bliver man aldrig god til det. Spor er en ret væsentlig del af DcH programmet, og man bør nok overveje at gå væk fra DcH programmet hvis spor er virkelig kedeligt. Man kan jo sagtes fortsætte træningen i klubben, men man bør nok overveje sin fremtid i konkurrencer. Jeg nægter at tro at nogen hund i hele verden kan gå et DcH spor til 10 uden at være blevet trænet og vejledt grundigt. Og ligesom med alle andre øvelser, er der en masse detaljer der skal indøves for at opnå max point. At den kan følge en færd fra A til B, giver jo langt fra 10 i vores regi:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 133
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg nægter at tro at nogen hund i hele verden kan gå et DcH spor til 10 uden at være blevet trænet og vejledt grundigt. Og ligesom med alle andre øvelser, er der en masse detaljer der skal indøves for at opnå max point. At den kan følge en færd fra A til B, giver jo langt fra 10 i vores regi:-)

 

Det der vel heller ingen i tråden her der skriver er muligt eller er meningen?

 

 

 

Nå men jeg udnyttede lige at prinsessen sov en god lur til eftermiddag og efter lidt træning i haven og det væreste "jeg har ikke lavet noget aktivt i flere dage energi" var brændt af, lagde vi spor, i mens kunne hunden jo så lige træne bliv i position dæk - der var som altid ingen slinger i valsen, hverken på dæk eller spor, ej heller med det endnu tydelige knæk!

 

Så gik vi ind og trænede holdfast og bid ikke i sporgenstand (som er en træpind der ligger vildt op til tyk til min levende træflænser) - så kunne jeg jo lige pudse sporselen nu den jo skal bruges noget mere på B holdet der venter om 14 dage, og opdagede flere nitter var gået, så den er gået op! - så nu sendes den retur og de vil lave den uden beregning selv om den er ved at være nogen år gammel, jeg skal bare selv betale fragten tur/retur! Så giver sportræningen jo helt sig selv til jeg får selen retur :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der vel heller ingen i tråden her der skriver er muligt eller er meningen?

 

Hvis man træner konkurrence, er det vel meningen? Og at hunden skal synes det er fedt? Eller har jeg misforstået konceptet? Og hvis din hund ikke kan gå et spor til 10, er det jo fordi du ikke hjælper/træner godt nok (sådan groft sagt) - når du har et naturtalent:vedikke: Igen, det handler ikke om selvstændigt arbejde fra hunden. Det handler om en masse selvstændigt arbejde OG en fører der kan læse sin hund og støtte den i de svære situationer, og hjælpe den til selv at komme igennem et svært spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man træner konkurrence, er det vel meningen? Og at hunden skal synes det er fedt? Eller har jeg misforstået konceptet? Og hvis din hund ikke kan gå et spor til 10, er det jo fordi du ikke hjælper/træner godt nok (sådan groft sagt) - når du har et naturtalent:vedikke: Igen, det handler ikke om selvstændigt arbejde fra hunden. Det handler om en masse selvstændigt arbejde OG en fører der kan læse sin hund og støtte den i de svære situationer, og hjælpe den til selv at komme igennem et svært spor.

 

Jeg mente der vel ikke var nogen der havde skrevet at man skulle i konkurrence i spor og forvente 10 uden at have trænet spor!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det som Ninka og Siri. Spor har aldrig fanget mig, dog er sweizz væsentlig sjovere end et konkursen spor i dc h for mig.

 

Måske fordi hunde der må søge mere naturligt og virkelig selv gør arbejdet og det bare gælder om at komme fra a til B. Hvilket er noget for min turbo spor søger:-D dengang hun var turbo:-D

 

Man kan jo ikke rigtig sammenligne DcH/IPO spor og schweissspor:vedikke: Altså ud over at hunden følger noget fra a til b. Der er temmelig stor forskel på at følge en kildefærd og id færd fra et menneske og på at følge færden fra et anskudt dyr. Allerede fordi der er så stor forskel i formålet, er der jo kæmpe forskel på udførelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo ikke rigtig sammenligne DcH/IPO spor og schweissspor:vedikke: Altså ud over at hunden følger noget fra a til b. Der er temmelig stor forskel på at følge en kildefærd og id færd fra et menneske og på at følge færden fra et anskudt dyr. Allerede fordi der er så stor forskel i formålet, er der jo kæmpe forskel på udførelsen.

 

Og?

 

Og man synes det er spændende træning kan vel sammenlignes? Du skal stadig ud og lægge sporet, vente en bestemt tid og gå det med din hund bagefter.

 

Og der synes jeg personligtså bare at Schweiz spor er sjovere både at lægge og gå. hvis det skal være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og?

 

Og man synes det er spændende træning kan vel sammenlignes? Du skal stadig ud og lægge sporet, vente en bestemt tid og gå det med din hund bagefter.

 

Og der synes jeg personligtså bare at Schweiz spor er sjovere både at lægge og gå. hvis det skal være.

 

Men det er jo fint. Bare ikke så meget i DcH (som tråden handler om.......):vedikke: Ingen grund til at blive sur over dét......

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo fint. Bare ikke så meget i DcH (som tråden handler om.......):vedikke: Ingen grund til at blive sur over dét......

Ha ha, min pointe er åbenbart ikke gået igennem. Mit første indlæg var som støtte til dem der heller ikke synes spor er spændende at træne og så mit eksempel med Schweiz var jo så for at illustrere at det jo ikke behøver at være hunden eller førerens manglende kunnen på området der gjorde at man ikke synes spor var spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo ikke rigtig sammenligne DcH/IPO spor og schweissspor:vedikke: Altså ud over at hunden følger noget fra a til b. Der er temmelig stor forskel på at følge en kildefærd og id færd fra et menneske og på at følge færden fra et anskudt dyr. Allerede fordi der er så stor forskel i formålet, er der jo kæmpe forskel på udførelsen.

Årh tror du ikke der bliver lavet et DcH spor på 20 km der skal gås kl. 2 om natten..:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Livsen har haft sin lydighedsdebut i dag - og hvilken en.

 

....

I alt 128,05 :banan: :banan:

 

woohoo sejt I to! Stort tillykke!

 

 

 

Hvordan gør man spor mere spændende??

Altså ikke for hunden men for hundeføren!! Jeg har en spormark lige ude foran døren, hvor priviligeret kan man være!? Og jeg HADER at gå spor! Nu kan jeg bare lige som ikke rigtig komme uden om det længere og bør komme afsted mindst en gang hver uge - suk!! :P

Da jeg startede i DCH regi med min schæfertæve havde jeg det på samme måde som dig. Jeg HADEDE at gå spor. Det var kedeligt at lægge sporet, det var kedeligt, at gå og vente på, at det fik alder og det var kedeligt at gå, når hunden ikke gik som de super coole sporhunde jeg sammenlignede hendes sporsøg med..... - uden at tænke dybere over den tid og det arbejde, de andre teams havde lagt i deres arbejde....Det hjalp heller ikke rigtig, da jeg fik min første hanhund. Han havde allergi og havde en periode, hvor han kun måtte få det kedeligste tørfoder. Så uden at tænke ret meget over det, så smed jeg det tørre tørre tørfoder, som han knap gad at spise, hvis han blev håndfodret..., på sporet. Igen skulle spor bare overståes og vi fik virkelig ikke trænet ret meget. Resultatet var det samme som med første hund. Der var ikke voldsom stor motivation fra hundens side til at gå sporet, når belønningen ikke var bedre = jeg hadede fortsat at gå spor.

Vores trænere havde heldigvis ikke opgivet os og de tørre godbidder kom af sporet og så begyndte vovsen synes det var spændende at gå spor. Han elskede ligefrem at gå spor, og jeg elskede at se min hund lave noget, han virkelig fandt interessant og spændende og godt - og sådan gik det hånd i hånd. Min knejt elskede spor og jeg elskede at se ham løse opgaver selvstændigt med logrende hale og stor motivation. Så da jeg fik Enzo var det den første øvelse, vi gik i gang med. I dag elsker jeg træne spor. Jeg syn's det er en fantastisk øvelse - fordi mine hunde syn's den er fantastisk. Det er også blevet en hel videnskab at analysere hvad der går godt hvornår og hvorfor og omvendt hvad der mon lige skete, da han gik over knækket. Jeg syn's, at det er fantastisk at deres våde tryner kan finde vej fra a til b. Og jeg syn's at, det er fantastisk (og en smule frustrerende engang i mellem), at jeg ikke lige umiddelbart kan forudse hvad der er nemt og hvad der er svært for dem at gå på (vi gik på den tørreste nysåede mark uden meget vegetation sidste sommer og jeg tænkte, at det kunne nok blive en pæn udfordring for Enzo. Men han gik som om jeg havde trukket leverpostej bagefter mig hele vejen... og andre gange går han knap så skarpt steder, hvor jeg egentlig havde forventet at han ville søge dybt, koncentreret og præcist). Beklager al skriveriet, men jeg er viiirkelig blevet fanget af sporet :mrgreen:

 

 

Ved ikke at lægge hårdere ud end at man får succes og forholdsvis hurtigt ser fremskridt tror jeg. Jeg synes man blir grebet når man ser hundens glæde ved opgaven, og når det går godt. Og med sporarealer lige udenfor døren, så er der ikke den faktor med til at besværliggøre det :-D (læs: er meget misundelig!).

 

Jeg går spor min. 3 gange om ugen, og vi elsker det :5up:

 

Er fuldstændig enig til det markerede. Og orv ja glemte skrive foroven, at jeg også er meeega misundelig over egen spormark hehe.

 

Altså hunden elsker spor, naturtalent tror jeg min træner plejer at sige! Men kan virkelig ikke se ophidselsen ved spor, det er røvsygt at ligge, og helt ærligt ikke særlig spændende at gå der efter vovse, jeg har intet at skulle have sagt/gjort eller gøre, kan bare følge efter til vi når til vejs ende, vov yeah fest, øhh eller noget!

 

Okay spor har bare ikke fanget mig! Hunden ELSKER det!

Når Darko sådan elsker at gå spor og er god til det, så er jeg sikker på, at du også bliver bidt engang. Der er virkelig bare ikke noget bedre end at se sin skønne vovse gøre noget h*n elsker. Men ja find en træningsmakker - både så man kan få lidt feedback fra hinanden, få et fremmedspor i ny og næ -og så er det altså også lidt sjovere at kunne stå og sladrer lidt mens sporet får lidt alder :-P

 

kan man have en brist ift hundetræning? Altså jeg er virkelig dårlig til tal og det interesserer mig ikke! Måske er jeg også bare vrikelif dårlig til spor... Talblind... Sporblind....? :blink:

haha det er jeg sikker på man kan. Jeg har andre blindheder :mrgreen: Jeg har aldrig haft en hund som kan lave en dch fremadsendelse til et stabilt 10 tal. Hvis det drejer sig om én hund kan man jo ikke udelukke at det er hunden som har et kompleks...men når det drejer sig om alle tre hunde...... så handler det jo nok mere om føreren end hundene :engel: Og de der rally-baner....lad os bare nøjes med at konstatere, at de point vi taber ikke skyldes, at Enzo laver fejl.....*suk*

 

Jeg har det som Ninka og Siri. Spor har aldrig fanget mig, dog er sweizz væsentlig sjovere end et konkursen spor i dc h for mig.

 

Måske fordi hunde der må søge mere naturligt og virkelig selv gør arbejdet og det bare gælder om at komme fra a til B. Hvilket er noget for min turbo spor søger:-D dengang hun var turbo:-D

 

Jeg tror nok, at Enzo vil betakke sig for, at jeg får del i æren af, at han når I mål... :lol:

 

Nå så giver sportræningen helt sig selv de kommende måneder, køerne har indtaget "min mark"

 

Åh nedtur. Det lød ellers super godt med egen spormark :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hovsa kan da se at jeg har misset mange sider af denne tråd. Er håbløst bagud...

 

Nu kan jeg ikke holde mig fra tråden længere! :D

Darko, og ikke mindst jeg har gennemgået en stor udvikling, specielt det sidste halve år!

 

fra at jeg tonsede land og rige rundt med kaninerne til konkurrence og trænede Darko ved siden af, til at ligge fokus på hundens træning og lade kaninerne få pause, og efter jeg sidste år var så heldig at få et klikkertrænerkursus har det kunne både ses og mærkes på hundens træning, og ikke mindst min udvikling som hundefører!

 

At det så yderligere giver sig udslag på konkurrencebanen er alt træningen, prioriteringen og arbejdet værd!

Darko har brillieret gang på gang, og været helt igennem fantastisk i alle konkurrencer uanset point! Jeg har fået høje point hvor jeg ikke var tilfreds med indsatsen og vores øvelse, jeg har fået lave point hvor jeg synes han har knoklet helt igennem fantastisk!

 

efter 4 konkurrencer kan vi prale af at være B-hund med 3 oprykningsresultater, og 2 placeringer!

senest i dag hvor vi går ud og laver 148,5 point ud af 150! jeg har stadig efter sådan en dag masser af små ting vi skal arbejde med, for at få øvelserne endnu mere i skabet og endnu skarpere! Man er vel sig selv kritisk!!

 

Sejt, godt gået :5up:

 

Nu tror jeg endelig jeg har fået knækket koden til de venstre vendinger:banan:. De har bare aldrig helt sat i skabet.

 

Jeg har fuldstændig ændret indlæringsmåden i fremadsendelsen, så den er lige et par skridt tilbage igen. Men det virker til hun begynder at fatte det nu :slem:

 

Må hellere snart få skrevet lidt ned om status i hver enkelt øvelse. Hvordan går det jer andre?

Det er forresten B programmet vi træner.

 

Fedt med venstrevendinger! Hvordan går det med fremadsendelsen. Det er vores achilleshæl (efter opstart med boldkanon går det dog fremad igen *yay*)

 

Yoda har i dag startet sin første B konkurrence.

 

På forhånd havde jeg aftalt med dommeren, at vi ikke lavede runderingen, for vi er ikke færdige med den og har kun arbejdet med løsbid - Så den udelod vi.

 

Vi startede med stå, som gik fint 10 point.

 

Sit 9 point (nogen har svært ved at holde samme tempo i opmarch :engel:)

 

FVF 9,1 point - Havde ikke fanget jeg ikke skulle lave tempo skift lige efteropstandsningerne, så det kostede + Yoda lavede et mini hop i løbet.

 

 

Næste dommerhold startede vi med fremadsendelse og var godt klar over det ville gå galt - Vi har kun lavet øvelsen 4-5 gange på vores egen træningsplads, så den er slet ikke generaliseret ud.

Så et 0 der, som forventet.

 

Dæk, 9 point, fordi jeg laver noget så fjollet som at sige plads i opmarchen :stupid:

 

Apport, 9 point - Han tyvstarter den lille lort

 

Spring 9 point - Igen tyvstart :lol:

 

Spor 9,8, en smule flak på 2 ben, men det var det og 10 for begge genstande - Første gang han nognesinde går et konkurrencespor og kun 3-4 gang han er på fremmedspor! Fandeme en sej lille hund!!

 

Felt, 5 for felt og 5 for genstande - Han kunne ikke finde nr 2 genstand. Han mangler en del rutine og udholdenhed i den øvelse og det var egentlig det eneste på hele dagen jeg ikke var tilfreds med.

 

Så ialt 132,6 point, helt uden to øvelser til ialt 45 point!

Det er sgu' godkendt og er meget, meget tilfreds med ham.

 

Det er første gang han laver mere end to hele øvelser i træk og han har aldrig oplevet ikke at få belønning mellem øvelserne før, men det rørte ham ikke det mindste!

Han har i det hele taget overgået mine forventninger helt vildt :lun:

 

Så frem til marts skal der arbejdes på følgende:

 

- Afslutninger. Har aldrig arbejdet med at give ham line på, så det skal vi lige have på plads

- Lidt impulskontrol i alt med apport

- Udholdenhed og selvtillid i feltet

- Rundering skal gøres færdig

- Fremadsendelsen skal gøres kommando sikker og vil gerne have han løber endnu længere ud end han gør nu

- Og så skal jeg selv have noget sikkerhed i programmet og have styr på min "rallykrop" som har svært ved at forholde sig i ro!!

 

 

Wnnie var så sød at gå med og optage vores spor:

 

[video=youtube_share;BMYFqcJ0Uv4]

 

Godt gået begge to!! Hvornår skal I ud igen? Fint sporsøg han får lavet :5up:

 

 

Status på Enzos træning:

Lydigheden sidder vist som den skal. Vi har arbejdet en del med bagpartskontrol og venstrevendinger og det begynder virkelig at kunne ses (nu er alt jo relativt - men han svinger sin store rumpe rundt som aldrig før - yndefuldt som en bordertæve bliver det nok aldrig, men han har en fest med at svinge med rumpen :mrgreen:)

Dækken er han blevet utrolig sikker i. Han har tidligere ikke brudt sig om at blive forladt, når jeg går i skjul, men nu ser han helt cool ud og vi har prøvet forskellige afdækninger, hvor både han og jeg er i skjul og han ligger bare så fint og kigger i den retning jeg forsvinder.

Fremadsendelsen går det fremad :blink: med igen (den har siddet der, men så ville jeg have mere fart på - og så begyndte han at løbe skævt mod højre - og det må jeg have fået belønnet for det blev konsekvent det skete. Forsøgte flere forskellige måder at rette det op igen uden stort held. Nu har vi trænet lidt med boldkanon og jeg har kørt ham lidt op på øvelsen og det ser ud til at virke - så mere af det, tænker jeg...)

Runderingen: Tusind tusind tak for hjælpen til alle jer der har hjulpet os her i sommer med at være figuranter :bighug: (der er stadig to af Jer vi ikke har været forbi, så håber det er ok, at jeg retter henvendelse, når der lige bliver lidt ro på herhjemme igen). Men det går virkelig fremad. Det virker til, at han syn's, at øvelsen er blevet lidt sjov igen og der er kommet fart på ham. Må lige få fig. til at tage lidt video af ham næste gang.

Feltet: SUK SUK SUK er der ingen vildtfært, så laver han fine felter. Er der vildtfært, så kan han sgu finde på at smutte....så der er krise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at der er styr på Enzo's rundering.

 

Liva og mig har lige så stille og roligt taget hul på de store/nye øvelser i B-programmet; spor, rundering og fremadsendelsen.

 

Ved runderingen har hun virkelig skulle over en hurdle med at gø af figuranterne. Jeg har ændret lidt på belønningen (gået fra guf til legetøj) og nu går det fremad igen.

 

Fremadsendelsen går også fint. Vi er dog stadig ved babystadiet, hvor hun ser, at jeg lægger hendes bold ud, men vi skal snart til at prøve den "blind".

Jeg har lidt ondt af hende. Det er godt nok mange forskellige fremad-løb, som hun skal have i kufferten; det tomme skjul, rundering, fremadsendelse og så de tre fra rally; felt, kegle og spring.

 

Sporet .... som med runderingen har hun stille og roligt fået en fornemmelsen for øvelsen. Hun synes, at det er skidesjovt, men hun er bestemt ikke god til det endnu. Vi kommer dog fra A til B og knækkene (som er lagt som en hel motorvej) tager hun også.

 

[video=youtube_share;pamYvK_tllw]

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Fedt med venstrevendinger! Hvordan går det med fremadsendelsen. Det er vores achilleshæl (efter opstart med boldkanon går det dog fremad igen *yay*)

 

 

 

 

Status på Enzos træning:

Lydigheden sidder vist som den skal. Vi har arbejdet en del med bagpartskontrol og venstrevendinger og det begynder virkelig at kunne ses (nu er alt jo relativt - men han svinger sin store rumpe rundt som aldrig før - yndefuldt som en bordertæve bliver det nok aldrig, men han har en fest med at svinge med rumpen :mrgreen:)

Dækken er han blevet utrolig sikker i. Han har tidligere ikke brudt sig om at blive forladt, når jeg går i skjul, men nu ser han helt cool ud og vi har prøvet forskellige afdækninger, hvor både han og jeg er i skjul og han ligger bare så fint og kigger i den retning jeg forsvinder.

Fremadsendelsen går det fremad :blink: med igen (den har siddet der, men så ville jeg have mere fart på - og så begyndte han at løbe skævt mod højre - og det må jeg have fået belønnet for det blev konsekvent det skete. Forsøgte flere forskellige måder at rette det op igen uden stort held. Nu har vi trænet lidt med boldkanon og jeg har kørt ham lidt op på øvelsen og det ser ud til at virke - så mere af det, tænker jeg...)

Runderingen: Tusind tusind tak for hjælpen til alle jer der har hjulpet os her i sommer med at være figuranter :bighug: (der er stadig to af Jer vi ikke har været forbi, så håber det er ok, at jeg retter henvendelse, når der lige bliver lidt ro på herhjemme igen). Men det går virkelig fremad. Det virker til, at han syn's, at øvelsen er blevet lidt sjov igen og der er kommet fart på ham. Må lige få fig. til at tage lidt video af ham næste gang.

Feltet: SUK SUK SUK er der ingen vildtfært, så laver han fine felter. Er der vildtfært, så kan han sgu finde på at smutte....så der er krise.

 

Ja det er så fedt med de venstrevendinger, nu skal motorikspasseren(mig) lige have fundet ud af at få den lavet ligeså fin i løb også:stupid:

 

Fremadsendelsen går det stille og roligt fremad med. Hun har haft en lang sygeperiode, hvor løb var bandlyst, så den har ikke været så nem at træne. Men vi køre på igen nu. :mrgreen:

 

Det er ski da øv at du ikke har fået knækket koden til det Felt endnu :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, på lørdag skal Calle ud og træne rigtig lydighed for første gang... Jeg har selv stået for planlægning af kursus til os trænere(modul 9.1). Calle er nu fin nok, men med den begrænsede tid man har med fuldtidsarbejde, så er der andre ting vi vægter højere. Kunne jo også tage gimpen med, som bare kan det hele til 10-taller, men når der er fokus på indlæring giver det meget mere mening at have lillebror med. Det er stuedressueren der skal arbejdes med, så håber vi får nogle spændende inputs. Jeg har i hvert fald aftalt med instruktøren at vi skal tale platformstræning.

 

Han kan sin dæk under gang til perfektion, og i søndags gemte jeg mig endda for ham i hele fem sekunder! Det er store sager når man kun er 5 måneder. Alt det andet taler vi ikke om...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Godt at der er styr på Enzo's rundering.

 

Ja det er så dejligt at det går fremad - fedt at se hvor glad han er blevet for at "vise" figurant. Har lavet denne runderingsvideo fra figurantens synsvinkel - se lige hvordan han ligger og smiler ude ved figuranten :lun:

 

Liva og mig har lige så stille og roligt taget hul på de store/nye øvelser i B-programmet; spor, rundering og fremadsendelsen.

 

Ved runderingen har hun virkelig skulle over en hurdle med at gø af figuranterne. Jeg har ændret lidt på belønningen (gået fra guf til legetøj) og nu går det fremad igen.

 

Fremadsendelsen går også fint. Vi er dog stadig ved babystadiet, hvor hun ser, at jeg lægger hendes bold ud, men vi skal snart til at prøve den "blind".

Jeg har lidt ondt af hende. Det er godt nok mange forskellige fremad-løb, som hun skal have i kufferten; det tomme skjul, rundering, fremadsendelse og så de tre fra rally; felt, kegle og spring.

 

Sporet .... som med runderingen har hun stille og roligt fået en fornemmelsen for øvelsen. Hun synes, at det er skidesjovt, men hun er bestemt ikke god til det endnu. Vi kommer dog fra A til B og knækkene (som er lagt som en hel motorvej) tager hun også.

 

Spændende med Liva og B-programmet og super fedt at det går godt og fremad med de nye øvelser. Har du ikke forskellige kommandoer til fremadsendelserne? Nu har vi sikkert ikke nær så mange fremløb som I - men dem, vi har, hedder noget forskellig og er klart forskellige øvelser for Enzo. Løb til kegle hedder "kegle" hos mig (jeg bliver nød til at kalde det noget jeg kan huske igen, så ikke så voldsomt opfindsomt :) ), runderingen til tomt skjul hedder rundering eller ud, hvis jeg bare træner udløb osv. Så for Enzo tror jeg ikke det er spor forvirrende - det er bare forskellige øvelser såsom en dch plads og en tyskerplads.

 

Ja det er så fedt med de venstrevendinger, nu skal motorikspasseren(mig) lige have fundet ud af at få den lavet ligeså fin i løb også:stupid:

haha hvordan går det så med det nu?

 

Fremadsendelsen går det stille og roligt fremad med. Hun har haft en lang sygeperiode, hvor løb var bandlyst, så den har ikke været så nem at træne. Men vi køre på igen nu. :mrgreen:

 

Det er ski da øv at du ikke har fået knækket koden til det Felt endnu :-(

 

Fedt at hun er kommet så langt ovenpå sygdom at I igen kan køre på.

 

Det drejer sig desværre ikke så meget om at knække koden til feltet, som at få knækket koden til hans ekstreme vildt-interesse og få gjort det uinteressant i forhold til det vi laver sammen eller simpelthen, at han er lydig nok til at fravælge det, fordi jeg siger det - whatever works - desværre er der så intet af de to der virker - og det er bare ikke super nemt, når han er så lukket af for omverdenen, når der er vildt. Der er ingen problemer med feltet, når der ingen vildtfært er. Hvis der kom en ninka løbende over græsplænen, når vi går fri-ved-fod vil han også smutte, hvis han fik chancen, desværre. Og fri ved fod er hans fedeste øvelse, hvor han ikke viger fra mit venstre ben normalt. Så ja det er et kæmpe problem.

 

Dejligt det går godt med træningen med Calle, Camilse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende med Liva og B-programmet og super fedt at det går godt og fremad med de nye øvelser. Har du ikke forskellige kommandoer til fremadsendelserne? Nu har vi sikkert ikke nær så mange fremløb som I - men dem, vi har, hedder noget forskellig og er klart forskellige øvelser for Enzo. Løb til kegle hedder "kegle" hos mig (jeg bliver nød til at kalde det noget jeg kan huske igen, så ikke så voldsomt opfindsomt :) ), runderingen til tomt skjul hedder rundering eller ud, hvis jeg bare træner udløb osv. Så for Enzo tror jeg ikke det er spor forvirrende - det er bare forskellige øvelser såsom en dch plads og en tyskerplads.

 

Jo jo - der er forskellige kommandoer på (kegle, felt, spring, ud, rundering og fremad). Meeen hun er jo lidt en blondine, så kan godt forestille mig, at hun kan få dem blandet lidt sammen :vedikke:

 

Lige en sporvideo mere. Jeg havde lagt nogenlunde ens spor til de to damer. Liva tager sig goood tid og er små 5 minutter om det. Maggie er bare "lad os komme afsted" og tager den på ca. den halve tid

 

[video=youtube_share;kt7pv7QmefU]

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare kom med dem.

Men jeg har nu godt styr på hvad er godt og skidt - og en ide til hvordan vi kommer videre

 

Maggie går godt spor:5up: Hun ligner dog en der bliver forstyrret af maden på sporet. Men hvis hun ellers går for stærkt, er mad jo klart den nemmeste vej at få tempoet ned. Men super sporarbejde, hun skal bare have rutine, så bliver hun skide god!

 

Liva ligner tilgengæld en der ikke går spor. Hun går mad. Og var der ikke mad, ville hun ikke ane hvad hun skulle. En af de ting jeg ser, er at du lader hende flakke. Et tip kunne være at hun KUN får lov at bevæge sig fremad når hun er på sporet, dvs. du står stille når hun er af sporet.

 

Og så ros, for pokker! Ros dem når de går godt, når de selv finder sporet efter at have været hoppet af, når knækket går godt osv. Det er tilladt i konkurrencerne, og det er der en grund til:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jo - der er forskellige kommandoer på (kegle, felt, spring, ud, rundering og fremad). Meeen hun er jo lidt en blondine, så kan godt forestille mig, at hun kan få dem blandet lidt sammen :vedikke:

 

Lige en sporvideo mere. Jeg havde lagt nogenlunde ens spor til de to damer. Liva tager sig goood tid og er små 5 minutter om det. Maggie er bare "lad os komme afsted" og tager den på ca. den halve tid

 

[video=youtube_share;kt7pv7QmefU]

 

når jeg ser videoen, så tænker at der bliver gået voldsomt hurtigt frem(er det galt forstået at i er inde i en opstartsfase?)

 

Jeg kan ikke fortælle hvad du skal gøre, men mere om hvad jeg selv ville gøre. Først og fremmest så ville jeg ikke smide knæk ind i et helt spor før hunde kan finde dem selvstændigt og før hunden kan arbejde i hvert fald 100 skridt lige fremad uden der er godbidder på sporet.

Jeg ville overveje meget om det ikke ville give mening at tage kort line på hunden, så den kunne støttes noget bedre.

 

Det positive er jo at de søger fremad begge to, og jeg synes nu ikke at det virker til at Liva ikke ved hvad hun laver. Jeg ville nok bare putte noget mere afstand mellem de pokkers godbidder.

 

Og så en lille strøtanke... Hvad sker der mht. Knæk når de smides på kort græs? I det høje græs med "motorvej" er der jo en risiko for at de bare følger vejen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jo - der er forskellige kommandoer på (kegle, felt, spring, ud, rundering og fremad). Meeen hun er jo lidt en blondine, så kan godt forestille mig, at hun kan få dem blandet lidt sammen :vedikke:

 

Lige en sporvideo mere. Jeg havde lagt nogenlunde ens spor til de to damer. Liva tager sig goood tid og er små 5 minutter om det. Maggie er bare "lad os komme afsted" og tager den på ca. den halve tid

 

[video=youtube_share;kt7pv7QmefU]

 

jeg eg må indrømme at det ville jeg gribe helt anderledes an :) helt kort snor så hunden kan styres, den skal gå på sporet ikke flakke rundt, den skal under ingen omstændigheder gå tilbage og jeg ville ikke lægge knæk fra medvind til sidevind før hunden er betydelig mere sikker;) hvilke godbidder bruger du? Det ser ud til at der bruges forholdsvis lang tid på at spise dem;) jeg ville nok skifte til nogle mindre bløde godbidder som bare kan suges ind;)

desuden ville jeg hve linen ned under hunden, at hunden ikke kan lide at linen rører bagbenene kan læres;) det giver betydelig større mulighed for at holde hunden på sporet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun set den første video indtil videre.

 

Det er vist Maggies sporsøg jeg har kommenteret..

 

Dejligt at se at Liva går forholdsvist roligt og er begejstret imens :5up:

 

Jeg ved ikke, hvor stor sporerfaring du har, men jeg ser et par fælder ligge lige for: Den lange line er blevet kommenteret, her ville jeg gå meget tæt bag hende og forhindre hende i at gå for langt ud af sporet, men det afhænger helt af hvad du vil have.

Hvis dommerne stadig vil se et spor, hvor hunden går med dyb næse og helst i selve kildefærten, ikke cirkler rundt eller flakker, ville jeg ikke bruge så lang line.

Det er fint, at hun lærer selv at finde sporet igen, men der kan være en fælde i det, da hunde hurtigt bliver så dygtige til at finde tilbage, at de kan finde nå at give sig tid til lige at tjekke noget udenfor sporet og det er ikke hensigtsmæssigt.

 

Jeg synes personligt, at det er godt der ikke er mere lyd på dig, Du lader Liva koncentrere sig uden du blander dig, og går hun kort (nogle cm) ud af sporet og finder ind igen ligger der guf som belønning.

 

Selv ville jeg ikke lægge ligeud spor med knæk men cirkelspor lige fra starten af. Hunde har intet problem med at søge spor efter dyr og disse går ikke meget lige ud, så de lange lige stykker er for vores skyld (og dommernes) men helt unødvendig i oplæring af sporsøg.

Cirkelspor giver en masse fordele da hundene lærer at blive på sporet for ellers forsvinder det.

 

Det er fint med mange godbidder, men som andre har sagt, ville jeg nøjes med at lægge en af gangen, så der kommer ensartet bevægelse fremad.

Som Anne nævner ser det ind imellem ud til, at Liva går madsøg og ikke forstår konceptet, men man skal ikke lade sig lure, for hundene lærer en mængde ting af "bagvejen" og dermed også at følge sporet selv om det ikke ser bevidst ud de første mange gange, men du skal være opmærksom på det allerede nu.

 

Hvis man tænker på, at hunde lærer af det de gør, så kommer man langt synes jeg.

I sidste del af sporet ser det ud som om hun enten springer nogle skridt over, måske er hun ved at være træt allerede der? I alle tilfælde bør dette ikke ske, igen: Hun lærer at gøre det hun gør.

 

Når du sætter Liva på sporet kan du med fordel sætte hende vinkelret på sporet, så hun selv finder retningen.

 

Giver det mening?

 

Fører du spordagbog?

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøver lige at tage alle kommentarerne - håber at jeg rammer dem alle sammen

 

Maggie går godt spor:5up: Hun ligner dog en der bliver forstyrret af maden på sporet. Men hvis hun ellers går for stærkt, er mad jo klart den nemmeste vej at få tempoet ned. Men super sporarbejde, hun skal bare have rutine, så bliver hun skide god!

 

Maggie skal i den grad have farten ned. Jeg tror ikke på, at hun spiser så mange af gufferne.

Første gang jeg satte knæk på var for at sikre mig, at hun rent faktisk gik spor. Jeg var nemlig i tvivl om hun bare gik ligeud fordi hun vidste, at kattemaden ligger for enden.

 

Liva ligner tilgengæld en der ikke går spor. Hun går mad. Og var der ikke mad, ville hun ikke ane hvad hun skulle. En af de ting jeg ser, er at du lader hende flakke. Et tip kunne være at hun KUN får lov at bevæge sig fremad når hun er på sporet, dvs. du står stille når hun er af sporet.

 

Og så ros, for pokker! Ros dem når de går godt, når de selv finder sporet efter at have været hoppet af, når knækket går godt osv. Det er tilladt i konkurrencerne, og det er der en grund til:-)

 

Det er nu med vilje, at jeg lader hende arbejde selv og for så lang line, som hun gør.

Da vi startede ud, gik jeg med kortere line og "lige i røven" på hende. Det blev hun meget påvirket af og slå røven ud - lidt som hun gør i starten af videoen.

Det har hjulpet gevaldigt, at jeg kom lidt længere bagud.

 

Den måde som vi har fået intro til spor er efter devicen "hold din kæft og lad hunden arbejde" og hopper de af sporet, giv dem en chance for selv at finde en.

 

 

når jeg ser videoen, så tænker at der bliver gået voldsomt hurtigt frem(er det galt forstået at i er inde i en opstartsfase?)

 

Jeg kan ikke fortælle hvad du skal gøre, men mere om hvad jeg selv ville gøre. Først og fremmest så ville jeg ikke smide knæk ind i et helt spor før hunde kan finde dem selvstændigt og før hunden kan arbejde i hvert fald 100 skridt lige fremad uden der er godbidder på sporet.

Jeg ville overveje meget om det ikke ville give mening at tage kort line på hunden, så den kunne støttes noget bedre.

 

Det positive er jo at de søger fremad begge to, og jeg synes nu ikke at det virker til at Liva ikke ved hvad hun laver. Jeg ville nok bare putte noget mere afstand mellem de pokkers godbidder.

 

Og så en lille strøtanke... Hvad sker der mht. Knæk når de smides på kort græs? I det høje græs med "motorvej" er der jo en risiko for at de bare følger vejen :blink:

 

Vi startede på spor i sommers, så helt opstart kan man vel ikke kalde det længere.

 

jeg eg må indrømme at det ville jeg gribe helt anderledes an :) helt kort snor så hunden kan styres, den skal gå på sporet ikke flakke rundt, den skal under ingen omstændigheder gå tilbage og jeg ville ikke lægge knæk fra medvind til sidevind før hunden er betydelig mere sikker;) hvilke godbidder bruger du? Det ser ud til at der bruges forholdsvis lang tid på at spise dem;) jeg ville nok skifte til nogle mindre bløde godbidder som bare kan suges ind;)

desuden ville jeg hve linen ned under hunden, at hunden ikke kan lide at linen rører bagbenene kan læres;) det giver betydelig større mulighed for at holde hunden på sporet.

 

Som nævnt ovenfor duer Liva ikke til den helt korte line. Hun er jo en "gammel" hund, og jeg har ikke tænkt mig at skulle ind og ændre grundlæggende på hende og hendes særheder. Dem får hun lov til at beholde.

 

Gufferne er bittesmå pølsestykker (kyllingepølser i kvarter), fiskefrikadelle eller sardelpølse. De kan næsten ikke blive mindre :-D

 

Jeg har kun set den første video indtil videre.

 

Det er vist Maggies sporsøg jeg har kommenteret..

 

Dejligt at se at Liva går forholdsvist roligt og er begejstret imens :5up:

 

Jeg ved ikke, hvor stor sporerfaring du har, men jeg ser et par fælder ligge lige for: Den lange line er blevet kommenteret, her ville jeg gå meget tæt bag hende og forhindre hende i at gå for langt ud af sporet, men det afhænger helt af hvad du vil have.

Hvis dommerne stadig vil se et spor, hvor hunden går med dyb næse og helst i selve kildefærten, ikke cirkler rundt eller flakker, ville jeg ikke bruge så lang line.

Det er fint, at hun lærer selv at finde sporet igen, men der kan være en fælde i det, da hunde hurtigt bliver så dygtige til at finde tilbage, at de kan finde nå at give sig tid til lige at tjekke noget udenfor sporet og det er ikke hensigtsmæssigt.

 

Jeg synes personligt, at det er godt der ikke er mere lyd på dig, Du lader Liva koncentrere sig uden du blander dig, og går hun kort (nogle cm) ud af sporet og finder ind igen ligger der guf som belønning.

 

Selv ville jeg ikke lægge ligeud spor med knæk men cirkelspor lige fra starten af. Hunde har intet problem med at søge spor efter dyr og disse går ikke meget lige ud, så de lange lige stykker er for vores skyld (og dommernes) men helt unødvendig i oplæring af sporsøg.

Cirkelspor giver en masse fordele da hundene lærer at blive på sporet for ellers forsvinder det.

 

Det er fint med mange godbidder, men som andre har sagt, ville jeg nøjes med at lægge en af gangen, så der kommer ensartet bevægelse fremad.

Som Anne nævner ser det ind imellem ud til, at Liva går madsøg og ikke forstår konceptet, men man skal ikke lade sig lure, for hundene lærer en mængde ting af "bagvejen" og dermed også at følge sporet selv om det ikke ser bevidst ud de første mange gange, men du skal være opmærksom på det allerede nu.

 

Hvis man tænker på, at hunde lærer af det de gør, så kommer man langt synes jeg.

I sidste del af sporet ser det ud som om hun enten springer nogle skridt over, måske er hun ved at være træt allerede der? I alle tilfælde bør dette ikke ske, igen: Hun lærer at gøre det hun gør.

 

Når du sætter Liva på sporet kan du med fordel sætte hende vinkelret på sporet, så hun selv finder retningen.

 

Giver det mening?

 

Fører du spordagbog?

 

Jeg er ny på sporet. De to her er jo mine første B-hunde. Så jeg lærer hele tiden.

Som nævnte ovenfor følger jeg dog den intro, vi fik på Vandel - "hold kæft og lad hunden arbejde". Liva bliver forstyrret, hvis jeg først begynder at sige noget. Maggie er jeg slet ikke sikker på, om hun overhovedet hører noget - altså slår næsen så meget til, at ørerne lukker til.

 

Cirkelspor læste jeg om for første gang her forleden og skal bestemt ud og prøve det. Det sætter bare nogle krav til min egen koordination :blink:

 

En decideret spordagbog har jeg ikke ført, men tager video indimellem for at se hvor langt vi er.

 

Vi starter på B-hold i næste uge - og sporet er jo en stor del af holdtræningen.

 

For god ordens skyld skal jeg lige bemærke, at fremtidsplanerne for de to er, at det er Maggie som er den, der skal "gøre karriere" i DCH-programmet.

Liva er med, fordi vi ikke har et rallyhold i klubben til hende p.t. og for at få lidt adspredelse fra rally-øvelserne. Jeg kan derfor godt leve med, at Liva går spor som en gammel hippie, der hygger sig hele vejen.

 

I den nærmeste fremtid skal begge have lidt længere mellem gufferne. Maggie behøver dem ikke og Liva tror jeg vil få et bedre flyd + jeg får testet, at hun rent faktisk går spor.

 

Tusind tak for jeres inputs

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...