Hop til indhold

Kigger på andre racer....


Gæst Tanjuda
 Share

Recommended Posts

Gæst Tanjuda

Nu spørger jeg lige dumt, men jeg er også førstegangs hundeejer:) hvorfor er det forbudt med vild leg, løfte og kramme? Må de aldrig det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg lige dumt, men jeg er også førstegangs hundeejer:) hvorfor er det forbudt med vild leg, løfte og kramme? Må de aldrig det?
Det er da ikke et dumt spørgsmål :-D

 

Men ja, jeg ville ikke lade mine børn på 5 og 8 hverken løfte på eller kramme en hund. Børn vil rigtig gerne gøre det godt og vil selvfølgelig gerne vise hunden, at de er glade for den ved at kramme og kysse på den. Det er bare de færreste hunde, der bryder sig om at blive holdt fast :-) Mange hunde vil vise dæmpende signaler (som er en del af deres sprog, som de bl.a. bruger for at afværge en konflikt) når man krammer dem.

Man kan sagtens vænne hunden til at det ikke er farligt og nogle hunde finder sig fra naturens side bedre i det end andre, men jeg synes ikke, at det skal være en fast del af hverdagen, at en hund skal tvinges til at blive holdt fast, hvis den egentligt synes det er ubehageligt. Og under alle omstændigheder skal det nok ikke være børnene, der vænner hunden til det :-)

 

Mht. at løfte på hunden, ville jeg nok lave en regel om at børn ikke løfter på hunden. Hvis hunden af en eller anden grund skal flyttes, må man kalde på mor. Det kan alt for hurtigt gå galt, hvis børnene overser hundens dæmpende eller truende signaler og så kan de ende med at blive bidt. Eller de kan tabe hunden på gulvet, hvis den spræller.

 

Vild leg kan være en dårlig ide med en lille hund, fordi den bare nemt slår sig eller kommer til skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg lige dumt, men jeg er også førstegangs hundeejer:) hvorfor er det forbudt med vild leg, løfte og kramme? Må de aldrig det?

En hund synes sjældent at kram er behageligt - med mindre det er fra en de stoler 100% på. Vi kan sagtens selv kramme vores hunde og putte tæt med dem, men børnene kan ikke, og skal heller ikke. Fordi de ikke har samme føling med hvornår hunden egentlig ikke gider. Og fordi tilliden heller ikke er så stor til børnene, fra hundenes side.

 

Leg med vores hunde, fra børnenes side, er også meget begrænset - fordi de har en tendens til at løfte bamserne højt op, så hundene skal hoppe efter dem - og sådan en lille hund kan nemt lande forkert og slå sig, i værste fald brække et ben fx. Så indimellem leger de lidt med dem, under opsyn - de er aldrig alene med hundene.

 

Og det samme med løft - børnene kan nemt tabe hundene/hunden kan springe fra barnet osv. Fordi børn altså ikke rigtig har samme føling med hunde som voksen, som regel, har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville udelukke phalene. Det duer simpelthen ikke med så små børn. De løfter på hunde, selvom de får at vide at de ikke må. Leger vildt, sparker fodbold og glemmer at se sig for når de løber.

 

 

Nu findes der faktisk rolige, omsorgsfulde og betænksomme børn :mrgreen:

Som endda lytter og lystre :blink:

 

 

mangetal :lol: Love it :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu findes der faktisk rolige, omsorgsfulde og betænksomme børn :mrgreen:

Som endda lytter og lystre :blink:

 

 

mangetal :lol: Love it :mrgreen:

 

No offense Aslan, men tror dette er en løgn ;-). Der findes rigtigt mange søde børn, men at de er rolige, omsorgsfulde og betænksomme altid er vist kun noget forældrene tror (ihvertfald før de er omkring de 10 år)... Lidt ligesom jeg tror jeg har kærlige velopdragne hunde :lol: hvorimod min mor mener jeg har to uopdragne vanvidskræ :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

No offense Aslan, men tror dette er en løgn ;-). Der findes rigtigt mange søde børn, men at de er rolige, omsorgsfulde og betænksomme altid er vist kun noget forældrene tror (ihvertfald før de er omkring de 10 år)... Lidt ligesom jeg tror jeg har kærlige velopdragne hunde :lol: hvorimod min mor mener jeg har to uopdragne vanvidskræ :hmm:

 

Arhh..hvis de er vokset op med hunde og har lært reglerne fra start, så er jeg uenig med dig i at der ikke findes børn der sagtens kan omgås hunde på hundens præmisser. Selvfølgelig ikke når de er 2 år gamle, men sagens før de er 10.

Hvis de ikke er vokset op med hunde, så har du for det meste nok ret.

Men børn er faktisk - ligesom voksne- ret forskellige, så at skære dem over en kam er nok alligevel lige groft nok ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Arhh..hvis de er vokset op med hunde og har lært reglerne fra start, så er jeg uenig med dig i at der ikke findes børn der sagtens kan omgås hunde på hundens præmisser. Selvfølgelig ikke når de er 2 år gamle, men sagens før de er 10.

Hvis de ikke er vokset op med hunde, så har du for det meste nok ret.

Men børn er faktisk - ligesom voksne- ret forskellige, så at skære dem over en kam er nok alligevel lige groft nok ;-)

 

Ok så, ikke en løgn, men en sandhed med modifikationer ;-). Selvfølgelig findes der børn som dem Aslan beskriver, min ene fætter er fx en af dem, og har altid været det, fra han var ganske ung, men sådan generelt, så vil jeg mene at de færreste børn altid er rolige og betænksomme... men jo, der vil jo altid være undtagelser fra reglen...

Link til indlæg
Del på andre sites

No offense Aslan, men tror dette er en løgn ;-). Der findes rigtigt mange søde børn, men at de er rolige, omsorgsfulde og betænksomme altid er vist kun noget forældrene tror (ihvertfald før de er omkring de 10 år)... Lidt ligesom jeg tror jeg har kærlige velopdragne hunde :lol: hvorimod min mor mener jeg har to uopdragne vanvidskræ :hmm:

 

 

Nej, jeg kender et par stykker som faktisk er som jeg nævnte. De er ikke i familie med mig, så det er ikke fordi jeg ikke kan se det.

 

Sofie er ikke en af dem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...