Hop til indhold

Agilitytræning sommer / efterår 2014


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet det med helt fra start, at Iso bare skulle bli' stående på feltet uanset hvad jeg gjorde. Faktisk på samme måde som jeg har trænet startlinjeadfærd. Dvs. først skulle hun være sikker i sin 2o2o-position, og når hun var det begyndte jeg bare at variere min egen position. A og O igennem hele forløbet var selvføglelig at hun aldrig nogensinde måtte gå fra feltet uden en frikommando. At jeg så ikke har vedligeholdt netop det med at "bli' uanset hvad jeg gør", men har nøjet mig med "stop op på feltet, og så ser vi hvad der sker..." taler vi ikke højt om... :oops: Men træningsmetoden har fungeret, indtil jeg fuckede det op! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 735
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ok. tak for tips Korvis og Amocca :-)

 

Jeg har også indlært det først med skål, dernæst med target og nu her uden noget. Det fungerer fint undtagen når jeg fortsætter mit løb, så derfor er jeg nu gået tilbage til skålen.

Det lyder som om jeg bare skal blive ved med det :5up:

 

Korvis: god idé med "uanset hvad jeg gør", for jeg bør nok varierer så jeg kan lave sprællemænd, stikke i modsat retning, skifte side og alt muligt andet gøjl. God inspiration ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis: god idé med "uanset hvad jeg gør", for jeg bør nok varierer så jeg kan lave sprællemænd, stikke i modsat retning, skifte side og alt muligt andet gøjl. God inspiration ;-)

Jeg startede med at flytte mig sidelæns, for derefter at flytte mig forlæns, og derefter kryds etc.. I forvejen havde jeg trænet at hun blev stående uanset om jeg så kastede hendes yndlingslegetøj lige foran snuden på hende. Maks. forstyrrelser med stille fører først, altså, og derefter bevægelig fører, så bevægelig fører plus maks. forstyrrelser. Sådan lidt groft sat op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedeste træning her til aften! Startede med Sally, og vi løb meget korte moduler, uden at sætte hende af osv, bare geare op og afsted, masser af bold-belønning og masser af sjov :banan: Hun fik ca 20 minutter, da det var ret varmt og vi stoppede inden hun viste træthedstegn.

Dexter var en STJERNE! åhhhh den hun gør mig blød om hjertet :hjerte: Tror der gik et lys op for ham mht til slalom i dag, efter et par gange fandt han den fineste rytme, og susede igennem flere gange. De er ca 10 cm fra paralel hele vejen ned nu.

Og så sprang han fuld højde hele lektionen, som det mest selvfølgelige i verden, hvor han for 3 uger siden kun prøvede det første gang. Min gode dreng! Hans felter er rigtig fede, han ELSKER dem. Faktisk elsker han dem så meget, at da han fik for meget fart på op ad balancen, og faldt ned oppe fra midten, løb han paralelt med resten af den, og hoppede til sidst op og stod den fineste 2o2o, HELT uden min hjælp, da jeg selvfølgelig allerede tænkte i "tjekke min hund, og få ham over den igen hvis han er ok". Han var helt upåvirket, og ville bare gerne have lov at tage sit elskede felt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været til træning igen, eller dvs. jeg havde holdene i dag, og de var slået sammen til et hold, da der var afbud fra hele otte hunde!

 

det var ret fedt igen at have de hunde og førere som kan lige liiiiiidt mere end de begynderhunde jeg har haft. Og det er bare så fedt at kunne få givet alle de fikse ideer man får fra sin studerende af forskellige udenlandske handlere. Jeg havde en bane med, som jeg havde lavet, så den kunne løbes på to måder(ville gerne vedhæfte min bane, men efter ios8 er kommet på iPad'en er det hele lidt noget ged, bla. Min imap app kunne ikke helt følge med:evil:)

 

Den ene bane var nok hvad svarer til kl 1, mens den anden svarede til en svær åben(det mente hundeførerne, det eneste svære var nu bare at man skulle have fart på og nå ned og tage nogle spring bagfra, da jeg løb banen med Cassi gav det faktisk rigtig god mening, hvis man altså løb den som jeg ville have man skulle løbe den :genert:).

 

Det gav lige et boost i forhold til det at stå som træner, og det er tiltrængt i en tid, hvor der godt nok er knald på i hverdagen(tager typisk hjemmefra lidt over fem om morgenen og er først hjemme omkring klokken fem om eftermiddagen).

 

men så var der jo lige søde lille Cassi. Hun fik også lov at løbe, og jeg må jo endnu engang sande at med den turbohund jeg har, så må jeg enten få mig nogle længere ben eller løbe noget hurtigere. Der var lige et sted, hvor jeg bare ikke kunne komme frem hurtigt nok til at hjælpe hende, og så måtte jeg handle på en måde der ikke var optimal. Tilgengæld var der et sted hvor hun mente at hun skulle smutte under pinden. Heldigvis skulle der ikke mere til end lige at give hende en spring-kommando en enkelt gang, og så var det problem overstået.

 

Men det absolut bedste må være at hun tog de fedeste slalommer, og at hun kun hev en enkelt pind:banan:

 

for Søren hun får mig til at tvivle på om hun nu skal have den pause!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fed træning igen i dag. Vi trænede pose, stå-felter og så slalom.

 

Rigmor løb konsekvent UDEN OM posen :lol: Men hey, det var også noget tid siden vi sidst har trænet den. Slalom er hun stadig skide sej til. I sidste uge nåede vi ikke at træne slalom, men hun tog igen uden problemer 4 pinde med buer... Derfor prøvede vi at udfordre hende ved at tage buerne af - én ad gangen. Så dygtige Rigmor kan nu tage 4 pinde :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nuurj, Iso løb bare så godt til træning i aften!!! Selv om vi ikke rigtig har trænet noget som helst i ret lang tid! Jeg havde ellers forberedt mig på at det nok ikke ville gå ret godt, da jeg selv var træt, og Iso kunne eksplodere på banen efter den ret lange pause. Men nej, Iso var en stjerne, og jeg selv var faktisk ok på, og det gik rigtig godt! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Suk, suk...

 

Jeg synes selv Cassi løber fint for tiden. Men så igår da vi var til træning, var det noget uenighed om hvad der skulle ske(der var ikke nogen træner, så planen var at jeg skulle tage holdet, havde forberedt en bane og hvad vi skulle træne, men nogle var kommet for tidligt og havde selv sat noget op, andres holdning var at man var ligeglad, og så var jeg åbenbart tøsefornærmet fordi jeg holdt mig for mig selv, jeg gider altså ikke at undervise på et modul/bane som jeg ikke helt selv kan stå inde for, og slet ikke når folk bare er "ligeglade"). Jeg forsøgte mig med Cassi på den bane, men det var ikke på nogen måde optimalt for en langt springende racer border collie. det var lidt synd for hende, for hun kunne bare ikke undgå at pille pinde.

 

Jeg er lidt i en periode hvor jeg er lidt led og ked af at træne en sport jeg virkelig elsker fordi der bare er så meget som ikke fungere optimalt :( Jeg savner virkelig at træne sammen med andre der elsker at nørde detaljer og træne nye moves, og udfordre sig selv. I torsdags blev jeg så glad for at se at der igen i år vil være indendørskonkurrencer her på Sjælland, så jeg var klar til at køre til Ringsted og træne selv, når jeg får egen bil. Men synes lysten er på et meget lille sted lige nu.

 

Enden på det hele bliver at jeg nok mere eller mindre har besluttet mig for at stoppe som agilitytræner. Jeg gider simpelthen ikke mere. Det er egentlig lidt synd, for jeg har opfattelsen af at der er nogle stykker som virkelig godt kan lide det jeg sætter dem til, men sådan som min hverdag hænger sammen lige nu, så foretrækker jeg altså at arbejde med min egen hund, fremfor at arbejde med andre og deres hunde, når de nu alligevel er ligeglade. Måske når jeg har min egen bil kan jeg gøre det jeg længe har drømt om. Nemlig at lave et kl 1 hold, måske til foråret engang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enden på det hele bliver at jeg nok mere eller mindre har besluttet mig for at stoppe som agilitytræner. Jeg gider simpelthen ikke mere. Det er egentlig lidt synd, for jeg har opfattelsen af at der er nogle stykker som virkelig godt kan lide det jeg sætter dem til, men sådan som min hverdag hænger sammen lige nu, så foretrækker jeg altså at arbejde med min egen hund, fremfor at arbejde med andre og deres hunde, når de nu alligevel er ligeglade. Måske når jeg har min egen bil kan jeg gøre det jeg længe har drømt om. Nemlig at lave et kl 1 hold, måske til foråret engang.

 

:ae:

 

 

... Jeg forstår det godt. Agility er vores hobby og det skal selvfølgelig være sjovt!

Håber jeg det kan blive igen med et mere engageret hold engang :engel: (og så selvfølgelig med egen træning imellemtiden)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har debatteret det før, men jeg nævner det lige igen. Når vi underviser i klubregi må vi tage de kursister der kommer, og det er ofte den brede midte, som er relativt "ligeglade". De er ikke optændt af nogen hellig agiltyild. De gider ikke nørde detaljer. De er ligeglade med om deres hunde bliver siddende på start, de træner ikke mellem holdtræninger, de kommer kun for hyggens skyld og fordi vovsen skal altiveres....

 

Og det er ok!

 

underviser man privat, eller evt i en meget stor klub, kan man sikkert vælge kun at have specifikke kursister, men den luksus har de færreste af os. Træd et skridt tilbage, se på om dine kursister hygger sig: gør de det og vender de tilbage sæson efter sæson, ja så gør du sgu nok noget rigtigt... Det er sådan jeg har valgt at tage det.... Mine kursister bliver ved og hvis jeg er heldig får jeg måske en enkelt ud på konkurrencebanerne en dag, men det ændrer ikke på at de 28 andre stadig løber hver mandag sæson efter sæson...

Link til indlæg
Del på andre sites

Camilse, jeg kender godt det med at prøve at undervise i noget man virkelig brænder for, men hvor omstændighederne bare arbejder mod én... Og har lært at hvis det begynder at gå ud over ens egen lyst, og egne hunde - så skal man altså prioritere sig selv! Selv om det betyder at man må skuffe de kursister der er glade for én...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har debatteret det før, men jeg nævner det lige igen. Når vi underviser i klubregi må vi tage de kursister der kommer, og det er ofte den brede midte, som er relativt "ligeglade". De er ikke optændt af nogen hellig agiltyild. De gider ikke nørde detaljer. De er ligeglade med om deres hunde bliver siddende på start, de træner ikke mellem holdtræninger, de kommer kun for hyggens skyld og fordi vovsen skal altiveres....

 

Og det er ok!

 

underviser man privat, eller evt i en meget stor klub, kan man sikkert vælge kun at have specifikke kursister, men den luksus har de færreste af os. Træd et skridt tilbage, se på om dine kursister hygger sig: gør de det og vender de tilbage sæson efter sæson, ja så gør du sgu nok noget rigtigt... Det er sådan jeg har valgt at tage det.... Mine kursister bliver ved og hvis jeg er heldig får jeg måske en enkelt ud på konkurrencebanerne en dag, men det ændrer ikke på at de 28 andre stadig løber hver mandag sæson efter sæson...

 

for mig er det bare ikke OK, jeg kører træt i det, og så gider jeg ikke. Hvis de mennesker der er på holdet er ligeglade med hvad de laver når der ikke er nogen træner, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skal bruge den tid jeg normalt selv ville bruge på træning på at underholde dem. Jeg har så lidt tid til dem i hverdagen.

 

Og så må man jo så overveje hvad der er værst. At der ikke er nogen kursister eller ikke nogen træner. Jeg ved i hvert fald at jeg ikke tager er begynder hold igen. Og det er jo en skam for dem der gerne vil starte op. Men jeg nægter endnu et år, hvor jeg efter at have været hjemmefra fra 05:30 til 18:00 skal stå med en hundefører fordi de andre bare bliver væk.

 

Og det ville være OK at folk de gerne vil hygge sig, men sp bliver det bare med en anden træner(og holdet er jo heldigvis ikke mit).

 

Jeg synes desuden det er OK som træner at sige fra uanset klubbens størrelse eller art, INGEN skal tvinges til at arbejde med noget som de ikke føler nogen glæde ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Camilse, jeg kender godt det med at prøve at undervise i noget man virkelig brænder for, men hvor omstændighederne bare arbejder mod én... Og har lært at hvis det begynder at gå ud over ens egen lyst, og egne hunde - så skal man altså prioritere sig selv! Selv om det betyder at man må skuffe de kursister der er glade for én...

 

Det er også det jeg har valgt at gøre nu. Jeg tager et hold(med 17 kursister på, tak for at jeg har fået føl på), og det har intet med agility at gøre. Der er så mange andre ting jeg hellere vil end det agility lige nu, altså set med trænerhatten på. men jeg må bare indse at hvis det skal kunne lade sig gøre for mig at få lavet noget med de to energibomber jeg har, så må jeg nøjes med et hold, og der har jeg valgt et hvor jeg ved man værdsætter det man laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, på den måde. Men man lærer jo ikke det helt vilde ved bare at løbe baner. Leah og jeg har gået til træning lidt over et år nu, og vi har vel løbet hele baner 3-4 gange. Vi gør det faktisk kun når Julie er på farten og det er hjælpetræneren, der står for det. Så sætter Julie en bane op til os - selv hjælpetræneren må ikke sætte baner op.

 

Mister hundene ikke lidt gejsten, hvis de konstant løber hele baner?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, på den måde. Men man lærer jo ikke det helt vilde ved bare at løbe baner. Leah og jeg har gået til træning lidt over et år nu, og vi har vel løbet hele baner 3-4 gange. Vi gør det faktisk kun når Julie er på farten og det er hjælpetræneren, der står for det. Så sætter Julie en bane op til os - selv hjælpetræneren må ikke sætte baner op.

 

Mister hundene ikke lidt gejsten, hvis de konstant løber hele baner?

 

Jo i mine øjne er det rent selvmål at løbe hele baner konstant. Små delmomenter hvor man fokuserer på noget bestemt og hunden kan få hurtige belønninger. Det holder fart og motivation i top. Og jeg vil vove den påstand, at INGEN begynderhunde og handlere får nogensinde en success ud af at løbeen fuld bane. Det vil altid gå i ged for dem, hvis basishandlingen ikke er på plads først

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

På konkurrence holdet, har vi ofte baner af 10-14 forhindringer, og det er ofte felter den ene gang, fælder den anden, slalom indgang den tredje osv. osv.

Der er altid fart i vores baner, der er måske lige en "uden om/rundt" ved nr. 2 eller sådan så de slutter af med fart og glæde.

 

Vi er flere på holdet der har givet udtryk for at vi gerne vil have lidt længere baner, altså 14 er fint, men 10 for mange gange i streg kan blive lidt kedeligt (for mig)

Vi er delt på en spring bane, og en AG bane, hvor man så bytter efter ca. 2 omgange på hver.

Link til indlæg
Del på andre sites

På konkurrence holdet, har vi ofte baner af 10-14 forhindringer, og det er ofte felter den ene gang, fælder den anden, slalom indgang den tredje osv. osv.

Der er altid fart i vores baner, der er måske lige en "uden om/rundt" ved nr. 2 eller sådan så de slutter af med fart og glæde.

 

Vi er flere på holdet der har givet udtryk for at vi gerne vil have lidt længere baner, altså 14 er fint, men 10 for mange gange i streg kan blive lidt kedeligt (for mig)

Vi er delt på en spring bane, og en AG bane, hvor man så bytter efter ca. 2 omgange på hver.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

:banan: :vuf: :banan: I går tog Dexter 12 flotte lige slalompinde, både fra højre og venstre og med spring foran, flere gange med rigtig god fart, og ikke en eneste gang lavede han fejl!!! :banan: Min træner er så imponeret over hvordan han lærer, taget i betragtning at jeg INTET træner med ham herhjemme, og han kun ser tingene en gang ugentligt/hver 14. dag eller mindre. Tror sgu den hund har klæbehjerne. Meget stolt mor! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og ellers var det lidt en alternativ time, for jeg er nemlig skadet. Onsdag er jo ellers løbeaften, men med et venstre knæ som ikke føles ret godt, var cross country løb ikke lige det jeg tænkte var godt (det hjalp i hvertfald ikke da jeg forsøgte med 9 km i lørdags :rolleyes: ). Så vi arbejdede begge hunde med lidt mere selvstændigt arbejde, slet ikke noget som ligger naturligt til Sally, men hun gjorde det rigtig fint :hjerte: Bare bitte små moduler af spring, i starten bare wing wrap style turns, og så bygge lidt på, det var rigtig godt for hende!

Gjorde det samme med Dex, og han har et meget mere naturligt talent for at arbejde væk fra mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...