Hop til indhold

Agilitytræning sommer / efterår 2014


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg synes godt nok at det er synd for din nevø, at han skal kæmpe sådan med det, når Kolo nu netop er købt for at han kunne få sin egen agilityhund. Kunne godt unde ham en hund som Iso at løbe med, så han ikke ender med at miste interessen helt. Det er jo bare ikke det samme at låne sin mosters hund ind imellem - selvom det er dejligt for ham at kunne - som at have sin egen agilityhund, man kan træne med, når man vil.

Ja, det er godt nok synd for ham... Det blev jo slet ikke som det var tænkt. Det er synd for nevøen, der har en hund der ikke rigtig er trænbar, og som er meget svær at ha' med at gøre så snart han er udenfor hjemmets fire vægge. Det er synd for søsters hund, som er mærkbart utryg ved Kolo, de to kan slet ikke gå sammen. Det er synd for hele familien, som må ha' huset delt op i to afdelinger, og skal være obs på de to hunde konstant. Endelig er det synd for Kolo selv, som går i højstress så snart han kommer udenfor meget kendte rammer. Hvis det stod til søster så var Kolo borte for længe siden. Men som hun siger, så kan hun jo ikke ta' sin søns elskede hund og bestemme at nu skal den dø... For ingen tvivl om at nevøen elsker sin Kolo! De to er de bedste venner, bonder virkelig stærkt, og hygger sig meget derhjemme. Så før nevøen selv kan se at Kolo ikke er helt rask, og faktisk ikke har det ret godt, vil der nok ikke ske noget i sagen. Men jeg tror faktisk at der skete lidt for nevøen her til ungdomscampen, hvor han faktisk for første gang fik trænet lidt med Iso. Jeg tror han kunne mærke en enorm forskel på de to hunde. Altså, selvfølgelig er der forskel de to racer og individer imellem - men at han kunne mærke at Iso er "normal og velfungerende", hvilket Kolo bare ikke er, desværre... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 735
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja, det er godt nok synd for ham... Det blev jo slet ikke som det var tænkt. Det er synd for nevøen, der har en hund der ikke rigtig er trænbar, og som er meget svær at ha' med at gøre så snart han er udenfor hjemmets fire vægge. Det er synd for søsters hund, som er mærkbart utryg ved Kolo, de to kan slet ikke gå sammen. Det er synd for hele familien, som må ha' huset delt op i to afdelinger, og skal være obs på de to hunde konstant. Endelig er det synd for Kolo selv, som går i højstress så snart han kommer udenfor meget kendte rammer. Hvis det stod til søster så var Kolo borte for længe siden. Men som hun siger, så kan hun jo ikke ta' sin søns elskede hund og bestemme at nu skal den dø... For ingen tvivl om at nevøen elsker sin Kolo! De to er de bedste venner, bonder virkelig stærkt, og hygger sig meget derhjemme. Så før nevøen selv kan se at Kolo ikke er helt rask, og faktisk ikke har det ret godt, vil der nok ikke ske noget i sagen. Men jeg tror faktisk at der skete lidt for nevøen her til ungdomscampen, hvor han faktisk for første gang fik trænet lidt med Iso. Jeg tror han kunne mærke en enorm forskel på de to hunde. Altså, selvfølgelig er der forskel de to racer og individer imellem - men at han kunne mærke at Iso er "normal og velfungerende", hvilket Kolo bare ikke er, desværre... :cry:

 

Jeg kan godt se, at det er svært, for selvfølgelig elsker han sin hund... men det lyder ikke til, at det rigtigt fungerer for hverken resten af familien eller Kolo, at han bor hos dem. Ville han ikke kunne omplaceres i stedet for at blive aflivet? Eller tør de ikke tage ansvaret for at sende ham ud i et andet hjem? For jeg tænker, at man måske godt kunne snakke med nevøen om, at situationen ikke er holdbar, hvis løsningen ikke var, at Kolo så skal aflives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er godt nok synd for ham... Det blev jo slet ikke som det var tænkt. Det er synd for nevøen, der har en hund der ikke rigtig er trænbar, og som er meget svær at ha' med at gøre så snart han er udenfor hjemmets fire vægge. Det er synd for søsters hund, som er mærkbart utryg ved Kolo, de to kan slet ikke gå sammen. Det er synd for hele familien, som må ha' huset delt op i to afdelinger, og skal være obs på de to hunde konstant. Endelig er det synd for Kolo selv, som går i højstress så snart han kommer udenfor meget kendte rammer. Hvis det stod til søster så var Kolo borte for længe siden. Men som hun siger, så kan hun jo ikke ta' sin søns elskede hund og bestemme at nu skal den dø... For ingen tvivl om at nevøen elsker sin Kolo! De to er de bedste venner, bonder virkelig stærkt, og hygger sig meget derhjemme. Så før nevøen selv kan se at Kolo ikke er helt rask, og faktisk ikke har det ret godt, vil der nok ikke ske noget i sagen. Men jeg tror faktisk at der skete lidt for nevøen her til ungdomscampen, hvor han faktisk for første gang fik trænet lidt med Iso. Jeg tror han kunne mærke en enorm forskel på de to hunde. Altså, selvfølgelig er der forskel de to racer og individer imellem - men at han kunne mærke at Iso er "normal og velfungerende", hvilket Kolo bare ikke er, desværre... :cry:

 

Puha.. det lyder som en svær situation :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se, at det er svært, for selvfølgelig elsker han sin hund... men det lyder ikke til, at det rigtigt fungerer for hverken resten af familien eller Kolo, at han bor hos dem. Ville han ikke kunne omplaceres i stedet for at blive aflivet? Eller tør de ikke tage ansvaret for at sende ham ud i et andet hjem? For jeg tænker, at man måske godt kunne snakke med nevøen om, at situationen ikke er holdbar, hvis løsningen ikke var, at Kolo så skal aflives.

Nej, en omplacering ville ikke være en mulighed, han er for svær at tackle. Nevøen er godt klar over at det er et kæmpe problem, og de har prøvet at snakke om det mange gange. Men han er stadig for ung og følsom til at kunne se "voksent" på det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha.. det lyder som en svær situation :-(

 

Ja, det er godt nok svært... For tiden prøver de bare at løse det så godt det går. Heldigvis har resten af familien indset at Kolo har "special needs", så der bli'r taget meget hensyn, og alt planlægges efter at Kolo kan tackle det. Nevøen er også godt klar over det, på en måde, det er ikke sådan at han er totalt afvisende og uforstående.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er godt nok svært... For tiden prøver de bare at løse det så godt det går. Heldigvis har resten af familien indset at Kolo har "special needs", så der bli'r taget meget hensyn, og alt planlægges efter at Kolo kan tackle det. Nevøen er også godt klar over det, på en måde, det er ikke sådan at han er totalt afvisende og uforstående.

 

Det er da også svært, når man har hans alder og holder af sin hund! Også selv når man er ældre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da også svært, når man har hans alder og holder af sin hund! Også selv når man er ældre!

Ja, jeg ved jo selv hvor svært det var at ta' beslutningen med begge mine, som voksen. Så det er helt sikkert endnu værre for en 16-årig knægt, helt styret af hormoner for øjeblikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er sgu synd for ham Christian... Alle unge der starter med agility bør have en dejlig nem at have med at gøre. Vi har en hos os der løber med mors hund, og de har haft rigtig mange succesoplevelser sidste år(det var lidt op af bakke til at starte med, da hunden hellere ville være hos mor). Og der er ingen tvivl om at det bare har givet mod på mere, og han har spurgt om han ikke må få en BC, når han ikke har den gamle mere.

 

Korvis, nu træner de jo sammen med en del af dem fra VAS... der er ikke nogen af dem som har en hund der er i senioralderen og som er nem at have med at gøre... Mere, så der var noget som var tættere på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er sgu synd for ham Christian... Alle unge der starter med agility bør have en dejlig nem at have med at gøre. Vi har en hos os der løber med mors hund, og de har haft rigtig mange succesoplevelser sidste år(det var lidt op af bakke til at starte med, da hunden hellere ville være hos mor). Og der er ingen tvivl om at det bare har givet mod på mere, og han har spurgt om han ikke må få en BC, når han ikke har den gamle mere.

 

Korvis, nu træner de jo sammen med en del af dem fra VAS... der er ikke nogen af dem som har en hund der er i senioralderen og som er nem at have med at gøre... Mere, så der var noget som var tættere på?

 

Han må godt løbe med søsters hund hvis han vil, alt det han lyster! Men det vil han ikke, han vil løbe med sin egen hund. Og nu vil han så også gerne løbe med Iso. Han har faktisk aldrig villet træne med nogen af vores hunde, han har hele tiden været fast besluttet på at ha' sin egen hund, som han selv ville træne op. Og det har han helt klart lært langt mere af, ingen tvivl om det. Får han på et tidspunkt en normalfungerende hund vil han ha' en kæmpe fordel, med alt det han allerede har i værktøjskassen. Men det er godt nok op ad bakke lige nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg været lidt ude i agilityhaven med Iso igen! I dag stillede jeg 4 spring og slalom op. Hun fik kun slalomen 2 gange, til gengæld lidt mere spring end de andre dage. Jeg er virkelig ked af at plænen er blevet så bulet og fyldt med muldvarpeskud, må virkelig gøre noget ved den til efteråret... Men der er også ok pletter, så det er dem jeg bruger. Iso ser stadig fin ud, så må jeg se hvordan hun ser ud når hun vågner igen.

 

Vi har jo nærmest fået en lille rutine, om aftenen når det bli'r lidt køligere løber Iso rundt og pjatter og leger i haven, og varmer faktisk sig selv op. Så jeg ta'r hende når jeg mener hun er varmet op, og så træner vi en lille smule. Bagefter går vi lidt, og når vi kommer ind lægger hun sig på fliserne i køkkenet eller i entréen, og så sover hun en halv time eller så.

 

Vi skal til stævne i Kolding d. 2-3 august, jeg håber hun er fit for fight til den tid. Det er jo ikke fordi hun har ligget nede i lang tid, eller været meget skadet og skal genoptrænes eller så. Hun har haft en uges reel ferie, og så de 3 dages ro efter ungdmscampen. Så mon ikke det skal gå, hvis jeg bygger det lidt op for hver dag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Træning startede igår og begge mine var bare super vuffere! Johna træner klokken 17 og er ikke god til den hårde varme vi har i øjeblikket, så jeg var meget i tvivl om hvorvidt jeg ville få noget som helst ud af at løbe med hende... Men hun var super god. Slalomtræningen i tirsdags hjemme i haven var åbenbart ikke et tilfælde, lille dyret har faktisk luret at man kan løbe igennem en slalom hvis man bare finder en rytme, og den har hun åbenbart endelig fundet... det har så også kun taget hende to år :lol: Generelt var hun bare super sød og havde ok fart på. Hun sad dog ret op og ned og sov i nogle af hendes pauser :lol: Hun duer bare ikke til at det er så varmt...

 

Karla var bare lykkelig for at løbe agility. Hun er stadig ude af form, har et par hundrede gram for meget på sidebenene og ingen udholdenhed. Men hun løber, hun er rengående og hun larmer og er lykkelig på banen. Så kan man ikke bede om mere efter 6 måneders skadespause :lun: Hun var dygtig i går og kunne alt der blev bedt om, selvom hun dog havde nogle lige rigeligt store buer og vi måtte tage vippen et par gange før vi kunne blive enige om hvornår den var nede og man måtte hoppe af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Herligt, Amocca...

 

Jeg er selv spændt på at se hvad Cassi siger når vi begynder igen i næste uge. Jeg har kunne holde hende igang, så hun er stadig i tip top form... Så det er ikke så meget det der bekymre mig... Det er heldigvis lidt lettere at skulle sige at stop til agility, når hund nr. 2 er klar om et års tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været i agilityhaven i aften igen, og nu får vi kørt så pas godt igennem at jeg er nødt til at ha' ordentlige sko på! :5up:

 

Og der er sket noget stort i agilityhaven... Iso har fået sin helt egen tunnel!!! :ivrig: Ja, jeg har jo ejet den ret længe, men har ikke haft plads til den før agilityhaven blev ryddet, så søster har lånt den i mellemtiden. Når jeg så endelig fik lavet haven glemte hun at ta' den med når hun kom herovre, og jeg glemte at ta' den med når jeg var på besøg hos dem, etc. etc... Men nu er den her, langt om længe! Jeg fik fyldt sand i sandsækkene i dag, og så blev den afprøvet. Og det gør altså temmelig meget for banebygningen at ha' en tunnel med..!

 

Iso ser rigtig godt ud, og jeg synes hun var mindre træt og forpustet i aften, og det er gået kortere tid før hun pustede nogenlunde normalt igen. Så måske er det bare varmen og dårlig kondi. Forhåbentlig! Men derfor kunne jeg nu alligevel godt tænke mig at få hende gennemtjekket, også mht. hjerte/lungeorm og flåtbårne sygdomme. Man ved sgu aldrig, og det er skidesvært med sådan en lille arbejdsmaskine som Iso, der ville løbe indtil benene ikke kunne bære hende mere.

 

Lige nu ligger hun i hvert fald og bobler på gulvet - på siden og heeeelt strakt ud. :lun: Når hun vågner skal hun få aftensmad, og så skal vi sove skønhedssøvn, for i morgen skal vi ud at træne i vores træningsklub! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har du indlært 2o2o? Jeg bruger target, og får på den måde et "sug fremad", til 2020-positionen. Ved ikke om det kan hjælpe?

 

 

Hmm.. Ja, hvordan har jeg indlært det.. Bare ved at stå foran feltet så han ligesom ikke kan komme videre og så give godbid eller legetøj.

Har du et link til hvor man kan læse mere om target? (Aner ikke hvad det er :-D )

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi blev anbefalet at bruge en hjælper til at kaste legetøj i det øjeblik hunden stod i position. Alternativt, hvis man bruger godbidder, så give godbidden til hunden i det øjeblik den var dernede. Men synes egentlig det er en svær problemstilling, da det meget afhænger af hvilken hund man har. For min tæve ville det ikke give mening med target. Hun skal helst have fjernbelønning(jeg har belønningen liggende nogle meter fremme foran A'et, så fokus er fremad).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Ja, hvordan har jeg indlært det.. Bare ved at stå foran feltet så han ligesom ikke kan komme videre og så give godbid eller legetøj.

Har du et link til hvor man kan læse mere om target? (Aner ikke hvad det er :-D )

 

Læste at du har googlet dig til hvad target er - undskyld, tænkte ikke på at du måske ikke vidste det!

 

Jeg har også et link til en supergod beskrivelse af indlæring af 2o2o-felter: http://spilop.wordpress.com/2008/02/22/kontaktfelter/ Den er lavet at spilop herindefra. Der bli'r ikke brugt target i beskrivelsen, hun lokker og klikker hunden for positionen i stedet for. Jeg synes personligt bedre om at bruge target, men det er vel en smagssag.

 

Vi blev anbefalet at bruge en hjælper til at kaste legetøj i det øjeblik hunden stod i position. Alternativt, hvis man bruger godbidder, så give godbidden til hunden i det øjeblik den var dernede. Men synes egentlig det er en svær problemstilling, da det meget afhænger af hvilken hund man har. For min tæve ville det ikke give mening med target. Hun skal helst have fjernbelønning(jeg har belønningen liggende nogle meter fremme foran A'et, så fokus er fremad).

Fjernbelønning kan du jo stadig bruge, selv om du bruger target..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fordi jeg bruger target i en anden forbindelse, og det skal hun stå absolut stille med sine forben med hovedet rettet mod mig. Det har taget en del tid at få hende til det, så der skal slet ikke bruges target til poter i nogen andre sammenhænge. Derudover, så synes jeg personligt ikke det burde være nødvendigt, hvis man bruger den rette tid på at give en forståelse af selve positionen.

 

For hende fungere det bedst med belønningen fremme, og slet intet target. Men det betyder jo ikke at det for nogle hunde kan være det rigtige valg. Cassi skal bare ikke have target.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fordi jeg bruger target i en anden forbindelse, og det skal hun stå absolut stille med sine forben med hovedet rettet mod mig. Det har taget en del tid at få hende til det, så der skal slet ikke bruges target til poter i nogen andre sammenhænge. Derudover, så synes jeg personligt ikke det burde være nødvendigt, hvis man bruger den rette tid på at give en forståelse af selve positionen.

 

For hende fungere det bedst med belønningen fremme, og slet intet target. Men det betyder jo ikke at det for nogle hunde kan være det rigtige valg. Cassi skal bare ikke have target.

 

Okay. Jeg har så ikke anden adfærd på potetargeten end at stå stille på den. Fokus kommer så i den retning jeg belønner. Jeg har så ikke brugt potetarget til felterne, men snudetarget. Hvilket man i dag ikke kan se, da den vist blev fadet ud meget hurtigt...

 

Til det markerede - nødvendigt, nej. Men det går så fandens meget hurtigere og nemmere, hvis man har en hund der er vant til at arbejde med target, vil sige. Det man nok allermest bruger target til er jo netop at hurtigt og tydeligt gi' hunden forståelse for en position.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej HF :vinken:

 

Jeg har fulgt med, men det er godt nok længe siden jeg har skrevet herinde!

Når jeg skriver fra mobilen forsvinder mit abbonnement på tråden, så jeg skriver kun når jeg er på PC'en og det er jeg ikke ret meget for tiden (udover 8-10 timer på job hver dag selvfølgelig, men det er jo nok især derfor jeg ikke har den tændt igen senere på aftenen). Kan i andre godt få jeres ipad's / mobiler til at virke? - jeg har android. Ved ikke om der er forskel på IOS og Android app'en?

 

Nå, men vi var jo til Dania og har siden holdt træningspause (liiige med undtagelse af nogle få korte træningspas i haven), men i morgen starter vi officielt op igen på hold. Juhuuu :banan:

 

Jeg skal stadig træne hos KAF onsdag og HH torsdag. Glæder mig til begge!

Jeg har holdt Nala i form med en masse svømning så vi skal nok klare os, men som alle andre har vi været en del inaktive pga varmen. pewh!

 

I maj flyttede vi i vores hus og jeg er igang med at samle forhindringer til min helt egen agilityhave. Det er bare super fedt!!

Har 4 rigtige spring nu + 5 spring af plastik + 2 plastik hjul + 2 plastik slalom + en tunnel + en pose. Jeg er igang med at prøve at skaffe en balance og en vippe har jeg allerede fået foræret - skal bare hente den. Alle plastiktingene skal selvfølgelig skiftes ud med tiden, men det er jo liiiidt dyrt så må ønske mig lidt af gangen ;-)

 

-------------

 

Dejligt at læse at alle hundene er ved at komme sig ovenpå deres skader!

Stort tillykke med i endelig må træne igen, Amocca :banan:

Korvis og Camilise - fortsat god bedring til jeres Bordere. Håber de hurtigt er tilbage i topform :hjerte:

 

 

 

God sommer/efterårs-sæson til alle agilitynørderne herinde :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...